Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رهبری هفته گذشته در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از مشاوره‌های متخصصان و کارشناسان، فرمودند که دانش‌بنیان کردن زنجیره تولید باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

کارشناسان اقتصادی در این خصوص تاکید می‌کنند که باید فضا برای همکاری صنعت با شرکت‌های دانش بنیان از طریق اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی فراهم شود که یکی از این سیاست‌ها حفظ کیفیت محصولات تولید داخل نسبت به تجهیزات وارداتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه مجید صدری کارشناس اقتصادی در گفت و گو با مهر با اشاره به جایگزینی واردات با تولید داخلی با کیفی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: بخشی از مخالفت صنایع و تولیدکنندگان در مقابل شرکت‌های دانش بنیان منطقی است، چراکه برخی شرکت‌ها ریسک بالایی دارند و باید فضا به سمتی پیش برود که به آن‌ها اطمینان‌های لازم در همه زمینه‌ها از جمله کیفیت محصولات داده شود. راهکار ایجاد این اطمینان استفاده از دریافت استانداردها، بهبود کیفیت، گارانتی‌های بلند مدت و … است.

صدری توضیح داد: باید ما به سمتی برویم که فسادهای نهادینه شده در صنایع جهت واردات تجهیزات از خارج نیز اصلاح شود زیرا این موضوع باعث شده تولیدکننده داخلی در حاشیه قرار بگیرد. همچنین در این فضا یک شرکت داخلی نمی‌تواند برای مصرف کننده مسافرت خارجی ایجاد کند، اما افراد متقاضی محصولات شرکت‌های خارجی، حتماً سفری برای بازدید از آن خط تولید دارند.

وی با اشاره به نقش عنصر حاکمیت در این مسئله گفت: باید یک سری مزایای رقابتی و مشوق برای تولیدکننده ایجاد شود؛ این مشوق‌ها نیز باید از طرف حاکمیت باشند؛ به عنوان مثال شرکت‌های بزرگ باید بتوانند بحث معافیت‌های مالیاتی خود را به سمت تولید داخل سوق دهند و یا در ازای خرید داخل بتوانند از سمت نهادهایی چون وزارت صمت یا وزارت اقتصاد در بحث مالیات مورد حمایت قرار بگیرند.

صدری به نتیجه این حمایت از طرف حاکمیت برای شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مثل افزایش تعرفه‌ها و یا سوق دادن به سمت خرید داخل، اقدامی حاکمیتی است و قانون گذار باید مانعی ایجاد کند که شرکت‌های تولیدی بزرگ به سمت خرید خارج نروند. البته حفظ کیفیت نیز قطعاً باید توسط نهادهایی مانند سازمان ملی استاندارد یا تضمین کیفی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان با راهبری معاونت عملی انجام گیرد. با وقوع این قبیل اقدامات می‌تواند اتفاق خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان باشد، چراکه ابتدا ظرفیت خود برای تأمین بازار داخل را ثابت می‌کنند و سپس به سمت صادرات نیز می‌روند.

کد خبر 5418947 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: اقتصاد دانش بنیان تولید دانش بنیان رفع موانع تولید قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی قیمت برنج بانک مرکزی نهضت ملی مسکن سازمان بنادر و دریانوردی سید احسان خاندوزی قیمت سکه بهار آزادی سهام عدالت وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت دلار کنتور هوشمند درج قیمت تولیدکننده روی کالا روسیه شرکت های دانش بنیان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۲۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: دو خوشه‌ پشتیبانی و تجهیزات صنایع مرتبط با فولاد، پتروشیمی و تجهیزات حفاری به منظور رونق کسب و کار صنایع وابسته به این دو صنعت، در استان ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان علی مهدی‌پور _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد و با ایجاد این خوشه‌های صنعتی چندین واحد صنعتی راکد نیز به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: دو خوشه پشتیبانی و تجهیزات صنایع مرتبط با فولاد، پتروشیمی و تجهیزات حفاری (تأمین و ساخت و تعمیر) به منظور رونق کسب و کار صنایع وابسته به این دو صنعت در استان ایجاد شد، با ایجاد این دو خوشه صنعتی دو قرارداد به مبالغ یک میلیون یورو و ۴۶۰ میلیارد ریال با صنایع بزرگ استان در راستای تولید و تأمین تجهیزات مورد نیاز آن‌ها منعقد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: افزایش گردش مالی، توسعه قراردادهای قبلی، سفارش‌گیری از صنایع بزرگ و جلوگیری از خروج سفارش‌ها در استان از مزیت‌های راه‌اندازی این خوشه‌ها است، همچنین راه‌اندازی این خوشه‌ها و شناسایی ظرفیت‌های فنی موجود در استان باید جلب رضایت شرکت‌های بزرگ صنعتی را به همراه داشته است.

مهدی‌پور با اشاره به نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط، اضافه کرد: این صنایع عامل اصلی رشد و توسعه کارآفرینی و نوآوری است که در رفع بیکاری و محرومیت بسیار اثرگذار است و فرصت‌های جدیدی را برای جذب سرمایه گذار ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده از خوشه‌های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط یکی از روش‌های مؤثر و کارآمد است، ادامه داد: یک خوشه موفق می‌تواند نیرویی جهت‌دهنده تلقی شود که توسعه یک حوزه صنعتی خاص یا یک اقتصاد منطقه‌ای را در بهترین شکل ممکن به وجود آورد.

کد خبر 748739

دیگر خبرها

  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا