Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - رونق صنعت ساخت و ساز مؤلفه موثری برای پویایی شهر‌ها محسوب می‌شود، یعنی هر چه پروژه‌های ساختمانی در بخش‌های اداری، تجاری مسکونی فعال‌تر باشند، سایر بخش‌های تشکیل دهنده اقتصاد شهری هم رونق می‌گیرد.

معمولاً مدیران شهری به انحاء مختلف و با لحاظ کردن مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی تلاش می‌کنند تا ساخت و ساز‌ها -که تأمین کننده نیاز مردم هستند- همواره فعال باشند، اما اخیراً مدیران شهری گرگان در شهرداری و شورای شهر، لایحه‌ای را مصوب کردند که بر اساس آن عوارض و نرخ پروانه ساختمانی افزایش چند برابری را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این لایحه مقرر است تا سال آینده سهم درآمدزایی شهرداری از صنعت ساختمان در بودجه سالانه افزایش یابد؛ این مصوبه بازخورد منفی زیادی در شهر بر جای گذاشته و جامعه انبوه سازان گرگان اعتراضات گسترده‌ای نسبت به این تصمیم داشتند.

به گفته کارشناسان اجرای این مصوبه ساخت و ساز را در شهر کاهش داده و این امر پیامد‌های گسترده‌ای از جمله آسیب‌های اجتماعی، بیکاری کارگران، افزایش اجاره بها و ملک را به همراه دارد.

اعضای پارلمان شهری و شورای شهر گرگان در کمتر از ۱۰ روز پس از تصویب این لایحه در صحن شورا، در برخی از سخنان خود تغییر موضع سوال‌برانگیز داده و بر ضرورت اصلاح نرخ عوارض ساختمانی در سال آینده تاکید کردند، حال اینکه این لایحه پس از تصویب در فرمانداری به عنوان یک قانون لازم الاجرا است.

هر چند ممکن است شهرداری برای تزریق آرامش نسبی به بازار و کاهش دغدغه فعالان مسکن بسته‌های تشویقی برای این بخش منظور کند، ولی واقعیت آن است که این روش تنها می‌تواند چند درصد از افزایش نرخ عوارض و پروانه را پوشش دهد.


مدیران شهری حساسیت بیشتری در تصمیم گیری داشته باشند



یک فعال صنعت ساختمان و رئیس انجمن انبوه سازان گلستان در این خصوص گفت: بازار مسکن زنجیره‌ای اقتصادی است که تصمیمات هر بخش آن در بخش‌های دیگر هم تأثیرگذار است و اگر این موضوع اجرایی شود و عوارض ساختمان به طور متوسط ۳۰۰ درصد افزایش یابد، آثار منفی‌اش را در بخش املاک، مصالح، دستمزدها، حمل و نقل و ... نشان خواهد داد.

سیدمحمد مرتضوی گفت: افزایش عوارض آن هم چند برابر تورمی که توسط دولت اعلام شده تأثیر معکوس بر فرایند‌های سرمایه گذاری دارد؛ در چنین شرایطی سرمایه گذاران رغبت و تمایل کمتری برای حضور در ساخت و ساز دارد.

اوگفت: شهرداری‌ها می‌تواند با توجه به تورم سالیانه و برای جبران هزینه‌های خود عوارض را متناسب با تورم و اندکی افزایش دهند و این مساله برای همه سازندگان، سرمایه گذاران و مدیران پذیرفته است.

به گفته مرتضوی  نیاز است مدیران شهری حساسیت بیشتری در تصمیمات خود داشته و آینده‌ای فراتر از یک دوره حضور در شهرداری یا شورا را مدنظر بگیرند، زیرا تبعات این تصمیمات تا سال‌ها در جامعه و توسعه شهری اثر خواهد داشت.

او گفت: شعار دولت برای ساخت یک میلیون واحد طی یک سال است و برای تحقق این هدف تصمیمات همه ارگان‌ها و همکاری و مشارکت مناسب آن‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از این دستگاه‌ها شهرداری است و اگر شاهد تصمیمات جزیره‌ای باشیم قطعاً از این هدف مشترک دور خواهیم شد.


کارگاه‌های ساختمانی تعطیل می‌شود



دیگر فعال حوزه مسکن هم در این خصوص  گفت: در زمانی که شاهد رکود بازار مسکن هستیم این تصمیم غلط گرفته می‌شود.

موسی تیموری گفت: تولیدکنندگان مسکن در هر ساختمان به چندین بزهکار بدون گرفتن گواهی عدم سو پیشینه، کار می‌دهند و اگر ساخت و ساز کاهش یابد آن‌ها بیکار می‌شوند.

او گفت: افزایش عوارض شهری پیامد‌های زیادی را به همراه دارد و ما نگران امنیت شهر در ماه‌های آتی هستیم.

تیموری گفت: ما تمام امکانات خود را به میدان آورده و تلاش می‌کنیم رتبه استان را در ساختمان سازی افزایش دهیم، اما با این مصوبه تیشه به ریشه ما می‌زنند.

تیموری می گوید: ۸۰ درصد هزینه‌های شهر از طریق انبوه‌سازان تأمین می‌شوند، اما با این مصوبه کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده و کارگران ما آسیب خواهند دید و مطمئناً آن‌ها برای مطالبات خود به شورا حضور خواهند یافت و درخواست خود را مطرح می‌کند لذا باید به موضوع به صورت جدی‌تر نگاه شود تا شهر آسیب نبیند.

او گفت: پرونده ساختمانی ما، ۹ ماه در نظام مهندسی باقی می‌ماند و دو سال زودتر پول را به ادارات خدمات رسان پرداخت می‌کنیم و هزاران هزینه دیگر را تحمل می‌کنیم، هم اکنون هم شاهد افزایش عوارض هستیم؛ اگر پول خود را در بانک بگذاریم سود بیشتری عایدمان می‌شود و این همه دردسر را نداریم.

این فعال صنعت ساختمان گفت: باید قیمت‌گذاری کارشناسی شده باشد و باید اعضای شورای شهر و شهرداری جلسه‌ای برای حل این معضل تشکیل و قیمت‌ها را کاهش دهند.


بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود



عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص گفت: شهرداری باید برای افزایش عوارض و مشکلات تولیدکنندگان فکر اساسی کند، زیرا در شهر با بیکاری زیادی روبرو هستیم که بخش اعظمی از آن توسط انبوه سازان جبران می‌شود.

زهرا نورا می گوید: باید به دنبال درآمد پایدار بوده و برنامه‌ریزی این دوره با دوره‌های قبل فرق می‌کند.

او گفت: در سنوات قبل شهرداری املاک داشت و از این طریق درآمدزایی می‌کرد و هم اکنون نباید به دلیل نداشتن درآمد، عوارض شهری را افزایش دهیم.

نورا گفت: باید بسته‌های تشویقی ویژه برای انبوه سازان قائل شده تا آن‌ها مشکلی نداشته باشند.

 

از بنگاه‌های ملکی قیمت گرفته شد



یکی از مناطقی که بهای صدور پروانه در آن افزایش چشمگیر یافته، منطقه یک است، شهردار منطقه یک گرگان در این خصوص گفت: انبوه‌سازان همکار ما بوده و هیچ مجموعه‌ای مانند شهرداری و شورا سنگ صبور آن‌ها نیست.

محسن کریمی گفت: مشکلات سازندگان با دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق، گاز، مخابرات، تأمین اجتماعی، میراث فرهنگی و ... گره خورده، ولی اما آن‌ها به راحتی با شهرداری کار می‌کنند و دغدغه‌های آن‌ها شنیده می‌شود.

او گفت: قیمت منطقه‌ای کارشناسی شده و از بنگاه‌های مختلف سطح شهر و محله به محله قیمت گرفته شده است و درصدی از نرخ تورم را هم لحاظ کرده‌ایم.

کریمی گفت: اگر انبوه سازان فکر می‌کنند که آنالیز‌های ما اشتباه بوده، دوباره کار کارشناسی انجام خواهد شد.

به گفته کریمی ما (شهرداری) درصدی از قیمت ساختمان هستیم و هزینه تأمین اجتماعی، بیمه و ... از هزینه عوارض بیشتر است.

کریمی گفت: شهرداری سازمان خودگردان بوده و باید هزینه‌های خود را تأمین کنند.

مدیران شهری گرگان باید بدانند که قبل از اتخاذ هر تصمیمی برای شهر باید تبعات و پیامد‌های ناشی از اجرای آن را در نظر بگیرند، زیرا کم اثر کردن برخی تصمیمات پروسه سخت و شاید غیرممکن باشد.

با این وجود، شهروندان و فعالان بازار مسکن امیدوار هستنند که هر چه سریع‌تر این تصمیم نادرست مدیریت شهری ترمیم و اصلاح شود.

منبع :مهر

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت ساختمان مدیران شهری افزایش عوارض صنعت ساختمان انبوه سازان مدیران شهری ساخت و ساز صنعت ساخت او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد

 تورم قیمت مسکن در تهران باعث شده است عده زیادی به سمت شهرهای اطراف کشانده شود. پرند یکی از این مقاصد است که با افتتاح مترو در آن، در صدر انتخاب مهاجران قرار گرفته است.

به گزارش تجارت نیوز، مشاوران املاک فعال در پرند می‌گویند با افتتاح مترو در این منطقه و تفاوت فاحش قیمت آن با تهران هرساله مردم بیشتری به این سو رانده می‌شوند.

رشد قیمت اجاره خانه در پرند

آن‌گونه که به نظر می‌رسد، قیمت در پرند نیز همسو با قیمت ملک در تهران، روندی نسبتاً افزایشی را پشت سر گذاشته است.

یکی از صاحبان بنگاه‌های املاک در شهر جدید پرند دراین‌باره می‌گوید: «با اینکه قیمت اجاره‌ها هنوز کامل مشخص نشده و برای این مساله باید حداقل تا آخر اردیبهشت منتظر بمانیم، اما در همین بازه نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.»

او در این خصوص ادامه می‌دهد: «برای مثال آپارتمانی که تا پیش از عید می‌شد با 120 میلیون تومان آن را رهن کامل کرد، حالا حداقل 150 میلیون قیمت دارد.»

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد واحدهای مسکونی در پردیس نیز افزایشی نسبی پیدا کرده‌اند.

چه عاملی اجاره‌خانه را افزایش داد؟

فعالان بازار مسکن افزایش قیمت اجاره خانه در شرایط فعلی را ناشی از تحولاتی می‌دانند که طی ماه‌های اخیر در نرخ ارز به‌وجود آمده است.

یکی از مشاوران املاک در این زمینه می‌گوید: «قیمت دلار که در سال گذشته مدتی ثابت مانده بود، به‌یکباره افزایشی شد و تا حد زیادی هم رشد کرد. همین مساله باعث شد انتظارات مردم هم روی قیمت‌های بالاتری برود و مالکان قیمت‌ها را بالا ببرند.»

مشاور املاک دیگری در شهر جدید پردیس توضیح می‌دهد: «توقع مالکان خیلی از اجاره‌ها بالا رفته است، ما باید با آنها مذاکره کنیم تا شاید بتوانیم قیمت را به حد منطقی برسانیم.»

قیمت مسکن در پرند

قیمت مسکن نیز در پرند همسو با اجاره‌بها از ابتدای سال، روندی افزایشی را پیموده است. اکنون کف قیمت خرید آپارتمان در این شهر جدید، یک میلیارد و 150 میلیون تومان و سقف آن نیز یک میلیارد و 950 میلیون تومان برآورد می‌شود.

مشاور املاکی که در حوزه معامله ملک در پرند فعالیت می‌کند در این زمینه می‌گوید: «قیمت آپارتمان از ابتدای سال رشدی 50 تا 60 میلیون تومان را پشت سر گذاشته است، اما در این 10 روز گذشته دوباره کاهشی حدود 6 میلیون تومان پیدا کرده و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.»

مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن این منطقه پیش‌بینی می‌کنند قیمت آپارتمان از انتهای اردیبهشت روندی رو به بالا را در پیش خواهد گرفت.

کارشناسان می‌گویند چشم‌انداز افزایشی تورم و افزایش انتظارات ناشی از این دیدگاه‌ها در آینده به رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف نیز دامن خواهد زد و پرند نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هدیه زاکانی به معلمان تهرانی: خدمات رایگان فرهنگی و ورزشی را از طریق اپلیکیشن شهرزاد دریافت کنید
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است