Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:41:12 GMT

چین، فصل جدید روابط دیپلماتیک ورزش ایران در ۲۰۲۲

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۲۲۵۱

چین، فصل جدید روابط دیپلماتیک ورزش ایران در ۲۰۲۲

به گزارش ایرنا، این دور از مذاکرات ورزشی با مقامات ارشد نهادهای بین‌المللی در حالی آغاز شد که سید حمیدسجادی وزیر ورزش و جوانان برای نخستین بار با سفر به پکن فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک ورزشی خود را همراه با سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک آغاز کرد.

سجادی که پیش‌تر بر استفاده از ظرفیت مهم دیپلماسی ورزشی با همکاری وزارت امور خارجه در دستور کار دولت خبر داده بود، در طول سفر پنج روزه خود همراه با رییس کمیته ملی المپیک با برخی از همتایان خود در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی دیدار و گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سفر که در واقع با قصد تقویت دیپلماسی ورزشی و افزایش همکاری‌های ورزشی است، فرصتی شد تا چندین دیدار هم با همتایان خود و مدیران ارشد کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای کسب امتیاز و تعامل حداکثری داشته باشد.

محورهای این گفت و گو درباره حمایت‌های مالی، کسب کرسی و امتیاز از نهادهای بین‌المللی است که در راستای دیپلماسی ورزشی به کار می‌گیرند و کسب کرسی‌های بین‌المللی، جلوگیری از تعلیق برخی رشته‌ها، سفر برخی مقامات ارشد ورزشی بین‌المللی به تهران و افزایش همکاری‌های ورزشی در واقع ره‌آورد تلاش‌ نهادهای ورزشی ایران برای ارتقا دیپلماسی ورزشی ایران در مجامع بین‌المللی است.

استقبال چین از ایران 

مقامات ارشد ورزش ایران نخستین دیدار دیپلماتیک خود را با لی کی هونگ رئیس کمیته ملی المپیک کره‌جنوبی آغاز کردند که ضمن استقبال از همکاری‌های ورزشی ۲ کشور، سئول آمادگی خود را برای همکاری با ورزش ایران اعلام کرد  و سجادی و صالحی‌امیری از رئیس کمیته ملی المپیک کره‌جنوبی برای سفر به تهران و بازدید از امکانات ورزشی و امضا تفاهمنامه همکاری بین طرفین دعوت کردند.

گو ژونگ ون وزیر ورزش و کمیته المپیک چین دومین دیدار دیپلماتیک مقامات ارشد ورزش ایران بود، که در این دیدار «ون» گفت: از همکاری‌های۲ جانبه ورزشی استقبال می‌کنیم و چین این آمادگی را دارد در تمامی زمینه‌ها، همکاری خوبی با ورزش ایران داشته باشد. چین برای کشورهای دوست احترام زیادی قائل است و برای گسترش مناسبات ورزشی آمادگی کامل داریم.

دیدار بار رییس کمیته ملی المپیک کره‌جنوبی

خرسندی مدیران IOC از حضور چهره المپین در وزارت ورزش

سپس وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در سومین دیدار خود با «جیمز مکلوید» معاون اجرایی، «الیور نیامکی» مسئول سولیداریتی و «جروم» مدیران ارشد کمیته بین‌المللی المپیک موسوم به آی. او. سی دیدار و گفت و گو کردند که در این دیدار مدیران کمیته بین‌المللی المپیک از اینکه یک چهره ورزشی و المپین، وزیر ورزش ایران شده است، اظهار خرسندی کردند.

این دیدار که بیش از ۲ ساعت طول کشید بر تداوم همکاری‌های سازنده  بین کمیته ملی المپیک ایران و آی.او.سی تاکید کردند تا سطح این تعاملات در قالب ۲جانبه و حتی چند جانبه گسترش یابد.

حال نهادهای ورزشی ایران امروز و در آخرین روز سفر خود با «توماس باخ» رییس کمیته بین‌المللی المپیک دیدار و گفت و می‌کنند که این دیدار با ۲ هدف انجام می‌شود. نخست، جلب حمایت و دومین رفع موانع سر راه  ورزش ایران از جمله تلاش برای رفع تعلیق جودوی ایران است.  

دیدار با مدیران ارشد ای.او.سی

به نظر می‌رسد این حضور در فصل جدید از روابط دیپلماتیک وزیر ورزش و رییس کمیته المپیک ایران در سال نو میلادی به برقراری ارتباط مداوم با کمیته بین‌المللی المپیک، شوراها، انجمن‌ها و دیگر نهادهای وابسته به آی. او. سی، فدراسیون‌های بین‌المللی، کنفدراسیون‌های قاره‌ای، کمیته‌های ملی المپیک منجر شود که در واقع جزو مهمترین رسالت بین‌المللی هر کشوری محسوب می‌شود.

برچسب‌ها المپیک زمستانی حمید سجادی سید رضا صالحی امیری توماس باخ پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: المپیک زمستانی حمید سجادی سید رضا صالحی امیری المپیک زمستانی حمید سجادی سید رضا صالحی امیری توماس باخ پکن کمیته بین المللی المپیک کمیته ملی المپیک دیپلماسی ورزشی بین المللی مقامات ارشد وزیر ورزش رییس کمیته ورزش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!

به گزارش خبرنگار مهر، قوانینی که برگزارکنندگان بازی های المپیک برای تعیین تعداد اعضا و همراهان کاروان ورزش کشورهای شرکت کننده وضع کرده اند، نه تنها محدودیت هایی را برای اعزام مربیان ایجاد کرده است بلکه منجر به کوچک شدن کادر سرپرستی اعزامی به این بازی ها هم خواهد شد.

برگزارکنندگان بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به هر کشور به نسبت تعداد سهمیه هایی که ورزشکارانش کسب می کنند، مجوز اعزام همراه می دهند. این همراهان شامل اعضای کادر فنی (سرمربی، مربی، سرپرست و ...) و همچنین اعضای کادر سرپرستی می شود.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی به چالش ورزش ایران در المپیک برای اعزام مربیان اشاره کرده بود و اینکه با توجه به سهمیه های کسب شده تا به امروز، ورزش ایران با چالش اعزام اعضای کادر فنی همراه می شود. این چالش اما گریبان مسوولان برای تعیین کادر سرپرستی را هم خواهد گرفت چرا که مجوز اعزام تعداد همراهانی که برگزارکنندگان بازی ها به ازای سهمیه های ورزشکاران تخصیص می دهند، شامل کادر سرپرستی هم می شود.

ورزش ایران تا به امروز در ۹ رشته صاحب ۳۲ سهمیه برای بازی های المپیک پاریس شده است. طبق آنچه کمیته برگزاری بازی‌های المپیک به آن تاکید دارد، تقریباً به ازای حدود ۵۰ درصد از کل سهمیه‌هایی که ورزش هر کشور کسب کرده، مجوز برای اعزام همراه داده می شود. با این اوصاف مسوولان ورزش ایران فعلا مجاز به معرفی حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر - غیر از ورزشکاران - برای قرار گرفتن در ترکیب کاروان اعزامی هستند.

بنابراین نه تنها در تعیین اعضای کادر فنی هر یک از تیم ها و رشته های اعزامی محدودیت اعمال می شود بلکه کادر سرپرستی کاروان ایران نیز متاثر از این موضوع جمع و جورتر از همیشه خواهد شد.

برای بازی های المپیک ۲۰۲۰ علاوه بر نصرالله سجادی که سرپرست کاروان ورزش ایران بود، ۱۱ نفر هم عضور کادر سرپرستی بودند و با حکم رسمی که از سیدرضا صالحی امیری رییس وقت کمیته ملی المپیک گرفته بودند به توکیواعزام شدند اما به نظر می رسد با توجه به قوانین، ترکیب کادر سرپرستی اعزامی به پاریس به نصف دوره قبل یا کمتر از آن کاهش یابد.

شاید به همین دلیل باشد که تا به امروز و در فاصله حدود ۹۰ روز مانده به بازی های المپیک، هنوز اعضای کادر سرپرستی کاروان ایران به صورت رسمی معرفی نشده اند. البته جلسات «ستاد آماده سازی کاروان اعزامی به المپیک» به صورت منظم و با حضور تمام افراد در حوزه های مختلف پشتیبانی، حراست، رسانه و ... در حال پیگیری است اما به جز مناف هاشمی که مهر ۱۴۰۱ حکم خود را به عنوان سرپرست کاروان گرفت، برای دیگر اعضا حکمی صادر نشده است.

سی و سومین دوره بازی های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد در پاریس برگزار می شود.

کد خبر 6087474 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس کمیته بین المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • واکنش رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به دوپینگ ورزشکاران چین
  • نشست خبری سرمربی تیم ملی والیبال ایران؛ فردا
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • استاندار: امیدوارم خوزستان در المپیک صاحب مدال شوند
  • پیش‌بینی آقای ورزش ایران از رقابت با پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ المپیک / فیلم
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا