Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در کازرون، نرگس‌زارهای بخش جره و بالاده، هر ساله میزبان بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر کشور و خارج از کشور می باشد. زمستان این‌ منطقه هوایی بسیار مطلوب و بهاری دارد که با رایحه خوش نرگس عجین‌ گشته و جذابیت و محبوبیت طبیعت بکر این منطقه را دوچندان کرده است.

برداشت گل نرگس در بخش جره و بالاده از اوایل دی ماه آغاز و تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد که امسال نیز به علت‌ تاخیر در بارش رحمت الهی، برداشت این گل های زیبا از دشت بزرگ‌ نرگس زار از اوایل بهمن ماه آغاز و تا پایان‌ بهمن‌ماه  ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
بخشدار بخش جره و بالاده طی گفتگو با خبرنگار فارس در کازرون با اشاره به وضعیت برداشت گل نرگس و با اشاره به اهمیت و ارزش معنوی این‌ گل که به نام‌ مادر حضرت مهدی موعود(عج) می باشد، گفت : با توجه به تاخیری که امسال در بارندگی ها داشتیم رویش و گل‌دهی پیازهای نرگس در نرگس زارهای جره، بلبلک، دادین و بخشی از فامور با تاخیر روبه رو شد اما با بارش های چند روز اخیر نرگس‌زارهای جره، بلبلک و دادین، پذیرای بازدید کنندگان زیادی بوده است.

وی بیان کرد: آبیاری مزارع و باغات شخصی مزرعه داران‌ و باغداران توسط چاه های آبی و آب رودخانه، باعث گل‌دهی زودتر نرگس ها و برداشت آنها از اوایل دی ماه بوده است اما وضعیت دشت های نرگس دیگر به خصوص دشت بزرگ‌ نرگس در جره که توسط بارش باران آبیاری می شود، متفاوت است.   

شیبانی گفت : مساحت نرگس زار جره، حدود ۸ هکتار و مساحت نرگس زار بلبلک حدود ۴ هکتار می باشد که به صورت مزایده عمومی از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می گردد.

 ‌وی افزود : گل های نرگس جره و بالاده از طراوت و مرغوبیت خاصی برخوردار است که گونه های متعددی همچون شهلا، شش پر و... را شامل می شود که از میان آنها گونه شهلا به جهت داشتن زیبایی خاص، رایحه ویژه و شاخصه‌هایی همانند ضخامت مناسب ساقه گل نرگس و تعداد غنچه های گل مشهور  و مورد استقبال بازدیدکنندگان است.

 وی اظهار داشت: نرگس، گیاهی پیاز دار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل های ۳ تا ۸ تایی در اوایل فصل زمستان در یک دوره ۴۵ روزه به گل می نشیند که با توجه به میزان آب مورد نیاز و محصول تولیدی و گل دهی در فصل زمستان، در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کشاورزان دیگر روستاهای تابعه بخش جره و بالاده از جمله بیدکان، تل بیدکان، قصر علی، کت خفر، بیدزرد و ...نیز اقدام به کاشت نموده اند که در این راستا از طریق مراجع حمایتی مثل بنیاد برکت و کمیته امداد حضرت امام خمینی، تسهیلات قابل توجهی به آنها  پرداخت شده است.

شیبانی گفت : برداشت بیشتر نرگس ها در شهرستان‌ مربوط به بخش جره و  بالاده می باشد که دو دشت بلبلک‌ و نرگس زار جره در صورت آبیاری خوب برداشتی در حدود ۱۲ تن خواهند داشت، این دو دشت از طرف دولت به افراد واجد شرایط واگذار می شود.

بخشدار جره و بالاده افزود: دشت نرگس جره هر ساله پذیرای بازدید مردم‌ از داخل و خارج از کشور جهت بازدید از گل ها و جشنواره چند روزه بود که از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا، این‌ جشنواره برگزار نمی شود اما  کماکان بازدیدها ادامه دارد.

وی‌ گفت : در حوزه اقدامات  عمرانی، برق رسانی به نرگس زار جره و راه اندازی سیستم روشنایی در دست اقدام‌ است و تسهیلات خوبی نیز به نرگس کاران ارائه شده است.

شیبانی با اشاره به استقبال خوب مردم‌ جهت کاشت گل نرگس در منطقه بیان کرد: با توجه به شغل کشاورزی و دامپروری عمده مردم‌ در منطقه و استقبال زیاد برای کاشت و گسترش انواع گل نرگس،  نیاز به آموزش تخصصی است که پیشنهاد می شود از طریق مراکز آموزشی و سازمان‌ فنی و حرفه ای در خصوص کاشت، پرورش و برداشت گل ها آموزش های لازم ارائه شود و همچنین جهت حمایت، ترویج کاشت گل نرگس، فروش و عرضه آن در داخل و صادرات آن به کشورهای خارجی، از طریق منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، تعاونی نرگس کاران بخش جره تاسیس و راه اندازی گردد.

بخشدار بخش جره و بالاده با اشاره به حمایت از کارآفرینان عرصه کشاورزی  و  تولید ‌محصولات باکیفیت تاکید کرد: حمایت‌ مادی و معنوی کشاورزان و کارافرینان، موضوع مهمی است که نگاه و توجه خاصی را می طلبد.

وی اضافه کرد: یکی از کارآفرینان برتر و نمونه کشوری اهل بخش جره و بالاده است  که در زمینه کاشت و ترویج‌ کاشت نرگس نیز در کنار بقیه حوزه ها در استان فارس فعالیت دارد و باید حمایت شود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: نرگس زار برداشت نرگس کارآفرینان کازرون بخش جره و بالاده بخش جره و بالاده نرگس زار گل نرگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۴۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در سال جاری عملیات کاشت نهال و بذر کاری در قالب ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد در اراضی مختلف روستایی و شهری استان بوشهر هدف‌گذاری شده است. - اخبار استانها -

عبدالحسین گرشاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس از عملیات کشت نهال در منطقه چاهکوتاه بوشهر خبر داد و اظهار داشت: همزمان با روز ملی خلیج فارس در پارک جنگلی چاهکوتاه مراسم درختکاری برگزار و تعداد 200 اصله نهال جنگلی نهال کاشته شد.

وی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کاشت نهال و توسعه عملیات درختکاری به یکی از اولویت‌های مهم کشور تبدیل شده است که به تبع آن در استان بوشهر اجرا عملیات آبخیزداری و کاشت درخت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کاشت 294 هزار اصله نهال در ماه گذشته در استان بوشهر خبر داد و گفت: تاکنون 3 میلیون و 750 هزار نهال جنگلی در استان بوشهر تولید و بیش از 1.7 میلیون نهال آن سال قبل کشت شد.

گرشاسبی سهم استان بوشهر در اجرایی شدن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را 12 میلیون اصله نهال در 4 سال دانست و بیان کرد: در سال جاری عملیات کشت نهال و بذر کاری در قالب 5 میلیون و 300 هزار مورد در اراضی مختلف روستایی و شهری استان بوشهر هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در سال 1402 و 1403 در مجموع باید عملیات بذر کاری و کاشت انجام شود که امسال علاوه بر نهال‌های جنگلی کشت نخل و درخت مرکبات بر اساس اقلیم مناطق در دستور کار قرار گرفته شده است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • پیام مهم و معنادار شاخه نظامی حماس به خانواده‌های اسرای اسرائیلی + عکس
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا