Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاتمی‌کیا برای روایت درام معمایی خود، موتیفی را بکار می‌گیرد که نمونه‌های مشابهش را بارها و بارها در سینمای دهه ۹۰ ایران مشاهده کرده‌ایم. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم-محمد خاجی: «شب طلایی» اولین فیلم بلند سینمایی یوسف حاتمی‌کیا در جایگاه کارگردان، درامی معمایی و چندلایه است که تلاش می‌کند به پیچیدگی روابط انسانی و چالش‌های فراروی آن در زندگی روزمره بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاتمی‌کیا برای این منظور، تصمیم به کاربست موتیفی می‌گیرد که نمونه‌های مشابه آن را بارها و بارها در درام‌ها و ملودرام‌های دهه 90 سینمای ایران مشاهده کرده‌ایم. مولفه‌های اصلی این موتیف، شامل: دروغ، پنهان‌کاری، تنش، کشمکش و برملا شدن رازهای مگو است که به‌فراخور امتداد خط روایی قصه، به‌کار گرفته می‌شوند. ماحصل تلاش حاتمی‌کیای جوان از حیث بکارگیری چنین موتیفی در قصه «شب طلایی»، فضیلت و تمایز چندانی نسبت به فیلم‌های سینمایی پرشماری که پیش‌تر، از این موتیف برای روایت داستان خود بهره گرفته‌اند، ندارد؛ بنابراین خیلی زود مشخص می‌شود که کارگردان در مقام راوی، اسیر تکرار و کلیشه‌های روایی موجود در این موتیف شده است.   

وقتی بیش از 90 درصد یک فیلم بلند سینمایی در لوکیشن داخلی و بسته یک خانه می‌گذرد، فیلمساز باید تمهید مناسبی برای تحمل‌پذیر ساختن اتمسفر محدود مورد استفاده خود به‌کار گیرد تا مخاطب در طول تماشای فیلم، با خستگی و ملال روبه‌رو نشود. به‌نظر می‌رسد که کاربست چنین تمهیدی از نظرگاه یوسف حاتمی‌کیا دور مانده است و لوکیشن فیلم از جایی به بعد، به عنصری کسالت‌بار و ملال‌آور تبدیل می‌شود؛ تاجایی که وقتی در پایان فیلم، ‌شخصیت فرامرز را در حال خروج از خانه می‌بینیم، گویی تماشاگر مجالی برای تنفس و خروج از فضای بسته خانه پیدا کرده و در دلش می‌گوید: آخیش!  

حاتمی‌کیای جوان مسیر شخصیت‌پردازی کاراکترهای قصه‌اش را ناتمام می‌گذارد. اگرچه منطق به‌کارگیری برخی عناصر شناسا برای توصیف بعضی‌از شخصیت‌های فیلم نیز گنگ و نامعلوم است. برای مثال، مشخص نیست که چرا کنشگری شخصیت حاجی(داماد خانواده که فردی صاف و ساده‌ است و با لهجه شیرین آذری صحبت می‌کند) که ازقضا مقید و عامل به انجام فرایض دینی است، مدام باعث خنده تماشاگران می‌شود. از سوی دیگر، در بسیاری از مواقع انگیزه و نیت کاراکترها به‌ هنگام کنشگری، مبهم و نامکشوف است.

حاتمی‌کیا تلاش کرده است از طریق بکارگیری عنصر «تعلیق» که مهم‌ترین عنصر قوام‌بخش و پیش‌برنده در درام‌های معمایی است، بر جذابیت و کشش‌مندی روایت خود بیفزاید و تماشاگر را از ابتدا تا انتها با قصه فیلم همراه سازد. اما این تمهید، آنگونه که باید به بار نمی‌نشیند و در بسیاری از مواقع، تعلیق‌های ایجادشده در بخش‌های مختلف قصه، از جذابیت‌ لازم برای همراه کردن تماشاگر برخوردار نیستند و کارکرد مورد انتظار خود را به‌درستی ایفا نمی‌کنند.

با این‌وجود، نخستین تجربه فیلمسازی یوسف حاتمی‌کیا در سینمای ایران را نباید تجربه‌ای سراسر ناکام و مأیوس‌کننده قلمداد کرد. اولین فیلم سینمایی او اگرچه به اندازه اولین فیلم سینمایی پدرش مخاطب را شگفت‌زده نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که حاتمی‌کیای جوان از قابلیت‌های بالقوه لازم برای تبدیل شدن به یک فیلمساز قصه‌گو برخوردار است. با این قید که او برای فعلیت‌بخشی به این قابلیت‌ها، باید دست به بداعت و خلاقیت بزند و از افتادن به ورطه تکرار و کلیشه‌پردازی، احتراز کند.

نقد فیلم‌ های جشنواره فجر|گریز موفق «بی‌مادر» از دام «ناتورالیسم»جشنواره فیلم فجر| ابراهیم حاتمی‌کیا: جهان فیلم پسرم با جهان من فاصله دارد/ "شب طلایی" حامی دولتی نداشتجشنواره فیلم فجر| میرکریمی: "نگهبان شب شعاری نیست"/ 13 هزار بازیگر برای حضور در فیلم‌ رزومه فرستادندجشنواره فیلم فجر | کارگردان "برف آخر": علاقه‌ای به استفاده از سلبریتی‌ها ندارم / واکنش تهیه‌کننده فیلم به شایعه اختلاف با احسان علیخانیجشنواره فیلم فجر | کارگردان "ملاقات خصوصی": وزارت ارشاد کمکمان کرد و محدودیتی ایجاد نکرد

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ابراهیم حاتمی کیا جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینما ابراهیم حاتمی کیا جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینما حاتمی کیا شب طلایی فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار

شمال شرق ایران دارای مناطق متعددی است پارک ملی ساریگل در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی واقع شده است. این منطقه کوهستانی با آب و هوای نسبتا سرد است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار دیدنی این استان محسوب می‌شود طبیعت زیبا و پوشش گیاهی و جانوری ویژه‌ای دارد به همین دلیل مورد توجه گردشگران است. این منطقه علاوه بر رشد انواع گیاهان، محلی برای رشد قارچ است.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از طبیعت این منطقه و قارچ کوهی به نمایش گذاشته است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان شمالی

بیشتر بخوانید:

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون
  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • صعود سپاهان به یک‌چهارم بعد از سه سال
  • نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • طلایی شدن تنها سهمیه کشتی فرنگی همدان در جام تختی
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر