Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقداماتی که در حوزه بهداشت روان انجام شده است باعث شده تا آمارها وضعیت خوبی را برای کشور ترسیم کند و حتی از نرم های جهانی نیز وضعیت بهتری داشته باشیم؛ در کنار آن انقلاب اسلامی حوزه سلامت را در پیشگیری با گسترش در حوزه های دامپزشکی، سبک زندگی و نظارت بر تولید مواد خوراکی ایجاد کرده است و می بینیم که امروز و خصوصا در سال های اخیر تاکید و تولید محصولات با ویژگی ها و باید های جهانی در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین معضلات مردم در دوره پهلوی، عقب‌ماندگی این رژیم در حوزه سلامت و بهداشت بود که به شدت زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، کمبود پزشک متخصص، عدم دسترسی به دارو، فقدان مراکز پزشکی معتبر تنها بخشی از مشکلات مردم در زمینه بهداشت و درمان بود؛ علی رغم این مشکلات عدم توزیع نامتوازن امکانات موجود نیز مشکل دیگری در این زمینه بود.

این کمبود در حالی بود که در آن زمان از کشورهایی مانند هند، فیلیپین، بنگلادش یا پاکستان و غیره پزشک وارد ایران می شد که به دلیل ناآشنایی با زبان آنها، اغلب بیماران آنگونه که باید درمان نمی شدند، یا اینکه مردم باید به کشورهای دیگر سفر می کردند تا تحت درمان قرار بگیرند و در زمینه بهداشت و درمان در وضعیت نابسامانی به سر می بردیم.

علاوه بر نبود نیروی انسانی متخصص در آن زمان تکنولوژی خاصی در زمینه پزشکی و بهداشت نداشتیم اما اکنون نه تنها سفر به خارج از کشور برای درمان در زمینه های پزشکی به حداقل ترین حد خود رسیده است بلکه خوشبختانه و با افتخار می توانیم بگوییم در زمینه پزشکی، در سال تعداد زیادی  به کشور ایران سفر می کنند تا از خدمات بهداشتی، پزشکی، دکترها و پروفسورهای مجرب ایرانی بهره ببرند.

همچنین سالانه تعداد زیادی از دکترهای ما به کشورهای دیگر سفر می کنند، کشورهای دیگر برای انجام مراحل درمانیشان از کشور ایران می خواهند پزشک های متخصص و مجربش را به کشورهای هدف بفرستد.

این پیشرفت ها در حالی ایجاد شد که کشور ما با تحریم ها رو برو بود و موانع متعددی در راه پیشرفت داشت؛ امروز در کوچکترین روستاهای کشور امکانات عمومی پزشکی وجود دارد و مردم به راحتی از آن بهره می برند؛ یکی دیگر از مشکلاتی که وجود داشت بهای استفاده از خدمات پزشکی است که حتی امروز هم در برخی از کشورهای دنیا این یک معضل پیش روی مردم است.

اما در کشور ما علاوه بر این که قانون گذاری و حرکت به سمت امکان استفاده از خدمات پزشکی رایگان است در کنار آن بیمه های پشتیبان ایجاد شده و حتی برخی که فاقد بیمه ها بودند در سال های اخیر نیز در قالب بیمه روستایی و سلامت زیر پوشش قرار گرفتند.

در این سال ها کشورمان شاهد حضور بیماران از کشورهای مختلفی است که برای نازایی، سرطان، بیماری های کودکان و … به کشور ما مراجعه می کنند و از کشور خدمات می گیرند و این در حالی ایجاد شده که شدید ترین تحریم ها و تبلیغات ایران هراسی توسط دشمن اتفاق افتاده است.

علاوه بر بالا رفتن سطح خدمات میزان بومی سازی تولید داروها و دستگاه ها نیز بیشتر شده است و بخش قابل توجه ای از این حوزه در اختیار تولید آن هست و اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که در تحریم ها دشمن از دادن برخی داروهای کمیاب وارداتی به کشور نیز جلوگیری کرد به شکلی که گاهی توانست مشکلات مقطعی را ایجاد کند.

امروز حوزه بهداشتی به یکی از فاکتورهای جذب مسافر از کشورهای دیگر برای درمان تبدیل شده است و همچنین یکی از بازار های قدرت به حساب می آید که این موضوع در اپیدمی کرونا بیش ار پیش مشخص و خودنمایی کرد و همچنان نیز در معرض نگاه و تفکر است؛ در کنار این پیشرفت ها توزیع عادلانه امکانات در کشور در این زمینه نیز در دستور کار قرار دارد.

به طوری که شما برای بهره مندی از امکانات بهداشتی و سلامت مجور نیستید به پایتخت یا مکان و شهری خاص مراجعه کنید در حالی که قدرت انخاب دارید که برای دسترسی از پزشک مورد نظر این جا به جایی را انجام دهید؛ علاوه بر بهداشت جسم بعد از انقلاب برای بهداشت روان نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است که قبل از آن ارزشی برای آن حکومت پهلوی قائل نبود.

اقداماتی که در حوزه بهداشت روان انجام شده است باعث شده تا آمارها وضعیت خوبی را برای کشور ترسیم کند و حتی از نرم های جهانی نیز وضعیت بهتری داشته باشیم؛ در کنار آن انقلاب اسلامی حوزه سلامت را در پیشگیری با گسترش در حوزه های دامپزشکی، سبک زندگی و نظارت بر تولید مواد خوراکی ایجاد کرده است و می بینیم که امروز و خصوصا در سال های اخیر تاکید و تولید محصولات با ویژگی ها و باید های جهانی در دستور کار قرار دارد.

امروز که کشور به سمت پیری حرکت می کند شاید اگر این دستاوردها و پیشرفت ها در حوزه پزشکی اتفاق نیفتاده بود و همچنین در بیماری کرونا شاهد اتفاقات بسیار تلخی می بودیم که شاید امروز در این بهره مندی تصور آن نیز سخت باشد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کشورهای دیگر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: «کلاً در علم پزشکی مصرف دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریباً تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متأسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزء پزشکان باشند، الکل هم همین‌طور است.»

به گزارش ایلنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • شرایط سخت رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ تعهد محضری و ضمانت می گیریم
  • وضعیت بحرانی رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ شرایط را سخت‌تر کرده ایم
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • ارتش به خودکفایی در ساخت تجهیزات و ادوات رسیده است