Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@00:33:07 GMT

عارضه تازه شناخته شده کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۸۰۷۱

اختلال در حواس بویایی و چشایی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از علائم احتمالی بیماری کووید ۱۹ گزارش شده بود. ناطقان: از بویایی‌پریشی به عنوان یکی از علائم تازه شناخته‌شده بیماری کووید ۱۹ یاد می‌شود. به گفته دانشمندان بریتانیایی حداقل ۲۵۰ هزار فرد بزرگسال یا کودک پس از ابتلا به ویروس کرونا از بویایی‌پریشی (Parosmia) رنج برده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبتلایان به بویایی‌پریشی برای خوردن و نوشیدن با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا آب آشامیدنی برایشان بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد و هنگام مصرف مواد خوراکی بوی مدفوع یا گندیدگی حس می‌کنند.

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که کودکان به طور خاص در جریان موج جدید ابتلا به سویه‌های جدید ویروس کرونا به بویایی‌پریشی مبتلا شده اند. تاکنون تصور می‌شد کودکان اشتهای خود را از دست داده‌اند یا در برابر غذاها سخت‌گیری می‌کنند؛ اما این امر باعث می شود کودکان تمایلی به مصرف مواد خوراکی و غذا خوردن نداشته باشند.

دانشمندان بر این باور هستند که مصرف موادی مثل ماکارونی یا موز که به طور طبیعی مزه کمتری دارند، احتمالا برای افراد مبتلا به بویایی‌پریشی دشواری کمتری دارد. این در حالی است که موادی مانند پیاز، سیر، گوشت پخته و قهوه که به طور طبیعی بو و مزه تندتری دارند می‌توانند برای فرد مبتلا به بویایی‌پریشی تهوع‌آور باشند.

بنا به گزارش‌ها برخی از کودکان بر اثر بویایی‌پریشی با کاهش وزن روبه‌رو شدند. در موارد حاد بویایی‌پریشی نیز مواردی از بستری شدن کودکان بر اثر کم‌آبی بدن گزارش شده است.

پزشکان برای مقابله با تاثیر مخرب بویایی‌پریشی بر سلامت کودکان به والدین توصیه می‌کنند که به دلایل کودکان برای پرهیز از آشامیدن و غذا خوردن توجه نشان دهند. به گفته آن ها کشف آن دسته از مواد خوراکی که کودکان مشکل کمتری در مصرف آن دارند، می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته دانشمندان تمرین حس بویایی با دست کم چهار بوی طبیعی متفاوت (مانند بوی لیمو، گل سرخ، قهوه و دمنوش اکالیپتوس) حداقل دو بار در روز می‌تواند به بهبود تدریجی بویایی‌پریشی کمک کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: بویایی پرشی ، عارضه ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عارضه کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال

به گزارش خبرآنلاین، سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901523

دیگر خبرها

  • هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند
  • بررسی ادعاهای تازه بی‌بی‌سی در مورد پرونده نیکا شاکرمی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت