Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس خودرو گفت: شیوه قیمت‌گذاری غیر منطقی خودرو از سوی خودرسازان خصوصی باید از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و نظارت دقیق قرار بگیرد و از سوی نهادهای ناظر و وزارت صمت، مکانیزم قیمت‌گذاری این خودروها شفاف شود.

حسین دلاور در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا در خصوص مبنای قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان خصوصی گفت: ایراداتی به شیوه قیمت‌گذاری خودروهای تولید بخش خصوص وارد بود که با اعلام قیمت غیرمنطقی محصول تیگو 8 پرو مدیران خودرو این موضوع دوباره مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شیوه قیمت‌گذاری تنها به محصولات خودروسازان خصوص مربوط نمی‌شود و برخی از محصولات خودروسازان دولتی مانند خودروهای هایما ایران خودرو نیز با همین روش قیمت‌گذاری می شوند.

وی ادامه داد: زمانی قیمت این نوع خودروها را در بازار داخلی بررسی می‌کنیم به یک روند مشابه برای تعیین قیمت می‌رسیم که قیمت خودروها با بیش از 2 تا 2/5 برابر قیمت جهانی و بازار چین و روسیه از سوی خودروساز داخلی تعیین می‌شوند.

این کارشناس خودرو افزود: با توجه به قیمت‌های غیر منطقی اعلام شده خودروها، این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی باعث می‌شود شرکت‌ها خصوصی قیمت‌های بسیار بالاتری از قیمت‌های جهانی برای محصولات خود تعیین کنند؟ آیا تعرفه‌های گمرکی و یا مصوبه‌های جدید علت اعلام این قیمت‌های بالاست؟

دلاور تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر خودروهای جدید شرکت‌های خصوص از یک شرکت خودروساز چینی وارد شده‌اند و قیمت تمامی آنها در سطح یک میلیارد تومان است. با بررسی دقیق شیوه قیمت‌گذاری خودروسازان خصوصی و برخی از محصولات خودروسازان دولتی می‌توان استنباط کرد یک دستورالعمل خاصی برای محاسبه قیمت خودروها وجود دارد. در شرایط رقابتی هر شرکت سعی می‌کند قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهد تا مشتریان بیشتری را در بازار جذب کند.

این کارشناس خودرو گفت: طی چند دهه گذشته دولت از خودروسازان داخلی حمایت کرده و حتی تعرفه‌های گمرکی برای واردات قطعات مونتاژ خودروهای این شرکت‌ها را با ارز 4200 تومانی محاسبه می‌کند. با این حال به‌رغم حمایت‌های صورت گرفته در خصوص واردات و یارانه‌های تولید و دستمزد پائین نیروی کار، خودروهای مونتاژی این شرکت‌ها حتی با در نظر گرفتن سایرهزینه‌ها، بیش از دو برابر قیمت واقعی آن به بازار داخلی عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر خودرو تیگو 8 پرو که در بازار روسیه 23 هزار و 540 دلار به فروش می‌رسد را به صورت شخصی وارد کشور کنیم و تمامی هزینه‌های قانونی آن را بپردازیم و سود قانونی وارد کننده را به قیمت خودرو اضافه کنیم، قیمت نهایی برای فروش این خودرو پائین‌تر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان می‌شود در حالی که قیمت اعلامی مدیران خودرو برای این محصول یک میلیارد و 750 میلیون تومان است. این شیوه تعیین قیمت در تمامی محصولات خودروسازان خصوصی تکرار شده و از نظر اقتصادی این روش تولید با قیمت بالا در داخل به صرفه نیست و اگر این نوع خودروها را وارد کنیم با قیمت کمتری به دست مصرف کننده خواهد رسید.

دلاور اظهار داشت: این شیوه قیمت گذاری غیر منطقی خودرو از سوی خودروسازان خصوصی باید از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و نظارت دقیق قرار بگیرد و از سوی نهادهای ناظر و وزارت صمت مکانیزم قیمت‌گذاری این خودروها شفاف شود.

وی در خصوص بی‌توجهی مدیران خودرو به ممنوعیت فروش تیگو 8 پرو از سوی سازمان حمایت گفت: سازمان حمایت قدرت اجرایی ممنوعیت فروش محصول شرکت‌ها ندارد و در شرایطی که با گران فروشی یک کالا از سوی تولید کننده مواجه شود این موضوع را به قوه قضاییه جهت پیگیری گزارش می‌دهد.  زمانی که اعلام می‌شود سازمان حمایت فروش تیگو 8 پرو را در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده ممنوع کرده و وزیر صمت نیز در رسانه ملی به این موضوع ممنوعیت فروش تاکید می‌کند، شاهد هستیم نمایندگی‌های این خودروساز بدون توجه به این دستور همچنان اقدام به پیش فروش این خودرو می‌کنند، در این شرایط قدرت نظارت این نهادها از سوی مردم زیر سوال می‌رود.

دلاور تاکید کرد: البته راه‌های زیادی برای دور زدن این ممنوعیت فروش از طریق مدیران خودرو وجود دارد و از طریق سهمیه نمایندگی‌ها اقدام به فروش می‌کنند. انتقادی که می‌توان به این شیوه اطلاع رسانی نهاد‌های مرتبط با این موضوع داشت این است که اگر شرایط پیگیری حقوق مردم در خصوص قیمت‌های خودرو به نتیجه قابل قبولی نمی‌رسد، بی‌دلیل به مردم امید ندهند.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص آزادسازی واردات و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: یکی از اهداف وزارت صمت حمایت از صنعت داخلی به‌خصوص صنعت خودروسازی است و با در نظر گرفتن این اهداف در صورت آزاد سازی واردات، خودروهایی وارد کشور خواهند شد که از نظر قیمت در سطح خودروهای ساخت داخل قرار نگیرد و بازار خودروهای با قیمت پائین‌تر از دو میلیارد در اخیار خودروسازان داخلی باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا خودروسازان پرو خودرو ایران خودرو چین روسیه واردات ارز دلار قیمت خودرو قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قوه قضاییه حقوق رسانه ملی صنعت پرو خودرو خودروسازان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گذاری مدیران خودرو تیگو ۸ پرو قیمت گذاری خودروسازان خصوصی محصولات خودروسازان خودروسازان خصوصی خودروسازان خصوص شیوه قیمت گذاری ممنوعیت فروش سازمان حمایت مدیران خودرو تیگو 8 پرو وزارت صمت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی

فرارو- خرید و فروش اقساطی خودرو کارکرده را باید جدید‌ترین راهکار خریداران و فروشنده‌ها در بازار بدانیم.

به گزارش فرارو؛ همزمان با افزایش قیمت خودرو در سال‌های گذشته و انتشار گاه و بیگاه اخبار مربوط به رکود شکل‌گرفته در بازار، بخشی از خریداران راهی جز خرید اقساطی خودرو پیدا نمی‌کنند. همزمان فروشنده‌ها با تن دادن به معامله اقساطی، از یک طرف از شر خودرو باقی‌مانده در پارکینگ و مخارج نگه‌داری از آن خلاص می‌شوند و از یک طرف دیگر به لطف سودی که به معامله تعلق می‌گیرد، دنبال جبران ضرر و زیان می‌روند. فروش اقساطی خودرو برخلاف چیزی که احتمالا تصور می‌کنید، فقط به‌مدل‌های اقتصادی و داخلی محدود نمی‌شود و خیلی از فروشنده‌ها بابت فروش ماشین‌های مونتاژی و میلیاردی بازار، از پیدا کردن مشتری دست‌به‌نقد ناامید شده‌اند.

قیمت پراید صفرکیلومتر با احتساب معدود مدل‌های باقی‌مانده‌ای که در بازار وجود دارد، حول‌وحوش ۳۵۰ میلیون تخمین زده می‌شود، اما فروشنده‌ای حاضر شده پراید دست‌دوم مدل ۹۰ را با قیمتی نزدیک ۲۰۰ میلیون به‌شکل اقساطی بفروشد.

پرایدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، در این چند سالی که از عمرش می‌گذرد، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده چیزی حدود یک‌چهارم از اصل پول تعیین شده برای خودرو را به‌شکل اقساطی و تحویل چک صیادی دریافت می‌کند.

کوییک دنده‌ای ساده که از خط تولید سایپا کنار رفته در بازار مدل‌های صفرکیلومتر کمی بیش از ۳۶۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌شود. یکی از فروشنده‌های کوییک دنده‌ای مدل ۹۹ که در این سال‌ها ۳۸ هزار کیلومتر با خودرو راه رفته، آن را با رقمی بالاتر از مدل‌های صفرکیلومتر آگهی کرده است! چقدر؟ ۳۷۰ میلیون.

فروش اقساطی این کوییک به‌شکلی است که خریدار باید در قدم اول پولی در حدواندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پیش‌پرداخت بپردازد و بابت اقساط سه گزینه خواهد داشت. شش ماهه، ۳۵ میلیون. ۱۲ ماهه ۲۰ میلیون و ۲۴ ماهه ۱۳ میلیون. اینطوری خرید اقساطی خودرو با انتخاب بازپرداخت شش ماهه حدود ۱۰۰ میلیون کمتر آب می‌خورد.

فروش اقساطی خودرو فقط محدود به مدل‌های اقتصادی و داخلی نمی‌شود و انگار بخشی از خریداران برای سوار شدن شاسی‌بلند‌های مونتاژی و وارداتی هم از چنین شگردی برای خرید خودرو استفاده می‌کنند.

چانگان CS۳۵ مونتاژی مدل ۹۷ یکی از همین گزینه‌هاست. مدلی که بعد ۸۶ هزار کیلومتر کارکرد، با قیمت پایه ۹۵۹ میلیون به شکل اقساطی فروخته می‌شود. فروشنده حداقل مبلغ مورد انتظار برای پیش‌پرداخت را ۷۰۰ میلیون تعیین کرده و در شش قسط انتظار پرداخت چک‌های ۱۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار تومانی را دارد. نهایتا بعد اتمام اقساط، خریدار چیزی نزدیک یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون یعنی ۴۰ درصد بیشتر از رقم پایه اولیه به حساب فروشنده واریز می‌کند.

جک J۴ در دسته ارزان‌ترین مونتاژی‌های بازار قرار می‌گیرد و جزو معدود مدل‌های زیر یک میلیارد است. همین جمله برای افزایش توجه‌ها به خرید جک J۴ کفایت می‌کند و از قضا فروشنده‌ای برای پیدا کردن مشتری سراغ فروش اقساطی رفته است.

قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، از طرف فروشنده حدود ۷۹۰ میلیون یعنی رقمی نزدیک مدل‌های صفرکیلومتر تعیین شده است. تصمیمی که احتمالا به‌خاطر کارکرد پایین خودرو گرفته شده. شرایط فروش اقساطی این مدل به شکلی است که رقم پیش‌پرداخت اولیه ۵۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و خریدار در ۳۰ قسط باید برای پاس کردن اقساط ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومانی دست به کار شود. قیمت جک J۴ کارکرده‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، با این اوصاف بعد دو سال و شش ماه از آغاز بازپرداخت اقساط به حدود ۹۰۰ میلیون تومان تبدیل می‌شود.

سوبا M۴ را می‌توانیم جزو گران‌قیمت‌ترین سواری‌های مونتاژی فعلی بدانیم. قیمت سوبا M۴ در کارخانه یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون است، اما در بازار آزاد در دسته مدل‌های دو میلیاردی قرار می‌گیرد و به‌طور متوسط دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون آگهی می‌شود.

قیمت سوبا M۴ دست‌دوم مدل ۱۴۰۲ که کمتر از پنج هزارکیلومتر راه رفته، در یکی از آگهی‌های فروش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قید شده است.

فروشنده که احتمالا یکی از نمایشگاه‌داران غرب تهران است، در ازای ۷۶۰ میلیون به‌عنوان ودیعه اولیه و ۳۰۱ میلیون به‌عنوان ودیعه ثانویه (سه ماه بعد موعد پیش‌پرداخت اول) و اقساط یکساله ۹۰ میلیونی، دنبال مشتری برای سوبا M۴ مدل ۱۴۰۲ می‌گردد. قیمت سوبا M۴ کارکرده به این ترتیب بعد یک سال به حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون می‌رسد.

دیگر خبرها

  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • کار از جاره کارت سوخت خودرو گذشت / فروش با قیمت ۳۰ میلیون تومان!
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو جانبازی؛ 12 میلیارد ناقابل!
  • مورد عجیب فروش کارت سوخت با ۳۰ میلیون تومان
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • قدرتنمایی بزرگترین عضو خانواده تیگو در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ /عکس