Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استان هرمزگان جزو معدود استان‌هایی است که یکی از محصولاتش به عنوان نشان جغرافیایی ثبت شده است که این نشان می‌تواند ارزش‌افزوده محصول در بازارهای جهانی را بالا ببرد و قدرت رقابت محصولات مشابه با آن را از آن‌ها سلب کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از حاجی‌آباد ، هر کشور و هر منطقه‌ای برای اینکه خود را بشناساند دست بر روی محصولات خود می‌گذارد به عنوان مثال شاید ما کرمان را با زیره و مس‌ بشناسیم، تبریز را با فرش‌های منحصر به فردش، ساوه را با انار صد دانه‌ یاقوتش، تویسرکان را با گردوهای معروفش، کلیبر را با زغال اخته‌اش، بم را با خرمای مضافتی، قائنات را با زعفران، رفسنجان را با پسته و سیاهو را با نارنگی‌اش می شناسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کجای این مرز و بوم را که بنگری محصولی یا دست‌آوردی، یا تجارتی و غیره برای عرضه به بقیه و یکه‌تازی دارد و استان هرمزگان نیز از این قاعده مستثنی نیست و منحصر به فردهای بسیاری را در خود جای داده است لذا از لیموی رودان تا نارنگی سیاهو و خرمای پیارم حاجی‌آباد توانسته‌اند پای خود را در بازارهای مختلف باز کنند و معرف کشتگاه یا زیست‌بومی که آن‌ها را پرورانده است باشند.

اما در بین این محصولات یک محصول شهرتی بیشتر را به خود اختصاص داده‌است و مشتریان ثابتی را پای خود آورده است و به حدی مرغوب است که تقریبا مشکلاتی که در بازار سایر محصولات کشاورزی مشاهده می‌شود در بازار این محصول کمتر است و آن محصول خرمای پیارم حاجی‌آباد است که تقریبا در بین خرماهایی که در کشور کشت و تولید می‌شود بی‌رقیب است و همواره کشاورزان سایر مناطق نخل‌خیز تلاش می‌کنند تا بتوانند پیارم را کشت کنند اما تاکنون موفق نشده‌اند.

رقم خرمای پیارم حاجی‌آباد از نوع تجاری و درجه یک خرما است  که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود و در توانسته‌ است جای خود را در بازارهای جهانی باز کند و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است به راحتی و سرعت در سوخت‌وساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌شوند چرا که خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی‌آباد کشت شده‌ است.

روستاهای منطقه طارم زمین،( سرچاهان، تذرج، معدنوئیه، شهدادی، برآفتاب، و درآگاه، گهکم، گنج ،دشت سید جوزر،)و دهستان بالا و پایین از منطقه دراگاه جائین،کهه از منطقه فارغان در شهرستان حاجی‌آباد از نقاط عمدهٔ تولید خرمای پیارم هستند. این نوع از خرما یکی از ارزآورترین محصولات صادراتی ایران نیز به حساب می آید و در حال حاضر این محصول به بیش از 70 کشور دنیا از جمله روسیه، آلمان، اندونزی، ترکیه و غیره صادر می شود.

یکی از امتیازات ویژه‌ای که پیارم حاجی‌آباد نسبت به سایر محصولات دارد ثبت نشان جغرافیایی آن است.

نشان جغرافیایی چیست؟

بنا بر تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، نشانه جغرافیایی، اطلاعیه‌ای است در خصوص این‌که یک محصول خاص، از یک منطقه جغرافیایی مشخص نشأت گرفته است. توتون و تنباکوی کوبا، پنیرهای «Roquefort» (منطقه‌ای در فرانسه) و حتی منطقه «Sheffield» انگلیس برای فولاد، به خوبی این مفهوم را بیان می‌کنند.

قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی ایران نیز، در تعریف این مفهوم، چنین می‌گوید: «نشانه جغرافیایی، نشانه‌ای است که مبدأ کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه‌ای از کشور منتسب می‌سازد، مشروط بر این‌که کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر خصوصیات کالا، اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد.»

و خرمای پیارم محصول منحصر به فرد حاجی آباد در هرمزگان جزو معدود محصولاتی است که این نشان را دارد و همین امر سوئیسی‌ها را به حاجی‌آباد کشانده است تا بر روی این‌ محصول سرمایه‌گذاری کنند.

«پیارم» کام طارمی‌ها را شیرین کرد بستر لازم برای صاردات خرمای پیارم در هرمزگان فراهم شود تجارت الکترونیک از ضروریات خرمای پیارم است

مونا کنعانیان مدیر ملی پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس (ایرسیپ) در این‌ باره اظهار داشت: برای نخستین بار در ایران، با استفاده از تجارب کشور سوئیس و دانش فنی متخصصان سوئیسی، به اجرای صحیح سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در ایران خواهیم پرداخت که در راستای طرح مشترک چهار ساله‌ای میان موسسه فدرال مالکیت فکری سوییس و مرکز مالکیت فکری ایران با عنوان پروژه مالکیت فکری ایران و سوییس است و هدف آن این است که با اجرای صحیح سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی بتوانیم به تجاری‌سازی این محصولات در بازارهای جهانی کمک کنیم.

کنعانیان بیان‌کرد: از دیدگاه اقتصادی لوگوی نشانه جغرافیایی به محصولاتی که بتوانند این‌ نشان را کسب کنند امکان متمایز شدن از سایر محصولات را می‌دهد و به تبع آن محصول مورد نظر ارزش افزوده بیشتری پیدا می‌کند خصوصا وقتی که مصرف کننده لیبل نشان جغرافیایی روی محصول نهایی را می‌شناسد و در انتخاب محصول مدنظر قرار می‌دهد. 

وی اضافه کرد: به رسمیت شناختن محصول نشانه جغرافیایی همچنین تولیدکنندگان محلی را در برابر رقابت محصولات وارداتی محافظت می‌کند ضمن این که، ماهیت مدیریت جمعی نشانه جغرافیایی، روابط میان ذی‌نفعان محلی زنجیره ارزش از تولیدکنندگان و واحدهای فراوری و تجار را تقویت می‌کند که منجر به بهبود چرخه توسعه اقتصاد محلی می‌شود.

کنعانیان با بیان این که شهرت و اعتبار ایجاد شده توسط محصول نشانه جغرافیایی، فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای سایر خدمات و محصولات قلمرو تولید آن  ایجاد می‌کند، گفت: این اقدامات، مجددا منجر به توسعه و تقویت اقتصاد محلی می‌شود که برای مناطق شکننده مانند مناطق بیابانی، کوهستانی و تالابی، جایی که شیوه‌های کشاوررزی بزرگ مقیاس جواب نمی‌دهد و در نتیجه محصولات کشاورزی سنتی می‌توانند تبلیغ شوند، بسیار اهمیت دارد.

سعید خسروی مدیرعامل شرکت تعاونی نخلداران حاجی آباد در این باره اظهار داشت: خرمای پیارم حاجی آباد برای نخستین بار در کشور با هدف کمک به نخلداران برای بهره‌مندی از منافع اقتصادی، تجاری سازی بعنوان پایلوت بکارگیری دانش فنی سوئیسی‌ها انتخاب شده‌ است و در راستای تجاری سازی خرمای پیارم کارگاه و کارگروهی دو روزه ای با حضور «پاسکال برناردونی » مدیر و مشاور بین المللی طرح نشانه جغرافیایی، «مونا کنعانیان » مدیر ملی «پروژه مالکیت فکری ایران و سوئیس، باغداران، اعضای تعاونی نخلداران و انجمن خرما شهرستان و استان در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شده‌ است.   

وی افزود: ارقام خرمای استان به ویژه پیارم برای صادرات و معرفی به بازار‌های جهانی، نیازمند برندسازی و توسعه بسته بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی است و برندسازی محصولات می‌تواند اقتصاد و درآمد خانوارها را متحول و به دنیا معرفی کند لذا توسعه تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی فروش خرما می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند و افزایش رفاه برای مردم روستا‌های استان را به همراه داشته باشد و با اجرای طرح پایلوت برندسازی خرمای پیارم در شهرستان حاجی آباد، بستر این دانش برای سایر محصولات ایجاد می شود. 

خسروی خاطرنشان کرد: خرمای پیارم حاجی آباد به‌عنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه‌های جغرافیایی با هدف کمک به تولیدکنندگان به‌ منظور بهره‌مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت‌پذیری، تجاری‌سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/864/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خرمای پیارم حاجی آباد مالکیت فکری ایران بازارهای جهانی نشانه جغرافیایی نشان جغرافیایی سایر محصولات تجاری سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۰۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است، تصریح کرد: «جعبه جنگ» نباید دوباره باز شود.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

دیگر خبرها

  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • کشف ۶۰ کیلوگرم تریاک در حاجی آباد
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • پرینتر جدید لنوو با چه قیمتی عرضه شد؟
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو