Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف نوشابه اعتیاد آور است، گفت: قند موجود در یک قوطی نوشابه، برابر با ۱۵ حبه قند است و باعث انرژی زائد در بدن و پیری زود رس می‌شود.

به گزارش برنا؛ ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه  درباره «مضرات مصرف نوشابه»، اظهار داشت: یکی از شگفتی‌های نوشابه این است که اعتیادآور است؛ یعنی افرادی که مصرف آن را شروع می‌کنند به دلیل وجود ترکیبات مختلف در آن مانند وجود کافئین، انسان را به سمت خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی درآمد ناشی از تولید نوشابه در اقصی‌نقاط جهان دلنشین‌ترین و جذاب‌ترین تبلیغات در صنایع غذایی به سمت نوشابه گرایش دارد.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف نوشابه ذائقه کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد و آنها را از نوشیدنی‌های سالمی مانند آب که عالی‌ترین نوع مایعات است یا نوشیدنی‌هایی که پایه آنها علاوه بر مصرف آب، آب‌میوه‌ها هستند دور می‌کند.

مظهری در پاسخ به این پرسش که «هنگام مصرف نوشابه چه تغییراتی در سیستم بدن ایجاد می‌شود؟»، گفت: نوشابه دارای ترکیبات فسفریک است و گازهای کربنیک که به آن اضافه می‌کنند یک حالت دلنشینی در هنگام نوشیدن آن به وجود می‌آورد؛ در حالی که این ترکیبات فسفریک مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود. ضمن اینکه یکی از آسیب های وارده به افراد مصرف کننده این است که جذب کلسیم در بدن را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه اسید موجود در نوشابه می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند، متذکر شد: قند موجود در یک قوطی ۷۰۰ سی‌سی نوشابه، برابر با ۱۵ حبه قند است و باعث انرژی زائد در بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به شگردهای تولید کنندگان نوشانبه در جهت جلب مصرف کنندگان،خاطرنشان کرد: بعد از اینکه موضوع تخریب قندها و اینکه باعث بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و چاقی می‌شود، مطرح شد، از ماده‌ای به نام آسپارتام یا اسید سولفار به عنوان جایگزین قندها در نوشابه‌ها استفاده می‌کنند.

مظهری بیان داشت: با این روش قصد این بود تا بتوانند میزان کالری افزوده شده در آن را که باعث چاقی می‌شود کنترل و جایگزین کنند؛ غافل از اینکه این نه تنها باعث کاهش در دریافت انرژی نمی‌شود، بلکه سیستم کنترل انرژی بدن را به هم می‌ریزد؛ چرا که قندی که مصرف می‌کنیم به مرکز اشتها اعلام می‌کند که من انرژی کافی را دریافت کرده‌ام اما این ماده اضافی چنین کاری را انجام نمی‌دهد؛ در نتیجه اشتها برانگیزتر از نوشیدنی‌هایی که قند دارند، هستند.

وی متذکر شد: در نتیجه نه تنها از جهت افزایش دریافت انرژی زمینه‌ساز چاقی بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و ... می‌شوند، بلکه استفاده نابجا از آسپارتام که در قالب  نوشیدنی‌ها، شکلات‌ها، بستنی‌ها و مرباها عرضه می‌شود، می‌تواند در فرد مصرف‌کننده حالت شبه «ام‌اس» به وجود آورد.

این متخصص تغذیه گفت: این که می‌گویند نوشابه‌ رژیمی است، به طور کامل تکذیب نمی‌شود اما باید بدانیم هر رژیمی نمی‌تواند سلامتی بدن را تثبیت کند؛در نتیجه باید گفت نوشابه و فست‌فودها به عنوان بلای قرن مطرح بوده و باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات در بدن می‌شوند.

مظهری بیان کرد: در بدن ۱۰۰ تریلیون سلول فعالیت می‌کند و بالغ بر ۵۰ ریزمغذی و ۷۰ درشت‌مغذی نیاز آنها را تأمین می‌کنند؛ در حالی که اگر هر کدام بیشتر از حد معمول در اختیار سلول قرار گیرند آسیب‌زا است و وقتی تغذیه متناسب نباشد، باعث می‌شود سلول‌هایی که عمر معینی دارند به عمر طبیعی خود ادامه ندهند؛ در نتیجه سلول تخریبی بافت را تخریب می‌کند و بافت نیز ارگان‌های تشکیل شده را تخریب می‌کند و باعث پیری زودرس می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نوشابه درآمد جهان تبلیغات صنایع غذایی تغذیه کودکان قند انرژی چاقی نوشابه متخصص تغذیه مصرف نوشابه نوشیدنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۶۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند

دبیرکل اوپک در مقاله‌ای نوشت به جای سخن گفتن از پایان عصر نفت و پافشاری بر آن باید بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تمرکز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیثم الغیص به‌تازگی در مقاله‌ای برای نشریه «میس» نوشت: پایان عصر نفت موضوعی غیرقابل تحقق است، زیرا سرعت رشد تقاضای انرژی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که انرژی‌های جایگزین‌ در مقیاسی نیستند که بخواهند جای نفت را در سبد مصرف انرژی جهان بگیرند از این رو باید به جای کاهش مصرف نفت، تمرکز را بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرآیند تولید سوخت‌های فسیلی گذاشت.

وی افزود: روند نگران‌کننده‌ای درباره روایت‌های موجود درباره مصرف نفت وجود دارد که در آنها از عبارت‌هایی مانند پایان عصر نفت استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند به هرج و مرج در حوزه انرژی دامن بزند.

الغیص در مقاله‌ای که نشریه میس در شبکه اجتماعی ایکس (X) به اشتراک گذاشت، نوشت: اگر در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری‌ها عرضه کاهش یابد، در حالی که تقاضا برای نفت همچنان افزایش یابد، همان‌طور که امروز شاهد چنین روندی هستیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که پایان عصر نفت محقق‌شدنی نیست.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر این باور است که مصرف نفت در دهه‌های آینده همچنان رو به افزایش خواهد بود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خود می‌رسد.

الغیص در مقاله‌ای برای «میس» نوشت: صنعت نفت در فناوری‌هایی مانند استفاده از جذب کربن و ذخیره‌سازی، هیدروژن پاک و جذب مستقیم هوا سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین این شرایط نشان از این دارد که امکان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرآیند تولید نفت مورد نیاز جهان فراهم است.

وی در این مقاله آورده است: جهان در دو دهه اخیر بیش از ۹.۵ تریلیون دلار در زمینه دوره گذار به انرژی کم‌کربن سرمایه‌گذاری کرده است، با این حال انرژی‌های بادی و خورشیدی هنوز هم تنها کمتر از ۴ درصد از انرژی مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند و خودروهای برقی ضریب نفوذ جهانی بین ۲ و ۳ درصد دارند،

به گفته الغیص، واقعیت این است که بسیاری از انرژی‌های جایگزین‌ها نمی‌توانند جایگزین نفت در مقیاس لازم شوند، یا در بسیاری از مناطق مقرون به‌صرفه نیستند.

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است