Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@05:03:42 GMT

چشم انداز بیت‌کوین در دهه پیش‌رو

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۸۰۹۴

‍‍‍‍‍‍

چشم‌اندازی واقع بینانه ارزیابی دهه آینده نتیجه‌گیری

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ هنگامی که بیت‌کوین بیش از یک دهه پیش به جهان معرفی شد، قرار بود انقلابی در اکوسیستم مالی باشد. اما آن انقلاب تا کنون با چالش‌های زیادی روبه رو شده است. مخالفت اکثر حکومت‌ها و سیاستمدارن  از جمله موانعی بوده‌اند که تا به الان بر سر راه بیت‌کوین قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چالش‌ها نوسانات شدید قیمتی را برای بیت‌کوین به همراه داشته‌اند. با این وجود سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به حوزه رمزارزها از اهمیت بیت‌کوین نا امید نشده‌اند و خوش‌بینی خود را نسبت به آینده آن، دو چندان کرده‌اند. از این رو دهه پیش‌رو برای بیت‌کوین و رمزارزها به طور گسترده می‌تواند اساسی باشد.

چشم‌اندازی واقع بینانه

همانطور که در مقاله‌ اصلی (Whitepaper) منتشرشده در ۳۱ اکتبر ٬۲۰۰۸  توسط خالق ناشناخته بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیان شده است؛ بیت‌کوین جایگزینی بدون مرز و غیرمتمرکز برای ارزهای فیات تحت کنترل دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌باشد. توافق جمعی برای انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین نیازمند عامل سومی به عنوان نهاد واسطه‌ نمی‌باشد. این بدان مفهوم است که این امر با کمک یک سیستم همتا به همتا٬ در دفتر الکترونیکی توزیع‌ شده‌ای به نام شبکه  بلاکچین صورت می‌پذیرد. 

ناکاموتو دلیل حذف نهاد واسطه و جایگزین آن با یک شبکه‌ همتا به همتا در تراکنش‌های مالی را به این صورت بیان کرده است؛ "نهاد واسطه هزینه  واسطه‌گری را افزایش می‌دهد، برای انجام معاملات محدودیت قرار می‌دهد و امکان انجام معاملات خیلی کوچک و آزمایشی را تقریبا غیر ممکن می‌کند". با این حال دور از انتظار نیست که در سال‌های آینده این دیدگاه به خطر افتاده باشد و غیرمتمرکز بودن جای خود را به سیستم مرکزی قانونی داده باشد، چرا که مطالعات حاکی از این است که نهنگ‌های بیت‌کوین و سرمایه‌گذارنی که دارایی‌های زیادی از این رمزارز دارند؛ قیمت آن را در بازارها کنترل می‌کنند. همچنین دموکراسی شدن چاپ پول (استخراج بیت‌کوین) از طریق ماینینگ، قربانی منافع مزرعه‌های بزرگ استخراج این رمزارز شده است. علاوه بر این فناوری بلاکچین بیت‌کوین با مشکلات مقیاس‌پذیری روبه‌رو شده است که منجر به پیدایش فورک‌ها و آلتکوین‌های زیادی خواهد شد.

اما با رشد اکوسیستم پررونق و کارآمدی مانند رمزارزها و بلاکچین، این نقاط منفی متعادل و رفع خواهند شد. این روز‌ها  بازار رمزارزها که تقریبا یک دهه پیش وجودیتی نداشت، ارزشی بالغ بر تقریبا ۲.۱۳ تریلیون دلار دارد. از زمان آغاز به کار بیت‌کوین  تا به الان تقریبا بیش از ۱۷۰۰۰ رمزارز‌ تولید شده و در ۴۵۷ صرافی‌ معامله شده‌اند. بلاکچین به یک کلمه عمومی تبدیل شده است و به عنوان راه‌‌حلی برای اکثر مشکلات کسب و کارهای امروزی معرفی می‌شود.

با وجود این همه تردید و چالش‌های اولیه، روز به ‌روز همچنان به تعداد نهادهای بزرگ مالی که به عنوان سرمایه‌گذار، روی رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ افزوده می‌شود. کشور السالوادور در ۹ ژوئن ۲۰۲۱ به عنوان اولین کشوری بود که بیت‌کوین را به عنوان یک دارایی قانونی پذیرفت و آن را راه‌حل قابل‌قبولی در پرداخت‌های کسب و کارهای این کشور،  معرفی کرد. البته لازم به ذکر است که دلار آمریکا همچنان ارز اصلی این کشور است.

ارزیابی دهه آینده

رویداد‌های دهه پیش‌رو می‌توانند اهمیت خود را در تکامل بیت‌کوین و فناوری بلاکچین اثبات کنند. در مسیر تحقق انقلاب‌های اکوسیستم‌ مالی، چند حوزه وجود دارند که سرمایه‌گذارن فناوری بیت‌کوین و بلاکچین باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. در حال حاضر ذخیره ارزش بیت‌کوین ناشی از استفاده آن‌ توسط سرمایه‌گذارن، به عنوان وسیله‌ای برای معاملات روزانه می‌باشد. به طوریکه سرمایه‎‌گذارن نهادی مشتاق هستند که از نوسانات قیمتی آن‌ سود کسب کنند. بنابراین انتظار می‌رود که نوسانات قیمتی بیت‌کوین فعلا ادامه‌دار باشد. هر چند که در سراسر جهان دولت‌هایی مانند ژاپن و السالوادور بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت معتبر برای کالاها اعلام کرده‌اند. اما مشکلات مقایس‌بندی و امنیت آن، مانع از وقوع هر دو مورد فوق به صورت کامل شده است.

چکیب بودا  (Chakib Bouda) مدیر ارشد فناوری اطلاعات، در شرکت پرداخت رامبوس (Rambus) می‌گوید: "مسلماً بزرگترین شکست‌های بیت‌کوین و سایر رمزارزها در سال‌های گذشته مربوط به امنیت بوده است". برای این منظور بودا به سرقت میلیاردها دلار بیت‌کوین و سایر رمزارزها در صرافی‌ها، توسط هکر‌ها در سال گذشته اشاره دارد. به گفته وی امن‌تر شدن اکوسیستم  بیت‌کوین منجر به پذیرش گسترده‌تر می‌شود. ایشان همچنین افزودند که انتظار داریم،  بیت‌کوین در 10 سال آینده، به یک جریان اصلی و کارآمد با شهرت قابل توجهی تبدیل شده باشد. ترقی جریان اصلی بیت‌کوین (افزایش جذابیت آن‌ به عنوان یک دارایی)  در مکانیزم پرداخت، بدون پیشرفت تکنولوژیکی در اکوسیستم آن رخ نخواهد داد.

بلاکچین بیت‌کوین برای اینکه قابلیت یک دارایی از نوع پرداخت،  برای سرمایه‌ گذاری مداوم را داشته باشد، باید توانایی انجام میلیون‌ها تراکنش در مدت زمان کوتاهی را پیدا کند.

به همین منظور، چند فناوری جدید از جمله لایتنینگ نتورک (Lightning Network)  نوید مقیاس‌پذیری بالا را در پروژه‌های خود می‌دهند. رمزارز‌های جدیدی در نتیجه هارد فورک‌های بلاکچین بیت‌کوین شکل گرفته‌اند، از جمله بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) و بیت‌کوین گلد (Bitcoin Gold) که به هدف ارتقای پارامتر‌های اکوسیستم بیت‌کوین، به منظور انجام معاملات بیشتر با سرعت بالا ظاهر شده‌اند.

همراه با رشد فناوری بلاکچین بیت‌کوین؛ دیوید شوارتز، مدیر ارشد فناوری (Ripple) در سال 2018 بیت‌کوین را با مدل T-فورد در صنعت خودرو مقایسه می‌کند. مدل T مدلی از خودروهای شرکت فورد است که در صنعت خودروسازی در سال 1908 انقلاب به پا کرد.

دیوید شوارتز معتقد است که بیت‌کوین هم در صنعت پرداخت، همین نقش را ایفا می‌کند و به لطف پوشش گسترده‌ رسانه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد که در چند سال اخیر، این اکوسیستم جدید در حال شکل گیری است. با پیشرفت قوانین و مقررات دولت‌ها در مقابله با حفظ سرعت رشد روزبه‌روز بیت‌کوین، به احتمال زیاد این اکوسیستم جدید گسترده‌تر و عمومی تر خواهد شد. شوارتز همچنین پیش بینی می‌کند که دهه آینده انفجار پرداخت‌های کم هزینه با سرعت بالا را به همراه خواهد داشت و این امر به همان شیوه که اینترنت مبادله اطلاعات را تغییر داده است، ارزش و روش معاملات را تغییر خواهد داد.

قیمت بیت‌کوین در سال 2021 به بالای 65 هزار دلار رسید. از این رو بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی همچنان یه جمع‌آوری اطلاعات از رمزارزها می‌پردازند به طور مثال؛ گلدمن ساکس میز معاملات رمز‌ارزها را معرفی می‌کند. بانک ملون نیویورک (BNY Mellon) ارائه خدمات نگهداری از رمزارزها را افتتاح می‌کند. همچنین سیستی بانک اظهار دارد که آینده بیت‌کوین هنوز بسیار نامشخص است، اما قابلیت ارز منتخب تجارت بین‌المللی را دارد و در حال حاضر در آستانه پذیریش این جریان است. سیتی بانک نیز معتقد است که علاقه سرمایه‌گذارن نهادی به رمز‌ارزها، توجه گسترده‌ای را به سرمایه‌گذاری در این حوزه برانگیخته است، اما مسائل مربوط به نگهداری، امنیت و بهره‌وری سرمایه همچنان برای سرمایه‌گذاری دیجیتال مهم است. این در حالی است که تسلا (TSLA)  و پی‌پال (PYPL) از اویل سال 2021 روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تسلا یک و نیم میلیارد دلار بیت‌کوین خرید و پی‌پال نیز پیشنهاد خرید یک پلتفرم استاندارد نهادی، برای امنیت معاملات دارایی‌های دیجیتال به نام  Crypto Custodian Curv را داده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالب فوق به نظر می‌رسد، دهه پیش‌رو برای رمزارزها بسیار حیاتی خواهد بود و قطعیت یا عدم قطعیت انقلاب بیت‌کوین آشکار خواهد شد. هر چند که احتمال می‌رود؛ بیت‌کوین واقعا انقلابی در اکوسیستم مالی باشد، اما باید در نظر داشته باشیم که صنعت رمز‌ارزها هنوز مسیر زیادی، برای اثبات این انقلاب جلوروی خود دارد. لذا به همه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه توصیه می‌شود که در انتخاب‌های خود در رمز‌ارزها دقت و تحقیقات کافی داشته باشند.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داد + جزییات بیت کوین ارز دیجیتال فناوری بلاک چین بلاکچین رمزارز کوین بازار رمزارزها بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط بیت کوین ۲۲۰هزار دلاری می شود؟ NFT چیست و چگونه آن را بسازیم؟ بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار رمزارزها / روند قیمتی سال۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟ شبکه آربیتروم برای ساعاتی متوقف شد قیمت ۱۰ رمزارز برتر بازار (۱۱ بهمن) بیت کوین در سال ۲۰۲۲ هم رکورد می‌ زند؟ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها چشم انداز بیت‌کوین در دهه پیش‌رو پادکست عصرگاه اقتصادآنلاین ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ نیروی انتظامی مرجع صدور سند شد آمارهای نگران کننده نقدینگی؛ خط قرمز دولت کجاست؟ آغاز اجرای ۷ پروژه صنعتی و معدنی مس با حضور رییس جمهور قیمت گوشی شیائومی چند؟ (جدول) چرا سرعت چشمگیر رشد سرمایه گذاری ادامه می‌یابد؟ دیگر منتظر افزایش یارانه نباشید سهم ناچیز ایران از واردات ٢٠٠ میلیارد دلاری روسیه درخواست از تهرانی‌ها برای تکمیل مراحل واکسیناسیون پیش‌بینی قیمت طلا پس از توافق کاهش قیمت برخی از محصولات مدیران خودرو به دلیل مصرف سوخت پایین و رتبه انرژی بهینه واردات دستگاه‌های برنزه کننده پوست ممنوع شد قیمت پژو ۲۰۷ سقف شیشه ‌ای (بهمن ۱۴۰۰) سود مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت چقدر است؟ مجلس با فوریت قانون به کارگیری سلاح را بررسی می کند مردمی کردن اقتصاد کشور با ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه میوه‌ هایی که کبد چرب را درمان می کند! افت ۱۴ درصدی قیمت دلار در دو ماه گذشته؛ نرخ ارز پس از برجام و پایان جنگ چقدر کاهش یافت؟ عوارض کرونا در چشم‎ ها چگونه است؟ آشنایی با خواص فوق العاده بادام تلخ! زیرسویه های جدید اومیکرون آمدند هیات زنان اعزامی طالبان به اسلو خبرساز شد نشانه های وجود انگل در بدن چیست؟ دست چندم مهم نیست، فقط سالم باشه! قیمت کره (جدول) پیش بینی قیمت دلار برای ۱۸ بهمن/ آرامش پس از طوفان چگونه از دیفای (Defi) استفاده کنیم؟ تویوتا لندکروز را بیشتر بشناسید / کدام مدل‌ این شاسی بلند ژاپنی در ایران حضور دارد؟ توضیح دادستان کل کشور درباره انتشار فیلم یک قتل در فضای مجازی سفر لاکچری به سنگاپور چند؟ (جدول) کدام کشورهای اروپایی روی گاز آمریکایی‌ها حساب باز می‌کنند؟ انسولین قلمی ایرانی وارد بازار شد دستور وزیر برای واحدهای مسکن مهر بلاتکلیف پاک سازی روده ها با این نسخه گیاهی! ایران چند آمبولانس هوایی دارد؟ لزوم توجه صنعت قطعه سازی بر بکارگیری از جوانان نخبه در این صنعت رشد ۱۱.۵ دلاری قیمت جهانی گندم در یک روز علت خارش ته گلو چیست؟ اجاره خانه در عباس آباد چقدر خرج دارد؟ لغو گسترده پروازهای آمریکا چرا رکنا توقیف شد؟ نقدینگی قله ۴.۴ هزار هزار میلیارد تومان را فتح کرد متوسط قیمت جهانی برنج افزایش یافت سرما و یخبندان در ۲۴ استان ۴۰ هزار میلیارد تومان به بودجه بنیاد شهید اضافه شد دو ماسک بزنیم یا نه؟ محدودیت‌های سراسری اعمال نمی شود تکنولوژی سگویت (Segwit) چیست؟ ارزان قیمت ترین موبایل اپل چند؟ (جدول) DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بیت کوین ارز دیجیتال فناوری بلاک چین بلاکچین رمزارز کوین بازار رمزارزها بلاکچین بیت کوین سرمایه گذارن سرمایه گذاری بیت کوین بیت کوین دهه پیش رو بیت کوین رمز ارزها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند چشم‌انداز شهرستان کاشان باید ‌تدوین شود

سرپرست فرمانداری شهرستان کاشان گفت: چشم‌انداز شهرستان کاشان باید به‌روزرسانی و تدوین شود و نخبگان و صاحب‌نظران برای به‌روزرسانی سند چشم‌اندازی ورود پیدا کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، حمیدرضا محمدی فشارکی ظهر امروز در مصلی بقیه الاعظم کاشان، با بیان اینکه منطقه کاشان و شهر کاشان شایسته خدمت است، اظهار داشت: انسجام فرهنگی و اجتماعی لازمه هر پیشرفت و رشد است.

وی افزود: امروز با قدمت و اصالت موجود در منطقه کاشان تمام تلاش خود را خواهیم داشت تا انسجام فرهنگی و اجتماعی را ایجاد کنیم و طبیعتا رشد و پیشرفت در حوزه اقتصادی و سیاسی را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان با بیان اینکه از مسائل خرد نخواهیم گذشت، ابراز داشت: ابن مسائل نیز در کنار مسائل کلان برای ما اهمیت دارد و آنچه بیش از مهم بوده وفاق و همدلی مسئولان برای خدمت‌رسانی به مردم است و این خدمت‌رسانی در کنار همدیگر محقق می‌شود.

وی گفت: به اتفاق مسئولان به خدمت مردم در روستاها و شهرها می‌رسیم و قطعا مسیر ایجاد شده برای رشد و پیشرفت منطقه را ادامه می‌دهیم؛ چشم‌انداز شهرستان کاشان باید به‌روزرسانی و تدوین شود و نخبگان و صاحب‌نظران برای به‌روزرسانی سند چشم‌اندازی ورود پیدا کنند.

تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان

محمدی فشارکی تصریح کرد: لازم است با صاحب‌نظران، علما و اندیشمندان جلسه‌ای گرفته شود و امید است با عزم و اراده قوی برخی از مسائل که به امیدآفرینی می‌انجامد، صورت پذیرد در حالی که یک سال دیگر به پایان دولت باقی مانده است و باید تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار گرفته شود.

انتهای پیام/801/.

دیگر خبرها

  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • سند چشم‌انداز شهرستان کاشان باید ‌تدوین شود
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!