Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:28:26 GMT

منتقدان درباره فیلم «موقعیت مهدی» چه نوشتند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۵۸۷۹

منتقدان درباره فیلم «موقعیت مهدی» چه نوشتند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، موقعیت مهدی، نخستین فیلم هادی حجازی فر با محوریت ۴ سال پایانی عمر مهدی باکری، بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده و تاکنون در رده دومین فیلم‌ محبوب مردمی قرار گرفته است.

موقعیت مهدی در ۶ پرده، موقعیت های مهم زندگی‌ شهید باکری را به تصویر می کشد. فیلم در پناه یک شخصیت پردازی درست، وجوه اخلاقی شهید باکری را به مخاطب شناسانده و پازل قهرمانی او را با یک طراحی درست، در مخاطبش ته نشین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به مشاوره محمدحسین مهدویان، قاب‌های فیلم، شباهت های بسیاری به ایستاده در غبار و در برخی گام ها، حتی فراتر از این فیلم به تصویر کشیده می شود تا موقعیت مهدی در کنار ارزش محتوایی بالای خود، در حوزه اجرا نیز نمره قبولی بالایی دریافت کند.

صرف فیلم‌های تراژیک و غم آلود دفاع مقدس به معنای علیه آن بودن نیست

حجازی‌فر در اولین کار خود نشان داد که سبک سینمای دفاع مقدس را با عمق وجودش حس کرده و بدون اینکه بخواهد در دام شعارزدگی بیافتد و یا از آن سو فیلمی بسازد که ارزش دفاع از میهن و اسلام در محل تردید قرار بگیرد، شکوه تراژیک بخشی غمناک از هشت سال دفاع مقدس را به زیبایی هرچه تمام به تصویر کشیده است. موقعیت مهدی با پرده‌بندی‌ها، رنگ و نور یکدست، موسیقی بسیار دلنشین، بازی‌های خوب و وفادار به واقعیات زندگی برادران باکری و لشکر عاشورا و البته انتخاب آن جنبه از زندگی باکری‌ها و لشکر که در محاصره دشمن‌اند، کار تراژیکی از آب درآمده است اما ضددفاع نیست.

البته داستان زندگی باکری‌ها و برنگشتن‌شان خود غم‌آلود است اما حجازی‌فر که خود آذری‌زبان است و به فضای شعر و عاطفی آذری علاقه فراوان دارد، با ترکیب این عناصر با هم یک فیلم دفاع مقدسی آذری کاملاً احساسی و تراژیک ساخته که در تاروپود سکانس‌ به سکانس فیلم شکل گرفته است.

فیلمساز این جنبه غم‌آلود را به صورتی ساخته که از خلال آن درخشش و قداست دفاع مقدس دیده می‌شود. این همان عنصر ملحوظ در سینمای دفاع مقدس است که در دهه ۶۰ و ۷۰ دیده می‌شد. صرف فیلم‌های تراژیک و غم آلود دفاع مقدس به معنای علیه آن بودن نیست. علاوه بر این سکانس‌های زمین‌گیر کردن تانک‌ها که منجر به عقب‌نشینی آنها می‌شود و دفاع از خطوط نبرد از یک سو و همچنین سکانس‌های تعهد مهدی نسبت به خانواده برادر شهیدش، انسانیت و عدالت او برای بازگرداندن پیکر شهدا در مقایسه با برادر خودش از سوی دیگر، از مهدی باکری یک قهرمان دفاع مقدس ساخته است.

پرده من مهدی باکری نیستم! که درباره رفاقت دو نوجوان بسیجی فیلم است به عنوان بخش فرعی مکمل داستان لشکر عاشورای آذری‌زبان‌ها است. تصویر ترک‌ها در سینمای دفاع مقدس خود سوژه یک گزارش مفصل دیگر است اما حجازی‌فر بطور روشن قصد داشته تا با این بخش ادای دینی به بچه‌های این لشکر کرده باشد.

نخ اصلی اپیزودهای موقعیت مهدی قوام لازم را ندارد

روایت اپیزودیک می تواند توسط یک فیلمساز به پرده اکران برسد یا اینکه توسط چند فیلمساز که هر کدام یک اپیزود فیلم را کارگردانی کرده اند، ساخته شود اما آنچه مسلم است ارتباط معنایی و میان متنی بین اپیزودها بسیار در این شیوه قابل تامل است که در نهایت این اپیزودها را به یک انسجام و یکدستی برساند.

موقعیت مهدی در کنار ساختار اپیزودیک یک فیلم بیوگرافیک نیز هست و چون به زندگی یکی از فرماندهان جنگ می پردازد، از این رو نیز قابل توجه است تا اثری که به مخاطب عرضه می شود بر مبنای مستندات و زندگی این قهرمان جنگی باشد.

آنچه در مورد موقعیت مهدی ساخته هادی حجازی فر می توان به آن اشاره کرد این است که فیلم اسیر قهرمان پروری کاذب نگشته است و در نشان دادن زوایای شخصیتی کاراکتر اصلی فیلم دچار جو زدگی نشده است و چه خوب است که این اتفاق مبارک نه در کارگردانی رخ داده است و نه در بازی حجازی فر در نقش شهید باکری که اتفاقا شیرین از آب درآمده است. فراموش نکنیم موقعیت مهدی اثری است که می توانست با توجه به مضمون، شدیدا به یک فیلم شعارزده تبدیل شود و همچون آثار مشابه خود چهره ای غلو آمیز از قهرمان روایت خود خلق کند، که خوشبختانه حجازی فر با هوشمندی توانسته است از این آسیب جدی، جان سالم به در ببرد.

موقعیت مهدی اما متاسفانه فیلم کاملی نیست و اپیزودهایش در کنار یکدیگر نتوانسته است آنگونه که باید در نشان دادن چهره اصلی قهرمان فیلم موفق باشند، بیشتر روایتی است برش گونه که برش هایش هم مکمل هم نیستند و آن نخ اصلی ارتباطی بین آنها چندان دوام قوام لازم را ندارد. اساسا در فیلم های بیوگرافیک ما شاهد یک روند شکل گیری و در هم تنیده می باشیم که پله پله با مقاطع حساس و موقعیت های تاثیرگذار زندگی کاراکتر اصلی مواجه می‌شویم اما موقعیت مهدی روایت اش بریده بریده است و برش هایش در کنار یکدیگر به خوبی چفت و بست نشده‌اند.

موقعیت مهدی و موقعیت خوب هادی حجازی‌فر، در جایگاه کارگردان

فیلم موقعیت مهدی نخستین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر که اهالی سینماو تلویزیون و تئاتر و مخاطبان، او را به عنوان یک بازیگر مستعد می‌شناسند، بیش از انتظار جلوه کرد.

اهمیت موقعیت مهدی به دو دلیل است، نخست، اولین فیلم حجازی فر در مقام کارگردان سینما است و دوم، او در فیلم نامه و فیلم کوشیده با وفاداری به رویدادهای دفاع مقدس و مجاهدت‌های شهید باکری، گوشه‌هایی از زندگی مبارزاتی و ویژگی‌های انسانی و اخلاقی او را به تصویر بکشد.

امتیازهای خوب موقعیت مهدی، به‌رغم برخی کاستی‌ها در پژوهش، فیلمنامه، بازی‌ها و کارگردانی، این فیلم را که در بازگو کردن مضمون و محتوای خوب خود، توانا ظاهرشده، قابل احترام و ارزش می کند.

حجازی‌فر با فیلم خود، شهید مهدی باکری را تخریب نکرده و در حد بضاعت هنری‌اش، کوشش کرده از او چهره‌ای مقبول به تصویر بکشد که به توفیق نسبی هم رسیده است. موقعیت مهدی، ازیک سو، موقعیت مهدی باکری را می نمایاند و از سوی دیگر موقعیت خوب هادی حجازی‌فر را به عنوان کارگردان در سینمای آینده ایران، رقم می زند.

موقعیت مهدی، روایتی شاعرانه از یک فرمانده جنگ

موقعیت مهدی روایتی از یک قهرمان بی نظیر، واقعی و بدون نیاز به خیال پردازی در دوران دفاع مقدس و به دور از صف‌بندی‌های جناحی و سیاسی است که جای جای فیلم مخاطب حس غرور و صداقت را با تمام وجود لمس می‌کند که بی‌شک شخصیت والای شهید باکری، جان و رنگی به این فیلم داده است.

هادی حجازی فر روایتی شاعرانه از یک فرمانده جنگ دارد، کار سترگی که در مقام کارگردان، بازیگر و یکی از نویسندگان صورت گرفته و به خوبی از عهده آن برآمده است. سختی کار بیشتر از این موضوع نشأت می‌گیرد که وقتی فیلمسازی مدیوم ساخت اثر از ابتدای کار برایش مشخص باشد تکلیف خود را بهتر می‌داند اما این فیلم از ابتدا با نگاه به ساخت یک سریال شکل گرفته و در ادامه تصمیم عوض شده و یک نسخه سینمایی هم از آن استخراج شده است.

در موقعیت مهدی شاهد روایت زندگی دلیر مردی هستیم که شبیه به کسی نیست، رفتار و منش عاشقانه‌ی او با احسان فرزند برادر شهیدش حمید که با سیلی زدن به صورت خود موجب شادی و لبخند او می‌شود، یادمان تکریم فرزندان شهدا در زمان معاصر توسط حاج قاسم را در ذهن طنین انداز می‌کند.

یکی از نقاط قابل توجه و مثبت فیلم حجازی فر بازسازی با روح صحنه‌های نبرد، خاصه جزیره مجنون است که در کنار جلوهای ویژه میدانی و تصویربرداری خلاقانه سبب امتیاز این فیلم شده است و برگ برنده فیلم یعنی بازی هوشمندانه خود کارگردان به عنوان نقش اول از امتیازات برجسته این اثر شده است.

شاه کلید این روایت جایی است که رزمنده جوان آذری زبان برای برگرداندن برادر شهید خود به خط می‌زند و وقتی با این جمله همرزم دیگر خود مواجه می‌شود که آقا مهدی برادر خودش معاون لشگر را هم گفت به عقب برنگردانیم می‌گوید من مهدی باکری نیستم!

آری باکری‌ها کمتر تکرار شدند و اتفاقا فقدان اینچنین روحیه‌ها و باورهای الهی در دهه‌های اخیر و خاصه بعد از جنگ به شدت در بین مسئولان کشور احساس می‌شود که در راه خدمت جای هیچ اهمال و منفعت طلبی نیست.

موقعیت مهدی به نیکی نشان می‌دهد که مردی شایسته، کم حرف و با نگاه هایی عمیق چگونه در بستر سرد و سفره‌هایی خالی از امکانات و با زخم های فراوان همچون کوهی استوار نمادی بی بدلیل برای یک تاریخ باشد.

برچسب‌ها موقعیت مهدی دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر فیلم نقد فیلم پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موقعیت مهدی دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر موقعیت مهدی دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر فیلم نقد فیلم هادی حجازی فر موقعیت مهدی شهید باکری مهدی باکری دفاع مقدس یک فیلم غم آلود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۵۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به ویکی پدیای کریس وود؛ او از منچسترسیتی پول گرفته است! + عکس

به نظر می‌رسد رقبای منچسترسیتی از نحوه عملکرد مهاجم ناتینگهام فارست خیلی خشنود نیستند. 

طرفداری | منچسترسیتی در هفته سی و پنجم لیگ برتر با نتیجه 2-0 مقابل ناتینگهام فارست به برتری دست یافت. 

در روزی که بازیکنان نونو اسپیریتو سانتو موقعیت‌های مهمی را از دست می‌دادند، با پاس‌های کوین دی بروین، منچسترسیتی توسط یوشکو گواردیول و ارلینگ هالند دو گل به ثمر رساند. دو موقعیت ناتینگهام فارست در نیمه اول رقم خورد. ابتدا کریس وود مقابل دروازه تقریبا خالی سایه‌زنی کرد تا موقعیتی که اکس‌جی آن 0.7 برآورد می‌شد، به راحتی از دست برود. در ادامه نیز جیسون موریلو دیگر موقعیت مسلم گلزنی را در یک قدمی دروازه راهی آسمان کرد تا فارست در حساس‌ترین بازی ممکن از گلزنی ناکام بماند. پس از بازی، عده‌ زیادی از طرفداران ناتینگهام فارست و البته رقبای منچسترسیتی در کورس قهرمانی عملکرد کریس وود را زیر سوال بردند. آن‌ها پس از یافتن توییت‌های 10 سال پیش مهاجم نیوزلندی در مورد منچسترسیتی، به سراغ ویکی پدیای او رفتند و مهاجم فارست را عضوی از باشگاه شهر منچستر معرفی کردند. در این بین، برخی نیز نام او را به «کریس داروین نونیز نیکولاس جکسون وود» تغییر دادند. وود امروز به سبک مهاجم لیورپول و چلسی موقعیت از دست داد. 

وضعیت عجیب ویکی پدیای کریس وود در لحظه نگارش این مطلب توییت‌های کریس وود از منچسترسیتی در سال‌های 2012 و 2013؛ برداشت «هواداری از منچسترسیتی» توسط این بازیکن دشوار است. او بازی‌های زیادی را به این شکل تماشا کرده و به آن‌ها پرداخته است. 

 

موقعیتی که کریس وود از دست داد

کریس وود با وجود عملکرد نه‌چندان جالب در بازی امروز، آمار قابل قبولی در بحث گلزنی دارد. او طی 28 بازی در کنار ثبت نمایش‌های خوبی مثل هتریک در دیدار با نیوکاسل، مجموعا 12 بار گلزنی کرده است. 

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • توخل: باید گل سوم را می‌زدیم و می‌بردیم!
  • نیکولاس جکسون: امسال موقعیت‌های زیادی را از دست دادم؛ امیدوارم فصل آینده بهتر کار کنم
  • بایرن مونیخ ۲ - ۱ رئال مادرید/ گزارش لحظه به لحظه
  • ماهر در ساکت کردن منتقدان؛ کای هاورتس به رکورد الکسیس سانچز رسید
  • «نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • حمله به ویکی پدیای کریس وود؛ او از منچسترسیتی پول گرفته است! + عکس
  • تن‌هاخ: منچستریونایتد سرگرم‌کننده ترین تیم است!