Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: گفت‌وگوی وزرای خارجه ریاض و بغداد درباره مذاکرات ایران و عربستان، گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نخست وزیر اسرائیل درباره ایران، کشته شدن ۵ سرباز پاکستانی در مرز افغانستان، تظاهرات هزاران نفری در ترکیه در اعتراض به افزایش بهای برق و واکنش انصارالله به اظهارات مقتدی صدر درباره حمله به امارات از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی وزرای خارجه ریاض و بغداد درباره مذاکرات ایران و عربستان

منابع خبری عراق گزارش دادند که «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، مجموعه‌ای از مسائل حساس و متعلق به امنیت و ثبات در منطقه را بررسی کرده است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد که طرفین عراقی و سعودی در این دیدار، «عوامل به تأخیر افتادن برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران» را بررسی کردند و در این زمینه، بحث و تبادل نظر شده است.

وزیر خارجه عراق هم گفته است که دولت این کشور تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و از همه روابط خود استفاده خواهد کرد تا فرصت مناسبی برای توافقات بین تهران و ریاض فراهم کند.

در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه جاری، در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه عراق در خصوص آخرین تحولات روابط فیمابین دو کشور و همچنین موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه و اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در این گفتگوی تلفنی، با مرور کوتاهی بر مناسبات ممتاز دو کشور همسایه و برادر، در خصوص تحولات منطقه از جمله یمن و ضرورت تلاش برای پایان جنگ در این کشور که موجب ناامنی و ثباتی در کل منطقه می‌شود، رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه عراق نیز در بخشی از این گفت‌وگو، ضمن رایزنی در مورد مذاکرات وین بر اهمیت تداوم مذاکرات تهران و ریاض و آثار مثبت آن بر تعمیق و تثبیت ثبات و امنیت در کل منطقه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان و فؤاد حسین بر تداوم مشورت و رایزنی و همفکری دو کشور در راستای پیشبرد منافع و‌ مصالح دو کشور و همه کشورها و‌ ملت‌های منطقه تاکید کردند. این در حالی است که قرار است دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان بزودی در بغداد برگزار شود.

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نخست وزیر اسرائیل درباره ایران

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

این دومین تماس تلفنی از زمانی است که بنت به نخست وزیری رژیم صهیونیستی رسیده است هر چند که وی یک بار نیز در کاخ سفید با بایدن دیدار داشته است.

بنت در این تماس تلفنی کشته شدن سرکرده گروه داعش را به بایدن تبریک گفته و افزود که به لطف اقدام شجاعانه نیروهای آمریکایی، جهان هم اکنون مکان امن‌تری شده است.

بر اساس گزارش منابع خبری، دو طرف درباره چالش‌های منطقه‌ای از جمله موضوع ایران و برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کردند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شد که چالش‌های منطقه با «افرایش اقدامات خصمانه ایران و ضرورت برای اتخاذ اقداماتی برای توقف برنامه هسته‌ای» همراه بوده است.

بنت و بایدن درباره اوضاع تنش‌های کنونی میان روسیه و اوکراین نیز به رایزنی پرداختند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از رئیس جمهور آمریکا به دلیل حمایت قاطع از اسرائیل و کمک واشنگتن در تامین مالی سامانه گنبد آهنین قدردانی کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، بنت از بایدن و همسرش دعوت کرد که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی توافق کردند که ارتباط را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این اولین تماس میان بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی سه ماه گذشته به شمار می‌آید.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از ظهر امروز با موضع گیری مجدد علیه مذاکرات رفع تحریم از ایران در وین گفت، یک توافق هسته‌ای، ثبات در منطقه را افزایش نمی‌دهد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» نفتالی بنت با هشدار در این زمینه گفت، در صورت بازگشت ایران و قدرت‌های جهانی به برجام، منطقه بهای سنگین و نامتناسبی را پرداخت خواهد کرد.

کشته شدن ۵ سرباز پاکستانی در مرز افغانستان

ارتش پاکستان از کشته شدن پنج سرباز این کشور در مرز افغانستان خبر داد.

 اسپوتنیک به نقل از آماج گزارش داد، ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه تیراندازی از خاک افغانستان در میدان "خُرم" هم‌مرز با افغانستان، پنج سرباز این کشور کشته شدند.

بر پایه این گزارش، پاکستان حضور تروریست‌ها در خاک افغانستان را شدیدا نکوهش کرده است.

واحد روابط عمومی مشترک بین خدمات (ISPR) وابسته به وزارت دفاع پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله نیروهای مستقر در منطقه خرم در استان خیبر پختونخوا در شمال غرب کشور را هدف گرفت.

در این بیانیه اشاره شد، نیروهای پاکستان به این حمله واکنش نشان دادند و گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از کشته شدن تروریست‌هاست.

طبق این بیانیه، دولت پاکستان گفته اسلام آباد از دولت افغانستان که از سوی طالبان تشکیل شده انتظار دارد اجازه ندهد چنین فعالیت‌هایی علیه پاکستان در آینده انجام شوند.

شیخ رشید احمد،‌ وزیر کشور پاکستان نیز از دولت طالبان افغانستان خواست به تعهداتش در زمینه مبارزه با تروریسم مرزها عمل کند.

این در حالی است که طالبان پاکستان مسؤولیت حمله را برعهده گرفته است.

تظاهرات هزاران نفری در ترکیه در اعتراض به افزایش بهای برق

منابع خبری روز یکشنبه از تظاهرات هزاران نفر در سراسر ترکیه در اعتراض به افزایش قیمت برق از ابتدای سال جاری خبر دادند.

به نوشته وبگاه «احوال» به نقل از وبگاه «دووار» تظاهراتی در استان «ازمیر» در غرب و استان‌های «دیاربکر» و «ماردین» در جنوب شرقی ترکیه برگزار شد و جمعیت قبوض برق و ارز خارجی خود را به نشانه اعتراض حمل کردند.

اعتراضات زمانی آغاز شد که مصرف کنندگان و مشاغل با افزایش قیمت برق بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در اول ژانویه همراه با افزایش قبوض گاز طبیعی آسیب دیدند. بر اساس داده‌های دولتی که اوایل ماه جاری فاش شد، نرخ تورم سالانه در ترکیه به بالاترین میزان در دو دهه گذشته یعنی ۴۸.۷ درصد افزایش یافته که فشار بر جمعیت را افزایش داده است.

به نوشته این منبع خبری، در منطقه قزل تپه ماردین، جمعیت شعار می دادند: «اردوغان استعفا» و «حکومت کناره گیری.»

بنابر اعلام این سازمان، شماری از مردم پس از حمله به خودروهای پلیس بازداشت شدند. حزب مخالف کارگران ترکیه (TİP) با انتشار بیانیه ای مقابل ساختمان شرکت توزیع برق گدیز، تظاهرات در استانبول را رهبری کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه دسامبر اعلام کرد که حداقل دستمزد ترکیه در سال ۲۰۲۲، ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت تا به جبران هزینه‌های زندگی کمک کند.یکی از نمایندگان این حزب با اشاره به اینکه هدیه دولت اردوغان به مردم ترکیه افزایش قیمت برق بوده است، گفت: «کاخ ریاست جمهوری ترکیه در حال به دست آوردن ثروت است و ما بهای آن را می‌پردازیم. افزایش حداقل دستمزد عملاً بی معنی شده است.»

لیر ترکیه از ابتدای سپتامبر، زمانی که بانک مرکزی با وجود افزایش تورم شروع به کاهش نرخ بهره کرد، ۳۷ درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط شهرداری استانبول منتشر شده، هزینه زندگی در این شهر که پر جمعیت‌ترین شهر ترکیه به شمار می‌آید و یک ششم جمعیت این کشور در آن زندگی می‌کنند در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

اردوغان چندی قبل وزیر اقتصاد این کشور را برکنار کرده و «نورالدین نباتی» را به عنوان وزیر اقتصاد جدید ترکیه معرفی کرد.

واکنش انصارالله به اظهارات مقتدی صدر درباره حمله به امارات

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن خطاب به «مقتدی صدر» توئیتی منتشر کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به موضع «مقتدی صدر» در خصوص حملات اخیر این جنبش به امارات، توئیتی منتشر کرد و خطاب به وی و حامیانش نوشت که متجاوزان یمن در صورت دست کشیدن ما از ولایت حاضر به توقف جنگ هستند. آیا دست کشیدن ما از ولایت شما را راضی می‌کند؟

البخیتی افزود که کشورهای حمله کننده به یمن به رهبری آمریکا در صورت تبدیل انصارالله به یک حزب سیاسی و دست کشیدن از ولایت، آماده توقف حملات و پایان محاصره یمن و امکان مشارکت انصارالله در دولت یمن هستند.

این عضو ارشد انصارالله تاکید کرد که که متجاوزان به یمن متوجه ابعاد حرکت مردمی یمن شده‌اند که حرکتی مبتنی بر آرمان امت و به دور از فرقه گرایی، حزب گرایی و قوم گرایی است.

وی در ادامه ولایت را امانتی برای مردم در دنیا و آخرت دانست که هر کسی از آن دست بکشد، خود را در ولایت دشمن خواهد یافت.

البخیتی همچنین خطاب به صدر افزود که آیا دست کشیدن ما از این امور شما را راضی می‌کند؟

البخیتی در پایان تلویحا صدر را از قدم برداشتن در مسیر شیطان برحذر داشت.

مقتدی صدر هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: "برخی قانون‌شکنان در پی درگیر کردن عراق در جنگ خطرناک منطقه‌ای از راه حمله به یک کشور منطقه به بهانه عادی‌سازی روابط با اسرائیل یا به بهانه جنگ با یمن برآمده‌اند".

این موضع‌گیری صدر باعث شد تا «انور قرقاش» مشاور رئیس امارات متحده عربی با تقدیر از «مقتدی صدر»، موضع وی در قبال حمله به امارات را منطبق بر اصل حاکمیت و استقلال کشورها بداند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اروپا عربستان اسرائیل مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی