Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی فجر روز سه‌شنبه- ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ - با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری  و محمدحسین ایمانی خوشخو مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه ملی ایران افتتاح شد.

مازندران، اصفهان و تهران فعال‌ترین استان‌های حاضر

پویا محمودیان درباره برگزاری ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: پس از آسیب‌شناسی‌های انجام شده سعی بر این شد که جشنواره ششم با دقت نظر و رویکردی متفاوت برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراخوان برای حضور ۳۱ استان به صورت عمومی و خصوصی انجام شد و برخی استان‌ها از جمله مازندران، اصفهان و تهران حضور فعال‌تری در این دوره داشتند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت‌میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استفاده کاربردی در زندگی روزمره همراه با ویژگی‌های زیبایی‌شناسی همچنین آثار دارای نشان مهر اصالت ملی را از جمله مهم‌ترین انتخاب آثار به نمایش درآمده در ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی عنوان کرد.

نمایش ۳۲۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور

معاون صنایع‌دستی با اشاره به ارسال ۵۷۰ اثر به جشنواره صنایع دستی فجر ، افزود: داوری‌ها در دو مرحله انجام شد. در ابتدا آثار از طریق عکس‌های ارسالی گزینش شدند و پس از آن داوران ۳۲۰ اثر را برای راه‌یابی به جشنواره انتخاب کردند.

محمودیان تاکید بر آثار و طراحی‌های کاربردی همراه با ویژگی‌های زیبایی‌شناسی و همچنین آثاری که امسال موفق به اخذ نشان مهر اصالت ملی شده‌اند را به‌عنوان دو تفاوت اصلی این دوره جشنواره با پنج دوره گذشته عنوان کرد و افزود: امسال توجه ویژه به بخش رویش دوباره سرو با هدف شناسایی و تجلیل از بازماندگان پیشکسوتان، اساتید و نخبگانی که ادامه‌دهنده راه هنرمندان هستند، به‌منظور حفظ رشته در دستور کار قرار گرفته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مکانی برای شناسایی هنرمندان، کشف استعدادهای جدید و نمایش آخرین دستاوردهای هنرمندان سراسر کشور است، ادامه داد: این جشنواره مکانی برای ارتباط بی‌واسطه علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران با هنرمندان است.

او با اشاره به اینکه هر هنرمند حداکثر با سه اثر در جشنواره حضور دارد، افزود: امکان حضور آثاری که در جشنواره‌های فجر گذشته شرکت کرده بودند، در این دوره وجود نداشت. در اختتامیه هم ۶ نفر از صنعتگران موفق به کسب سرو سیمین و ۶ نفر موفق به اخذ دیپلم افتخار ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌شوند.

محمودیان با اشاره به استقبال بازدیدکنندگان از جشنواره بیان کرد: زیبایی‌، خلاقیت و ظرایفی که توسط هنرمندان جوان خلق شده‌اند، از آغازین ساعات افتتاحیه نظر تمامی بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است و امیدواریم جشنواره ششم بتواند فصل جدیدی از اتفاقات تاثیرگذار برای ذینفعان این حوزه باشد

آثار فاخر جشنواره می‌تواند در مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرد

علی اصغر شالبافیان آثار حاضر در جشنواره فجر صنایع دستی را فاخر ارزیابی کرد و افزود: ابتکاری که معاونت صنایع‌دستی برای به نمایش درآوردن آثار هنرمندان به صورت سالانه انجام می‌دهد، قابل تقدیر است.

معاون گردشگری کشور با تاکید بر اهمیت تعامل هر چه بیشتر صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: تعامل هر چه بیشتر حوزه گردشگری و صنایع‌دستی موجب می‌شود که نحوه همکاری فعالان دو حوزه نیز واضح‌تر و شفاف‌تر شود.

شالبافیان تصریح کرد: برخی از آثار به نمایش درآمده در این جشنواره می‌تواند در هتل‌های سنتی و سایر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرند. هر قدر که فرهنگ ایرانی در مراکز گردشگری بهتر نشان داده شود، به‌طور حتم مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

معاون گردشگری کشور همچنین به تمامی فعالان گردشگری خصوصا صاحبان تاسیسات گردشگری توصیه کرد که از این جشنواره و آثار به نمایش درآمده بازدید کنند.

از جمله آثار حاضر در جشنواره می‌توان به فلزکاری، تذهیب، معرق، گلیم، طلاکوبی روی فلز، زری‌بافی، لاک‌تراشی، خراطی و سوخت‌کاری، قلمزنی، حکاکی سنگ، چاپ باتیک، طلاکوبی، پته دوزی، منبت، سرامیک، مشبک، قلم‌تراشی، سوزن‌دوزی، ملیله، سازه‌های چوبی، فلز، گلیم، شیشه دمی، احجام فلزی، زیورآلات، نقاشی روی پارچه، سوزن‌دوزی اشاره کرد.

ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر  ۱۸ تا ۲۴ بهمن‌ماه در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 655951 برچسب‌ها هنر صنایع دستی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هنر صنایع دستی جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی جشنواره صنایع دستی معاون صنایع دستی ششمین جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۴۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر آغاز شد

ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در روستای سرکره استان بوشهر در بخش‌های «چاووشی‌خوانی، منقبت خوانی»، «پرده‌خوانی، نقالی» و «عکس روستایی» در روستای سرکره دشتستان با حضور هنرمندان استان‌های مختلف آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید زمانی ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _ با اشاره به آغاز برنامه‌های ششمین دوره جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در استان بوشهر، اظهار کرد: این برنامه در دشتستان طراحی و اجرایی شده و برنامه هنری فرهنگی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف در بخش پرده‌خوانی در برازجان و بنداروز دشتستان اجرا شد.

وی از برگزاری اختتامیه ششمین دوره جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در روستای سرکره دشتستان خبر داد و افزود: این برنامه با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام جمعه و استاندار بوشهر و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا علیه‌السلام در روستای سرکره دشتستان با میزبانی مردم روستا در بخش‌های پذیرایی، اسکان و تغذیه برگزار شده است.

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام با بیان اینکه ششمین دوره جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در روستای سرکره دشتستان با حضور ۵۰ هنرمند در سه بخش «چاووشی‌خوانی، منقبت خوانی»، «پرده‌خوانی، نقالی» و «عکس روستایی» برگزار شده است گفت: ۵۰ هنرمند از استان‌های، خراسان رضوی، اردبیل، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، همدان، اصفهان و بوشهر برنامه‌های خود را اجرا و برترین‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند.

بخش جنبی جشنواره روستایی عشایری رضوی

مرشد میرزا علی و اسحاقی گرجی خواننده تیتراژ سریال پایتخت بخش جنبی ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی اجرا کردند. اجرای نقالی و پرده‌خوانی مرشد محسن میرزا علی و همچنین موسیقی زیبای منطقه مازندران توسط استاد هنرمند محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده تیتراژ سریال پایتخت در بخش جنبی ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در روستای بنداروز شهرستان دشتستان بوشهر برگزار شد. بخش جنبی ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی بوشهر در دو نوبت صبح و عصر در دبیرستان امام خمینی (ره) برازجان و مسجد ابوالفضل علیه‌السلام روستای بنداروز دشتستان با اجرا مسابقه پرده‌خوانی و نقالی بخش کودک و نوجوان با حضور داوران برجسته ملی انجام شد. در این آئین مرشد مجتبی حسن بیگی نیز در قالب کارگاه پرده خوانی امام رضا علیه‌السلام، با اجرای پرده‌خوانی و نقالی رضوی، شرکت کنندگان را با ابعاد تاریخی و مستند طومار پرده خوانی شیعی و حضرت امام رضا علیه‌السلام آشنا کردند.

اجرای چاووش‌خوانان و شروه‌خوانان

در ادامه این برنامه، استاد ستوده ۲ و شروه‌خوان برجسته بوشهری با اجرای چاووشی‌خوانی رضوی در مسجد ابوالفضل علیه‌السلام روستای بنداروز دشتستان حاضرین را به فیض رساندند. در مسابقه پرده‌خوانی و نقالی رضوی نرگس یوسفی مقدم از خراسان رضوی، رئوف پاشایی‌نژاد از تربت جام، مرسانا هبرزگر، امیر رضا حسینی از گناباد و امیر عباس کرامت از کاشمر و هنرمندان دیگری شرکت داشتند.

منبع: فارس

کد خبر 750184

دیگر خبرها

  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر آغاز شد
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان