کتاب «الگوی تعرفه گذاری برق» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۳۶۴۵
اندیشکده اقتصاد مقاومتی با انتشار کتاب «الگوی تعرفه گذاری برق؛ رویکردی عادلانه و اقتصادی» الگویی مفهومی برای تعرفه گذاری برق خانگی مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور و با استفاده از خروجی مطالعات مستمر، نظرات خبرگان و تجربیات جهانی پیشنهاد داده است. بر اساس این پیشنهاد علاوه بر عادلانه شدن حمایتهای قیمتی و مدیریت الگوی مصرف، هزینه دولت در تامین برق کاهش مییابد و تامین برق اقتصادی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش قدس آنلاین، اندیشکده اقتصاد مقاومتی در کتاب «الگوی تعرفه گذاری برق؛ رویکردی عادلانه و اقتصادی»، تجربه بیش از ۱۹ کشور در زمینه تعرفه گذاری برق را مورد بررسی قرار داده و تعرفهگذاری در ایران طی سال های اخیر را نیز مرور کرده است. همچنین در این کتاب، ضرورت اصلاح تعرفههای برق خانگی به همراه الگوی مفهومی پیشنهادی بیان و تشریح شده است.
آسیب شناسی تعرفه گذاری فعلی برقدر این کتاب آمده است، در ساختار تعرفهگذاری برق ایران، تعرفهها به ۵ گروه خانگی، عمومی، تولیدی (آب و کشاورزی)، تولیدی (صنعت و معدن) و سایر مصارف تقسیم شده است؛ مصرفکنندگانی که مشمول ۴ تعرفه اول نباشند مانند بخش تجاری، در گروه پنجم قرار میگیرند. در حال حاضر برای هر ۵ گروه تعرفه نسبت به زمانهای کمباری، میانباری و اوج بار نرخهای متفاوتی در نظر گرفته شده است. بخش خانگی به دلیل دارا بودن بیشترین تعداد مشترک، حدود ۳۰ درصد از مصرف برق سالانه کشور و حدود ۵۰ درصد از مصرف برق در زمان اوج بار، اثر قابل ملاحظهای در مصرف برق و منحنی بار دارد. پراکندگی مشترکین این بخش در کل کشور و دربرگیری اقشار مختلف در اقلیمهای متفاوت، نظام تعرفهگذاری هوشمندانهای را میطلبد.
«ناعادلانه بودن حمایت قیمتی دولت از مصرف برق خانگی»، «عدم ترغیب مشترکین خانگی به مدیریت مصرف مخصوصا در زمان اوج بار» و «هزینه بالای تولید و تامین برق برای دولت»، ۳ آسیب مهم شیوه تعرفهگذاری فعلی برق است که در بخش خانگی به وضوح خود را نشان داده و لذا اصلاح آن اولویت دارد.
حمایت قیمتی از مشترکین کم مصرف در کشورهای مختلفمطابق تحقیقات این کتاب، تجربیات جهانی نشان میدهد که در کشورهای مختلف، صرفا مشترکین کممصرف هستند که از حمایت قیمتی در مصرف حاملهای انرژی مثل برق برخوردار بوده و هزینههای مشترکین پرمصرف در این زمینه معادل «قیمت تمام شده تامین برق» یا بیشتر از آن است. در واقع کشورها با ایجاد چنین سازوکاری، حمایت از مصرفکنندگان را بر مشترکین کممصرف متمرکز نموده و با تعیین نرخ قابل توجه در پله های بالا، مصرف را مدیریت میکنند. علاوه بر این، با نرخگذاری بیش از قیمت تمام شده برای مشترکان پر مصرف، تولید برق را در مجموع برای دولت و تولیدکنندگان بخش خصوصی، اقتصادی و به صرفه کردهاند.
اهداف اصلی از اصلاح ساختار تعرفه گذاری برقدر الگوی مفهومی ارائه شده در این اثر، هدف از اصلاح نظام تعرفه گذاری برق آن است که علاوه بر عادلانه نمودن حمایتهای قیمتی و مدیریت الگوی مصرف، هزینه دولت در تامین برق کاهش یافته و صفر شود و تامین برق برای دولت اقتصادی گردد. در واقع دولت علیرغم اینکه باید از مشترکین کم مصرف نسبت به مشترکین پرمصرف «حمایت قیمتی» نماید، نباید برای تامین برق یارانه بدهد و مشمول هزینه شود.
این بدان معناست که «کل درآمد فروش برق به مشترکین مختلف» برای دولت باید معادل یا بیشتر از «قیمت تمام شده تامین برق» باشد. بدین ترتیب، نرخ برق مشترکین کممصرف میتواند کمتر از قیمت واقعی تعیین شود و در مقابل مشترکین پرمصرف، بسته به پلکان مصرفی، معادل یا حتی بیشتر از قیمت واقعی (قیمت تامین برق) بهای آن را بپردازند. این الگو تقریبا در تمامی نظامات تعرفهای برق در کشورهای مورد مطالعه پیاده شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت هر واحد گاز که به نیروگاهها عرضه میشود و در حال حاضر تقریبا نزدیک به صفر است، بر تعیین قیمت واقعی برق موثر میباشد، اما با هر قیمتی از گاز، فروض تعیین قیمت واقعی و الگوی مفهومی ارائه شده قابل پیاده سازی است و ارکان آن تغییری نمی کند.
از اهداف اصلی از اصلاح نظام تعرفه گذاری مبتنی بر «الگوی مفهومی» پیشنهادی در این مطالعه میتوان به «افزایش عدالت اجتماعی در توزیع انرژی»، «کاهش شدت انرژی و افزایش ضریب بار شبکه برق» و «کاهش دیون وزارت نیرو به دلیل اقتصادی شدن تولید و تامین برق» اشاره کرد.
۵ محور الگوی مفهومی پیشنهادی برای نظام تعرفه گذاری برق خانگیالگوی پیشنهادی این کتاب جهت اصلاح تعرفه گذاری برق که به دنبال «هدفمندی یارانه برق در بخش خانگی» از طریق «تفکیک الگوی تعرفهگذاری برای مشترکین کممصرف و پرمصرف» است، در ۵ محور مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور و با استفاده از خروجی مطالعات و پژوهشهای مستمر، نظرات خبرگانی و تجربیات جهانی ارائه شده است:
بازتعریف شیوه محاسبه یارانه برق و تخصیص صحیح آن اصلاح آستانه تعیین شده برای الگوی مصرف بازنگری در نرخ و بازه پلکانهای مصرف تدوین تعرفه مخصوص برای ساعات اوج بار در نظر گرفتن جریمه برای تخریب ضریب بار شبکه منبع: مسیر اقتصادمنبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: کتاب اقتصاد مقاومتی الگوی تعرفه گذاری نظام تعرفه گذاری مشترکین کم مصرف تعرفه گذاری برق تعرفه گذاری الگوی مفهومی حمایت قیمتی تامین برق قیمت واقعی برق خانگی برای دولت مصرف برق اوج بار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«روایت اول» از ردیف یک موسیقیدان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشیاش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیفنوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب میشوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس میکرده اند.
این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان میرسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمیافتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده میماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.
زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشیای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر میکنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمیشناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقهمند به پژوهش درباره ردیف و روند شکلگیری و رشد آن هستند، میتواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوکهای جدید و مضرابگذاری نت ها برای ساز تار بوده است.
وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندیها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودیهای جدید به گوش ردیف دوستان و علاقهمندان موسیقی ایرانی برسد.
کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی