Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: سند لو رفته از طرح بن سلمان برای سکولار کردن عربستان، جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای رهبر داعش خراسان، تمدید حبس ۶ فرد به اتهام ارتباط با حزب‌الله در کویت، تحرکات مصر برای احیای مذاکرات سازش به درخواست آمریکا و دیدار مقام وزارت خارجه آمریکا با مقام‌های عربستان سعودی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سند لو رفته از طرح بن سلمان برای سکولار کردن عربستان

یک سند لو رفته، طرحهای مشکوک محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی را فاش کرد. بر اساس این سند، بن سلمان در تلاش است که در چشم انداز ۲۰۳۰، برای سکولاریزه کردن جامعه سنتی عربستان و تغییر تدریجی هویت این کشور تمام تلاش خود را به کار گیرد.

پایگاه خبری افشاگر «سعودی لیکس» گزارش داد، این سند نشان می دهد که محمد بن سلمان در جلسه با هیأت دولت سعودی، به وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد این کشور دستور داده است تا برنامه‌هایی را در راستای آنچه «تساهل فکری» در عربستان نامیده می شود، تدوین کند.

به گزارش سعودی لیکس، مدیر بخش وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد در مدینه منوره تأکید کرد که بن سلمان در جریان حضور در هیأت دولت، با طراحی و تدوین این برنامه، قصد دارد باورها و برنامه‌های خود را برای اجرای مستلزمات چشم‌انداز ۲۰۳۰ نهادینه کند تا این برنامه، به زعم خود از انحرافات فکری افراطی دور بماند.

بر اساس این سند، کسانی که برای امور دینی تعیین شده بودند، از سوی محمد بن سلمان موظف شدند که مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر را به پلیس واگذار کنند و افراد، علما و شیوخ نیز در این مسئله هیچ مداخله‌ای نداشته باشند؛ لذا به نظر می‌رسد این مسئله، پس از پیشنهاد لغو استقلال سازمان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است.

در این سند تأکید شده است، محمد بن سلمان در پی آزادی حجاب، عقیده و رفتار و دوری تدریجی از افراط‌گرایی است. شاید منظور بن سلمان از عبارت «دوری از افراط گرایی» به معنای دوری از محکوم کردن کسی باشد که با نوشیدن شراب، انجام قمار، از دین خدا باز می‌گردد و هیچ مسلمان یا مؤمنی نیز با او برخورد نکند.

در سند مذکور آمده است که روحانیون و حاکم شرع موظف شده‌اند علاوه بر تساهل اجتماعی در تعامل با اهل کتاب، سکولاریسم و ​​تسامح پیرامون موسیقی، جشن و سینما، موضوع آزادی زنان در رفتار اجتماعی را تبیین کنند. این مسئله به زنان سعودی اجازه خواهد داد در جشنهای مبتذل که در این کشور برگزار خواهد شد، شرکت کنند؛ اقدامی که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی آمده است.

بر اساس این سند، مفتی‌ها و مبنری‌های سعودی صرفا باید به تبیین احکام عبادی بپردازند و هیچ اشاره‌ای به اوضاع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر مسائل این کشور نداشته باشند. کما اینکه هیأت دولت سعودی بر تکفیر اعتقادات اخوان المسلمین، داعش و تروریستها تأکید کرده است.

مهم ترین چیزی که در سند آمده این است که منبریها موظف هستند موضوع اسلام و تأثیر آن در وحدت جامعه و تقویت حکومت پادشاه سعودی را تبیین کنند. این سند نشانگر سیاستهای سکولار ولی‌عهد سعودی برای حذف اسلام از تاریخ عربستان است.

جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای رهبر داعش خراسان

دولت آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که به شناسایی و کشف محل اقامت "سناء الله غفاری" سرکرده گروه "داعش خراسان"، شاخه داعش در افغانستان منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این جایزه که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا وعده داده شده، به هر فردی که اطلاعاتی را ارائه دهد که به دستگیری یا محکومیت عاملان حمله تروریستی ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل کمک کند، تعلق می‌گیرد.

این حمله که مسئولیت آن را "داعش خراسان" برعهده گرفت، در جریان خروج ایالات متحده از افغانستان و تخلیه گسترده خارجی‌ها رخ داد و حداقل ۱۸۵ کشته از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی را برجای گذاشت.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، "سناء الله غفاری" معروف به "شهاب المهاجر" در ژوئن ۲۰۲۰ از سوی داعش در راس شاخه افغانستان منصوب شد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که غفاری مسئول تأیید کلیه عملیات‌های داعش خراسان در افغانستان و تأمین بودجه برای اجرای این عملیات‌ها است.

آمریکا در ماه نوامبر، نام او را به لیست سیاه "تروریست های خارجی" افزود.

اطلاعات کمی در مورد غفاری در دست است اما نام "شهاب المهاجر" نشان می دهد که او اهل کشورهای عربی است گرچه هنوز اصل و نسب او مشخص نیست. بسیاری بر این باورند که او یکی از رهبران القاعده یا یکی از اعضای سابق شبکه حقانی است که به القاعده نزدیک است.

تمدید حبس ۶ فرد به اتهام ارتباط با حزب‌الله در کویت

قاضی دادگاه کویت ضمن رد درخواست وکلای مدافع شش متهم مرتبط با جنبش حزب‌الله لبنان برای آزادی این افراد، حبس آن‌ها را تمدید کرد.

روزنامه کویتی «القبس» نوشت که این افراد به حمایت مالی از حزب‌الله لبنان از طریق موسسات خیریه متهم هستند و تحقیقات دادستانی کل در این پرونده به اتمام رسیده و بزودی رأی دادگاه در این پرونده صادر خواهد شد.

القبس اخیرا نوشته بود که سه نفر از افرادی که به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان در کویت بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

تعداد متهمان این پرونده ۲۳ نفر اعم از چند شهروند کویتی و تعدادی از اتباع خارجی هستند و در همین ارتباط «علی الصابری» وکیل حقوقی یکی از متهمان گفت: «ما همچنان به مواضع موکل خود و صحت سخنان او اطمینان داریم و در صورت ارجاع پرونده به دادگاه جنایی، با همه اتهامات مقابله خواهیم کرد چرا که همه فعالیت‌های انجام شده، فعالیت خیریه بوده که از سال ۱۹۹۲ در برابر چشمان همه انجام گرفته است».

نوامبر گذشته دادستانی کل کویت اجرای تحقیقات با تعدادی از افراد که به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان و حمایت مالی از آن بازداشت شده بودند، آغاز کرد در حالی که همه متهمان اتهامات وارده را رد کرده و گفتند بیش از ۳۰ سال است که به کار خیریه در کویت مشغولند و ایتام و فقرای لبنانی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند و هیچ ارتباطی با حزب‌الله ندارند.

تحرکات مصر برای احیای مذاکرات سازش به درخواست آمریکا

برخی منابع دیپلماتیک گفتند که قاهره به درخواست آمریکا، تحرکات گسترده‌ای را به منظور احیای مذاکرات مستقیم بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی آغاز کرده است.

این منابع گفتند که با وجود این تلاش‌ها، مانع اصلی برای احیای مذاکرات، نبود انسجام بین ارکان سیاسی رژیم صهیونیستی و وجود نوعی رقابت بین اعضای کابینه و مخالفان آن است حال آنکه از دیدگاه واشنگتن بازگشت به روند مذاکرات مستقیم و تدوین جدول زمانی روشن برای احیای مذاکرات به ویژه با توجه به وضعیت جسمانی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ضروری است.

وبگاه «العربی الجدید» به نقل از این منابع نوشت که مصر برای حصول پیشرفت در این پرونده اهتمام دارد و از یک سو برای دستیابی به آشتی داخلی و از سوی دیگر وساطت بین گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه تلاش می‌کند.

به گفته این منابع، قاهره و دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در تلاش است تا اتفاقات مثبتی در این پرونده رخ دهد و شرایط را برای روابط بهتر با دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و کاهش فشار دموکرات‌ها بر مصر در برخی پرونده‌ها از جمله پرونده حقوق بشر و مرتبط کردن آن به بخشی از کمک‌های آمریکا به قاهره، فراهم کند.

منابع مذکور همچنین از افزایش تماس‌های قاهره با اردن به منظور هماهنگی مواضع خبر داده و گفتند که محمود عباس به احیای مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن تمایل دارد و «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر خلاف ادعای خود مبنی بر عدم تمایل برای صلح با فلسطینیان، به مقامات مصر اعلام کرده که آمادگی ورود به مذاکرات را دارد اما از معارضان و افکار عمومی اسرائیل احساس نگرانی می‌کند.

مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۱ به دلیل مخالفت این رژیم با متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی، متوقف شده است.

دیدار مقام وزارت خارجه آمریکا با مقام‌های عربستان سعودی

«یائیل لیمبرت» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک شامگاه دوشنبه با مقامات سعودی درباره مسائل منطقه‌ای و آنچه تقویت تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن خوانده شده رایزنی کرد.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: لیمبرت امروز با عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان دیدار کرد تا درباره مسائل منطقه از جمله لبنان و همکاری برای تقویت تلاش‌های چندجانبه به منظور حل دیپلماتیک و صلح‌آمیز درگیری در یمن گفت‌وگو کند.

لیمبرت پس از دیدار با الجبیر به دیدار فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی رفت.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این دیدار روابط استراتژیک و تاریخی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا و راه‌های تقویت آن در همه زمینه‌های همکاری و هماهنگی مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است که دو طرف درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی که مهمترین آنها «تقویت امنیت و ثبات در خاورمیانه» و تلاش برای ایجاد پایه‌های صلح دو کشور دوست در منطقه و جهان است، گفت‌وگو کردند.

بر اساس این بیانیه، بن فرحان و لمبرت همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای «مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی» و همچنین آنچه تلاش‌های مشترک برای توقف تجاوزات حوثی‌ها علیه مردم یمن و توقف راه‌حل سیاسی و توسعه در یمن برادر خوانده شده، گفت‌وگو کردند.

آسوشیتدپرس پیشتر مدعی شده بود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت نجات ملی یمن در واکنش به تشدید حملات این گروه به عربستان سعودی و امارات در پاسخ به تجاوزات آنها علیه یمن است.

وزارت امور خارجه آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که لیمبرت از ۳ تا ۱۱ فوریه به اردن، عربستان سعودی، کویت و بحرین سفر خواهد کرد و در آنجا با مقامات ارشد این کشورها در مورد امنیت منطقه و مسائل دوجانبه و همچنین با رهبران جامعه مدنی دیدار خواهد کرد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

از سوی دیگر در هفته‌های اخیر، خاک کشور امارات هم پس از عربستان سعودی به عنوان یکی از ارکان ائتلاف متجاوز علیه یمن در معرض پاسخ نظامی نیروهای مسلح یمن قرار گرفته که علاوه بر تبعات اقتصادی برای اماراتی‌ها مسئولینش را برای خروج از باتلاق جنگ یمن به تکاپو انداخته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا امارات عربستان اسرائیل مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر اتهام ارتباط با حزب الله وزارت امور خارجه آمریکا برای احیای مذاکرات درخواست آمریکا حزب الله لبنان عربستان سعودی محمد بن سلمان مذاکرات سازش داعش خراسان برای سکولار بر اساس بن سلمان سند لو رفته رئیس جمهور ۱۰ میلیون تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • سه اداره‌کل سمنان در پذیرش درخواست‌های مردمی سفر رییس‌جمهور رکورد زدند
  • جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای معرفی سه «هکر ایرانی»