Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت دو هفته از سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه و حواشی پیرامون آن، یک منبع نزدیک به دولت به تشریح ابعاد و دستاوردهای سفر پرداخت و اطلاعاتی در اختیار عصر ایران قرار داد که عیناً منتشر می شود:

سفر روسیه با دعوت پوتین و نه درخواست طرف ایرانی کلید خورد و استقبال از رئیس جمهور ایران مطابق پروتکل‌های بین المللی و حتی در مواردی فراتر از پروتکل‌های مرسوم کشور روسیه اجرا شد که استقبال وزیر انرژی روسیه در فرودگاه به‌جای معاون سیاسی وزیر خارجه روسیه یکی از این موارد است در حالیکه به عنوان نمونه در جریان سفر اوباما به روسیه، این معاون وزیر خارجه بود که برای استقبال رئیس جمهور ایالات متحده رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آنچه اما در این سفر حاشیه ساز شد، اتاق محل ملاقات و میز بزرگ محل نشستن دو رئیس جمهور بود. هر چند که این موضوع هم مهم است ولی به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها بیش از حد بر آن تمرکز کردند و به همین دلیل اصل سفر و دستاوردهای آن برای منافع ملی به حاشیه رفت.

محل ملاقات در اتاق محل کار پوتین انجام گرفت که دو مکان برای پذیرایی از میهمانان دارد، یکی دو عدد مبل نزدیک به هم در کنار شومینه اتاق و دیگری میز بزرگ بیضی شکل که در سمت دیگر اتاق قرار گرفته است.

علت این که میز بیضی برای این ملاقات انتخاب شد و رئیس جمهور ایران با رعایت فاصله‌ از رئیس جمهور روسیه نشست، به موضوع تست PCR مربوط می‌شود.

طبق پروتکل‌های کرملین، مقامات خارجی که می‌خواهند با پوتین از نزدیک ملاقات کنند، باید در مسکو تست کرونا یا همان PCR ارائه کنند. اما هیات ایرانی نپذیرفت که روس‌ها در مسکو از رئیس جمهور ما تست کرونا بگیرند. این که رئیس جمهور ایران، زیر باز تست روس‌ها نرفت، عین عزت است ، هر چند که باعث شد شکل ملاقات با پوتین متفاوت شود.

حتی اگر رئیس جمهور ایران تست‌ کرونا می‌داد، بعید نبود طرف ایرانی شرط متقابلی برای رئیس جمهور روسیه بگذارد تا او هم برای نزدیک شدن به رئیس جمهور ایران، تست PCR مورد تایید ایران را بدهد.
برای جلوگیری از چنین حاشیه‌هایی که اصل سفر را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، بنابر این شد که به اصل ملاقات و توافق‌ها بسنده شود که چنین هم شد.

حتی در جریان دیدار پوتین اعلام کرد که ای کاش محدودیت‌های کرونایی نبود تا می‌توانستیم کنار هم بنشینیم.

اما رفتار متفاوت روس‌ها در این سفر در قبال رییس جمهور ایران در چند اقدام قابل توجه ظاهر شد. به عنوان مثال، کمتر میهمان خارجی برای ایراد سخنرانی به مجلس دومای روسیه که یکی از ارکان مهم سیاسی این کشور است، دعوت می‌شود. این برنامه ریزی به نحوی بود که پس از سخنرانی، اعضای مجلس دوما رئیس‌جمهور را ایستاده تشویق کردند‌.

جلسه با برترین فعالان اقتصادی روسیه و یا دعوت به دانشگاه ملی روسیه و اعطای دکترای افتخاری به رئیس‌جمهور و ایجاد زمینه حضور در مسجد جامع مسکو، همه از برنامه‌های روسیه برای استقبال ویژه‌تر از رییس جمهور ایران بود.

اما گذشته از همه این‌ها، باید گفت که این سفر برای ایران منافع اقتصادی و سیاسی قابل توجهی هم داشته است که از جمله می‌توان به گشایش ۱۰ میلیارد دلار خط اعتباری برای سرمایه گذاران روس، طراحی و برنامه‌ریزی۱۰ میلیارد دلار مبادله تجاری، توافق برای حداقل ۵ میلیارد قرارداد نفت و گاز و قراردادهای مرتبط با توسعه خطوط ترانزیت، گسترش خطوط ریل همچون راه آهن رشت - آستارا و راه اهن اینچه برون -گرمسار و سرمایه گذاری در بنادر دریای خزر از جمله انزلی و امیرآباد، ایجاد خط مستقیم بانکی و قراردادهای مهم دفاعی اشاره کرد.

بر اساس بررسی‌ها، بخشی از این قراردادها در این سفر منعقد شد و برخی دیگر نیز که معلق مانده بودند، در فرایند اجرایی قرار گرفتند.

لذا پرداختن به این که آیا رئیسی و پوتین با هم دست دادند یا ندادند، موضوعی حاشیه‌ای است چرا که آنچه هدف سفر است، نه عکس یادگاری و دست دادن و کنار هم نشستن که دستاوردهای ملموسی است که انشاءالله به زودی ملت ایران خواهند دید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رئیس جمهور ایران روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۴۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!

به گزارش خبرآنلاین، اعطای دکترای افتخاری در پاکستان به ابراهیم رئیسی با حاشیه های متعددی روبرو شد. منتقدان، شان رئیس جمهور را بالاتر از آن دانستد که که از یک داشگاه نامعتبر مدرک بگیرد و از سویی مدرک را معاون دانشگاه اعطا کند.

در همین راستا، روزنامه ایران نوشت:

اهدای مدرک دکترای افتخاری به رئیس جمهور کشورمان در پاکستان، موجب بروز واکنش‌هایی در میان رسانه‌ها و فضای مجازی شد.

در همین رابطه ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه مدرک دکترای افتخاری، از سوی یک دانشگاه فرعی پاکستان و توسط معاون این دانشگاه به آیت‌الله رئیسی اهدا شده است.

این ادعا درحالی است که اولاً دانشگاه کراچی بزرگترین دانشگاه دولتی در پاکستان است؛ ثانیاً در مراسم اعطای این مدرک افتخاری «حکمران» ایالت سند پاکستان به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه‌های کراچی حضور داشته است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900011

دیگر خبرها

  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست
  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند