Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@13:29:48 GMT

بازداشت معاون رئیس سابق کمیته امنیت ملی قزاقستان

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۳۹۸۰

بازداشت معاون رئیس سابق کمیته امنیت ملی قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «دولت یرگاژین» معاون «کریم ماسیم اف»، رئیس سابق کمیته امنیت ملی قزاقستان به اتهام خیانت به دولت بازداشت شد.

ماسیم اف که از سال 2016 ریاست کمیته امنیت ملی قزاقستان را بر عهده داشت، در 6 ژانویه امسال به اتهام خیانت به دولت بازداشت شده بود.

در تاریخ 13 ژانویه از بازداشت «سادیقول اف» یکی از معاونان وی خبری منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن موقع موضوع بازداشت «یرگاژین» تحت بررسی قرار گرفته بود.

همه آنان متهم به تصرف خشونت آمیز قدرت و سوءاستفاده از وظیفه هستند و پروندیشان «فوق سری» عنوان شده است.

طبق قانون قضایی قزاقستان احتمالا ماسیم 10 تا 15 سال زندانی خواهد شد.

رئیس جمهور قزاقستان 11 ژانویه ضمن سخنرانی در پارلمان از عملکرد کمیته امنیت ملی کشورش در جریان ناآرامی‌ها ماه ژانویه، انتقاد کرده بود.

به گفته تاکایف، در برخی مناطق این کشور روسای ادارات کمیته امنیت ملی با وجود داشتن تجهیزات نظامی کافی، ساختمان‌های کاری خود را ترک و اسلحه و اسناد محرمانه را در آنجا رها کردند.

 پس از برکناری و بازداشت ماسیم اف با دستور رئیس جمهور قزاقستان تصمیمات خاصی متمرکز بر ایجاد تحول در سیستم امنیتی این کشور اتخاذ شدند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان کمیته امنیت کمیته امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه

به گزارش قدس آنلاین، «ریموند مور» قاضی منطقه‌ای آمریکا گفت، می‌توانسته این کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را که «جرد سباستین دالکی» ۳۲ ساله است، بیش از این محکوم کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی ادامه داد: «این یک رسوایی است. به نظر من این اقدامی عمدی بوده است. این خیانتی آشکار و افشار اسرار دولتی است.»

وکلای این کارمند سابق اما خواسته بودند که حکم موکلشان ۱۴ سال حبس باشد چون بر اساس ادله موجود، فروش این اسناد در سال ۲۰۲۲ بوده اما به دست کسی که گمان می‌کردند «دشمن» باشد، نیفتاده است.

دستیار مدافع عمومی فدرال نیز خواستار حکمی کمتر برای این کارمند سابق آژانس امنیت ملی شد و گفت که او به دلیل چهار بار تلاش برای خودکشی دچار ترومای مغزی شده و در کودکی هم تروما داشته است.

دالکی بعدا به قاضی پرونده گفت از اختلال اضطراب پس از سانحه، اختلال دو قطبی و اختلال وسواس رنج می‌برد. او همچنین انگیزه ایدئولوژیکی یا کسب درآمد از طریق موافقت با فروش اسرار را انکار کرد. البته قاضی پرونده گفت بابت ادعاهای دالکی مشکوک است چون هیچ سوابق پزشکی برای اثبات صحت این ادعاها وجود ندارد.

بر اساس اسناد دادگاه، دالکی که فقط برای یک ماه در آژانس امنیت ملی آمریکا کار کرده بود به مامور مخفی اف.بی.آی که گمان کرده بود یک مامور روس باشد، گفته بود که به دنبال ایجاد تغییر است. او همچنین گفته بود که ۲۳۷ هزار دلار هم بدهی دارد. دالکی همچنین گفته بود که تصمیم دارد تا با روسیه کار کند چون اصالتش به این کشور برمی‌گردد. این مرد در ابتدا ۱۶ هزار و ۴۹۹ دلار به صورت رمز ارز دریافت کرد تا نشان دهد که چه اسنادی در اختیار دارد و بعد مبلغ ۸۵ هزار دلار بابت بقیه اسناد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • موعود شمخانی دستگیر شد
  • بازداشت «موعود شمخانی» تأیید شد
  • بازداشت فامیل شمخانی به اتهام رشوه ؟
  • برنا : بازداشت برادرزاده شمخانی
  • بازداشت موعود شمخانی تایید شد