Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر علی نجفی نژاد شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی قدیمی‌ترین مرکز آموزشی استان بوده و ۶۵ سال قدمت دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: این دانشگاه تخصصی بوده و در زمینه علوم کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت دارد؛ در یک مقطع این دانشگاه به عنوان دانشگاه نسل اول تنها در زمینه تربیت نیروی انسانی نقش داشت اما در ادامه به کارهای پژوهشی روی آورد و هم اکنون هم به عنوان دانشگاه کارآفرین مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در آخرین رتبه بندی کشور، این دانشگاه در بین دانشگاه های تخصصی علوم کشاورزی در رتبه اول قرار داشته و در مجموعه دانشگاه های جامع کشور در رتبه دوازدهم قرار دارد.

نجفی نژاد اضافه کرد: این دانشگاه در بسیاری از طرح های کلیدی استان و کشور نقش فعال و موثر داشته است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه داد: یکی از این طرح های کلیدی و راهبردی که در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان به سرانجام رسید، تبیین نقشه راه امنیت غذایی کشور تا سال ۲۰۵۰ بوده که با کمک وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.

وی اضافه کرد: در این طرح ۱۵ رساله دکتری و چهار اساتید برجسته دانشگاه فعالیت داشتند و در جشنواره خوارزمی هم رتبه اول را کسب کرد و مبنایی برای راه‌اندازی کمیسیون امنیت غذایی در کشور شد.

نجفی نژاد با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین گلستان و طرح سازگاری با کم آبی در زمینه مدیریت مصرف منابع توسط دانشگاه علوم کشاورزی انجام شد، گفت: طرح خلا عملکرد گندم در کشور توسط محققان دانشگاه علوم کشاورزی گرگان انجام و به عنوان یک الگو در کشور مطرح شد.

وی ادامه داد: در زمینه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی هم دو موضوع توسط دانشگاه انجام شده که یکی بررسی آفات و بیماری درختان بود که اکثراً آفات وجود درختان شناسایی و نقشه های پهنه بندی خطر مشخص شد و راه حل آن در اختیار محیط زیست و سازمان جنگل ها قرار گرفت.

نجفی نژاد عنوان کرد: همچنین طرح مدیریت جامع بحران به دانشگاه علوم کشاورزی واگذار شده که به زودی برنامه های کلیدی و راهبردی برای مقابله با حوادث در استان ارائه می‌شود.

کد خبر 5419656

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان علی نجفی نژاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دهه فجر ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه انقلاب اسلامی ایران خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیوع کرونا گرگان جشنواره فیلم فجر ایلام بارش برف عکس استانها افتتاح طرح عمرانی علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی نجفی نژاد انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۸۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟