Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@05:10:20 GMT

ضربان‌ساز بیونیک نارسایی قلبی را معکوس می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۳۸۲۵

ضربان‌ساز بیونیک نارسایی قلبی را معکوس می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی ضربان‌سازی که ضربان طبیعی قلب را دوباره برقرار می‌کند، قرار است پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز روی حیوانات، امسال در بیماران قلبی نیوزیلندی آزمایش شود.

به نقل از ساینس دیلی، پروفسور جولیان پاتون، محقق و مدیر ارشد ماناکی ماناوا در مرکز تحقیقات قلب در دانشگاه اوکلند، می‌گوید: در حال حاضر همه ضربان‌سازها ضربان قلب را به‌ صورت مترونومیک انجام می‌دهد که این موضوع به‌ معنای سرعت بسیار ثابت و یکنواخت است اما وقتی ضربان قلب را در یک فرد سالم ثبت می‌کنید، می‌بینید که به‌ طور دائم در حال حرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فرکانس‌های درون ضربان قلب خود را تجزیه و تحلیل کنید، متوجه می‌شوید ضربان قلب با تنفس شما همراه است. با دم بالا می‌رود و با بازدم کاهش می‌یابد و این یک پدیده طبیعی در همه حیوانات و انسان‌هاست که از ۴۳۰ میلیون سال پیش روی این سیاره زندگی می‌کرده‌اند.

۱۲سال پیش پاتون، یکی از اعضای گروهی از دانشمندان بود که تصمیم گرفتند عملکرد این متغیر را بررسی کنند. آنان یک مدل ریاضی ساختند که پیش‌بینی می‌کرد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. این سوال برای آنان به‌وجود آمد که چرا از ضربان قلب مترونومیک در بیماران نارسایی قلبی که فاقد انرژی هستند، استفاده می‌شود و چرا آن‌ها را با این تغییرپذیری هماهنگ نکنیم؟

همه بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی تغییرپذیری ضربان قلب را از دست می‌دهند. این نشانه اولیه وجود مشکل در سیستم قلبی است.

پاتون می‌گوید: کسانی که فشار خون بالا دارند یا مبتلا به نارسایی قلبی هستند، ضربان قلب آنان با تنفسشان تنظیم نمی‌شود. ما تصمیم گرفتیم که تغییرپذیری ضربان قلب را به حیوانات مبتلا به نارسایی قلبی بازگردانیم تا بررسی شود که آیا این روش کارآیی دارد یا خیر.

به‌دنبال بروز نشانه‌های مثبت در موش‌ها آخرین تحقیق منتشر شده روی مدل حیوانی بزرگ با نارسایی قلبی بود که توسط دکتر جولیا شانکس و دکتر روهیت رامچاندرا انجام شد.

دکتر رامچاندرا می‌گوید: ما معتقدیم اکنون راهی برای معکوس کردن نارسایی قلبی پیدا کرده‌ایم.

دکتر جولیا شانکس، دیگر محقق این تحقیق نیز توضیح می‌دهد: در واقع چیزی در بازار وجود ندارد که نارسایی قلبی را درمان کند. کارایی تمام داروها این است که احساس بهتری داشته باشید. آن‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند که شما بافت آسیب دیده‌ای دارید که مانند کارآمدی قبل منقبض نمی‌شود اما ضربان‌ساز جدید ما این تغییرپذیری را به ارمغان می‌آورد و البته طبیعی هم هست؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را ضربان‌ساز طبیعت نامید.

دکتر رامچاندرا اظهار کرد: در حال حاضر ضربان‌سازها ضربان مترونومیکی ثابتی را تحریک می‌کند اما یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد ایجاد یک تغییر طبیعی در ضربان قلب توانایی آن برای پمپاژ خون در بدن بهبود می‌بخشد. خبر بزرگ دیگر این است که ما ۲۰ درصد بهبودی در برون‌ده قلبی داریم که در واقع همان توانایی قلب برای پمپاژ خون در بدن است. باید توجه داشت ۲۰ درصد عدد بزرگی محسوب می‌شود.

پاتون می‌گوید: ضربان‌ساز به‌ طور تقریبی شبیه یک دستگاه بیونیک است. این دستگاه سیگنال‌های بدن را که به دستگاه می‌گویند چه زمانی نفس می‌کشیم و چه زمانی بازدم می‌کنیم، دریافت می‌کند. سپس دستگاه باید با بدن ارتباط برقرار کند و در هنگام دم میزان ضربان را پایین و در هنگام بازدم عملکرد قلب را بالا ببرد. 

با مشاهده نتایج دکتر ویل هریسون، متخصص قلب مداخله‌ای از بیمارستان می دلمور در اوکلند، اظهار کرد: این تحقیق بسیار جالبی است. ما از نظر بالینی تشخیص می‌دهیم که ضربان قلب دائمی تا حدی غیرفیزیولوژیکی است. امروز بیماری ماهیچه قلب ناشی از ضربان به‌ خوبی شناخته شده است. این پدیده هیجان‌انگیز خواهد شد اگر ببینیم آیا این یافته‌ها می‌تواند به انسان هم منتقل شود یا خیر.

دکتر مارتین استایلز، متخصص قلب از بیمارستان وایکاتو در همیلتون نیوزیلند که این کارآزمایی را رهبری خواهد کرد، گفت: ما به‌ طور معمول با ضربان‌سازهای فعلی بهبودهایی در عملکرد قلب مشاهده می‌کنیم اما این ضربان‌ساز بیونیک بسیار فراتر از انتظارات ما بوده است. این کشف ممکن است انقلابی در نحوه عملکرد قلب ایجاد کند. بیماران نارسایی قلبی در آینده با سرعت بیشتری در روند درمان رو به رو خواهند شد. 

گام‌های بعدی برنامه‌هایی برای به کارگیری بیماران در آزمایشی خواهد بود که اواخر امسال در نیوزیلند برنامه‌ریزی شده است. این کارآزمایی توسط یک شرکت استارت‌آپی(Ceryx Medical) پشتیبانی می‌شود و شورای تحقیقات بهداشت نیوزیلند آن را تامین مالی می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی قلب ضربان ساز قلب نارسایی قلبی ضربان قلب ضربان ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله قلبی به دو هوادار تراکتور در استادیوم یادگار

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته بار دیگر هواداران تراکتور شاهد حرکت آمبولانس در کنار پیست تارتان و انتقال دو هوادار از روی سکوها به داخل این خودروهای پزشکی بودند.

وحید شادی‌نیا، سخنگوی اورژانس استان آذربایجان‌شرقی در این خصوص گفت: در جریان دیدار شب گذشته تیم‌های تراکتور و ذوب‌آهن در جام حذفی، بازیکن گرجستانی ذوب‎‌آهن به‌علت ضربه وارده به سر حین بازی توسط اورژانس به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انتقال یافت.

شادی‌نیا از ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به دو تماشاگر تیم تراکتور نیز خبر داد و افزود: مرد ۴۷ ساله به‌دلیل عارضه قلبی و مرد ۳۵ ساله به‌دلیل هیجانات  تحت مراقبت‌های درمانی اورژانس قرار گرفته و به بیمارستان‌های ارتش و مدنی تبریز منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • حمله قلبی به دو هوادار تراکتور در استادیوم یادگار
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • درآمد تعمیرات برد الکترونیکی چقدر است
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا