Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای «موقعیت مهدی» با حضور هنرمندان و عوامل این فیلم و اهالی رسانه، در هفتمین روز از برگزاری جشنواره فجر (یکشنبه ۱۷ بهمن) برگزار شد. 

هادی حجازی‌فر (کارگردان)، حبیب والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، سجاد نصراللهی (مجری طرح)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، روح‌الله زمانی، معصومه ربانی‌نیا، ژیلا شاهی (بازیگران)، ایمان کریمیان (مدیر جلوه‌های میدانی)، امین پهلوان‌زاده (مدیر جلوه‌های بصری)، ابراهیم امینی (نویسنده)، مسیح حدپور (صداگذار)، امیر زاغری (طراح صحنه)، مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و بهزاد آقابیگی (طراح لباس) از جمله حاضران در این نشست بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجازی‌فر در آغاز نشست خبری فیلم «موقعیت مهدی» گفت: «نزدیک به دوسال است که درگیر این کار هستیم. دوازده بار کار متوقف شد اما بچه‌ها پای کار ماندند. در ابتدا این فیلم به من در جایگاه بازیگر پیشنهاد شد. من یک پیشنهاد دادم که خودم کار را بسازم و از ما پذیرفتند و قرار شد که هم خودم فیلم را بسازم و هم در آن بازی کنم.»

او درباره درآوردن یک نسخه سینمایی از سریال «عاشورا» توضیح داد: «در ساخت سریال «عاشورا»، از اول هم بنای ما ساخت نسخه‌ای سینمایی بود. خیلی از سکانس‌هایی که شاهد بودید، تنها برای نسخه سینمایی کار است و در سریال به شیوه‌ای دیگر فیلمبرداری شده است. باید بگویم که سریال هیچ ارتباطی به کار سینمایی ندارد.»

این بازیگر و کارگردان ادامه داد: «از آغاز که کار فیلمبرداری را شروع کردیم، تاکید ما این بود که از دو عملیاتی که قرار است به تصویر بکشیم، سندی تاریخی داشته باشیم و همه فیلم را بر مبنای مستنداتی که در بخش پژوهش جمع‌آوری کرده بودیم، ساختیم. مستندی هم از عملیات خیبر در شبکه خارجی اکران شد که ما چون امکان خرید آن را نداشتیم، به‌صورت دزدکی کپی کردیم.»

او افزود: «ما از منابعی که پیش‌تر ثبت و ضبط شده بودند، استفاده کردیم و تحقیقات کاملی درباره موضوع کار انجام شد و من کاملا به تمامی اتفاقات وفادار بودم و هیچ چیزی در کار جعل نشده است.»

حجازی‌فر درباره فضای حاکم بر این فیلم گفت: «حماسه در ذات این موضوع وجود دارد. بعضی از اتفاقات داخل فیلم را دوست نداشتم به تصویر بکشم اما چون هدفم ثبت سندی تاریخی بود در فیلم گنجاندم. من در این اثر ریسک کردم.»

او درباره بودجه سریال «عاشورا» توضیح داد: «ما برای ۴۰۰ دقیقه‌ای که ضبط کردیم، ۳۰ میلیارد بودجه داشتیم که از این میان، ۱۰ میلیارد هرینه ادوات جنگی بود. جزیره خیبر را کاملا بازسازی کردیم و هزینه‌ کارهای عمرانی برای ما بسیار بود اما عوامل حتی کم‌تر از دیگر آثار دستمزد گرفتند. باید بگویم از این بودجه حتی یک ریال را هم اسراف نکردیم و من تمام مسئولیت شرعی و معنوی را برعهده‌ می‌گیرم.»

این کارگردان درباره زبان فیلم که ترکی آذربایجانی است و رگه‌های کمدی آن، گفت: «از ابتدا می‌دانستیم که این اثر فیلمی تلخ است و برای همین تصمیم گرفتیم رگه‌هایی از طنز را در اجرا و فیلمنامه که البته بیرون هم نزند، در کار وارد کنیم. لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر استان‌های ترک زبان ایران است که تنها دو نفر از آن‌ها فارس‌زبان بودند و باورپذیر نبود که آن‌ها با هم فارسی حرف بزنند. البته در سریال با ورود تعدادی شخصیت‌های غیر ترک زبان، به لحاظ زبانی در فیلم به توازن می‌رسیم.»

۵۷۵۷

کد خبر 348098

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران معاونت سینمایی وزارت ارشاد حوزه هنری سازمان تبلیغات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۸۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط رو خط مسائل اجتماعی

  تهیه‌کننده این اثر نمایشی سعید کمانی است که پیش از این سابقه مجموعه‌هایی مثل همه‌‌گیری و سفر در خانه را در کارنامه خود داشته است. پریناز آل آقا، کارگردان فصل اول و محمدرضا خسروی، کارگردان فصل دوم این مجموعه است. کمانی در گفت‌وگوی خود با جام‌جم از دغدغه‌های تولید این اثر نمایشی گفته است. 
تهیه‌کننده سریال خط رو خط در خصوص دغدغه‌ای که برای تولید این اثر داشته، به جام‌جم می‌گوید: دغدغه من این بود که کار طنز تولید کنم. دو سه سال بود که درگیر دو سریال کرونایی بودم و در اتفاق کرونا، چند نفر از دوستان و مادرم را از دست دادم. اینها باعث شد برگردم به همان چیزی که تا حدودی به آن علاقه دارم و آن را بهتر می‌فهمم. دوست دارم جامعه هم مثل خودم حالش خوب شود و بعد از اتفاقاتی که در بیماری وحشتناک کرونا افتاد، فکرم این بود که بتوانیم با کارهای طنز جلو برویم و این کار را ساختم. در این‌گونه کارها تخصصی نداشتم و اولش خیلی اذیت شدم. مخصوصا در بحث دکور‌ خیلی نگران بودیم دکوری که می‌زنیم تک لوکیشن است و اصلا توان این موضوع را دارد یا نه. خیلی رویش فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها دکوری که بتوانیم بزنیم یک آرایشگاه مردانه است که این فضا را به ما می‌دهد که هر آدمی اعم از پزشک، کارگر و ...  واردش می‌شود. دلیل انتخاب این لوکیشن، عام بودن فضای آرایشگاه‌هاست که می‌توان قصه‌های زیادی را در بستر آن روایت کرد. در عین حال موضوعات اجتماعی، موضوعاتی هستند که دغدغه همه است. همه ما در آپارتمان مشکلات زیادی داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که مثلا در یک آپارتمان ۲۰ واحدی که هستیم همه به موقع شارژشان را می‌دهند، آشغال‌شان را مرتب دم در می‌گذارند و رعایت همسایه را می‌کنند؟ همه ما این مشکلات را داریم و در سریال خط رو خط تلاش کردم به محل کار و ازدواج و موانع ازدواج بپردازیم. نمی‌خواستیم نقد کنیم و در واقع بیشتر خودمان را نقد می‌کنیم. 
 
بیان مسائل اجتماعی با زبان طنز 
وی در ادامه به ترکیب طنز با مباحث آموزشی اشاره کرده و تاکید می‌کند: تلاش کردیم موضوعات آموزشی را به صورت طنز بیان کنیم. مثلا یک‌فرد دروغگو و کثیف را به چالش می‌کشیم. هر موضوعی که به ما به‌عنوان یک انسان ربط دارد، مثل پوشش، لباس، تمیزی، آداب معاشرت و...که موضوعات زیادی است و جذابیت هم دارد در این سریال بیان کردیم اما باید به این نکته توجه کرد که در تولید چنین محتوایی برای رسانه تلویزیون، باید صبر داشته باشد تا این برنامه‌ها جای خود را باز کرده و مخاطب جذب کنند.  کمانی در اشاره به موضوعات مطرح شده در این برنامه اشاره کرده ومی‌گوید:مسائلی همچون حمل و نقل، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، موانع ازدواج و...در برنامه مطرح شده است. در واقع نزدیک به صد موضوع داریم. فصل اول ۲۰ قسمت بود. در فصل دوم آقای محمدرضا خسروی، کارگردانی را دست گرفته‌اند که تجربه کار کارگردانی دارند و کار کوتاه ساختند. تلاش کردیم بستری ایجاد کنیم تا کارگردانان کار اولی بیایند و در آینده در سازمان کارگردان شوند.  وی در پاسخ به این‌که چنین فرصتی به کارگردان‌های جدید با ریسک همراه است، بیان می‌کند: به‌نظرم در صورتی این کار با ریسک همراه است که هر دو گزینه تهیه‌کننده و کارگردان ضعیف باشند اما در این کار، کارگردان ما در موضوع طنز باسواد است و نزدیک به ۳۵ سال سابقه کار طنز و این‌گونه کارها را دارد. به‌نظرم کارگردانی که طنز را می‌فهمد و از این دست کارها ساخته، می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر تهیه‌کننده و کارگردان شناخت و تجربه‌ای نداشته باشند قطعا کار درنمی‌آید. به‌طور کلی معتقدم که بهتر است تلویزیون به جای استفاده از سلبریتی، بازیگر پرورش دهد و باید به سمت آنهایی برویم که توانمندی این کار را دارند. 

تلاش ۴ گروه نویسنده 
کمانی درباره تفاوت کارگردانی فصل اول و دوم و حضور کارگردانی مثل خسروی که تجربه بازیگری و کارگردانی را دارد، این‌طور توضیح می‌دهد: به‌نظرم دو تجربه متفاوت بود. کارگردانی یک خانم، به یک شکل دیگر است چون به ظرافت‌ها دقت دارند. در فصل دوم هم آقای خسروی با توجه به این که بازیگر توانایی بودند و سالیان دراز کار کردند و در کارهای خیلی بزرگ حضور داشتند، یک‌فرد پرورش‌یافته هستند که در عین حال ارتباط‌شان با بازیگران خوب بود و کار شکل گرفت.  کمانی با اشاره به چهار گروه نویسنده‌ای که در این سریال حضور دارند، در خصوص بازخورد مخاطبان به این مجموعه هم تصریح می‌کند: ابتدا زمانی که خودم این کار را روی آنتن دیدم این ترس را داشتم که با توجه به تک‌لوکیشن بودن، مخاطب چه ارتباطی با آن برقرار می‌کند. در واقع ۴۰دقیقه نمایش در تک‌لوکیشن سخت است. وقتی به‌عنوان یک منتقد به آن نگاه کردم حس خوبی به من دست داد و خوشحال شدم که شاید نمره‌ام زیر ۵۰ نشده باشد. در حال حاضر فصل اول روی آنتن رفته و ما در حال تولید فصل دوم هستیم. فصل اول در ۲۰ قسمت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. 

دیگر خبرها

  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • خط رو خط مسائل اجتماعی
  • «نون خ» چه خط‌قرمزهایی را رعایت کرد؟
  • «نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید در دستور کار
  • راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • صنعتگران ذوب آهن اصفهان برای ایران قوی تلاش می کنند
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم