Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد منصوری از مبارزان پیش از انقلاب اسلامی می‌گوید از ابتدای روی کار آمدن پهلوی‌ قیام‌های متعددی در سرتاسر کشور به وقوع پیوست و آن چیزی که موجب سرعت یافتن تحولات انقلاب برخلاف تصور رهبران و مبارزان شد، نارضایتی شدید مردم از ظلم و فساد پهلوی بود. - اخبار سیاسی -

"جواد منصوری" از مبارزان پیش از انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: چهار سوال مهم در خصوص انقلاب اسلامی وجود دارد و هر ساله به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید بدان پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اولین سوال را چرایی وقوع انقلاب اسلامی دانست و گفت: پهلوی‌ها با کودتا روی کار آمدند و با دستگیری، تبعید و اعدام تا سال 57 حکومت کردند. این وضعیت در دوران پهلوی اول (رضاشاه) بیشتر به شکل سرکوب بود و در دوران پهلوی دوم (محمدرضاشاه) کمی متفاوت‌تر بود. مردم ایران چه در دوران پهلوی اول و چه در دوران پهلوی دوم از رژیم ناراضی بودند. اگر مردم راضی بودند آن همه قیام و اعتراضات شکل نمی‌گرفت.


رضاخان اولین کسی بود که با مداخله خارجی‌ها در ایران به قدرت رسید. انگلیسی‌ها که از افزایش نهضت‌های آزادی‌خواه و همچنین گسترش اندیشه کمونیسم در ایران در هراس بودند، تصمیم گرفتند زمام امور را به عهده افرادی بسپارند که سرسپردگی‌شان به انگلستان به اثبات رسیده بود. لذا با انتخاب سید ضیاء طباطبایی به‌عنوان رهبر سیاسی و رضاخان میرپنج به‌عنوان فرمانده نظامی، کودتایی را برای تصرف تهران کلید زدند. 

گزارش تاریخ|نفت؛ عاملی که انگلیسی‌ها برای آن رضاخان را به سلطنت رساندندیادداشت|امر انگلیسی در استعفای رضاخان و سلطنت محمدرضا

منصوری ادامه داد: در دوران پهلوی قیام‌های متعددی در سرتاسر کشور صورت گرفت، اما تمامی قیام‌ها با سرکوب‌های شدید و خونین روبرو شد که به طور نمونه می‌توان به قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد اشاره کرد. بنابراین مردم از ابتدا مخالف رژیم پهلوی بودند، اما لوازم برای سقوط آن رژیم فراهم نمی‌شد. در نهایت قیام 15 خرداد 42 توانست زمینه را به وجود آورد.

گزارش تاریخ|اعتراف محمدرضا پهلوی به جنایات پدرش در آغاز سلطنت+عکس

این مبارز دوران انقلاب خاطرنشان کرد: قیام 15 خرداد، آغاز حرکتی برای شکل‌گیری حکومت اسلامی بود و اینگونه نبود که در سال 57 به یکباره انقلابی صورت بگیرد. بنابراین از ابتدای دوره پهلوی، نارضایتی‌های بسیاری وجود داشت و قیام‌هایی هم صورت گرفت و در نهایت 15 خرداد 42 توانست نقطه آغاز و مبدا انقلاب اسلامی باشد.

وی عنوان کرد: در 15 خرداد سه عنصر با یکدیگر ترکیب شدند و یک نیروی جدید خلق شد که در فرهنگ سیاسی، مبارزات و انقلاب‌های دنیا وجود نداشت. این عناصر عبارتند از مردم مومن و آگاه، اسلام سیاسی و انقلابی که عاشورا و شهادت دارد و مرجعیت سیاسی و رهبری دینی. امام فرمود تا این عناصر باشد، انقلاب تداوم خواهد داشت.

منصوری بیان داشت: انقلاب که به پیروزی رسید، رئیس سازمان سیا گفت انقلاب ایران عجیب بود. ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودیم که برای همیشه در ایران بمانیم. آمریکا نمی‌خواست از ایران برود و کاپیتولاسیون را به همین دلیل تصویب کردند. ویلیام سالیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش نوشت که "ما به شاه گفتیم هر کاری می‌خواهی انجام بده، ما حمایت می‌کنیم؛ حتی اگر می‌خواهی یک میلیون نفر را بکش." ژنرال هایزر نیز با همین هدف به ایران آمد. اما آمریکا سلاحی برای مبارزه با مردم شهادت‌طلب ایران نداشت و به همین دلیل به موفقیت نرسید.

 
ویلیام سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران بود که پس از پیروزی انقلاب و بازگشت به آمریکا، خاطراتش را نگاشت و منتشر کرد. آن خاطرات در ایران ترجمه و در کتابی با عنوان «ماموریت در ایران» منتشر شده است.

منصوری اظهار داشت: در سال 1364 سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه نشستی برگزار کردند تا با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند. در آن نشست به این نتیجه رسیدند که باید بین مردم، رهبری و اسلام سیاسی فاصله ایجاد کنند. از این رو امام در وصیت‌نامه‌اش فرمود تا وقتی که این سه در کنار هم باشند، انقلاب تداوم خواهد داشت.

** تصور نمی‌کردیم انقلاب به این زودی‌ها به پیروزی برسد

وی در پاسخ به این سوال که ایده کلی رهبران انقلاب اسلامی چه بود؟ گفت: رهبران و مبارزان انقلاب اسلامی به دنبال برقراری عدالت و حکومت اسلامی بودند، اما مهمترین مانع در این مسیر رژیم پهلوی بود. آن رژیم به دلیل ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که کرد مسیر را هموارتر ساخت. ما تصور نمی‌کردیم که انقلاب در سال 57 به پیروزی برسد، ظلم رژیم و شدت نارضایتی موجب شد تا انقلاب خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم به پیروزی برسد.

منصوری عنوان کرد: سرعت تحولات انقلاب در سال 57 موجب شد تا شاه در آبان ماه آن سال در تلویزیون بیاید و بگوید که مردم! صدای انقلاب شما را شنیدم. من در کنار شما هستم. این سخنان اعتراف به شکست رژیم پهلوی بود. شاه در ادامه می‌گوید که ما ظلم و فساد کردیم و وابسته بودیم و قول می‌دهیم در ادامه حکومت برمبنای قانون و اراده ملی اداره شود. اما دیگر کار از کار گذشته بود.

شاه در سخنانی گفت: من آگاهم که به نام جلوگیری از آشوب و هرج و مرج این امکان وجود دارد که اشتباهات گذشته و فشار و اختناق تکرار شود. من آگاهم که ممکن است بعضی احساس کنند که به نام مصالح ملی و پیشرفت مملکت و با ایجاد فشار این خطر وجود دارد که سازش نامقدس فساد مالی و فساد سیاسی تکرار شود. اما من به نام پادشاه شما بار دیگر در برابر ملت ایران سوگند خود را تکرار می‌کنم و متعهد می‌شوم که خطاهای گذشته، بی‌قانونی، ظلم و فساد دیگر تکرار نشود.

این مبارز پیش از انقلاب بیان داشت: مردم و مبارزان ریشه اصلی نابسامانی‌های کشور را سلطه خارجی می‌دانستند و بر "استقلال" تاکید ویژه داشتند. این اولین شعار انقلابی‌ها بود. شعار "آزادی" نیز به معنای نفی دیکتاتوری موجود بود.

منصوری بیان کرد: ایده انقلابی‌ها برای فردای پس از انقلاب، برپایی نظام جمهوری اسلامی بود. عینیت آن هم در قانون اساسی که پس از انقلاب تدوین شد، نمود پیدا کرد. البته سرعت تحولات موجب شد تا فرصت کادرسازی و تدوین اجزای نظام جمهوری اسلامی فراهم نشود. شهید مطهری می‌گفت مرداد 57 در مشهد بودیم که در جمعی گفتم اینگونه که امام علیه رژیم پهلوی سخن می‌گوید، می‌ترسم چهار پنج سال دیگر انقلاب به پیروزی برسد و ما هنوز کادرسازی نکرده و برنامه‌ای ننوشته باشیم. ما نیز تصور نمی‌کردیم که روزی از زندان آزاد شویم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رژیم پهلوی امام خمینی ره جواد منصوری رژیم پهلوی امام خمینی ره دوران پهلوی انقلاب اسلامی رژیم پهلوی قیام ها 15 خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۴۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده صبح دوشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی خلیج فارس بر روی ناو شهید منجزی در خلیج فارس اظهار کرد: ۱۰ اردیبهشت در تاریخ پرافتخار ایران روز بسیار مهم و ماندگاری است که یادآور رشادت و فداکاری ملت سرافراز ایران و فرار و شکست تاریخی اشغالگران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال سلطه جابرانه بر سواحل جنوبی کشور است.

وی در ارتباط با مستندات تاریخی نام خلیج فارس نیز گفت: در خصوص نام خلیج فارس، همچنان که اسناد معتبر تاریخی نشان می‌دهد و مورخان بزرگ نیز به این مهم صحه گذاشته‌اند، این منطقه از همان ابتدا و از گذشته با عنوان خلیج فارس مطرح بوده است، در حالی که امروزه برخی از کشورهای غربی و منطقه‌ای که حتی برخی از آنها سابقه تأسیس آنها به ۶۰ سال هم نمی‌رسد، تلاش می‌کنند تا یک نام جعلی که فاقد مستندات تاریخی است را برای خلیج فارس بکارگیری کنند که البته سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همواره اذعان دارند که غیر از عنوان خلیج فارس نام دیگری را نمی‌شناسد.

استاندار بوشهر ابراز داشت: امروز ایران اسلامی قدرت اول و مطلق خلیج فارس است و با دوستی و برادری با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آبراه راهبردی مراقبت می‌کنند.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه در طول تاریخ هر بار دشمنان و متجاوزان قصد تعرض به منطقه را داشته‌اند در خلیج فارس با شکست مواجه شده‌اند افزود: دستگیری تفنگداران آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جزیره فارسی با فرماندهی سردار رزمجو و ذلت و خواری آنها در برابر دیدگان جهانیان، اقتدار کشور را به جهانیان نشان داد.

وی همچنین با بیان اینکه عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه صهیونیست‌ها، اقتدار و قدرتمندی نظام اسلامی و رهبری معظم انقلاب را به جهانیان نشان داد تصریح کرد: اگر دشمنان در محدوده خلیج فارس، دست از پا خطا کنند، روزگار سخت و تاریکی برایشان رقم می‌خورد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: همایش روز ملی خلیج فارس با کیفیت مطلوبی برگزار شده و انتظار می‌رود در انعکاس و اطلاع‌رسانی این برنامه و نام بزرگ خلیج فارس، رسانه‌ها اهتمام ورزند.

محمدی‌زاده با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: اهالی رسانه و هنرمندان، نسبت به انعکاس داخلی و خارجی این روز بزرگ اهتمام ورزند تا جهانیان با عظمت خلیج همیشه فارس آشنا شوند.

وی افزود: یاد و خاطره مجاهدان رشید میهن در مبارزه با استعمارگران انگلیسی و پرتغالی و آمریکایی را گرامی می‌داریم و امیدوارم همواره شاهد موفقیت و سربلندی ایران عزیز و خلیج فارس باشیم.

استاندار بوشهر به سابقه مبارزاتی استان بوشهر اشاره و خاطر نشان کرد: بوشهر در طول پنج قرن با استعمارگران جنگیده و نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است.

کد خبر 6091979

دیگر خبرها

  • ۲۰ سال از درگذشت گل آقای ایران گذشت
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • منصوری: در ۵۰ شاخص اقتصادی مهم روندی رو به رشدی داریم
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند