Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@20:53:14 GMT

مهدی جهاندار «مرتد» را به کتابفروشی‌ها آورد

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۲۲۳۲

مهدی جهاندار «مرتد» را به کتابفروشی‌ها آورد

دومین مجموعه شعر مهدی جهاندار با عنوان «مرتد» توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. جهاندار از جمله شاعرانی است که سروده‌هایش در بین مردم اقبال خوبی یافته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی جهاندار، از جمله شاعرانی است که شعرش در سال‌های اخیر این توفیق را داشته که بین مردم اقبال پیدا کند و گاه زبان به زبان بچرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «مرتد» دومین مجموعه شعری جهاندار است. او پیش از این کتاب «عشق سوزان است» را با انتشارات شهرستان ادب به اصرار دوستانش منتشر کرده بود. 

«مرتد» که شامل غزل‌های جهاندار است، با مضامین متنوع سروده شده است؛ با این حال وجه اجتماعی شعرها پررنگ‌تر است. جهاندار که در شعرهایش نوعی اعتراض و نقد اجتماعی را همواره دارد، در سروده‌های «مرتد» نیز این نگاه را دنبال کرده است:

ایمان خود فروخته و نان گرفته‌اند
اینان چه‌قدر نان خود ارزان گرفته‌اند

تکلیف ما و کوچه و خورشید روشن است
وقتی که روی پنجره سیمان گرفته‌اند ...

عمدۀ اشعار این کتاب، تلنگری است به انسان معاصر سردرگم که خویشتن خویش را مدت‌های مدیدی است فراموش کرده و در کوچه‌پس‌کوچه‌های جهان متحیر است. شاعر از منتظر نشستن خسته است و از خویش و انسان‌های همدردش می‌خواهد برخیزند و برای رسیدن به سرمنزل مقصود تلاش کند:

آه ای انسان به دریا می‌رسی رود باش
تا قیامت بیشتر فرصت نداری زود باش

ای دل اینجا گوشۀ این خانه بازار تو نیست
بشکن و آیینه در آیینه نامحدود باش

تا بپیچد در جهان آوازهایت های‌های
گریه‌های بی‌صدای هر شب داوود باش

برخی از غزل‌های «مرتد» رگه‌هایی از حماسه را نیز در خود دارد. مانند این سروده که آهنگ و وزن آن یادآور برخی غزلیات دیوان شمس است:

بتازیم بتازیم که ما کهنه سواریم
بخندیم و برقصیم سر جنگ نداریم

بر این کوه بر این دشت بر این هفت و بر این هشت
بباریم بباریم که ما ابر بهاریم

سکوتیم سکوتیم صدای ملکوتیم
هیاهوی قنوتیم پر از داد و هواریم

 33 غزل کتاب «مرتد» در 76 صفحه و توسط نشر شهرستان ادب به چاپ رسیده است. شهرستان ادب به تازگی چاپ دوم کتاب «عشق سوزان است» را نیز منتشر کرده و در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرضه کرده بود.

شاعر قلندری که تن به انتشار کتابش نمی‌دهد+ فیلم

دومین مجموعه شعری که اخیراً از شهرستان ادب به چاپ رسیده، کتاب «ناگزیر»، سروده حامد صافی است. این اثر مجموعه‌ای از شعرهای نیمایی صافی است. صافی با انتشار سروده‌ای از این مجموعه، از تولد این اثر جدید خبر داد. سروده او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

بهار، دست‌بسته مانده است
تمام فصل‌های من
شبیه شب
پر از سخاوت سکوت لحظه‌های خستگی است
مرا بگیر و شاخه‌ای بساز
بدون ریشه بی‌جوانه بی‌هوا
درخت‌های باغ من چه بی‌تفاوت ایستاده‌اند
همین دو روز پیش بود
که آسمان برای رود
شبیه لقمه‌های باد کرده روی دست خاک
چقدر آب، از آفتاب
کرایه کرده بود
ولی چه سود
که طبع بستر لجوج بی‌تحرک غریب رود، خشک بود
و این حکایت همیشه من و تو بود

انتهای پیام/
 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب شعر کتاب شعر شهرستان ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود

                                             

آقای رسول محمد دینی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: در طرح  «کودکی نامداران» زندگی ۱۰۰ نفر از بزرگان که در یک قرن اخیر موثر بوده اند به شکل داستان برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ ده عنوان منتشر شده که همین تعداد را برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته ایم.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد کتاب‌های منتشر شده در این مجموعه مختص بانوان بوده است گفت: طاهر صفارزاده و پروین اعتصامی دو بانویی بودند که سال گذشته در مجموعه «کودکی نامداران» از آن‌ها کتاب منتشر شده است.  

محمددینی افزود: استقبال از کتاب‌های بانوان این مجموعه باعث شد در سال ۱۴۰۳ چهل درصد از موضوعات آینده این کتاب‌ها به بانوان اختصاص یابد.

سال گذشته کتاب‌های نامداران با این عناوین منتشر شدند: 

مصطفی چمران «مرد روز‌های سخت»، علی شریعتی «مردی از کویر»، پروین اعتصامی «بانوی شعر فارسی»، جلال آل‌احمد «خانه پدری»، سهراب سپهری «اتاق آبی»، طاهره صفارزاده «کودک قرن»، عباس کیارستمی «گندم‌زار‌های من»، علی حاتمی «شاعر سینما»، آیت‌الله محمدتقی بهجت «العبد» و علی‌اکبر صنعتی «مردی از جنس مس و خاک» ۱۰ چهره‌ای بودند که در اولین گروه از مجموعه «کودکی نامداران».

دیگر خبرها

  • نقد کتاب مویه های آمو
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها