Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به دنبال افشای تصاویری از برگزاری مهمانی های غیرقانونی در جریان قرنطینه کرونا، شماری از اعضای تیم وی مجبور به استعفا شدند.

رسوایی پارتی گیت باعث کاهش شدید محبوبیت جانسون شد که در حال حاضر به پایین ترین حد در ۳۰ سال گذشته یعنی منفی ۴۶ درصد رسیده است و همچنین حزب محافظه کار که در نظرسنجی های جدید ۱۰ امتیاز از حزب مخالف کارگر عقب تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشینه 

قضیه رسوایی پارتی گیت، کمی بیش از دو ماه پیش و با انتشار گزارشی در روزنامه انگلیسی دیلی میرر کلید خورد. براساس گزارش این روزنامه، یک سال قبل، یک مهمانی خداحافظی برای یکی از کارکنان و همچنین یک مهمانی کریسمس در دفتر نخست وزیر انگلیس برگزار شده است. این مهمانی ها در میانه دور دوم محدودیت های کرونایی در انگلیس برگزار شد که در جریان آن، برگزاری گردهمایی غیرکاری در فضای بسته ممنوع بود.

بعلاوه، گزارش های دیگری در مورد پارتی های دیگر در داونینگ استریت منتشر شد که در واقع از برگزاری مهمانی ها در سختگیرانه ترین دوران محدودیت های کرونایی خبر می داد.

اهمیت موضوع

انتشار این گزارش ها منجر به خشم عمومی شد. بسیاری به یاد آوردند که به خاطر رعایت قوانین، ماه ها اعضای خانواده خود را ندیده و نتوانسته بودند در بستر مرگ در کنار پدر و مادرشان باشند و یا حتی در مراسم خاکسپاری آنها شرکت کنند.

زمانی که مهمانی های خصوصی در دفتر کار نخست وزیر انگلیس برگزار می شد از قرنطینه و محدودیت ها در این ضیافت ها خبری نبود، مردم انگلیس به دلیل شرایط کرونایی و قوانین و مقرراتی که دولت اقای نخست وزیر وضع کرده بود، اجازه نداشتند با اقوام سالمند خود دیدار و در مراسم تشییع جنازه عزیزانشان شرکت کنند.

اولین دفاعیات جانسون این بود که قاطعانه هر گونه نقض قوانین قرنطینه را تکذیب کرد. سپس ماجرای مهمانی های دیگر برملا شد، وی گفت هیچ کس به من نگفته بود برگزاری مهمانی در داونینگ استریت با حضور بیش از ۱۰۰ کارمند ممکن است نقض کننده قوانین باشد.

در همین حال، نظرسنجی جدید موسسه تحقیقاتی اوپینیوم نشان می دهد که تنها ۱۳ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند جانسون حقیقت را در مورد پارتی گیت می گوید و ۶۴ درصد اینگونه فکر نمی کنند.

تارنمای بی بی سی فارسی نیز در گزارشی به این مساله پرداخته و نوشته است: به نظر می رسد جنجال بر سر مهمانی های غیرقانونی در دفتر نخست وزیر انگلیس در دوران قرنطینه کرونا، پایانی ندارد. حتی برخی از هم حزبی های جانسون به این نتیجه رسیده اند که وی رفتنی است.

انتشار نسخه اولیه گزارش تحقیق درمورد مهمانی ها، نه تنها ماجرا را پایان نداد، بلکه دامنه آن را وسیع تر کرد. حال احزاب مخالف مهمات بیشتری برای حمله به جانسون دارند و رقیبان داخلی اش در حزب حاکم محافظه کار نیز دریافته اند که وی آن قدرها که تصور می شد، رویین‌تن نیست.

در این میان باید گفت که تحقیقات پلیس در مورد این مساله تازه شروع شده و قرار است نسخه کامل گزارش تحقیق منتشر شود و این به مثابه آن است که این رسوایی به این زودی ها دست از سر وی برنمی دارد.

مخالفان دولت را به دورویی متهم کردند، اما آنچه آتش خشم بسیاری از مردم را شعله ورتر کرد، پاسخ دولت بود. دولت در ابتدا گزارش ها درباره برگزاری مهمانی را رد کرد و جانسون به نمایندگان گفت که به وی اطمینان داده اند تمام مقررات مربوط به کووید – ۱۹ رعایت شده است.

از زمان انتشار گزارش، جانسون و متحدانش دو تاکتیک را در دفاع از خود در پیش گرفته اند. از یک سو با استناد به کارنامه دولت مخصوصا در زمینه واکسیناسیون عمومی و با اشاره به بحران هایی نظیر تورم سرسام آور در داخل کشور و بحران اوکراین در خارج، کل داستان پارتی گیت را کم اهمیت و حاشیه ای جلوه داده اند.

از سوی دیگر، دولت از همه خواسته است که این بار منتظر تکمیل تحقیقات پلیس بمانند. اگر پلیس به این نتیجه برسد که جانسون و دستیارانش قوانین قرنطینه را نقض کرده اند، مجازاتشان تنها یک قبض جریمه نقدی است. اما هزینه سیاسی چنین جریمه ای می تواند بسیار سنگین تر باشد.

ارزیابی

حال پرسش این است که آیا پارتی گیت به پایان حیات سیاسی و سقوط جانسون منجر می شود؟ سرنوشت وی حداقل تا انتخابات بعدی پارلمان، در دست نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان است.

براساس گزارشی که بی بی سی منتشر کرده، طبق مقررات داخلی این حزب، اگر ۱۵ درصد از اعضای فراکسیون پارلمانی حزب (یعنی ۵۴ نفر) اعلام کنند که اعتمادشان را به رهبر حزب از دست داده اند، وی مجبور می شود دوباره از نمایندگان رای اعتماد بگیرد و در صورت رای نیاوردن، فرآیند انتخاب رهبر جدید و در نتیجه نخست وزیر بعدی انگلیس آغاز می شود.

از زمان آغاز ماجرای این رسوایی، تا کنون ۱۰ نماینده حزب محافظه کار رسما اعلام کرده اند که نامه عدم اعتماد خود به جانسون را فرستاده اند.

پیش از افشا شدن این رسوایی، تصور بیشتر مردم این گونه بود که جانسون می تواند سال ها عالی ترین کرسی سیاست انگلیس را در اختیار خود حفظ کند اما حالا معلوم نیست که او حتی  بتواند تا این صندلی را تا زمان انتخابات بعدی حفظ کند.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جانسون یک سیاستمدار کهنه کار و زیرک است و نمی توان شگردها و تاکتیک های سیاسی او را برای فرار از فشارهای سیاسی نادیده گرفت.

برچسب‌ها انگلیس پارلمان بوریس جانسون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس پارلمان بوریس جانسون انگلیس پارلمان بوریس جانسون برگزاری مهمانی محافظه کار پارتی گیت نخست وزیر مهمانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۶۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تلگراف گزارش داد که انگلیس به شرط تأمین بودجه لازم، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ارتش خود را به موشک‌های مافوق صوت مجهز کند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از منابع آگاه در دولت این کشور گفت: وزارت دفاع انگلیس اصرار دارد که تسلیحات جدید به طور کامل در خاک انگلیس توسعه و تولید شود و ۲۰۳۰ به عنوان آخرین مهلت برای آن تعیین شده است

تلگراف با این حال افزود این طرح‌های انگلیس در حال حاضر در مرحله اول است و هنوز مشخص نیست که آیا چنین طرح‌هایی اجرایی خواهد شد یا نه.

یک منبع نظامی در دولت انگلیس دراین‌باره افزود که در صورت روی کار آمدن «کایر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس ارتش مجبور خواهد شد پروژه توسعه موشکی خود را به دلیل کمبود سرمایه گذاری متوقف کند.

کد خبر 6091321

دیگر خبرها

  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن
  • انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد