Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@15:03:30 GMT

بیش از 90 درصد باغ‌شهرهای استان فارس غیرمجاز هستند

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۶۴۱۶

بیش از 90 درصد باغ‌شهرهای استان فارس غیرمجاز هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مسئله باغ شهرها، با مسائلی چون، واگذاری غیرمجاز، تخریب منابع ملی، تغییر کاربری تنیده است.

به بهانه ایجاد کمربند سبز مجوزهای نه چندان معتبری ارائه شد اما به ویلاباغ و تصرف کوه و تغییر کاربری اراضی انجامید و اکنون هیچ دستگاهی مسئولیت آن را نمی پذیرد.

باغ شهرها بیشتر در محدوده پیرامونی شهرها و مناطق خوش آب و هوای استان شکل گرفته اند که نمونه بارز آن بناهایی است که در حریم شهر صدرا در مناطق شیب دار و با تخریب بخشی از کوه احداث شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که کوه جزء انفال و حق همه مردم است و امکان تملک شخصی آن وجود ندارد.

سیدمصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص ساخت و سازهای پیرامون شهر صدرا گفت: در ورودی شهر صدرا که به تنگ جلاب معروف است، بعد از پل راه آهن یک‌سری مجموعه ساخته شده که تاریخچه اش به سال 82 برمی‌گردد، متاسفانه آن زمان کارگروه آمایش استانداری، مقرر می‌کند که 110 هکتار از محدود حریم شهر صدرا به چند شکل مختلف تفکیک شود.

وی ادامه داد: به موجب این تصمیم، 60 هکتار برای ایجاد باغچه، 30 هکتار به عنوان مجموعه ورزشی برای شهر صدرا و حدود 20 هکتار هم برای کاربری خاص به عنوان اراضی ذخیره شهری در نظر گرفته شد.

بحرینی افزود: بعد از این مصوبه، شرکت عمران صدرا اقدام به صدور مجوزهایی کرد که برای احداث باغچه بود اما متعاقب آن ساخت و سازهای غیرمجازی انجام شد و بعد از اینکه شهرداری صدرا ایجاد شد در سال 89، شهرداری هم روند برخی از تخلفات کمیته آمایش استانداری و شرکت عمران صدرا را ادامه داده است.

شهرداری بدون اختیارات لازم، برای اراضی حریم شهر صدرا پروانه صادر کرد

 بحرینی ادامه داد: مواردی از بناهای احداث شده که مجوز داشتند ، مازاد بر مجوز صادره اقدام به ساخت و ساز نموده اند و بعضا با طرح در کمیسیون ماده 100 شهرداری  و  پرداخت جریمه و گرفتن مجوز مشکلاتشان حل شده که برای تعداد قابل توجهی از اینها پروانه احداث بنا هم صادر شده است.

وی ادامه داد: تعداد 651 قطعه به صورت هزار متری تفکیک شده و برای برخی از قطعات کاربری تجاری نیز منظور شده است.

دادستان شیراز اعلام کرد: طی تعریفی که در سند پهنه بندی شهر صدرا صورت گرفته، این اراضی در حریم شهر صدرا واقع شده است و جهت اراضی واقع در حریم شهر ، شهرداری اختیاری برای صدور مجوز در حرائم بدون رعایت مقررات و ضوابط مربوطه ندارد و کمیسیون ماده 100  نمی تواند رای به تغییر کاربری این‌گونه اراضی صادر کند.

90 درصد باغ‌شهرهای اطراف شیراز و صدرا غیرمجاز هستند

بحرینی خاطرنشان کرد: در اراضی حریم شهرها، اداره ثبت اسناد بدون مجوز جهاد کشاورزی نمی تواند سند صادر کند، لازمه ورود جهاد کشاورزی هم این است که در راستای تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، درخواستهای تغییر کاربری اگر شرایط قانونی داشته باشد در کمیسیون مربوطه مطرح و بررسی شود و با متراژ، میزان و مساحت مشخص، مجوز صادر می گردد و مطابق آن امکان ایجاد دیوار و احداث بنا وجود دارد که متاسفانه عمده مشکلات در اراضی تحت عنوان باغ شهرها به همین موضوع بر می گردد.

بحرینی گفت: بیش از 90 درصد باغشهرهای مستحدثه موارد غیرمجازی هستند که بدون طرح در کمیسیون مربوطه و صدور مجوز از جهاد کشاورزی ساخته شده اند. این مسائل از اوایل دهه 80 شروع شده و اواخر آن به اوج خود رسیده است.

توقف روند صدور مجوز و پروانه با مداخله دادگستری

دادستان شیراز با بیان اینکه دادگستری و شورای حفظ حقوق بیت المال به این مسئله ورود داشت، افزود: این موضوع مورد پیگیری  قرار گرفت و از ادامه ساخت و ساز و صدور مجوز جلوگیری شد و شرکت عمران صدرا هم مکلف شد کار را متوقف کند و مجوزی صادر نکند.

وی افزود: پیرامون این مسئله مواردی بودند که مجوز اولیه هم نداشتند، خودسرانه اقدام به ساخت و ساز کرده بودند که برای افراد متخلف پرونده تشکیل شد.

ورود اداره‌کل بازرسی فارس به مسئله اراضی حریم شهر صدرا

بحرینی به مصوبه شورای حقوق بیت المال اشاره کرد و گفت: مصوبه ای در شورای حفظ حقوق بیت المال داشتیم که طبق آن مقرر شد اداره کل بازرسی استان ورود داشته باشد و گزارش بررسی اتفاقاتی که افتاده است را  به ما ارائه بدهد که به چه شکل بوده تا اگر مسئولانی دچار تخلف شده اند پیگیری کنیم و پرونده قضایی تشکیل شود.

دادستان شیراز گفت: تاکنون گزارش لازم از ناحیه اداره کل بازرسی به دادستانی نرسیده و به محض واصل شدن پیگیری خواهیم کرد و هر کدام از مسئولین در زمان مسئولیت دچار تخلف شده باشند قطعا باید جوابگو باشند و در صورت نیاز مورد تعقیب قرار می گیرند.

بحرینی افزود: در حال حاضر به تعداد قابل توجهی از بنگاه هایی که فعالیت غیرمجاز داشتند، اخطار داده شده که بعد از اخطار اولیه تعدادی از بنگاه‌ها پلمب شدند، برای افرادی هم که احداث غیرمجاز داشتند پرونده تشکیل شده و  یک پرونده عمده هم در شعبه 116 دادگاه کیفری2 مطرح و در حال رسیدگی است.

دادستان شیراز تاکید کرد: تخلف و قصور احتمالی مدیران مربوطه در دست بررسی است و پس از ارسال گزارش، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین پیش از این بهزاد پرنیان، شهردار صدرا در گفتگو با فارس با تأکید بر اینکه مجوز ساخت و سازها در مدیریت قبل صادر شده است گفته بود: قبلا متأسفانه شهرداری  به دید انتفاعی نگاه می کرد، که هرقدر متراژ بنا بیشتر باشد، جریمه ای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخت می‌شود بیشتر است پس ممانعتی نمی‌شد اما از 2 سال پیش برخورد لازم انجام می‌شود و اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: غیرمجاز دادستان مرکز فارس اراضی باغ شهری دادستان شیراز تغییر کاربری ساخت و ساز باغ شهرها صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، بررسی میزان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و بررسی نحوه اجرای احکام دادگاه موضوع قلع و قمع بنا و اعاده وضعیت اراضی کشاورزی به حالت سابق در دستور کار این بازدید قرار داشت.

سرپرست جهاد کشاورزی مهریز گفت: جهاد کشاورزی یک نهاد انقلابی بوده و از مهمترین رسالت‌های آن حفظ اراضی کشاورزی در راستای افزایش تولید و اشتغالزایی در روستا‌ها است.

محسنی الحسینی اظهار داشت: با توجه به تاکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، سعی خواهیم کرد هر گونه سوء استفاده از اراضی واگذاری را به حداقل برسانیم.

وی افزود: از همشهریان محترم نیز خواهشمندیم هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی را به شماره ۱۳۱ اطلاع رسانی کنند.

دیگر خبرها

  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز