Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - شهرستان دشتستان، داوود بحرینی: برداشت غیر مجاز و غیر قانونی خاک در چند سال گذشته در بخش شبانکاره زخم بزرگی بر طبیعت بکر این منطقه بر جای گذاشته و از سویی دیگر صدای طبیعت دوستان و دامداران محلی را نیز در آورده است. 

با توجه به افزایش جمعیت، وسیع‌تر شدن شهرها و افزایش شهرک‌سازی و ساخت و سازها، یقینا به خاک و شن بیشتری جهت این امور نیاز می‌باشد، اما آنچه مهم است برداشت‌ها باید بر اساس کار کارشناسی، متناسب و با برنامه ریزی باشد و به گونه‌ای نباشد که موجب آسیب به بستر رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی و باعث ایجاد خسارت و مشکلات بعدی در هنگام وقوع بارندگی و سیلاب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ماجرا از چه قرار بود؟ 

بخشدار شبانکاره در هفته گذشته به صورت سرزده در حال بازدید از کانال‌های آبیاری دشت شبانکاره بود که با فعالیت تعدادی از ماشین آلات سنگین رو به رو می‌شود. 

سجاد خادمی بخشدار شبانکاره در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به طور اتفاقی با فعالیت تعدادی ماشین سنگین در بستر رودخانه روبرو شدیم و پس از بررسی بیشتر، حجم گسترده‌ای از خاکبرداری و نابودی تعدادی درخت کنار را مشاهده کردیم. 

وی ادامه داد: برداشت غیر اصولی و عمیق از بستر رودخانه‌ها، قطع درختان و تغییر بافت محیطی، بدون شک باعث می‌شود در سیلاب‌های آینده شاهد خسارات جدی به اراضی کشاورزان و بخش مسکونی روستاهایی مانند بویری بخش شبانکاره باشیم. 

خادمی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های منابع طبیعی مشخص شد یکی از شهرداری‌های شهرهای همجوار مجوزی برای چنین برداشتی از بستر رودخانه فصلی نداشته و این تخلف آشکار بدون هیچ ملاحظه‌ای به دستگاه‌های قضایی و نظارتی استان گزارش شده است. 

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگار فارس، برداشت مخلوط خاک و سنگ برای استفاده‌های عمرانی این شهرداری بوده است. 

مجوز شهرداری متخلف باطل بود

رئیس اداره منابع طبیعی بخش شبانکاره در گفتگو با فارس عنوان کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر برداشت غیرمجاز خاک بلافاصله نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به این منطقه اعزام و از تخریب مراتع منطقه شبانکاره جلوگیری به عمل آمد. 

فیصل حکمت‌پور تصریح کرد: در این خصوص نامه‌نگاری و تماس‌هایی با شهرداری یکی از شهرهای همجوار صورت گرفت و مشخص شد مجوز این شهرداری مربوط به سال‌های گذشته است و باطل می‌باشد و مجوز صادر شده متعلق به مکانی دیگر است و گزارش تخلف شهرداری مذکور توسط اداره منابع طبیعی به مرجع قضایی ارسال شده است. 

به گزارش فارس، در یکسال اخیر روند سو استفاده از منابع طبیعی توسط افراد سودجو و از سویی برداشت‌های غیرمجاز برخی معادن استان صدای فعالین محیط زیست را در آورده است، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید با قاطعیت بیشتری برخورد کنند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خاک برداشت غیر مجاز شبانکاره بستر رودخانه منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، کلاته گفت: ۳ کیلومتر از حریم رودخانه از آلودگی‌های پلاستیکی و پسماند‌های به جای مانده از گردشگران پاکسازی شد. وی بیان کرد: هفته زمین پاک فرصتی برای تامل در خصوص اهمیت زمین، طبیعت و همچنین احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به حفاظت از محیط زیست است.  این مقام مسئول با اشاره به شعار این هفته و لزوم حفاظت از زمین در برابر پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن از تمام دوستداران محیط زیست درخواست کرد تا با جمع آوری زباله‌های خود از طبیعت زیبا و کاهش مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی ما را در حفاظت از محیط زیست و داشتن زمینی پاک یاری کنند.

دیگر خبرها

  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • سه راهه ورودی شهرعالیشهر به زودی روشن می‌شود
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند