Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی فردا: عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 موضوع بازنگری در قانون اساسی مطرح کرد و حالا محمدرضا باهنر گفته «اصل ۱۷۷ قانون اساسی، موارد اصلاح قانون اساسی را مشخص کرده است. با اذن و اراده رهبری، مجلسی به نام بررسی مجدد یا بازنگری در قانون اساسی تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: هر گونه تغییر در قانون اساسی نیازمند به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی است. با دستور رهبر معظم انقلاب، مجلس بازنگری در قانون اساسی شامل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، روسای قوا، اعضای شورای نگهبان و سایر افراد ذکرشده در قانون اساسی تشکیل می شود تا برخی اصول مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: 2 اصل "ولایت فقیه" و "جمهوری بودن نظام" قانون اساسی امکان تغییر ندارند بنابراین سایر اصول قابل اصلاح و قابل تغییر هستند اما اینکه چه اصولی تغییر کند بستگی به نظر رهبر معظم انقلاب دارد. احتمال می دهم یکی از مسائلی که قابل اصلاح و تغییر است، مسئله ساختار اجرایی کشور است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: هم اکنون ساختار اجرایی کشور "دوگانه ریاستی-پارلمانی" است که یک ناهماهنگی هایی اینجا طبعا پدید می آید. ساختار اجرایی برخی کشورهای مثل ترکیه ریاستی است یعنی حول رئیس جمهور می گردد، در بعضی کشورها مثل ایتالیا نیز ساختار حکومتی شان مجلس محور است.

وی ادامه داد: با توجه به سخنان چند سال قبل رهبر معظم انقلاب در کرمانشاه، امکان دارد در زمانی دور ساختار نظام پارلمانی شود. اگر نظام پارلمانی بخواهد باشد، نیازمند وجود احزاب قوی، قدر و فراگیر و احتمالا دو مجلسی شدن است. با این توضیح که احتمال دارد یک مجلس دوم یا مجلس سنا هم در نظام پارلمانی تعریف شود.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: اگر نظام پارلمانی باشد و براساس فعالیت احزاب شکل بگیرد، کار شورای نگهبان بسیار سبک می شود چون خود احزاب یک فیلتر هستند و طبعا بنای آنها بر این است که براساس قانون اساسی و اسناد بالادستی فعالیت کنند، اگر تخلف کنند و از آن چارچوب خارج شوند، علی القاعده به دادگاهی همچون دادگاه قانون اساسی در برخی کشورها ارجاع می شوند. در این صورت خود احزاب به‌گزینی می کنند، یعنی آنها ضمن کاردسازی، کسانی را انتخاب می کنند که از کارنامه و سوابق درخشان با توانایی بالایی برخوردار باشند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: نظام پارلمانی کمک می کند که جایگاه مجلس بسیار رفیع شود و بنیه کارشناسی مجلس بسیار بالا رود.

منبع: فردا

کلیدواژه: القاعده قانون اساسی کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام ولایت فقیه بازنگری در قانون اساسی رهبر معظم انقلاب نظام پارلمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«مصطفی سعیدی سیرایی» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

با توجه به شکل گیری جریان‌های سیاسی جدید و تغییر موازنه قدرت بین اکثریت اصولگرای سنتی و رویش‌های جدید انقلابی، مجلس دوازدهم باید از پویایی و نشاط سیاسی ویژه ای برخوردار باشد و لابی گری های مرسوم بهم بخورد و در مجموع با درصد قابل توجه نمایندگان انقلابی امیدواریم شاهد تغییرات محسوس به نفع مردم باشیم.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

نقشه راه اجرای برنامه هفتم توسعه، واقعی دیدن بودجه‌ها و جلوگیری از ناترازی بودجه. به فرمایش مقام معظم رهبری ام الخبائث ناترازی بودجه است.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

به دلیل حوزه تخصصی اینجانب و کمبود سرانه‌ها و زیر ساخت‌ها در حوزه انتخابیه حتی الامکان در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا خواهم کرد.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

کمبود زیرساخت‌ها و عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران و غیربومی بودن آنها از اساسی‌ترین مسائل ما در استان البرز است که علیرغم نزدیکی به مرکز جزو محروم‌ترین استان‌ها با بیش از ۶۰ محله محروم هستیم که نیازمند رسیدگی فوری هستند.

کد خبر 6098773

دیگر خبرها

  • روزنامه اطلاعات: ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل