Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@10:21:41 GMT

ضرورت تشکیل «شورای راهبردی جمعیت» در استانداری همدان

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۳۷۰۳

ضرورت تشکیل «شورای راهبردی جمعیت» در استانداری همدان

صالح قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت همدان را به لحاظ جمعیتی در وضعیت قرمز و هشدار جدی اعلام کرد و گفت: نرخ رشد جمعیت این استان کمترین نرخ رشدی ثبت‌شده در کشور و منفی است و جمعیت کل استان همدان روند کاهشی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین استان همدان باید فکری برای این وضعیت کنند، عنوان کرد: این وضعیت، آسیب‌هایی را به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، ساختارهای خانوادگی، روابط اجتماعی و ساختارهای مدیریتی به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور خاطرنشان کرد: در استان همدان باید بررسی شود که چه موضوعی به این وضعیت دامن زده، نبود زیرساخت‌های شغلی و نداشتن کار مناسب موجب مهاجرت جوانان شده است. مهاجرت‌هایی دائمی که باید مسئولین استان همدان برای این موضوع برنامه‌ای داشته باشند.

استان همدان در حال تبدیل شدن به یکی از استان‌های سالمند کشور

نویسنده مجموعه جنگ جهانی جمعیت با بیان اینکه استان همدان در حال تبدیل شدن به یکی از استان‌های سالمند کشور است، خاطرنشان کرد: ساختار سنی جمعیت استان همدان به‌شدت به سمت سالخوردگی و پیری است و این موضوع باعث می‌شود که همدان به یکی از سه استان سالمند کشور تبدیل شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه این موضوع هم اکنون، در حال رخ دادن است، اضافه کرد: چرا زیرساخت‌های شغلی در استان همدان به سمت و سوی صنعتی شدن پیش نمی‌رود تا دیگر شاهد این مهاجرت‌ها نباشیم؟

وی ضمن ابراز گلایه مندی از نبود صنایع بزرگ در استان همدان گفت: نبود زمینه اشتغال در این استان یکی از دلایل مهاجرت شده است، از سویی نبود برنامه ریزی های مناسب در الگوی کشت و بخش‌های کشاورزی موجب شده تا کشاورزی در این استان نیز وضعیت نامناسبی داشته باشد.

نویسنده کتاب پایان پویایی با تاکید بر اینکه این استان، نیازمند تشکیل شورای راهبردی جمعیت در استانداری همدان است، اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر برای این موضوع اقدام شود، کارشناسان پای کار بیایند و راهکارهایی مناسب در پیش گرفته شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: این شورا باید از یک سو، نیازمندی‌های سالمندی و اقتضائات زندگی سالخوردگان را مدنظر قرار دهد و از سویی برای جمعیت جوان برنامه داشته باشد، مشوق‌های اقتصادی، تخفیف‌های مالیاتی و غیره در دستور کار قرار گیرد تا میل به ازدواج و باروری در سایه اشتغال ایجاد شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با تاکید بر اینکه باید بایستی مسئولان استان همدان، استانداری و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی قدمی بردارند، گفت: باید از مهاجرت بیشتر این جوانان جلوگیری شود، زیرساخت‌های شغلی ایجاد تا همدان از این وضعیت ابر بحرانی فاصله گیرد.

کد خبر 5417810

منبع: مهر

کلیدواژه: صالح قاسمی استانداری همدان همدان دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا بارش برف شیوع کرونا عکس استانها جشنواره فیلم فجر گرگان تبریز ایلام راهبردی جمعیت استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۳۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نجم الدین شریعتی مجری کارشناس رسانه ملی درباره رویداد ملی جوانی جمعیت با اشاره به اهمیت بحث فرزندآوری بنا به مصلحت‌های جمعیت شناختی کشور گفت: ما این روز‌ها بیش از هر چیزی نیاز به فراهم آوری زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور داریم تا جوانان هم با احساس بهتر و امنیت خاطر بیشتری به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن چنین طرح‌هایی در عرصه تشویق جوانان گفت: در کنار همه مسائل اقتصادی ما نیاز داریم که ابعاد فرهنگی و دیدگاه‌های مردم نسبت به فرزندآوری مثبت باشد.

البته من خیلی قائل به این نیستم که بگویم تهاجم فرهنگی و نگاه‌های ضدفرهنگی عامل کم شدن فرزندآوری در کشور شده، اما بی تاثیر هم نیست. شریعتی با تأکید بر اهمیت تبلیغات مثبت و ایجاد شعار‌های مناسب در عرصه فرزندآوری گفت: جوانان ما علاقه‌مند ازدواج و سپس فرزندآوری هستند در صورتی که امنیت خاطر داشته باشند، این امنیت خاطر از بالا به پایین به جامعه تزریق می‌شود بنابراین نیاز به سیاست‌های صحیح در عرصه فرزندآوری داریم. وی در پایان یادآوری کرد که کارشناسان زیادی در این عرصه می‌توانند نظر دهند و شرایط جامعه را بررسی کنند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان‌ها
  • جمیله علم‌الهدی عضویت در هیات جذب دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت + جزئیات
  • جمیله علم‌الهدی پست جنجالی را به دلیل مشغله علمی رد کرد
  • علم الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشگاه تهران را رد کرد
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • همسر رئیسی پیشنهاد دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت
  • جمیله علم‌الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند