Web Analytics Made Easy - Statcounter

ٰبه گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز تومورهای مغزی از نوع گلیوبلاستوم یکی از گونه‌های بسیار مرگبار سرطان شمرده می‌شود میانگین مدت زنده مانده بیمار از هنگام تشخیص اولیه ۱۲ تا ۱۵ ماه و پس از عود تومور چهار تا شش ماه است.

با وجود سال‌ها پژوهش و پیشرفت‌ها در جراحی، شیمی‌درمانی و پرتوتابی میزان بقای بیماران مبتلا به این نوع سرطان مغز چندان افزایش نیافته است و فقط ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران بیش از پنج سال زنده می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون دانشمندان آمریکایی که یافته‌هایشان را در زورنال  Clinical Cancer Research منتشر کرده‌اند، می‌گویند استفاده از یک ویروس تبخال یا «هرپس سیمپلکس» تغییر ژنتیکی‌داده شده به نام G207 ممکن است باعث پیشرفت در درمان گلیوبلاستوم شود.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که ویروس G207 به طور مستقیم به سلول‌ها ی توموری مغز حمله می‌کند و آنها را می کشد، اما توانایی آلوده کردن سلول‌های سالم مغزی را ندارد.

اکنون معلوم شده است که این ویروس با یک شیوه دیگر هم سلول‌های سرطانی مغز را از بین می‌برد- این ویروس باعث می‌شود سلول‌های سرطانی گلیوبلاستوم توانایی گریز از شناسایی بوسیله دستگاه ایمنی را از دست بدهند. به این ترتیب سلول‌های سرطانی آلوده شده با این ویروس مورد شناسایی و حمله دفاع‌های طبیعی بدن قرار می‌گیرند.

به گفته این دانشمندان، به این ترتیب این ویروس از دو طریق باعث نابود شدن سلول‌های توموری می‌شود- یک اثر مستقیم کشنده و یک اثر غیرمستقیم از طریق دستگاه ایمنی.

در برسی این پژوهشگران در شش بیمار مبتلا به گلیوبلاستوم که تومورشان با جراحی خارج شده بود و اغلبشان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی شده بودند، این ویروس هرپس به طور مستقیم به محل تومورها تزریق شدند.

بررسی بعدی نمونه‌های برداشته‌شده از این بیماران نشان داد که آلوده شدن سلول‌های تومور با این ویروس‌ها باعث جلب توجه سلول‌های ایمنی به محل شده است. به نظر می‌رسید که عفونت ویروسی یک «پیام خطر» ایجاد کرده است که توجه دستگاه ایمنی را به سرطان جلب می‌کند.

این پژوهشگران همچنین در بررسی ژن‌هایی که با بقای بیشتر افراد مبتلا به این سرطان ارتباط دارند، ژن‌هایی را یافتند که با فعال شدن سلول‌های ایمنی مرتبط سهتند و دستگاه ایمنی را وا می‌دارند که به مقابله با سرطان کمک کنند.

این پژوهشگران امیدوار هستند که با استفاده از این اطلاعات بتوانند پیش‌بینی کنند کدامیک از بیماران مبتلا به این نوع سرطان مغز بهترین پاسخ را به این شیوه درمانی جدید می‌دهند.

کد خبر 655905 برچسب‌ها سرطان بیماری - ویروس مغز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سرطان بیماری ویروس مغز دستگاه ایمنی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۳۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه ساری در انگلیس تلاش کرده اند محتوای چربی (لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند. 

این فناوری نوین با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالج لندن، شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های «یوکوگاوا» «Yokogawa» و «سایکس» «Sciex» توسعه یافته است.

نظارت بر محتوای چربی

لیپید‌ها اجزای مهمی در سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

پژوهشگران از سامانه تک سلولی شرکت یوکوگاوا موسوم به SS۲۰۰۰ استفاده و سلول‌های سرطانی منفرد را از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه برداری کردند. این سامانه‌ی نوآورانه، سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان بررسی دقیق را فراهم می‌آورد.

عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در گام بعدی، محققان با رنگ آمیزی این سلول‌ها با رنگ فلورسنت، توانستند قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند. آنها سپس با سایکس برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف سنجی جرمی همکاری کرده و توانستند لیپید‌ها را شکسته و ساختار واقعی سلول را مشخص کنند.

کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

مجریان این مطالعه از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری می‌گویند مشکل سلول‌های سرطانی این است که «هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند» و همین موضوع طراحی یک درمان مطلوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی از سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می‌کنند.

با این حال، همیشه ثابت شده مطالعه سلول‌های زنده با جزئیات کافی برای درک واقعی ساختارشان پس از خارج کردن آنها از محیط طبیعی، دشوار است.

به همین دلیل نمونه برداری سلول‌های زنده زیر میکروسکوپ و بررسی یک به یک محتوای چربی آنها برای محققان همیشه جذاب و هیجان انگیز بوده است.

دانشمندان همچنین از این رویکرد جدید برای مطالعه مولکول‌های چربی لیپید‌ها در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب است که محققان تفاوت‌هایی را در ویژگی‌های لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

مجریان این پژوهش ادعا می‌کنند روش آنها راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا دیده نشده هموار می‌کند. یک روز، ممکن است بتوان نحوه تعامل تک سلول‌های سرطانی را با سلول‌های اطرافش مشاهده کرد؛ پیشرفتی که به ارائه درمان‌های جدید و هدفمندتر منجر خواهد شد.

این شیوه فناورانه می‌تواند شناخت ارزشمندی از چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه داده و به پزشکان در درک تاثیر پرتو درمانی سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند؛ مقاومتی که می‌تواند منجر به عود سرطان شود.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد