Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ خراسان جنوبی شرقی‌ترین منطقه کشور است که اهالی آن در این گزارش از خفقان و ظلم و ستم در رژیم منحوس شاهنشاهی و دستاوردهای بزرگ نظام در این ۴۳ سال اخیر می‌گویند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، برگ‌های خاطرات انقلاب را مدام باید مرور کرد، خاطرات با شور و شوق انقلابی که هر روز آن مردم برای رسیدن به هدفشان تلاش کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انقلاب بزرگی که مردم با عشق به دین و وطن می‌خواستند اسلام ناب محمدی را در کشور شان حاکم کنند. روزهایی که نسل امروز شاید درک درستی از آنها نداشته باشند.

فعالیت انقلابی و مبارزاتی در جنوب خراسان جرأت و جسارت بیشتری نسبت به شهرهای بزرگ می‌طلبید که این مسئله به دلایل عدیده‌ای برمی‌گردد به عنوان مثال در آن زمان بیرجند و جنوب خراسان تحت حاکمیت خاندان علم بود که ارتباط نزدیکی با پهلوی داشت و بیرجند را تبدیل به یکی از مراکز تفریحی برای شاه کرده بود و از طرف دیگر یکی از بزرگ‌ترین پادگان‌های آموزشی ارتش رژیم پهلوی در بیرجند بود که این مسئله بیرجند را بیشتر به یک حالت نظامی سوق داده بود.

امام جمعه اصفهان: تحریف دستاوردهای انقلاب اسلامی هدف دشمن استامام جمعه زنجان: دستاوردهای انقلاب باید به نسل جوان بازگو شودامام جمعه موقت سمنان: مسئولان فرهنگی با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی دسیسه دشمنان را خنثی کنند

بر اساس همه این مؤلفه‌ها فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم به شدت از طرف خاندان علم، نیروهای نظامی و شهربانی و سازمان رکن پنجم ارتش در این منطقه حساس سرکوب می‌شد.

فعالیت‌های مبارزاتی در خراسان جنوبی به سال 56-57 منحصر نمی‌شود، بلکه براساس تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام شده از سال 42 اقداماتی در زمینه‌های سیاسی و مبارزاتی در بیرجند و مناطق اطراف انجام می‌شده است.

فعالیت انقلابی مبارزان مشهور در بیرجند

از سال 55 به بعد اعتراضات در این منطقه آشکارتر شد، نکته قابل توجه اینجا است که اهمیت شهر بیرجند به گونه‌ای بوده که آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی رفسنجانی قسمتی از مبارزات خود را به صورت نشست‌های دینی و ...در این شهر انجام دادند.

آخرین باری که شاه می‌خواست به بیرجند سفر کند، طاق نصرتی به مناسبت ورود او درست شده بود که شهید بزرگوار موهبتی و دوستانش این طاق نصرت را آتش زدند و در نتیجه عوامل رژیم به این نتیجه رسیدند با توجه به فضای شهر سفر لغو شود.

سال 57 تظاهرات و راهیپمایی‌ها به صورت علنی آغاز شد که نقل بسیاری از این راهپیمایی‌ها و اتفاقاتی که در آن رخ داده به طور مفصل در کتاب روایت حضور که کار پژوهشی حوزه هنری است نقل شده است.

به عنوان مثال در 13 شهریور 57 که مصادف با روز عید فطر بود، مردم مقابل مسجد آیت‌الله آیتی جمع شدند تا در نماز عید شرکت کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نماز باید در مسجد امام حسین(ع) انجام می‌شد بنابراین با تکبیر و شعارهای کوبنده به سمت میدان خوسف ( طالقانی فعلی) حرکت کردند.

در نزدیکی میدان کوروش( ابوذر فعلی) نیز شعارها ادامه داشت و در نهایت نماز به امامت آیت الله آیتی اقامه و بعد از نماز مردم راهپیمایی را از کوچه مقابل میدان کوروش (ابوذر فعلی) ادامه دادند که درگیری با مأموران آغاز و عده زیادی دستگیر شدند.

تظاهرات بزرگ زنان بیرجندی در روز زن رژیم پهلوی

تظاهرات 17 شهریور، تظاهرات دانش آموزان بیرجندی در 7 مهر، تظاهرات اول آبان 57 از هنرستان کوروش به سمت حسینیه صاحب الزمانی، اعتراض به کشتار دانشجویان دانشگاه تهران توسط محصلین بیرجند در آبان 57، تظاهرات بزرگ روز عید غدیر در مقابل مسجد آیت‌الله آیتی و تظاهرات خونین 7 بهمن. در فعالیت‌های انقلابی مردم شجاع این منطقه به ثبت رسیده است.

زنان جنوبی خراسان نیز نقش قابل تأملی در این مبارزات داشتند به عنوان نمونه در روز 17 دی ماه 57 که در تقویم پهلوی روز زن نام داشت با ابتکار تعدادی از بانوان انقلابی بیرجندی تجمعی در مقابل مسجد آیت‌الله آیتی صورت گرفت که حضور محصلین مدارس خزیمه علم، چهارم آبان و عبدالعلی در این تجمع پررنگ بود.

تظاهرات در سایر شهرهای جنوب خراسان نیز ادامه داشت تا در نهایت در روز 22 بهمن جوانان انقلابی بیرجند شهربانی را تصرف کردند و در میدان 6 بهمن به تابلوهای علائم 6 گانه انقلاب سفیر شاه را که در اطراف میدان نصب شده بود، هجوم آوردند و آن را شکستند و مدتی بعد این میدان به نام مبارک امام خمینی (ره) نامگذاری شد.

برای آشنایی وبازخوانی بیشتر با خاطرات آن روزها به سراغ یکی از مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی رفتیم.سید حسین اصغری مبارز انقلابی بیرجند محسوب می‌شود و خاطرات فراوانی از سال‌های انقلاب در ذهن دارد.وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خراسان جنوبی، شرقی‌ترین نقطه کشور است. استانی که با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار اما همچنان محروم است و خشکسالی چندساله لب‌های خشکیده خاک این استان را هر روز تشنه‌تر از دیروز می‌کند.

اصغری افزود: با وجود تمام این مشکلات مردم این استان همچون مردم سایر استان‌های کشور زنده هستند و خون‌شان جریان دارد و وقتی که پای دفاع و حفظ ارزش‌های انقلاب به وسط می‌آید با تمام محرومیت خود به صحنه می‌آیند و قدرت و غیرت خود را همچون سیلی خروشان به جهان نشان می‌دهند.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه انقلاب به راحتی بدست نیامده و برای به ثمر نشستن آن خون‌های زیادی ریخته شده است افزود: 60 درصد از افرادی که در راهپیمایی‌های سال 57 در بیرجند علیه رژیم منحوس شاهنشاهی حضور داشتند دانش آموزان بودند.

دیگر شهروند بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان آینکه در روزهای بهمن 57 بیرجند و یا همان جنوب خراسان روزهایش غوغا بود مردم به دنبال این بودند تا با ندای الله اکبر بر خیابان‌ها بریزند و مرگ بر شاه را فریاد بزنند.

وی گفت: آنچه باعث شد جوانان به ویژه قشر عظیم دانش آموزان در راهپیمایی شرکت کنند عشق و علاقه زیاد به امام خمینی (ره) و عشق به میهمن  بود.

مساح افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این 43 سال اخیر با اتکا به توان داخل توانستیم کارهای زیادی را در کشور انجام دهیم و از نظر توسعه زیرساخت‌ها ایران 1400 با ایران 1357 قابل مقایسه نیست چرا که کارهایی که در کشور انجام شده از نظر معیار و مقیاس بسیار بزرگ و عظیم است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به دیگر دستاوردهای انقلاب در این 43 سال اخیر اشاره کنیم باید به جایگاه زن در ایران اسلامی بپردازیم گفت: بعد از انقلاب اسلامی احترام زیادی در گوشه گوشه ایران اسلامی برای زنان قائل می‌شوند که برگرفته از روح خلوص انقلاب و اندیشه امام است.

مساح بیان کرد: از دیگر دستاوردهای انقلاب در این سالها در بخش  سیاست خارجی است که ایران را به عنوان ابر قدرت شناخته‌اند و تمام منابع در آن روزها در اختیار غرب بود و ارزانی و فروانی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در بعد انقلاب در جنوب خراسان بزرگ اگر بررسی کنیم کمتر روستایی تا قبل انقلاب متنعم از برق و آب بهداشتی بود اما درحال حاضر تلفن، جاده و خانه‌های بهداشت داریم  و لوله‌های گاز به بیشتر روستاهای خراسان جنوبی رسیده است.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: انقلاب اسلامی ما دردانه‌ ای بین انقلاب‌های جهانی است و از هر زاویه که نگاه کنید نمونه است  که همه این برکات به خاطر قران و نظام است.

مساح بیان کرد:  جایگاه انقلاب اسلامی ایران در دنیا تثیبت شده و دنیا ما را به عنوان یک ابر قدرت شناخته است.

انتهای پیام/254/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دستاوردهای انقلاب انقلاب اسلامی خراسان جنوبی جنوب خراسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۷۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد فرامرزی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم اظهار کرد: بدون تردید آموزش باکیفیت رکن اصلی تمام دانشگاه‌ها است و مهمترین محصول و تولید این آموزش باکیفیت، فارغ‌التحصیلانی کارآفرین و اشتغال‌آفرین است و اساتید دانشگاه در خط مقدم این نقش‌آفرینی قرار دارند.

وی با اشاره به دهه سرآمدی آموزش افزود: دانشگاه اصفهان بنا بر مأموریت تعریف شده، شعار اختصاصی خود در خصوص این دهه را مبنی بر «آموزش الهام‌بخش، نیاز محور و اشتغال‌پذیر» اعلام کرد و توسط وزارت علوم، امروز تحت عنوان روز سرآمدی و آمایش آموزش عالی نام‌گذاری شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد، اما نقاط ضعفی وجود دارد که باید رفع و نقاط قوت تقویت شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تحت عنوان تحول آموزش عالی مدون و عملیاتی شدن آن مبتنی بر نیازهای جامعه آغاز شد.

فرامرزی با اشاره به فرایند انتخاب سرامدان آموزشی ادامه داد: سرآمدان آموزشی بر اساس شیوه نامه ۱۴۰۱ در سطح دانشگاه و سطح کشوری انتخاب می‌شوند و معیارهای متعددی برای انتخاب آنها مد نظر قرار می‌گیرد، در این خصوص پرونده نفرات برتر در کمیته انتخاب سرآمدان بررسی و ۲۴ نفر برگزیده شدند.

وی با اشاره به برنامه های انجام شده در هفته سرآمدی گفت: با همکاری دانشکده‌ها به صورت فعال، در سطح دانشگاه اصفهان حدود ۱۷ برنامه و مراسم ویژه به مناسبت روز معلم، ۱۲ کارگاه تخصصی با محوریت شعار این دوره، ۱۳ مورد نشست تخصصی در دانشکده‌ها و برگزاری ۳۰ عنوان سخنرانی اساتید برگزار شده است که جای خدا قوت دارد.

کد خبر 749475

دیگر خبرها

  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • دستاوردهای علمی مرهون تلاش معلمان و اساتید دانشگاه است
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند