Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

نیروی انتظامی برای انجام مسؤولیت های خود که مهمترین آنها «استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی» است، قطعاً نیازمند اختیارات است و در حوزه عمومی، هر جا که اختیاراتی باشد، مسؤولیت نیز همراه همیشگی آن است.

به گزارش «تابناک» دکتر علی خالقی استاد حقوق جرم و جزای دانشگاه تهران معتقد است برای انجام وظایف مذکور، مأموران نیروی انتظامی باید مجهز به سلاح باشند و در صورت لزوم آن را به کار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» به تبیین موارد جواز به کارگیری سلاح و تعیین حدود مسؤولیت مأموران و سازمانهای متبوع آنها و نیز موارد عدم مسؤولیت آنها پرداخته است.

در تصویر بالا، مواجهه مأمور با مهاجم مسلح به سلاح سرد منطبق با بند ١ ماده ٣ قانون اخیر و جواز شلیک به سوی اوست. این بند در واقع مصداقی از وضعیت دفاع مشروع بوده که حقی طبیعی و منطبق با موازین فقهی و حقوقی است.

اینکه چرا شهید علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه انتظامی بید زرد استان فارس در آن موقعیت از سلاح خود استفاده نکرد، پرسشی مهم با پاسخی نامعلوم است، چرا که او دیگر در میان ما نیست تا از آن لحظات نفس گیر بگوید. در چنین مواقعی، فشار روانی رویارویی با مهاجمی خشن و مسلح بسیار زیاد است و تحلیل شرایط و انتخاب واکنش مناسب در برابر آن بسیار دشوار.

در کلیپ مشاهده شده است که وی سلاح را در دست راست خود، رو به هوا گرفته و با دست غیر تخصصی سعی در به عقب راندن مهاجم دارد. این واکنش حاکی از احتیاط در کاربرد سلاح و اجتناب از آسیب رساندن به طرف مقابل است.
از چهار شرط مربوط به مأموران مسلح در ماده ٢ قانون، سه شرط به «آموزش» آنها ارتباط دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اما فرمانده اسبق نیروی انتظامی از آمادگی مجلس برای اصلاح قانون بکارگیری… و فرمانده فعلی نیرو از اصلاح این قانون و حتی قانون آیین دادرسی کیفری سخن گفته اند.

حقیقت این است که در این قضیه، قوانین ما ساکت و ناقص نیستند؛ اینکه طبق تبصره ٣ ماده ٣ قانون، مأموران در صورتی مجاز به استفاده از سلاحند که چاره ای جز به کارگیری آن نداشته باشند، منطبق با شرایط فقهی و حقوقی دفاع مشروع و درج آن در قانون، ناشی از تذکر شورای نگهبان است. این شرط مبتنی بر اصل احتیاط در دماء و حاکم بر تمامی قتل های در مقام دفاع مشروع است.

برای تصویب قانون به کارگیری سلاح و قانون آیین دادرسی کیفری که وظایف و اختیارات ضابطان را به تفصیل بیان نموده، مطالعات و زحمات زیادی صورت گرفته است و شایسته نیست در فضای احساسی و ملتهب ناشی از شهادت مظلومانه نیروی پلیس مبادرت به تغییر شتابزده قانون نمود.

 

47231

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر ناجا پلیس اشرار مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها

زهرا شایسته فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وقتی که یک مسأله‌ای خیلی مهم می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در سطح ملی دارد و متولیان تصمیم می‌گیرند که آن را به صورت یک رویداد و به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار نمایند، بنابراین لازم است که مخاطبین روی کلمه‌ی رویداد حساس باشند و حواسشان باشد که خود را در انجام یک کار بسیار مهم سهیم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رویداد جوانی جمعیت که در سراسر کشور در حال برگزاری است در واقع نه تنها منفعت آن به خود ما برمی گردد بلکه به صورت ادامه دار و سلسله وار برای نسل آینده ما بسیار مهم است افزود: یکی از مسائلی که باعث شده اهمیت این موضوع کمرنگ شود شاید شبهاتی است که در فضای مجازی و در فضای عمومی جامعه رایج شده که ریشه‌های آن را می‌توان در تهاجم فرهنگی در واقع جستجو کرد.

شایسته فرد با بیان اینکه خیلی از افراد اصلاً بدون اینکه بدانند که چرا باید تلاشی در این زمینه شود گارد می‌گیرند، مقاومت می‌کنند و نفی می‌کنند افزود: اینکه ما یک تلاشی داشته باشیم و فردی را به این دنیا بیاوریم واقعاً در علم اخلاق، علم فیزیولوژیک و در تمامی علم‌ها مقدس و قابل تقدیر بوده و هست، حالا که این موضوع را آنقدر روی آن کار کردند که افراد مقاومت داشته باشند و تضعیفش کردند جای بحث دارد.

وی بیان کرد: لازم است افرادی که دست‌اندرکار هستند شبهاتی که در زمینه افزایش جمعیت هست را جمع آوری بکنند، شبهاتی را که افراد در ذهنشان دارند اینکه اصلاً چرا ما باید فرزند آوری داشته باشیم، مسأله اقتصادی وقتی وجود دارد، مشکلات اقتصادی اینقدر بالا است چه لزومی دارد که ما در این زمینه تلاشی داشته باشیم، چه لزومی دارد رفاه طلبی خودمان را کنار بگزاریم بالاخره فرزند آوری زحمت و پی گیری هایی دارد.

شایسته فرد گفت: برخی هم دغدغه شأن، دغدغه‌های تربیتی هست که در این دوره و زمانه اگر بچه‌ای بیاوریم برای چه بخواهم نگرانش باشم، اصلاً بچه‌ای به دنیا نمیاورم و در جامعه‌ای که شاید خیلی چیزها کنترل شده نباشد برای تربیت فرزندم نگران خواهم بود بنابراین از این مسؤلیت کناره‌گیری می‌کنم و راحتی روان بهتری را خواهم داشت، آیا واقعاً همینطور است ما جواب این شبهات را چطور می‌خواهیم به هم میهمانان بدهیم.

شایسته فرد گفت: لازم است که برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شود در خصوص اینکه جواب این شبهات را به صورت تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای عمومی بتوانند توزیع کنند و بتوانیم سهم مهمی در اشاعه‌ی فرهنگ فرزندآوری و رشد جمعیت داشته باشیم.

کد خبر 6090817

دیگر خبرها

  • استقرار بالگرد نیروهای مسلح در استان ایلام ضروری است
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی/ موارد مشکوک را به این شماره اطلاع دهید
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند