Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@08:08:59 GMT

معجزه‌ای به نام آب‌سنگین

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۳۷۰۲

معجزه‌ای به نام آب‌سنگین

یک دکترای شیمی آلی گفت: آب سنگین در دستگاه NMR کاربرد بسیار مهمی دارد، همچنین این ماده در شرکت‌ها داروسازی، صنایع نفت و گاز و پزشکی کاربردهای بسیاری دارد، اما نکته‌ای که بسیار در مورد این ماده حائز اهمیت است؛ استفاده آن در زمینه انرژی هسته‌ای است.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آب سنگین از سال ۱۹۲۰ الی ۱۹۳۰ میلادی مطرح شد، اظهار کرد: کشف آب سنگین منجر به دریافت جایزه نوبل توسط کاشف آن شد، اما در آن زمان تکنولوژی قادر به استفاده از این ماده نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آب سنگین کاملاً مشابه آب آشامیدنی است، اما در این ماده دوتریم جایگزین هیدروژن شده است که این تغییر می‌تواند خواص آب از جمله نقطه جوش و انجماد آن را تغییر دهد؛ در آب سنگین بحث پروتون و نوترون نیز مطرح می‌شود زیرا این دو ذره در افزایش جرم آن مؤثر است.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با تفاوت آب سخت و سنگین گفت: برخی از مردم آب سخت و سنگین را یکی می‌دانند؛ در صورتی که آب سخت همان آب آشامیدنی است و افزایش کلسیم و منیزیم در آن باعث سخت شدن شده و با آب سنگین متفاوت است.

وی ادامه داد: آب سنگین نیاز به تولید ندارد و از طبیعت قابل استخراج است، جداسازی آب سنگین یک فرآیند الکترونیکی است که در نیروگاه‌هایی مانند اراک و نطنز در حال انجام است.

یوسفی به کاربرد این ماده اشاره کرد: آب سنگین می‌تواند کاربرد هسته‌ای پیدا کند و باعث کندشدن نوترون شود، همچنین این ماده می‌تواند در غنی‌سازی اورانیم نیز مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی آب سنگین در شیمی، فیزیک، پزشکی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

وی افزود: آب سنگین در دستگاه NMR کاربرد بسیار مهمی دارد، همچنین این ماده در شرکت‌ها داروسازی، صنایع نفت و گاز و پزشکی کاربردهای بسیاری دارد، اما نکته‌ای که بسیار در مورد این ماده حائز اهمیت است استفاده آن در زمینه انرژی هسته‌ای است.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: استفاده از این ماده در زمینه انرژی هسته‌ای بسیار اهمیت دارد زیرا کاربردهای مطرح شده قبلاً وجود داشته، اما استفاده از آن در زمینه انرژی موردی است که باید استارتاپ‌ها پیرامون آن فعالیت کنند.

کد خبر 553671

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انرژی هسته ای انرژی هسته ای در ایران انرژی تجدیدپذیر نیروگاه های تجدیدپذیر انرژی های تجدید پذیر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق زمینه انرژی آب سنگین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»

در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

دیگر خبرها

  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • کرم معجزه
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • کاربرد های پمپ آب