Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ ابتدای زمستان امسال بارندگی‌های بسیار خوبی در خراسان جنوبی داشتیم اما باید توجه داشت که حجم مخازن فعلی استان به میزان سال قبل نرسیده است و زخم خشکسالی ۲۰ ساله با بارندگی یک ساله از بین نمی‌رود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، خشکسالی به عنوان پدیده‌ای آرام و خزنده با گسترش مکانی زیاد هر ساله خسارات بسیار زیادی را به بخش‌های مختلف استان خراسان جنوبی وارد می‌کند که این خسارت‌ها در برخی از برهه‌ها وخیم‌تر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکسالی‌های پی در پی در خراسان جنوبی باعث اضافه شدن دشت‌های ممنوعه در استان شده موضوعی که باید متولیان و مسئولین امر توجه و اهتمام بیشتری به آن داشته باشند.

در هر حال آب در استان خراسان جنوبی مانند یک گنج گرانبها است که باید هر قطره آن را چون کیمیای گرانبها بدانیم چرا که وقتی خداوند آن را به ما ارزانی می‌کند نباید نسبت به مهار و استفاده بهینه از آن سهل انگاری کنیم چرا که هنوز رنج خشکسالی ادامه دارد و باید بیشتراز قبل مراعات و در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

خشکسالی و مهاجرت اتباع خارجی اصلی‌ترین دلیل افزایش کودکان کار در اصفهان استموافقت دولت با تأمین بار مالی امهال اصل تسهیلات دریافتی خسارت خشکسالی کشاورزان«معجزه آبخیزداری»|برداشت 3.8 تن علوفه دامی در هکتار در شرایط خشکسالی شدید در دل کویر

امروز شاهدیم با عدم مدیریت منابع و مصارف آب، عدم رعایت الگوی کشت و خشکسالی‎‌های متوالی وضعیت کشاورزی که پایه اقتصاد مردم نیز محسوب می‌شود به مخاطره افتاده است.

این روزها هرچه زمین ملتمس‌تر و تشنه‌تر می‌شود، آسمان اجابتش سخت‌تر می‌شود؛ چنبره خشکسالی 21 ساله بر مراتع خراسان جنوبی کمبود و گرانی علوفه باعث شده تا دامداران استان روزهای سختی را سپری کند.

دلالان هم در این وضعیت بحرانی دست طمع‌شان درازتر شده و دام‌های دامداران و عشایر را یکی یکی می‌خرند و سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

اما اینجا طوفان‌های شدید گرد و خاک بر لب‌های خشکیده کویر و مردمان سخت کوش آن همچون شلاقی می‌تازد و امید مردمان ناامیدتر شده است، به نظر می‌رسد باید  تدبیر و چاره‌ای اساسی و ملی اندیشید و جلوی خسارت‌های میلیاردی عشایر، دمداران و کشاورزان استان را گرفت.

خشکسالی نزدیک 2 دهه است که در استان خراسان جنوبی لنگر انداخته و امسال در سال آبی کمبود شدید بارندگی‌ها و افزایش دمای هوا، شرایط سخت‌تری را برای این استان ایجاد کرده است.

بنابر مستندات موجود وقوع خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی 79- 78 آغاز شد و کاهش بارندگی‌ سال آبی جاری در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 یکی از کشاورزان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گرچه در چند وقت اخیر شاهد بارش باران بودیم اما آنقدر خشکسالی‌های 20 ساله زخم عمیقی وارد کرده که با این بارانها قابل جبران نیست گفت: با وجود این شرایط آبی دامداری و حتی کشاورزی به صرف نیست.

وی با بیان اینکه مجبوریم دام‌هایمان را بفروشیم اما خریدار هم نیست حتی اگر باشد هم به صرفه نمی‌خرد و تنها ضررش برای ما است گفت: دلالان دام‌هایمان را مفت می‌خرند اما چاره‌ای نداریم و باید بفروشیم.

این کشاورز گفت: مسئولان باید چاره اندیشی کنند چراکه دام‌هایمان علوفه‌ای برای خوردن ندارند و محصول جو را باید هفت هزار تومان بخریم؛ قنات و چاه‌های کشاورزی هم خشک و بی آب شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگارما با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی از ابتدای پاییز 54 میلیمتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 66 درصد و نسبت به بلند مدت 61 درصد افزایش داشته است گفت: باید همچنان مراقب و مواظب منابع آبی استان و شیوه استفاده از آنها باشیم و از طرف دیگر باید منتظر باشیم تا ببینیم در دو ماه باقیمانده زمستان و بهار بارندگی‌های به چه صورت خواهد بود.

خندان‌رو با تاکید بر اینکه با بارندگی‌های یک سال و دو سال، خشکسالی 20 ساله از بین نمی‌رود و باید چندین سال به صورت مستمر تر سالی داشته باشیم تا بتوانیم اندکی از فضای خشکسالی فاصله بگیریم گفت: در سال 98 بارندگی‌های بسیار خوبی در خراسان جنوبی داشتیم امام همان زمان تأکید کردم که بر اساس بارندگی یک سال نباید تصور کنیم که خشکسالی پایان یافته است.

مدیرکل آب منطقه ای خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: هر چند در اولین فصل زمستان بارندگی‌های بسیار خوبی در خراسان‌جنوبی داشتیم اما باید به این نکته توجه کرد حجم مخازن فعلی استان تازه به میزان سال قبل رسیده و امیدواریم با ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش پیدا کند.

وی گفت: اگر بارندگی‌ها در ادامه زمستان همچنان خوب و مطلوب باشد باید قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم که مهمترین قدردانی و قدرشناسی استفاده بهینه و درست در بخش‌های مختلف از این مایع حیاتی است.

سروری با بیان اینکه در پی بارندگی‌ها در اولین روزهای فصل زمستان در خراسان‌جنوبی، 14.5 میلیون متر مکعب رواناب توسط سدهای ذخیره‌ای و تغذیه‌ای استان مهار و ذخیره شد گفت: از این حجم رواناب 9.8 میلیون مترمکعب توسط سدهای ذخیره‌ای استان مهار شده و 4.7 میلیون مترمکعب توسط سدهای تغذیه مصنوعی مهار شده است.

مدیرکل آب منطقه ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر حجم مخازن سدهای استان 18 میلیون متر مکعب است که حدود 24 درصد حجم کل مخازن سدها است، یادآور شد: مجموع حجم سدهای خراسان جنوبی به 58.5 میلیون متر مکعب است.

انتهای پیام/254/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی خراسان جنوبی بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مختاران سربیشه با ۷۳ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل هواشناسی استان گفت: از پنجشنبه تا صبح امروز همچنین در مناطق حصاردار، بیشه و فریز شهرستان خوسف ۵۵ میلیمتر، در علی آباد زارعین ۴۲ میلی‌متر، در سربیشه ۳۹ میلیمتر، قاین و خوسف ۲۵ میلیمتر، زهان ۲۴ میلیمتر، بیرجند ۲۳ میلیمتر، دهسلم ۷ میلی‌متر، بشرویه ۵ میلی‌متر، حاجی آباد زیرکوه ۱۸ میلی‌متر، سرایان ۱۷ میلی‌متر، نهبندان ۱۶ میلیمتر، فردوس ۱۵ میلی‌متر، طبس ۱۱ میلی‌متر، اسدیه ۲۲ میلیمتر و درح سربیشه ۲۰ میلی‌متر باران باریده است.


نخعی افزود: برای امروز نیز ناپایداری‌های جوی و بارندگی‌ها در استان به ویژه در نواحی شمالی ادامه دارد و وقوع رعد و برق و رگبار نیز پیش‌بینی می‌شود که در شهرستان زیرکوه علاوه بر جاری شدن رواناب احتمال سیلابی شدن مسیر‌ها نیز وجود دارد.


وی گفت: فردا شرایط جوی در استان به نسبت پایدار است، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری افزایش ابر در استان محتمل است و همچنین به لحاظ دمایی تا دوشنبه و سه‌شنبه افزایش ۵ تا ۱۰ درجه دما را در استان داریم.

دیگر خبرها

  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود سامانه جدید بارندگی به خراسان جنوبی
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • مختاران سربیشه با ۷۳ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی