Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به نوشته روزنامه لا وانگواردیا، بر اساس این خط لوله جدید که کاتالونیا اسپانیا و فرانسه را به یکدیگر متصل کرده، ارسال گاز و گاز مایع پس از انتقال از الجزایر در هشت نیروگاه گازی اسپانیا و پرتغال تصفیه شده و به مرکز اروپا منتقل خواهد شد.

لا وانگواردیا با اعلام اینکه ایجاد این خط لوله "روی میزکار" ناتو قرار دارد نوشت، طرح اعلامی از ظرفیت انتقال سالانه حدود هفت میلیارد متر مکعب برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس این گزارش، به دنبال تصویب قرار دادن گاز و انرژی هسته‌ای در طبقه‌بندی انرژی‌های سبز توسط کمیسیون اروپا، آلمان از جمله کشورهایی است که به اجرای این پروژه علاقه‌مند است.   

پیش از این، طرح "میدکات" (Midcat) به عنوان مسیر انتقال گاز مدیترانه از الجزایر به کارخانه‌های حوضه راین با شکست مواجه شده بود. لا وانگواردیا این خط لوله را بازنگری طرح میدکات دانست که حدود سه سال پیش در دستور کار اروپا قرار گرفت.  

گزارش‌های مربوط به خط لوله جدید در حالی مطرح می‌شود که اروپا در حوزه انرژی سال سختی را با افزایش سرسام‌آور قیمت گاز پشت سر گذاشته است.  

وابستگی زیاد آلمان به گاز روسیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف ژئواستراتژیک اتحادیه اروپا در بحبوحه تنش‌ها بر سر اوکراین به نظر می‌رسد. به این ترتیب، مشکل اتحادیه اروپا، وابستگی زیاد به واردات گاز از روسیه است که حدود ۴۱ درصد از مجموع واردات گاز را شامل می‌شود. گاز روسیه بین ۲۰ کشور اتحادیه اروپا توزیع می‌شود با این حال، شرکای جنوب شرقی اتحادیه بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

علاوه بر این، ذخایر گازی کشورهای اروپا در حال حاضر که کشورهای نیمکره شمالی در اواسط زمستان به سرمی‌برند حدود ۴۰ درصد است، در حالی که این میزان تنها یکسال پیش، ۵۳ درصد بود.

همچنین با وجود اینکه برلین و مسکو، برنامه‌ها برای افزایش واردات گاز از طریق خط لوله نورداستریم۲ را پیش می‌برند و به رغم مخالفت آمریکا در انتظار صدور مجوز برای بهره‌برداری هستند، تنوع بخشیدن به سبد واردات گاز و کاهش وابستگی به روسیه از اهداف بزرگی است که اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش در سر می‌پروراند.  

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا به شدت به برلین فشار می‌آورد تا تعلیق خط لوله گاز نورداستریم‌۲ را در بسته تهدیدات علیه روسیه لحاظ کند. المان در مقابل تمایلی به باز شدن پرونده نورداستریم به تنش‌های اوکراین ندارد و نمی‌خواهد صنعت خود را در معرض خطر قرار دهد. گاز اصلی‌ترین دارایی استراتژیک روسیه است که به تازگی قراردادهای عرضه آن به چین از طرف روسیه تمدید شده است.

آنچه واضح است اینکه آمریکا در تلاش است تا با مرتفع کردن نگرانی کشورهای اروپایی در مسئله بحران انرژی، همزمان با خارج کردن اهرم فشار روسیه در بستن شیرهای گاز به روی اروپا، شرکای اروپایی خود را در چنگ و دندان نشان دادن به کرملین، با خود همراه کند. ذکر این نکته ضروری است که تهدید به قطع انتقال گاز درست همانند تهدید به حمله به اوکراین، ادعاهایی است که نه از طرف روسیه بلکه دائما از سوی غرب شنیده می‌شود.

این شرایط سبب شده تا از هفته‌ها قبل، جست‌وجوی "دیوانه‌وار" برای یافتن جایگزین گاز روسیه در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آغاز شود. آمریکا در صدد است تا ائتلافی از صادرکنندگان گاز مایع برای تقویت ارسال محموله‌ها به اروپا ایجاد کند. در حال حاضر هفت ایستگاه پردازش گاز مایع در اسپانیا و یک مورد در پرتغال وجود دارد. ۳۰ درصد از مجموع ذخیره‌سازی گاز مایع اروپا در اسپانیا انجام می‌شود.  در حال حاضر واشنگتن بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) اتحادیه اروپا است.

برخی کشورهای اروپایی از این بیم دارند که هرگونه تحریم اقتصادی علیه روسیه، در صورتی که تنش به درگیری یا تهاجم آشکار منتهی شود، می‌تواند بحران تامین انرژی در اروپا که به دنبال بحران ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است را تحت تاثیر قرار دهد

اتحادیه اروپا هفته گذشته تمایل خود برای تقویت ائتلاف انرژی با قطر را ابراز کرد. آمریکا نیز از قطر و سایر کشورها خواست تا صادرات گاز طبیعی مایع که طی فرآیندی، قابلیت انتقال با مخازن به جای خطوط لوله گاز را یافته است، افزایش دهند.

در حال حاضر وضعیت ارتباطی خطوط لوله گاز با فرانسه ضعیف بوده و هیچ مسیری با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز سالانه وجود ندارد. 

برچسب‌ها روسیه اتحادیه اروپا ناتو گاز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه اتحادیه اروپا ناتو روسیه اتحادیه اروپا ناتو گاز اتحادیه اروپا حال حاضر واردات گاز گاز مایع خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد

دبیر کل ناتو گفت اروپا و آمریکا مدتهاست در عمل به وعده کمک به اوکراین ضعیف عمل کردند.

به گزارش مشرق، دبیر کل ناتو اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است.

دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

روز چهارشنبه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟