Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوش‌بینی و بدبینی نسبت به مذاکرات باعث رشد کدام صنایع می‌شود؟ بازار خبر لغو برخی از تحریم‌ها را جدی می‌گیرد؟ چشم‌انداز شاخص تا پایان سال

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم‌گیر؛ آمریکا روز جمعه در میانه مذاکرات، برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد. در پی آن در روز شنبه قیمت دلار، کاهشی حدود هزار تومان را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بورس تهران، در اولین روز هفته کار خود را با رشد حدود سه هزار واحدی آغاز کرد. اقتصادآنلاین در گفت‌وگو با کارشناسان، چشم‌انداز بازار را تا پایان سال، با در نظر گرفتن احتمال وقوع سناریوهای مختلف برجامی جویا شد.

خوش‌بینی و بدبینی نسبت به مذاکرات باعث رشد کدام صنایع می‌شود؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به دو سناریو ممکن درباره مذاکرات گفت: اگر توافق شود، دلار پایین می‌آید، وضعیت فروش شرکت‌ها بهتر شده و موانع صادرات آنها برداشته می‌شود و جریان انتقال پول راحت‌تر اتفاق میفتد. از این جهت نگرانی بابت افت مقطعی دلار نداریم. از طرفی به خاطر وضعیت تورمی که وجود دارد، دلار در میان مدت زیر 25هزار تومان نخواهد آمد. در سناریو دوم، اگر تحریم‌ها هم برداشته نشود و مذاکرات نتیجه نگیرد، به شکل خودکار برای دلار تقاضایی به وجود می‌آید و موجی صعودی تا حدود 30هزار تومان شکل می‌گیرد که دوباره برای بازار خوب است. بنابر این در هر دو سناریو، واکنش بازار مثبت خواهد بود فقط تاثیرات در گروه‌ها متفاوت خواهد شد. اگر نتیجه توافقات مثبت شود گروه‌های بانکی و خودرویی می‌توانند نسبت به بقیه شارپ‌تر معامله شوند اما اگر سناریو دوم اتفاق بیفتد و دلار رشد کند، پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و کامودیتی‌محورها و نمادهایی که از رشد دلار سود می‌برند، رشد بالاتری خواهند داشت.

همچنین رسول رحیم‌نیا، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اتفاقاتی که افتاده و خوشبینی‌هایی که نسبت به سرانجام مذاکرات به وجود آمده است، گفت: این خوش‌بینی‌ها اثرات خود را به بازار دلار نشان داده است؛ به طوری که در طی یک روز گذشته نزدیک به هزار تومان از ارزش دلار کاسته شده و قیمت روانی 27هزار تومان را شکسته و در حال حاضر زیر این قیمت رسیده است. این اتفاق نوید اتفاقات خوبی را می‌دهد. در بازار سرمایه نیز با توجه به اینکه دورنمایی نسبت به مذاکرات دیده می‌شد و بازار واکنشی نسبت به شرایط و اتفاقات نشان نمی‌داد، یک انتظاری نسبت به مذاکرات و رسیدن به توافقات وجود داشت.

وی افزود: کاهش قیمت دلار بر بازار تاثیرگذار خواهد بود و بخشی از بازار را درگیر خواهد کرد. نمی‌توان انتظار داشت کل بازار رشد کند. دیدن اثرات توافقات زمان‌بر خواهد بود. وقتی قیمت دلار پایین می‌آید، باعث می‌شود در کوتاه مدت فروش دلاری شرکت‌ها از نظر مبلغی کاهش پیدا کند اما شرکت‌های بانکی، خودرویی و پالایشی با توجه به قیمت نفت از روند مناسب و خوبی برخوردار خواهند بود.

بازار خبر لغو برخی از تحریم‌ها را جدی می‌گیرد؟

عمیدی درباره تاثیر خبر لغو برخی از تحریم‌ها گفت: در حال حاضر بازار نسبت به این خبرها واکنش نشان نمی‌دهد. آن چیزی که بازار می‌خواهد اخبار قطعی‌تر و رسمی‌تر است. بازار به اینکه نماینده کنگره حرفی بزند یا منابع خبری غیر‌رسمی صحبت کنند وزنی نمی‌دهد. وقتی طرفین به صورت قطعی توافق را اعلام کنند آن زمان منتظر یک واکنش خوب از بازار خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت بالای 90دلار است گفت: اگر توافقی انجام شده باشد نباید نفت 93 دلار معامله شود. اینجا بازار نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. قیمت نفت هم نشان می‌دهد هنوز یک نگرانی در دنیا یا یک تقاضای خیلی زیاد بابت نفت وجود دارد. ایران 1.5میلیون تا دو میلیون بشکه پتانسیل فروش دارد؛ اگر قرار باشد نفت ما نیز در دنیا عرضه شود یا ما دوباره به بازار رسمی نفت اضافه شویم، چرا قیمت نفت اینجاست؟ بازار به این مسائل نگاه می‌کند تا تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر نباید از اینکه بازار واکنشی نشان نمی‌دهد تعجب کرد بلکه باید صبر کرد تا ببینیم طی روزهای آتی چه اتفاقی میفتد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: توافقی خوب است که مفاد آن خوب باشد در غیر این صورت اگر مفاد توافق به درد ما نخورد بازار واکنش نشان نمی‌دهد. باید دید چه اتفاقی برای تحریم‌های بانکی، نفتی، افراد و شرکت‌ها میفتد. بنابر این جزییات آن توافق مهم است و نباید تیترها را دنبال کرد بلکه باید مفاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

چشم‌انداز شاخص تا پایان سال

عمیدی در پایان خاطر نشان کرد: در کل فکر می‌کنم کلیت بازار ارزنده است و چه نتیجه توافق مثبت شود چه منفی یا حتی اگر به زمان نیاز داشته باشد، تا پایان سال رشد شاخص کل را تا یک میلیون و 500هزار واحد خواهیم داشت زیرا به کف ارزندگی قیمت سهم‌ها رسیده‌ایم، گزارشات 9ماهه و ماهانه دی ماه شرکت‌ها خوب بوده است و شرکت‌ها فراتر از پیش‌بینی سود ساختند و اگر همین چشم‌انداز را روی 1401 داشته باشیم، بازار واقعا ارزنده است. بنابر این پتانسیل‌های رشد مهیاست. خیلی نمی‌شود چشم‌انداز بازار را به مذاکرات گره زد. نتایج چه مثبت، چه منفی تنها در گروه‌ها و صنایع مختلف آثار متفاوتی خواهد داشت اما فکر می‌کنم کلیت بازار مثبت باشد.

همچنین رحیم‌نیا تصریح کرد: احساس می‌کنم به استثنای صنایع بانکی، خودرویی و پالایشی بازار متعادلی داشته باشیم و می‌توان انتظار داشت این سه صنعت، تا آخر سال بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.

این مطلب برایم مفید است بلی ۱ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داد + جزییات بورس اخبار بورس بورس امروز وضعیت بورس امروز وضعیت امروز بورس وضعیت بورس بازار بورس امروز شاخص بورس امروز اوضاع بورس امروز هومن عمیدی پیش بینی بورس تا آخر سال بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط خصوصی ‌سازی غیراصولی چه بر سر هپکو آورد؟ چه کسانی از آب گل آلود بورس ماهی گرفتند؟ پیش بینی بورس فردا ۱۷ بهمن / نوسان شاخص کل ادامه دارد آقای رییسی، تکلیفتان با بورس روشن نیست! تقویت طرف تقاضای بازار با افزایش میزان اعتبار خرید سهام امکان فروش تراکم و سرقفلی به شیوه معاملات حق الامتیاز در بورس کالا ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها آینده طلای جهانی ردپای رانت در بازار حواله‌ های قیر رایگان عقبگرد بازارهای مالی با تسهیل مذاکرات خواص گریپ فروت که نمی‌دانستید! گواهی‌‌‌ های کالایی از سکه افتادند خب خوش برای ماینرها؛ ماین کنید، کالا وارد کنید! دستورالعمل داوری ابلاغ شد غیبت ایران از بازار نفت ۹۰ دلاری نحوه استیک کردن NEAR هزینه سبد معیشت کارگران به مرز ۹ میلیون تومان رسید اقامت در سوئیت های شخصی کیش چند تمام می شود؟ (جدول) گوشتی که از میگو بیشتر فسفر دارد! ایران با شیبی تند به سوی سالمندی می رود پیش‌ بینی شاخص تا پایان سال / واکنش بورس تهران به لغو برخی تحریم‌ ها چیست؟ سردرد اومیکرون چند روز طول می‌کشد؟ بزرگترین تولیدکنندگان طلای جهان از ریسک تا نقطه امن بورس قیمت دلار ۱۷ بهمن ماه۱۴۰۰ آخرین جزییات آمار مبتلایان به کرونا در جهان ۲ هزار پرستار از کشور مهاجرت کرده اند بورس در آینه برجام بررسی کیفیت و قیمت خرید انواع قرص ماشین ظرفشویی شیب تند سالمندی در ایران امروز آخرین مهلت ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ چرا هاری در تهران کشته می دهد؟! واکنش دور از انتظار بازار مسکن به اخبار برجام؛ رکوردشکنی قیمت وام! بازگشت معامله گران به صفوف فروش ملکه الیزابت، جانشین خود را معرفی کرد + فیلم قیمت پژو ۴۰۵ چقدر ارزان شد؟ (جدول) الزام پلتفرم های دیجیتال به اعلام ادغام ها در آفریقای جنوبی مرگ ۳ رقمی کرونا نزدیک تر از همیشه فرصت دوباره برای ثبت‌ نام کنکور ارشد جزییات واکسیناسیون کرونا در ایران و جهان تا امروز سه ضلع بی‌اعتنایی بورس به دلار نرخ رسمی ۱۶ ارز کاهش یافت زمان بلوغ بورس ۵۴ ساله رییس کانون بازنشستگان: اختیار وام بدون ضامن دست ما نیست افت پنج هزار واحدی شاخص کل بورس در ۳۰دقیقه آغازین معاملات زمان اوج اومیکرون در ایران اعلام شد عبدالکریم حسن و رد پیشنهادات ایرانی در زمستان بیت کوین در کانال ۴۱ هزار دلاری چگونه از گوشی دوم به عنوان دوربین مداربسته استفاده کنیم؟ پیولی: تا یک ماه سیگار محبوبم را نمی‌ کشم! آغاز عرضه برنج با قیمت ۳۲ هزار تومان چه تعداد از مردم واکسینه نشدند؟ آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین استفاده از سلاح روشی جدید برای تعیین محل دقیق آلودگی ریه ناشی از کرونا بخاری برقی چند؟ + جدول رابطه مصرف آدامس و زایمان زودرس مصرف این ۷ گیاه دارویی معجزه می‌ کند DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس اخبار بورس بورس امروز وضعیت بورس امروز وضعیت امروز بورس وضعیت بورس بازار بورس امروز شاخص بورس امروز اوضاع بورس امروز پیش بینی بورس تا آخر سال شاخص تا پایان سال برخی از تحریم ها نسبت به مذاکرات بازار سرمایه بورس امروز هزار تومان چشم انداز قیمت دلار قیمت نفت لغو برخی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرهاد رمضان معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228972 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند