Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@07:15:26 GMT

آیا کشف شی ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس صحت دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۳۵۱۷

آیا کشف شی ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس صحت دارد؟

‍‍‍‍‍‍

باشگاه خبرنگاران جوان - روز پنجشنبه بود که یک باستان‌شناسِ زیر آب از کشف اتفاقی یک شی‌ء ناشناخته در کرانه‌های خلیج فارس خبر داد.

سمانه لشگری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد باستان‌شناسی گفت که به طور اتفاقی و در حین غواصی در کرانه‌های خلیج فارس در شهر قشم یک شی‌ء ناشناخته در بستر دریا مشاهده کرده است.

نکته حائز اهمیت در این شی‌ء وجود اشکال مذهبی مانند یک صلیب، یک شمعدان «منورا»‌ی یهود، یک شعله آتش و یک قوس شبیه طاق ضربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میراث فرهنگی هرمزگان چه می‌گوید؟

در همین زمینه با عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: خلیج فارس جای حساسی است و لذا اگر چیزی کشف شده باید به مراجع مربوطه اعلام می‌شده است تا بتوانیم اظهارنظر دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی با بیان این که فرم شی موجود در عکس حالت قالبی دارد، اما از ظواهر امر بر می‌آید که چیزی نیست که بخواهیم با توجه به ظواهر آن، آن را به پیش از اسلامی منصوب کنیم.

نوروزی عنوان کرد: اگر فایبرگلاس باشد احتمال آن وجود دارد که از کشتی جدا شده باشد، اما از فردا بررسی میدانی را در این زمینه با همکاری منطقه آزاد قشم آغاز خواهیم کرد.

به گفته وی، خلیج فارس از دیرزمانی است که میزبان تمدن‌های پیرامونی است، اما برای نسبت دادن این شی به سابقه تاریخی، باید بررسی‌های دقیقی بر روی آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، کشتی‌های زیادی در خلیج فارس در گذشته غرق شده‌اند و کمتر پژوهشی در این حوزه صورت گرفته است و لذا فردا با پژوهشکده باستان شناسی زیرآب صحبت خواهیم کرد و توضیحات این خانم که کارشناس باستان شناسی اعلام شده‌اند نیز خواهیم شنید تا بتوانیم تصمیمات آینده را بگیریم.

نوروزی خاطرنشان کرد: در موارد متعددی در گذشته نیز چنین برداشت‌ها و اظهاراتی نیز وجود داشته است، ولی هر نظر قطعی منوط به بررسی‌های دقیق صورت است.

وی صیقلی بودن سطح این شی را مورد اشاره قرار داد و گفت: معمولا حجم رسوب وسیعی در خلیج فارس وجود دارد که هر شی خارجی را به سرعت می‌پوشاند و این که ظاهر این شی حالت صیقلی دارد، ممکن است حتی به تازگی به درون آب افتاده باشد.

یک گمان درباره شی رویت شده

برخی منابع محلی می‌گویند این محراب سمبل کره زمین و نماد چهار دین الهی کلیمیان، مسیحیان، زرتشتیان و مسلمانان است و جنس آن فایبرگلاس می‌باشد که در سال ۹۲ توسط اسماعیل دلشاد یکی از جانبازان سرافراز کشورمان و در قالب برنامه‌ای در دریا نصب شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ویدیوی سال ۱۳۹۲ که اسماعیل دلشاد را با این شی که در کف دریا برده، دیده می‌شود.

این محراب احتمالا در مسیر غواصی گروهی از غواصان قرار گرفت و آن‌ها که از سابقه نصب و محتوای فکری این محراب بی‌خبر بودند به اشتباه گمان کردند که شئ تاریخی کشف کرده‌اند.

اسماعیل دلشاد جانباز جنگ تحمیلی در سال ۹۲ پس از نصب محراب ادیان الهی در خلیج فارس به‌عنوان نماد وحدت ادیان، نماز ادیان الهی برای نخستین بار در جهان را در زیر آب‌های خلیج‌فارس اقامه کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خلیج فارس جالبترین ها خلیج فارس میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، همزمان با روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متعددی باهدف یادآوری اهمیت و صیانت از نام خلیج‌فارس و تمدن ایرانی از هفتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه جاری در سواحل بندر ماهشهر آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تصریح کرد: این رویداد با همکاری منطقه۳ نیروی دریایی سپاه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، دریابانی بندر ماهشهر، اداره شیلات شهرستان بندر ماهشهر، آموزش و پرورش بندر ماهشهر و بندرامام خمینی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده مردم شناسی، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، کانون فرهنگی هنری دایا، پتروشیمی بندرامام و شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر و پایگاه‌ منظر فرهنگی‌ تاریخی بندر ماهشهر برگزار می‌شود.

او ادامه داد: با هدف یادآوری اهمیت و صیانت از نام خلیج‌فارس برنامه‌های متنوعی از جمله رژه دریایی با حضور منطقه سوم نیروی دریایی سپاه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، فرماندهی دریابانی و اداره شیلات با مشارکت ۱۵۰ شناور سبک و نیمه سنگین در آب‌های آزاد خلیج فارس برگزار خواهد شد.

ارسطوزاده گفت: طی برنامه‌های روز خلیج همیشه فارس در شهرستان بندر ماهشهر، یک زنجیره انسانی با حضور دانش‌آموزان بندر ماهشهر و بندرامام خمینی بر روی آب‌های آزاد خلیج فارس تشکیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: در این رویداد، نمایشگاه نقشه‌های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک‌های بومی اقوام ایران‌زمین “داگِشت” نیز از دهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه در فرهنگ‌سرای فردوسی بندر ماهشهر برگزار خواهد شد. همچنین، همایش پژوهشی در عرصه مردم‌شناسی خلیج فارس نیز جزء برنامه‌های مدنظر در روز ملی خلیج‌فارس خواهد بود.

او بیان کرد: این رویداد یک فرصت مناسب برای ارتقای آگاهی عمومی درباره اهمیت ارزش‌های فرهنگی و طبیعی خلیج‌فارس است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد