Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی‌اکبر سلطانی امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا به بیان دغدغه‌های اعضای شورا پرداخت و نسبت به عملکرد شهرداری انتقاد کرد. 

وی در این نطق اظهار داشت: دغدغه اعضای شورا با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری فرصت دادن به جوانان و حرکت به سمت گام دوم انقلاب بوده است، قطعا می‌توان با تکیه  به ظرفیت جوانان مستعد انقلابی نسبت به تحول اساسی در شهرداری اقدام نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: در سالهای گذشته شاهد حضور افراد متخصصی بودیم که سکان شهر و مناطق در اختیارشان قرار داشت؛ چه بسا شهرداران متعهد و متخصصی که در عین تلاش با هوش و  ویژگی‌های مشخص در بازه‌های زمانی موفق به حل برخی مشکلات به صورت مقطعی شده‌اند، اما با وجود این تجربیات بسیاری از مشکلات تا کنون حل نشده است. 

سخنگوی شورای شهر شیراز اظهار داشت: انتظار مردم از شورای انقلابی و شهردار گام دوم، تحول در سیستم شهرداری بوده لذا ضرورت این تحول، وجود برنامه مشخص و اجرای آن توسط افراد با انگیزه و مستعد است نه افرادی که در گذشته سالیان سال در مدیریت اجرایی تجربه داشتند. 

وی ادامه داد: این افراد با سوابق خود و فرصت‌هایی که در اختیار داشته‌اند تمامی ایده های خود را اجرایی کرده‌اند و مشکلات کماکان پابرجاست؛ چه بسا با وجود مدیران گذشته، شهرداری الکترونیک به سرانجام می‌رسید، شهرداری که سال‌های سال از آن حرف به میان آمده و قرار بود مشکلات مردم در مراجعه به شهرداری را تسهیل کند و سرعت انجام کار ها را بالا ببرد، اما با وجود راه اندازی آن شاهد زمان‌بر بودن صدور پروانه‌ها بالغ بر یک سال هستیم. 

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: متاسفانه با ساخت پل‌های مختلف شاهد ترافیک هستیم، سال های سال است در صدور پروانه مردم شهر دچار مشکل عدیده هستند و در پایان کار مشکل دوچندان است. 

وی ادامه داد: مشکلات حقوقی شهرداری سر به فلک کشیده و در اکثر پرونده‌های ماده 38 شهرداری محکوم شده است.

کاهش قابل توجه مساحت باغات قصردشت 

سلطانی اظهار داشت: در باغات شهر با وجود قوانین مختلف هر ساله شاهد کاهش مساحت باغات بودیم به نحوی که ظرف مدت 15 سال نزدیک به 50 درصد باغات قصردشت کاهش یافته و تبدیل به ساختمان شده است. 

او با تاکید بر اینکه پیش از این نیز توسط یکی از اعضای شورا، تذکراتی در خصوص به‌کارگیری مدیران داده شده اما توسط شهردار هیچ گونه توجهی نشده، بیان داشت: بارها در جلسات مختلف خصوصی و غیر خصوصی به شهردار محترم در خصوص دقت به‌کارگیری جوانان و متخصصین با ایده‌های جدید و ابتکار عمل تذکر داده شد، اما جز توجه اندکی صورت نپذیرفت. 

وی افزود: بارها در خصوص برخی تخلفات مختلف در مناطق و سازمان‌ها، تذکرات مکرر خدمت شهردار محترم عرض کردم اما متاسفانه هیچ اقدام جدی صورت نگرفت. 

وی خطاب به شهردار شیراز گفت: جناب آقای شهردار انتظار مردم در رای داده شده، اصلاح روند است، این اصلاح روند شدنی نیست مگر با اصلاح فرآیندها و در هم ریختن ساختارها. 

وی افزود: متاسفانه برای این مهم تاکنون هیچ عمل قابل توجهی مشاهده نشده است، جناب آقای شهردار، شهرداری با روند قبل، همان اژدهای هفت سر فساد به فرمایش مقام معظم رهبری خواهد بود ؛ لذا باید ساختارها را تغییر داد، باید فرآیندها را اصلاح کرد و این کار با افراد شجاع و جوان و متخصص امکان پذیر خواهد بود نه افرادی که سالها با این روند خو گرفتند و سازگار شدند و سال های پایانی خدمت خود را می گذارنند، نه با کسانی که به ساختار کنونی شهرداری اُخت شده‌اند و عادت کرده‌اند. 

سلطانی ادامه داد: آقای شهردار اگر شما تصمیمی به اصلاح فرآیندها ندارید شفاف اعلام کنید، چون در زمان حضورتان در شورا بر این مشکل آگاه بودید و نظر مساعد داشتید. 

عدم به کارگیری جوانان در مدیریت شهری 

وی افزود: متاسفانه مدیریت شهری امروز در فقر به‌کارگیری جوانان و نخبگانی مستعدی است که سال ها در خفقان سیاست های مختلف اعم از سیاست‌زدگی تا سلایق شخصی تا باندبازی‌های متعدد بوده‌اند، این دوره دوره‌ای است که امید در دل جوانان متخصص و نخبه شهرداری ایجاد شده بود که با یک فرآیند مناسب ضمن ارزشیابی پرسنل، در انتخاب مدیران ارشد و میانی اصلاح رویه رخ دهد، اما متاسفانه با ساختاری مجهول این انتصاب ها در حال رخ دادن است و هیچ نظام ارزشیابی رویت نشده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در حوزه شهرسازی بارها و بارها تذکرات مختلفی داده شد، گفت: بنا بود در خصوص بحث ساخت‌وسازهای غیر مجاز در حریم شهر شیراز، طرح حریم‌بان راه اندازی شود، اما متاسفانه تا کنون خبری در خصوص راه اندازی حوزه حریم‌بان ارائه نشده و ساخت و سازهای بی رویه در حال احداث است. 

وی تاکید کرد: چگونه ممکن است جلوی چشم شهرداری یکی از مناطق روبه‌روی ساختمان منطقه، ساختمان و رستوران غیرمجاز و بدون مجوز ساخته شود و یک نفر جلوی کار را نگیرد؟

در باغات گویم در طول چند سال گذشته ساختمان‌های چند طبقه بدون مجوز ساخته می شود و هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد، چرا شهردار محترم ورود نمی‌کند؟ این ثروت افزوده برای برخی اشخاص با سهل انگاری و ترک فعل کدام مدیر و پرسنل صورت گرفته است، چرا برخورد نمی‌کنید؟ 

او ادامه داد: ساخت و ساز بی‌رویه و ایجاد شهری در حریم شهرداری و اعتراض روزانه ساکنین مستضعف آن در فاصله کمتر از پنج کیلومتری شیراز با حداقل امکانات، حاصل همین غفلت‌ها است. 

عضو شورای شهر شیراز افزود: تغییر کاربری باغات قصردشت به مسکونی و تغییر کاربری‌های مختلف از فضای سبز گرفته تا آموزشی به مسکونی و تجاری به ضرر چه کسی است جز مردم؟ جناب آقای شهردار، بدون اصلاح فرآیند و به‌کارگیری افراد مستعد چگونه قراراست مقابله کنید؟ اصلا قرار است مقابله کنید یا مثل برخی مسئولین اسبق رها کنید؟ آقای شهردار اگر شما رها کنید اینجانب رها نمی‌کنم. 

وی ادامه داد: در طول چند ماه استقرار شورا بارها و بارها در خصوص مصوبات اجرا نشده و مورد نیاز شهر شیراز با حضرت عالی نامه‌نگاری کرده‌ام و بارها در خصوص کارهای عقب مانده و مطالبات مردم در هر فرصت با حضرت عالی صحبت کردم، اما متاسفانه به جای پاسخ، گزارش دریافت کردم، آقای شهردار گزارش را که ما داریم، از شما توقع می‌رفت از مدیران خود بابت عدم اجرا و پیگیری مطالبه کنید نه اینکه گزارشات مدیران را ارسال نمایید. 

وی افزود: متاسفانه بارها توسط اعضای شورا نسبت به زمان و نحوه پاسخگویی به حضرتعالی اعتراض شده است و روند کار بهبود نیافته که هیچ، بلکه پاسخ‌ها نیز مناسب نبوده و نیست و زمانی که با اعتراض اینجانب  مواجه می‌شوید، پاسخ حجم  بالای نامه‌های شورا است.  

او ادامه داد: جناب شهردار آیا اعضای شورا به جای پاسخ گرفتن باید با گزارش دهی مواجه باشند؟ اعضای شورا نماینده مردم هستند و قسم یاد کردند و پیگیر مشکلات مردم  باشند، وقتی این مشکلات به شما انتقال داده می‌شود این پاسخ ابدا در خور شان مردم شیراز  و نمایندگان نبوده و نیست، اگر شما فرصت نمی‌کنید به مشکلات مردم که توسط نمایندگان آنان پیگیری می‌شود پاسخ دهید و پیگیری نمایید باید نسبت به تغییرساختار اقدام کنید. این روند تحت هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. 

سلطانی در ادامه یادآور شد: در طول عمر کوتاه شورای ششم، طرح های مختلفی به تصویب رسیده و مقرر شد منابع لازم در سال 1401 لحاظ گردد؛ اما جای تاسف است که شهرداری تقریبا هیچ توجه جدی به مصوبات نداشته و در بودجه منابع مورد نیاز پیشنهادی می‌توان گفت تقریبا بودجه نادیده گرفته شده است. 

عقب‌ماندگی شیراز به برکت مدیران سیاسی سابق است

وی افزود: امروز شیراز به برکت عملکرد مدیران سیاسی عقب ماندگی جدی در تمامی حوزه ها دارد که شورای ششم در طول مدت کوتاه خدمت خود توانسته مصوبات مختلفی را به تصویب رساند، این درحالی است که در بودجه 1401 توجه چندانی به پروژه های مختلف نشده، پروژه های گردشگری، پارک بزرگ شیراز، پارک ابی، باغات بانوان و خانواده، سینماهای محله ای، باغ پرندگان و آسفالت کوچه‌های خاکی و ده‌ها پروژه دیگر... لذا این نحوه ارائه بودجه حاکی از عدم توجه شهرداری به مصوبات شورا و بی‌توجهی به نظر کمیسیون ها است، این رویه نه در شان شورا و نه نمایندگان مردم است و نه در شان اهالی شیراز!

سلطانی خاطرنشان کرد: جناب شهردار نمایندگان مردم به دنبال ارتقاء شیراز بوده و هستند، شیرازی متناسب با رویکردهای شورای ششم و در همین راستا طرح‌هایی در حال تصویب و برنامه‌ریزی است، اما این بی‌توجهی شما به مصوبات و عدم برنامه ریزی جهت  تحقق این اهداف، حاکی از احاطه شما توسط اشخاصی است که با تفکرات خود سدی برای پیشرفت شهر شیراز شده‌اند؛ لذا با توجه به شناخت اینجانب از حضرتعالی در زمان حضور در شورا، تقاضای تغییر در رویه را دارم، اقای شهردار این بار کج به مقصد نمی رسد. 

سلطانی افزود: یکی از رویه های جدی شورا بحث عدالت توسعه شهری است،  نگاه جامع اعضای شورای شهر  و اینجانب بر مبنای عدالت شهری است، عدالت شهری در تمامی ابعاد اما امروز شاهد کمبود برخی امکانات و خدمات در مناطق مختلف شهر هستیم که نتیجه سالها بی توجهی شهرداران به مناطق شرقی و جنوبی شهر شیراز است. امروز در بودجه پیشنهادی شما نزدیک به 50% بودجه به مناطق مرکزی و غربی اختصاص دارد و متوجه دو منطقه شهرداری می باشد.

پس تخصیص منابع مناسب برای جبران عقب ماندگی مابقی مناطق بر عهده چه کسی است؟ 
وی با اشاره به اعلام نهضت آسفالت، گفت: با وجود این نهضت اما هنوز کوچه های خاکی زیادی در سطح شهر و منطقه شرقی و جنوبی یافت می شود، پیاده‌راه‌های خاکی و نامناسب نمایان است؛ این در حالی است که سنگفرش خیابان ارم و میدان شهرداری با صرف بودجه چند ملیاردی اجرا شده و درحال تکمیل است، اگر همین بودجه به یک منطقه شهرداری با جمعیت چند صد هزار نفری تخصیص یافته بود، دیگر شاهد کوچه خاکی یا پیاده‌راه خاکی نبودیم، متاسفانه در بودجه ارائه شده توسط شهردار رویکردها تغییری نکرده و بجز منطقه هفت بقیه مناطق مستعد پیشرفت، اعتبار مطلوبی ندارند. 

وی افزود: در این بودجه توجه مناسبی به مناطق مستعد ۲، ۳، ۴، ۵ و ۹ نشده است و با این بودجه پیشنهادی و تناقض رویکرد شهردار محترم با اعضائ شورا کار به سرنجام خوبی نخواهد رسید. 

او‌ گفت: جناب اقای شهردار ما برای خدمت به مردم محروم آمده ایم، ما برای ایجاد عدالت خدمات در شهر شیراز آمده ایم، این بودجه مشکل سالیان سال شهروندان را حل نخواهد کرد، اقای شهردار انتظار می‌رود فرصت، زمان و هزینه بیشتری برای توسعه عدالت شهری قرار دهید. 

سلطانی تاکید کرد: با عنایت به مشکلات عدیده در سنوات گذشته در حوزه شهرسازی و در باغات قصرالدشت، امروز طرح تحقیق و تفحصی از معاونت شهرسازی  به ریاست شورا ارائه  شد تا بتوانیم ضمن بررسی ابعاد مشکلات در همین حوزه، علاوه بر رصد اشکالات قانونی در این حوزه متخلفان احتمالی نیز شناسایی شده و بر اساس قانون اقدامات لازم صورت پذیرد. 

وی گفت: امیدواریم شهردار محترم نیز مانند اعضای شورای شهر در خصوص برخورد با تخلفات و فسادهای افراد در شهرداری در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهد تا شاهد برخورد مناسب با مفسدین این حوزه و بقیه حوزه‌های شهرداری باشیم.معبر یا ساختمانی مناسب به نام شهید علی اکبر رنجبر نامگذاری شود.

نام‌گذاری معبر یا ساختمانی به‌نام شهید رنجبر

رضا محمدیان امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا اظهار داشت: انتشار خبر و تصاویر شهادت جانسوز مامور جوان نیروی انتظامی شهید سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر طی هفته گذشته دل هر بیننده‌ای را به درد آورد. 

وی افزود: در این حادثه و حوادث مشابه جالب آن است که برخی اشخاص معلوم الحال که معمولاً در این گونه حوادث به اسم انسان دوستی علیه نیروهای امنیتی و پلیس موضع می‌گیرند در چنین مواردی روزه سکوت گرفتند و در برابر اشک کودکان یتیم شده این مامور پلیس که برای حفظ امنیت جامعه و همین افراد به شهادت رسیده است هیچ صدایی از ایشان در نمی‌آید. 

محمدیان افزود: امید است با همت اعضای کمیسیون نامگذاری یک معبر یا ساختمان مناسب در اسرع وقت به نام این شهید بزرگوار نامگذاری گردد. 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم شهردار محترم نیز از محل ماده ۱۵ مبلغ مناسبی به عنوان هدیه با مکاتبه و اخذ مصوبه از شورا به خانواده محترم این شهید پرداخت نمایند.

انتهای پیام/ف

منبع: فارس

کلیدواژه: علی اکبر سلطانی سخنگو شورا شیراز شهید رنجبر تحول اصلاح روند شورای شهر شیراز اما متاسفانه شهردار محترم آقای شهردار اعضای شورا داده شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها

شوراها نهادهایی نوپا در کشور محسوب می‌شوند و هنوز جای رشد بسیاری در حیطه‌های مختلف دارد، رشدی که بدون نگاه مثبت حاکمیت از جمله دولت و مجلس اثرگذار نیست تا این نهاد مردمی به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»؛ زمانی که معمار کبیر انقلاب اسلامی این جمله را در میان مردم بیان و ریل‌گذاری حرکت عظیم ملت را بنیان نهاد، برای نخبگان و خواص مشخص بود که جمهوریت و توجه به نقش مردم در اداره کشور برای امام راحل چه جایگاه ویژه‌ای دارد.

بعدها در تدوین قانون اساسی، آن هنگام که ۱۱ اصل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مقوله نقش مردم در اداره کشور و شوراها اشاره داشت، این موضع روشن‌تر شد.

در اصول ششم، هفتم، دوازدهم، چهل‌وهشتم، صدم، صدویکم، صدودوم، صدوسوم، صدوچهارم، صدوپنجم و صدوششم قانون اساسی به جایگاه شوراها و مدیریت محلی به‌طور مستقیم پرداخته شده است. این اصول نشان می‌دهد شوراها در کنار قوای مقننه، مجریه و قضائیه، رکن چهارم تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند و هیچ‌گاه نمی‌توان آن‌ها را از جریان قدرت حذف کرد.

شاید تشکیل شوراها در دهه ۷۰ را بتوان دوره بلوغ اجرای قانون اساسی در کشور دانست که به این اصل مترقی عینیت بخشید و پایه‌گذاری تمرکززدایی از اداره امور کشور را رقم زد. اولین قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخابات شهرداران در تاریخ ۱۳۷۵/۳/۱ به تصویب رسید و اصلاحات و الحاقات آن نیز تا سال ۸۶ در جریان بود.

اهمیت شوراها به ویژه در اصل ۱۰۳ قانون اساسی ملموس‌تر است، بر اساس این اصل استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند، در حدود اختیارات شوراها، ملزم هستند که تصمیمات آن‌ها را رعایت کنند.

این اصل نشان می‌دهد وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های شوراها بسیار بیش از آن چیزی تاکنون محقق شده است می‌تواند گسترده باشد، شوراها از مهم‌ترین نهادهای اداره کشور هستند که به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، به جمهوریت نظام جامه عمل می‌پوشانند.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که سه دوره در مجلس حضور داشته، از جمله کسانی است که خاستگاهش را می‌توان شورای شهر دانست. وی در زمینه ظهور و بروز اختیارات شوراهای شهر در مقایسه با اصول قانونی اساسی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: آنچه که مسلم است، نگاهی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شوراها در چندین فصل داشته در عمل محقق نشده است و آنچه که وظایف شوراها در قانون اساسی بوده در طول این سال‌ها به قوانین عادی برای اجرا تبدیل نشده است.

شوراها مسیر را برای پذیرفتن مسئولیت بیشتر هموار کنند

وی می‌افزاید: جای تأسف است که هرچه جلوتر هم می‌رویم، با این حال که شوراها با تجربه تر بالنده‌تر و باانگیزه تر می‌شوند، این وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه روز به روز حاکمیت به معنای دولت در تمام ادوار نسبت به شوراهای شهر و روستا کم لطف‌تر می‌شود و کمتر مسئولیتی را به شوراها می‌سپارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد هرچه جلوتر رفتیم در حقیقت وظایف شوراها کمتر شده است، تاکید می‌کند: در طول این سال‌ها قوانینی در مجلس تصویب شده است که شوراها را گاهی تضعیف کرده و قطعاً تقویت نکرده است. بنده در تمام این سال‌ها این مسئله را در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده ام.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه بخشی از این موضوع به عملکرد بعضی شوراها بازمی‌گردد معتقد است، گاهی یک تصرف غیرقانونی یا مسئله مالی درباره یک شورای شهر یا روستا که در جراید و رسانه‌ها مطرح می‌شود، موجب می‌شود مسئولان دولتی نسبت به وضعیت عملکردی شوراها نگران شوند.

وی اضافه می‌کند: خود شوراها بهتر می‌توانند مسیر را برای پذیرفتن مسئولیت بیشتر هموار کنند، در واقع شوراها باید اعتماد جلب کنند، به قوانین بیشتر مسلط شوند و تمام اعمال خود را بر مبنای قانون تنظیم کنند.

وی می‌افزاید: استانداری‌ها هم باید آموزش شوراها را جدی بگیرند و به شوراها مشاوره حقوقی بدهند تا کمک کنند فضایی که در مسیر بی‌اعتمادی پیش آمده است، از بین برود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به عملکرد شوراها در سراسر کشور داده می‌شود، می‌گوید: نمی‌شود به طور کلی در کشور به شوراها نمره داد و ارزیابی هر شورا مختص به خود آن شورا است. در استان قم شوراها در تمام ادوار نمره بالای ۱۸ دارند.

ساز و کاری برای اجرایی شدن نظارت مردمی

نرجس نیازمند، عضو شورای اسلامی شهر قم هدف قانون اساسی از قرارداد اصولی برای شوراها پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و آبادانی شهرها و روستاها را مشارکت و ارائه نظرات مردم می‌داند.

وی با اشاره به اینکه شوراها تداعی مشارکت مردم در اداره کشور هستند، ادامه می‌دهد: سیاست‌گذار و ناظر مدیریت شهری در مباحث مختلف اعضای شورا هستند که این امر خطیر می‌تواند ظرفیت بزرگی برای پیشبرد امور باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه یکی از اهدافی که در شوراها باید پیگیری شود مدیریت یکپارچه شهری است، خاطرنشان می‌کند: در صورتی که این مهم ایجاد شود به طور قطع پیشرفت‌های بیشتری در امور شهری رخ می‌دهد و هماهنگی بیشتری برای خدمت‌رسانی به مردم ایجاد می‌شود.

نیازمند تاکید می‌کند: بسیاری اوقات مردم مشکلاتشان را از چشم شهرداری‌ها می‌بینند، اما قوانین به ما اجازه حل این معضلات را نمی‌دهد چراکه هنوز مدیریت یکپارچه شهری محقق نشده است.

به گفته وی، اختلاف نظر میان اعضای شوراهای شهرها و نظرات مختلف موجب تلاقی اندیشه‌ها و افکار خواهد بود و در صورتی که دید مثبت داشته باشیم از این اختلاف نظر می‌توان برای پویایی مدیریت شهری استفاده کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم می‌افزاید: انتقادات سازنده موجب پیشبرد اهداف خواهد بود، اما اگر انتقادات در سمت و سوی تخریب و سیاه‌نمایی باشد، نه تنها به اهداف اصلی شوراها نخواهیم رسید بلکه عملکرد عادی مدیریت شهری نیز مختل می‌شود.

عمران و آبادانی شهرها نشاندهنده کارآمدی شوراها است

نیازمند با اشاره به تصویب قوانین شهری در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: انتظار می‌رود این قوانین در مسیر تقویت مدیریت شهری تنظیم شود. این تقویت در واقع قوت دادن به مشارکت مردم در امور خودشان است اما بعضی از این قوانین بیشتر سمت و سوی تمرکزگرایی دارد.

وی معتقد است شوراهای شهر موجب پیشرفت و ارتقای سطح عملکرد مدیریت شهری شده است.

به گفته رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر قم، عمران و آبادانی در شهرها و افزایش بودجه شهرداری‌ها را می‌توان از نشانه‌های کارآمدی شوراها در کشور دانست، هرچند همچنان ایراداتی وجود دارد و بعضی جنبه‌ها نیاز به تقویت بیشتری است.

ماشاالله سعادتمند، رئیس شورای اسلامی استان قم با اشاره به رقم زدن مدیریت محلی توسط شوراها، تصریح می‌کند: مجلس شورای اسلامی و دولت مدیریت کلان را به عهده دارند، اما ریل گذاری، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری و روستایی از وظایف شوراها است.

به عقیده رئیس شورای اسلامی استان قم، در شش دوره گذشته شوراها به بلوغ خوبی رسیده‌اند و توانسته‌اند وظایف خود را بر اساس قانون اجرایی کنند.

وی تاکید می‌کند: ممکن است بعضی نقصان‌ها در عملکرد شوراهای شهر و روستا وجود داشته باشد که با آموزش اعضای شوراها می‌توان شرایط بهتری را در این زمینه ایجاد کرد. زمانی که تصمیمات شوراها براساس نص قانون باشد، خدشه‌ای بر آن وارد نخواهد بود.

لزوم تحقق مدیریت جامع شهری

سعادتمند تحقق مدیریت جامع شهری را موجب به بلوغ رسیدن جایگاه شوراها در کشور می‌داند و می‌گوید: مدیریت جامع شهری یعنی واگذاری همه امور شهرها و روستاها به شوراها و دستگاه‌های دیگر داخل شهر و روستا و نباید حکمرانی وجود داشته باشد.

به گفته وی، در برنامه هفتم این مسئله به خوبی دیده شده است تا این واگذاری‌ها انجام شود و دولت نیز اهتمام خوبی نسبت به تقویت شوراها دارند. علی طالبی، مدیرکل اموری شهری و شوراهای استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، شوراها را حلقه واسط میان حاکمیت و مردم می‌داند و می‌گوید: وظایف متنوعی برای شوراها دیده شده که از جمله آن انتخاب شهردار، دهیار و نظارت بر آن‌ها است.

وی می‌افزاید: وظیفه دیگر شوراها ریل‌گذاری برای فعالیت شهرداری و دهیاری است که می‌تواند نسبت به آن اهتمام داشته باشد.

مدیرکل اموری شهری و شوراهای استانداری قم اختلاف را امری طبیعی در امور شورایی می‌داند و تاکید می‌کند: تا زمانی که این اختلافات منجر به نزاع و توقف امور نشود، می‌تواند موجب بالندگی و رشد شود اما اگر این اختلافات موجب نزاع یا توقف امور شود قطعاً امری مذموم است.

طالبی می‌افزاید: در عین حال ساز و کارهای اجرایی قانونی برای حل اختلافات وجود دارد و هیئت حل اختلاف استان یکی از این سازوکارها است.

شوراهای شهر و روستا یکی از مهم‌ترین نهادهای ایران در زمینه تمرکززدایی و توسعه متوازن مبتنی بر ویژگی‌های فضایی جغرافیایی است و موجب چابکی در تصمیم‌گیری و نزدیکی فرایندهای تصمیم‌گیری با نظرات توده مردم می‌شود.

این نهادها حتی امروز هم نهادهایی نوپا در کشور محسوب می‌شود و هنوز جای رشد بسیاری در حیطه‌های مختلف دارد، رشدی که بدون نگاه مثبت حاکمیت از جمله دولت و مجلس، ممکن و اثرگذار نیست.

کد خبر 748497

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز