Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه آلمانی از توافق کشورهای اروپایی درباره جزئیات طرح مقابله مستقل با بحران‌های آینده موسوم به قطب نمای استراتژیک برای استقلال دفاعی و امنیتی بیشتر اروپا خبر داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اتحادیه اروپا بخصوص بعد از شکست مفتضحانه در افغانستان به فکر افزایش وزنه سیاسی، امنیتی و دفاعی خود در دنیا برای استقلال بیشتر و به ویژه وابستگی کمتر به آمریکا در مقابله با بحران های آینده افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلمان چندی پیش همراه 4 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا طرح جدیدی را برای تشکیل یک نیروی واکنش سریع نظامی برای اتحادیه اروپا ارائه داد. این طرح پیش بینی می کند که نیروهای واکنش موجود در اتحادیه اروپا به نیروهای واکنش قدرتمندانه تری تبدیل شوند که در زمان کوتاهی بتوانند برای واکنش به بحران ها آماده شوند. برای این منظور باید قابلیت های فضایی و سایبری و همچنین نیروهای عملیاتی ویژه و ظرفیت های حمل و نقل هوایی استراتژیک فراهم شود.

"جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در اظهارات مختلف با اشاره به تحولات در افغانستان بر لزوم تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا تاکید کرده است.

آلمان و ده ها کشور دیگر در بهار گذشته برای ساختن یک نیروی واکنش سریع صحبت کرده و از آن حمایت کرده بودند، اما کشورهایی مانند لهستان و کشورهای حوزه بالتیک از این برنامه حمایت نکردند. یکی از دلایل مخالفت آن ها با این طرح این است که این کشورها در زمینه مسائل دفاعی و نظامی تا به حال بخصوص به ناتو تکیه کرده و از تضعیف احتمالی اتحاد با ایالات متحده می ترسند.

موضوع تشکیل نیروی واکنش سریع در اروپا برای نخستین بار در 1999 میلادی در جریان جنگ کوزوو مطرح و در 2007 منجر به راه اندازی نظام مشترکی شامل گروه های رزمی 1500 نفری برای واکنش به بحران ها شد، اما به علت اختلاف نظر دولت های اتحادیه اروپا درباره چگونگی و زمان استقرار آنها هیچگاه استفاده نشد.

حالا روزنامه "تاگس شاو" آلمان گزارش داده است که کشورهای اتحادیه اروپا درباره طرح استراتژی بحران برای مقابله با چالش های آینده توافق کرده اند.

در این گزارش آمده است: اتحادیه اروپا با یک سند استراتژی می خواهد خود را برای تهدیدهای آینده آماده کرده و بتواند دوباره در سطح بین الملل در سطوح برابر وارد عمل شود. حالا ظاهرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره جزئیات این طرح به توافق رسیده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اواسط ژانویه بعد از انجام مذاکراتی درباره بحران اوکراین گفت: ظاهرا اتحادیه اروپا می خواهد موجودیت خود را یادآوری کند. این اظهارات سیلی محکمی به اروپا بود. لاوروف اظهار داشت که در مذاکرات جدی اتحادیه اروپا دیده نمی شود.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: در هفته های اخیر در ترکیب های مختلف، مذاکراتی درباره بحران اوکراین انجام شد؛ روسیه خواستار تضمین های امنیتی از ناتو شده و متحدان غربی بازگشت نیروهای روسی از مرزهای اوکراین را خواستار شدند. در این میان کشورهای اروپایی در برخی از این مذاکرات حضور داشتند، از جمله در قالب مذاکرات شورای روسیه-ناتو، سازمان امنیت و همکاری اروپا و در نشست های به اصطلاح نرماندی و یا در مذاکرات شخصی که بین سران برخی کشورهای اروپایی و رئیس جمهور روسیه شکل گرفت.

اما در هیچ یک از این مذاکرات، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد و تشکل حضور نداشت. "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها گفته است که اتحادیه اروپا قبل و بعد از مذاکرات توسط ایالات متحده اطلاع رسانی شده و در تبادل و هماهنگی فعال است. با این وجود این تصور همچنان باقی است که اتحادیه اروپا بدون ایالات متحده از نظر سیاست امنیتی یک وزنه سنگین بین المللی نیست.

همچنین سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کمیسیون اروپایی هم در وب سایت شخصی خود درباره از دست رفتن اهمیت استراتژیک این اتحادیه ابراز نگرانی کرده است.

اتحادیه اروپا در واقع مایل است در آینده در زمینه سیاست دفاعی و امنیتی مسئولیت بیشتری را بر عهده گیرد و در صورت لزوم بتواند به تنهایی اقدام کند. برای این منظور این اتحادیه از زمان ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا در سال 2020 روی یک به اصطلاح قطب نمای استراتژیک برای این منظور کار می کند.

هدف این طرح شناسایی اولویت های سیاست امنیتی و دفاعی و تهدیدات احتمالی است. این سند استراتژی مشترک قرار است در ماه مارس تصویب شود. اخیرا هم وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد تاکید کرده که اروپا باید کاملا مستقل و مسلط بر سرنوشت خود شود.

یک کارشناس سیاست خارجی از مرکز سیاست اروپا در بروکسل سختی این روند را توافق کشورهای عضو این اتحادیه با منافع امنیتی مختلف درباره این طرح استراتژی مشترک دانسته است.

حالا "آ ار دی" آلمان خبر داده که کشورهای عضو این اتحادیه اکنون تا حد زیادی درباره جزئیات این قطب نمای استراتژیک توافق کرده اند.

اساس این استراتژی مبتنی بر یک تحلیل تهدید جهانی است. در پیش نویس محرمانه این طرح از ماه نوامبر گذشته طیف گسترده ای از خطرات به تفصیل شرح داده شده از جمله به درگیری های مسلحانه در سوریه و لیبی، اقدامات روسیه، حملات سایبری و جنگ های هیبریدی، گروه های تروریستی، بی ثباتی های سیاسی در آفریقا و آمریکای لاتین و تغییرات آب وهوایی و مسئله مهاجرت پرداخته شده است.

در این پیش نویس به چین به عنوان یک شریک و رقیب اقتصادی و سیستمی نگریسته شده است.

"نبیلا مسرالی"، از کارشناسان کمیسیون اروپایی تاکید کرده که جنگ ها و بحران ها بر خلاف گذشته به شدت تغییر کرده است. وی بر این عقیده است که قطب نمای استراتژیک یک تغییردهنده بازی و تقویت کننده دفاع اروپایی خواهد بود.

جوزف بورل، نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، معتقد است یکی از اهداف کلان قطب‌نمای استراتژیک، یافتن اجماع در مورد بهترین راه‌ها برای نشان‌دادن نفوذ اروپا به‌عنوان بازیگر منطقه‌ای و جهانی است.

پیش نویس طرح قطب نمای استراتژیک اروپا بر مشارکت با ناتو و ایالات متحده و همچنین نیاز به سرمایه گذاری در منابع امنیتی و دفاعی داخلی تاکید دارد. این نشان می دهد که اتحادیه اروپا قصد دارد به شیوه ای چابک تر، انعطاف پذیرتر و مستقل تر عمل کند.

افزایش قیمت گاز طبیعی به‌دنبال بسته شدن خط لوله یامال به اروپاتداوم مناقشات درباره بحران پناهندگان در اتحادیه اروپا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا نیروی واکنش سریع اتحادیه اروپا کشورهای اروپایی درباره جزئیات ایالات متحده سیاست خارجی بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم