Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، گروه هنر و رسانه:«محمود سالاری» در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره سرود ملی و بین‌المللی فجر با اشاره به اینکه سرود یکی از شاخص‌های مهم در جوامع انقلابی و به‌ویژه کشورهایی است که حوزه‌های حماسی و هیجانی آن‌ها بالاست، عنوان کرد: البته هیجانی را به معنای مثبتش به کار می‌برم نه هیجان کاذب، درواقع این دسته از کشورها در این زمینه خیلی فعال هستند، همچنین سرود در ایجاد وحدت ملی و همدلی بسیار مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «محمود سالاری» با تأکید بر اینکه سرود یکی از شاخص‌های جوامع انقلابی، پویا، عامل وحدت ملی و نشاط اجتماعی، عامل روحیه‌بخشی،  فعالیت و حماسه‌سازی است، یادآور شد: این‌ها همه در جوامع انقلابی به چشم می‌خورد و جامعه ما هم اگر می‌خواهد انقلابی و پویا باشد حتماً باید به سرود توجه ویژه داشته باشد، شما تا زمانی که در جامعه ایجاد عطش نکنید هیچ اثر هنری نمی‌تواند روح تداوم خودش را حفظ کند. 

وی در ادامه تصریح کرد: علت اینکه در این سال‌ها یک مقدار سرود مغفول مانده است هم می‌تواند به دلیل شرایط سیاسی، اجتماعی باشد و هم می‌تواند به دلیل بی‌توجهی و عدم همدلی مراکزی باشد که باید نسبت به این احساسات، تفکر و ایجاد این همدلی حساسیت‌های لازم را نشان می‌دادند، من امیدوارم که با راه‌اندازی یک بخشی در زیرمجموعه اداره کل موسیقی وزارت ارشاد که مستقلاً به سرود بپردازد بتوانیم لااقل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احیاگر این‌گونه مهم موسیقیایی باشیم.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینهٔ فاخر بودن یا نبودن محتوا و مفاهیم تولیدات سرود نیز گفت: اینکه مطلق بگوییم درست نیست، طبیعتاً در هیچ هنری بحث مطلق بودن را نمی‌توان به کار برد، سرود هم مثل همه گونه‌های دیگر هم می‌تواند فاخر باشد و هم عامیانه، کارکرد سرود بیشتر ایجاد همدلی، نشاط اجتماعی و توجه دادن به یک وحدت ملی است، کارکرد اصلی‌اش این است، حالا اگر بتواند اثر فاخر شود چه‌بهتر و قطعاً مطلوب ماست، اما اگر اثر خیلی فاخری هم درنیاید نیز همین اندازه که سرود می‌تواند نشاط اجتماعی، همدلی و وحدت ملی ایجاد کند کافی است و بازهم یکی از مهم‌ترین گونه‌هایی است که باید به آن توجه شود.

سالاری در خصوص کم‌توجهی به سرود در دانشگاهی شدن آن و عدم نگاه بنیادی حرفه‌ای به آموزش آن در دانشگاه‌های موسیقی نیز عنوان کرد: یکی از دلایل این موضوع این است که موسیقی طبیعتاً بخش اعظمش انفرادی است و بعد بخشی از آن می‌شود ارکسترال و بخشی از آن کُرال و بخشی سرود، یعنی زیرگونه‌های مختلفی دارد، نمی‌توانید با یک دستورالعمل بخواهید که سرود کار بشود، چون اقتضائات اجتماعی دارد و باید به نیازهای سیاسی و اجتماعی پاسخ دهد، وقتی این نیاز در جامه نباشد، طبیعتاً گونه‌ای از زیرگونه‌های هنری خودبه‌خود از بین می‌رود چون عطشی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین تأکید کرد: شما تا زمانی که در جامعه ایجاد عطش نکنید هیچ اثر هنری نمی‌تواند روح تداوم خودش را حفظ کند، من فکر می‌کنم ما در دوره‌ای این عطش را آرام‌آرام از دست دادیم و حالا دوباره باید این نیاز را در جامعه ایجاد کرد و لذت شنیدن سرود را با شنیدن همین سرودهای اوایل انقلاب و سرودهایی که خاطره‌انگیز و نوستالژیک هستند به کام مردم چشاند، آن‌وقت است که شاید دوباره بتوان این‌گونه هنری موسیقیایی را احیاء کرد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به دلایل اهمیت سرود از جانب مقام معظم رهبری نیز اظهار کرد: همان‌طور که اشاره کردم سرود یکی از شاخص‌های جوامع انقلابی، پویا، عامل وحدت ملی و نشاط اجتماعی، عامل روحیه‌بخشی،  فعالیت و حماسه‌سازی است، این‌ها همه در جوامع انقلابی به چشم می‌خورد و جامعه ما هم اگر می‌خواهد انقلابی و پویا باشد حتماً باید به سرود توجه ویژه داشته باشد.   

سالاری در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر می‌تواند تأثیری در بهبود وضعیت سرود در کشور داشته و جریان ساز شود، یادآور شد: جشنواره‌ها عموماً برآیند یک جریان هستند، جشنواره خودش که نمی‌تواند به‌تنهایی مبدع یک‌گونه هنری و یا ژانر باشد، جشنواره می‌تواند خروجی یک‌گونه یا یک‌روند باشد، جشنواره رویداد است روند نیست، روندها ایجاد جشنواره را موجب می‌شوند.

وی در پایان افزود: بنابراین باید صبر کرد و دید تا برای دوره‌های آتی این رویداد به یک‌روند منتهی می‌شود یا خیر، الآن نمی‌توانم در این خصوص نظر دهم چون این اولین دوره است و من دیدم که دوستان برای اولین دوره نوشتند ملی و بین‌المللی که به نظرم برای اولین دوره یک مقدار باید برای انتخاب عناوین و صفات برای جشنواره احتیاط کرد و بهتر است آهسته و پیوسته گام برداریم.

گفتنی است اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در حال برگزاری است و مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

کلیدواژه: سرود انقلابی خبرگزاری فارس معاونت هنری هنر متعهد ملی و بین المللی جوامع انقلابی نشاط اجتماعی وحدت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۷۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد

آفتاب‌‌نیوز :

لطیفی که برای اولین بار دبیری جشنواره هنری امام رضا را هم برعهده دارد، عنوان کرده این فیلم سینمایی را می‌سازد و با احتمالی در جشنواره فجر امسال هم حضور داشته باشد. «عشق آباد تا عشق آباد» یک فیلمنامه اقتباسی است که حامد عنقا نوشته و قرار است محمدحسین لطیفی کارگردان آن باشد. به گفته این فیلمساز، این فیلم کار سنگینی است پیش تولیدش همزمان با شروع جشنواره هنری امام رضا (ع) آغاز می‌شود.

آخرین فیلم سینمایی این فیلمساز «غریب» بود که در جشنواره چهل و یکم به نمایش درآمد. این فیلم درباره شهید بروجردی بود که بابک حمیدیان نقش اول را بازی کرد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • برگزاری جشنواره سرود امید فردا در شاهرود
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • عامل حذف تاریخی رئال به بایرنی‌ها روحیه داد!‏
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)