Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:16:27 GMT

روایت شاعرانه به دور از شعارزدگی

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۲۲۵۳

روایت شاعرانه به دور از شعارزدگی

و اما فیلم موقعیت مهدی. فیلم در پرده‌های مختلف روایت‌گر برهه‌ای از زندگی شهید مهدی باکری است، زمانی که او فرمانده لشکر سپاه پاسداران است. فیلم با دیدار مهدی و همسرش صفیه آغاز می‌شود، سکانس نخست موجز و تاثیرگذار شخصیت درونی مهدی را برای بیننده آشکار می‌کند: درونگرا و کم‌حرف و خجالتی و مودب. نمایش زندگی ساده و بی‌آلایش مهدی که در جبهه‌های جنگ شیرمرد است و در زندگی شخصی مرد زندگی، می‌تواند تلنگری باشد بر افرادی که از دریای جبهه و جنگ، این‌روزها، ماهی می‌گیرد که اهداف و آرمان خاک خورده بسیاری از شهدای جنگ تحمیلی چه بوده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم، روان و آرام زندگی مهدی باکری را روایت می‌کند و این مهمترین خصیصه این فیلم است که هم زندگی‌نامه شهید را به تصویر کشیده و هم از افسونگری‌های سینما استفاده کرده تا حوصله بیننده سر نرود و در عین حال داستانک‌های جذابی به فیلم اضافه کرده که بیننده را جذب می‌کند مثل زندگی حمید و همسرش و آن سکانس تاثیرگذار خاطره مهدی از فالوده خوردن چهارنفره‌شان لب کارون! روایت فیلم بر روی جنگ استوار است و قرار نیست زندگی مهدی را پیوسته تعریف کند.

در این بین گره‌های دراماتیک داستان هم به خاطر پرداخت موجز و درست بخوبی در بافت فیلمنامه جا افتاده و بیننده کاملا با مهدی احساس همذات‌پنداری می‌کند و این یعنی فیلمنامه تیپ تولید نکرده، یک شخصیت انسانی با همه خصایص و خصایل و ضعف و قوت را به تصویر کشیده است. سکانس شهادت مهدی در میان انبوهی از گلپنبه‌های معلق در فضا و بعد واژگون شدن قایق حامل پیکر شهید در اروندرود پایانی تراژیک و تاثیرگذار است. تمام فیلم به زبان ترکی است که علیرغم اعتراض عده‌ای به زعم نگارنده از نقاط قوت فیلم است چرا که با تعدد گویش‌ها و زبان‌ها در کشور کماکان اغلب فیلم‌ها به زبان فارسی ساخته می‌شوند و در نهایت فقط در گویش فارسی تقلید لهجه لحاظ می‌شود.

هادی حجازی فر در مقام کارگردان هم موفق است، بازی او در نقش مهدی کاملا جاافتاده و کنترل بدن و بیان و چهره در بازی او به شدت محسوس است. وحید حجازی فر در نقش حمید هم خوش درخشیده و آن نگاه معصوم و حرکات آرام و صدای پایین به پخته‌شدن شخصیت حمید و باورپذیر کردن آن کمک فراوان کرده‌است. ژیلا شاهی در نقش صفیه زن ساده و بی‌آلایش و معصومه ربانی‌نیا در نقش فاطمه هم طبیعی و باورپذیر و به دور از حرکات تصنعی و اغراق‌آمیز است و این درجهت فضای ساده فیلم است و به همین دلیل توی چشم بیننده نمی‌خورد.

نمی‌توان گفت موقعیت مهدی یک شاهکار است اما قطعا فیلمی شریف است در حوزه دفاع مقدس و از امکانات خود بدون بهره بردن از چهره ستاره‌ها بسیار درست استفاده کرده‌است. قطعا یک فیلم ساده و شریف و متوسط رو به بالا بهتر است از یک فیلم پر زرق و برق و توخالی و حوصله سربر. موقعیت مهدی جهشی رو به بالا برای حجازی فر است چه در مقام کارگردان و چه در مقام بازیگر نقش اول.

برچسب‌ها چهلمین جشنواره فیلم فجر هادی حجازی فر سینمای دفاع مقدس پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر هادی حجازی فر سینمای دفاع مقدس چهلمین جشنواره فیلم فجر هادی حجازی فر سینمای دفاع مقدس حجازی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایفوتوزاین، سوالی که معمولاً درمورد عکاسی از مناظر مطرح می‌شود این است که آیا بایستی از حضور انسان‌ در عکس‌ها استفاده کرد یا نه.
ما در این مقاله‌ی کوتاه به سه نکته‌ی مهم دراین مورد اشاره می کنیم تا اگر باری دیگر به عکاسی منظره پرداختید، حضور انسان‌ در آن‌، مدیریت شود.

1-  انتخاب اولویت در عکاسی منظره
هنگام عکاسی از مناظری که انسان یا انسان‌هایی در آن وجود دارد، بایستی این مورد را مدنظر قرار داد که حضور انسان، تأکید را از سوژه اصلی که همانا منظره است برندارد. در غیر این صورت، عکس شما از یک منظره زیبا تبدیل به یک عکس پرتره محیطی خواهد شد. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، حس طبیعی انسان‌ها در مواجهه با طبیعت است. از این بابت، تلاش کنید حس طبیعی آن‌ها را در لحظه عکاسی، تغییر نداده و وجود دوربین، مؤذب‌شان نکرده است. 

2-  ایجاد ارتباط معنایی مؤثر
عکاسی از یک جنگل یا یک منظره کوهستانی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و الهام‌بخش باشد، اما اگر بتوانید هوشمندانه، انسان را به عکس‌تان اضافه کنید، بیننده می‌تواند با تصویر، ارتباط بصری بهتری برقرار کرده و باعث پرورش حس خیال‌پردازی او شود. عکاسی از غروب خورشید همراه با زوجی که در یک طرف کادر قرار گرفته‌اند، می‌تواند ماجرای احساسی زیبایی را شکل دهد، یا نمایش یک صخره‌نورد در کنار یک صخره‌ عظیم می‌تواند احساسی کاملاً متفاوت را در بیننده ایجاد کند.

3-  نمایش مقیاس بهتر
وجود انسان در عکس منظره می‌تواند به درک بهتر مقیاس عناصر آن کمک کند. برای مثال، پس‌زمینه‌ای از کوه‌های سر به فلک کشیده در مقایسه با انسان، می‌تواند سازه‌های عظیمی را به تصویر بکشد که در صورت عدم وجود انسان، قابل تصور نیست و نیز ابعاد دریاچه‌ای که یک مرد ماهیگیر در کنار آن مشغول ماهیگیری است، بهتر درک خواهد شد.

ترجمه از هادی دهقان‌پور

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «رخ‌ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • «رخ‌ مادر» روی آنتن شبکه افق/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • «رخ‌ مادر» از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟