Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراحل خرید خودرو

در ظاهر خرید خودرو خیلی ساده است. آگهی آن را مشاهده می‌کنیم، با فروشنده تماس می‌گیریم، بعد از مشاهده خودرو و گفتگو سند می‌زنیم، در آخر وجه را می‌پردازیم و خرید خودرو تمام می‌شود. در جمله خیلی راحت است؛ اما در عمل آسان نیست. نمی‌گوییم که سخت است؛ اما نکات و مراحلی وجود دارند که اگر رعایت نکنید، دچار دردسرهایی خواهید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب، قصد داریم، مراحل خرید خودرو را از صفر تا صد با نکات اصلی برای شما بنویسیم. اینکه برای خرید یک خودروی دست دوم، چه مراحل و مواردی را باید طی کنید.

مراحل خرید خودرو چیست؟

در حالت کلی مراحل خرید ماشین به صورت زیر است:

کارشناسی فنی قولنامه تعویض پلاک ثبت سند کارشناسی فنی خودرو

اولین مرحله خرید خودرو، کارشناسی فنی آن است. این مرحله اجباری نیست؛ اما انجام آن خیلی بهتر است و توصیه می‌شود. به هیچ وجه بدون کارشناسی خودرو، ماشین دست دومی را خریداری نکنید. بارها پیش آمده که فروشنده، خودروی تصادفی را به شکلی تعمیر و بازسازی می‌کند که اگر از خودرو چیزی ندانید، اصلاَ متوجه تصادفی بودن آن نخواهید شد. پس حتماَ همراه با یک کارشناس خودرو را بازدید کنید.

کارشناسی خودرو، یکی از مراحل مهم برای خرید ماشین است.

در حال حاضر، مراکز زیادی وجود دارند که کارشناسی ماشین را انجام می‌دهند. بعد از بررسی دقیق، در صورتی که خودرو هیچ مشکلی نداشت، کارشناس به شما کاغذی می‌دهد که تمام نتایج بررسی در آن نوشته شده‌است.

در کارشناسی فنی خودرو، موارد زیر انجام می‌شوند:

تست سلامت موتور تست تعلیق آزمایش تکنیکال تست عیب یابی تست رنگ و بدنه آزمایش و تست آج لاستیک تست چراغ و نور تست آپشن‌ها و تطبیق آن با کارت خودرو و سند

در حقیقت صفر تا صد اتومبیل به صورت دقیق در مراکز کارشناسی انجام می‌شود. البته این کار هزینه‌ای دارد و شما باید آن را بپردازید؛ اما باید گفت که ارزشش را دارد. برای مثال، یک خودروی پژو ۴۰۵ حدود ۲۳۰ میلیون (بهمن ۱۴۰۰) قیمت دارد. قیمت کارشناسی مبلغی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان (بهمن ۱۴۰۰) است. حالا این دو مبلغ را با هم مقایسه کنید. به نظرتان ارزش ندارد که حتی یک میلیون تومان برای کارشناسی هزینه کنید؟ خصوصا اگر قرار باشد، خودرو را از یک غریبه خریداری کنید. به هر حال ما به شما توصیه می‌کنیم، حتما قبل از خرید، خودروی را از نظر فنی و بدنه به یک کارشناس نشان دهید.

سوالات مهمی که هنگام خرید خودرو باید از کارشناس بپرسم

در مورد کارشناسی خودرو لازم است که چند سؤال زیر را از کارشناس بپرسید:

آیا کارکرد خودرو دستکاری شده‌است؟ آیا رنگ شدگی دارد یا خیر؟ همان‌طور که می‌دانید رنگ شدگی خودرو چیزی نیست که بتوان به راحتی و با یک نگاه متوجه شد؛ البته اگر نسبت به بدنه اطلاعات خاصی نداشته باشید. خودروها از نظر شدگی به یک لکه، دو لکه، سه لکه و دو رنگ تقسیم می‌شوند. البته همیشه رنگ شدگی به معنای تصادف نیست. شاید خودرو فقط یک تصادف جزئی داشته است؛ اما برای خودروهای دو رنگ احتمال اینکه مالک قبلی تصادف سنگینی داشته است، بیشتر خواهد بود. وضعیت لاستیک، باتری و دیگر قطعات به چه صورت است؟ آیا لاستیک‌ها آج دارند یا خیر؟ لوازم خودرو مثل ضبط و روکش به چه صورت هستند؟ همه خودروها دارای ضبط اولیه هستند و مسلماَ هم چنین وسیله‌ای باید به شما تحویل داده شود. وضعیت موتور و لوله اگزوز خودرو به چه صورت است؟

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص مراحل خرید خودرو، به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/car-purchase-steps/

تنظیم قولنامه خودرو

یکی دیگر از مراحل خرید خودرو، مربوط به تنظیم قولنامه است. البته در حال حاضر، دیگر نیازی به تنظیم قولنامه ماشین نیست و با استفاده از همان برگ سبزی که در مراکز تعویض پلاک داده می‌شود، همه موارد و ثبت سند به صورت دقیق انجام خواهد شد. به هر حال، شرایطی پیش می آید که گاهی نیاز است تا بعد از کارشناسی و قبل از تعویض پلاک، خودرو قولنامه شود. برای خودروهای لوکس یا برای مواقعی که زمان خرید و نقل و انتقال باید چند روز عقب بیفتد، تنظیم قولنامه می‌تواند انجام شود.

در قولنامه اطلاعات زیر نوشته می شود:

مشخصات کامل خودرو و وسایل درون آن اطلاعات کامل طرفین قیمت تمام شده و شیوه پرداخت مبلغ مبلغ بیعانه زمان و مکان تحویل خودرو نوع بیمه خودرو و مدت زمان باقیمانده آن مشخص کردن بدهی‌های موجود برای خودرو و مقدار خلافی آن (البته تسویه برعهده فروشنده است.) تعیین تکلیف مالیات خودرو شرایط فسخ و مبلغ خسارت تعویض پلاک

سومین مرحله خرید خودرو مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو است. در حال حاضر در مرکز تعویض تمامی کارها انجام می شود و دیگر نیازی به مراجعه به دفترخانه و غیره نیست.  در آنجا برگ سبز جدیدی به خریدار داده می‌شود که همان حکم سند خودرو را دارد. نکات و مواردی که فروشنده و خریدار باید در مرکز تعویض پلاک رعایت کنند، شامل موارد زیر هستند:

حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک الزامی است. در صورتی که فروشنده نتواند به هر علتی به مرکز مراجعه کند، باید وکالت نامه‌ای را به خریدار دهد تا او همه کارهای مربوطه را انجام دهد. هزینه وکالت نامه بر عهده فروشنده است. در صورتی که فروشنده کامل خریدار را بشناسد، تمامی مدارک را به خریدار در محضر تحویل می‌دهد و حتی هزینه‌ها را هم کامل پرداخت خواهد کرد؛ اما باز باید گفت که هنوز پلاک فروشنده روی خودرو قرار دارد تا زمانی که تمامی مراحل فک پلاک انجام شود. حتماَ باید فک پلاک انجام شود. در صورتی که فروشنده خودرو را با پلاک خود واگذار کند، هر خلافی که خریدار انجام دهد، به اسم فروشنده ثبت خواهد شد. بهتر است که هر دو طرف صبح زود به مرکز تعویض مراجعه کنند تا سریع کار خود را انجام دهند. مدارک قبلی و پلاک قدیمی به مرکز تعویض پلاک باید تحویل داده شوند. خودرو با پلاک جدید خارج خواهد شد. هزینه ارسال پستی کارت جدید خودرو بر عهده خریدار است. به هیچ وجه قبل از مشخص کردن وضعیت پلاک و فک آن، نباید اقدامی در خصوص ثبت سند و دریافت برگ سبز انجام داد.

برای تنظیم سند خودرو؛ نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست برگ سبز، کفایت می‌کند

ثبت و دریافت سند خودرو

در حال حاضر، دیگر نیازی به مراجعه به دفترخانه و ثبت سند نیست. همان برگ سبزی که در مرکز تعویض پلاک به خریدار داده می‌شود، حکم سند را دارد. در گذشته بعد از عملیات تعویض پلاک و پرداخت هزینه، فروشنده و خریدار باید به یک دفترخانه مراجعه می‌کردند تا مراحل ثبت سند انجام می‌شد.

در حال حاضر، مراحل خرید خودرو خیلی راحت‌تر از گذشته شده است. فقط کافی است تا خریدار و فروشنده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. تمامی مراحل در مرکز نوشته شده است. فقط باز هم تأکید می‌کنیم که حتماَ از قبل مدارک کامل همراهتان باشد.

ماخذ: مجله بیمه https://bimeh.com/mag/

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: مراحل خرید خودرو مرکز تعویض پلاک تنظیم قولنامه مرکز تعویض مرکز تعویض کارشناسی فنی حال حاضر ثبت سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار: دریافت ۴ گل در فوتبال اصلا خوب نیست/ تمرکزم روی لیگ است نه تمدید قرارداد

اوسمار ویرا سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پس از شکست تیمش مقابل آلومینیوم اراک و حذف از رقابت‌های جام حذفی،  اظهار کرد: این بازی از نظر احساسی و فیزیکی برای ما سخت و سنگین شد. در این مسابقه ما نتوانستیم بازی همیشگی خودمان را انجام دهیم. آلومینیوم، اما توانست با یک ریتم ثابت بازی کند. ما باید سعی کنیم اشتباهات را برطرف کنیم، چون لیگ را روبه‌رو داریم که بازی‌های آن سخت است.

او درباره دلایل تعویض بازیکنانی مانند ترابی، سروش رفیعی و عبدالکریم حسن گفت: بعضی وقت‌ها باید تعویض‌هایی انجام دهیم که بازیکنان حس رقابت بیشتری داشته باشند. شما دیدید آلومینیوم با بازیکنانی که داشت خوب بازی کرد. ما با تعویض‌ها توانستیم در وقت اضافه ۲ گل بزنیم و دوباره جلو بیفتیم؛ امروز مشکل ما در بخش هجومی نبود، در بخش دفاعی بود. در بازی حذفی شما نمی‌توانید یک گل در دقیقه ۹۰ و یک گل در دقیقه ۱۰۰ بخورید.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تصریح کرد: در بازی لیگ هم که یک بر صفر شکست خوردیم گفتم که بازی با آلومینیوم اینجا (ورزشگاه امام خمینی (ره)) سخت است. در این بازی نسبت به بازی لیگ متفاوت بودیم. فرق ما با بازی قبلی این بود که می‌دانستیم چه کاری باید انجام دهیم. حتی وقتی گل اول را خوردیم در نیمه دوم شانس ۲ به یک داشتیم و اگر گل را می‌زدیم شاید بازی تمام شده بود. ما باید بیشتر تلاش کنیم، چون سال دیگر هم ما اینجا بازی داریم و باید مشکل را برطرف کنیم.

اوسمار درباره اینکه هواداران پرسپولیس باخت با چهار گل را به یاد ندارند، گفت: چهار گل خوردن نه تنها در ایران، بلکه کلاً در فوتبال خوب نیست و ناراحتم می‌کند. بعد از چند بازی که گل نخوردیم به نظرم دریافت چهار گل خوب نیست.

او افزود: من یک لحظه هم به بازی با سپاهان فکر نکردم و تمرکزم به این بازی بود و تعویض‌هایی که انجام شد براساس همین بازی انجام دادیم. علیرضا بیرانوند شرایط بازی کردن را نداشت و تمرین هم با تیم نکرده بود تا در این بازی از او استفاده کنیم.  

سرمربی پرسپولیس گفت: صحبت‌هایی برای تمدید قراردادم شده است و برای ادامه همکاری علاقه دارم. ما  بازی‌های مهمی در لیگ داریم و باید احساساتمان را کنترل کنیم و تمرکزمان روی دیدار‌های مهم باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۴۹ میلیون تردد خودرو در ورودی و خروجی‌های آذربایجان‌غربی
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • طرح پلاک کوبی املاک مسکونی و تجاری شهرستان بردسکن اجرا می‌شود
  • درخشان: تعویض‌های اوسمار باعث شکست پرسپولیس شد
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»/ مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • خوردن چهارگل هیج جا خوب نیست و ناراحتم می‌کند
  • اوسمار مقصر حذف پرسپولیس را اعلام کرد
  • اوسمار: دریافت ۴ گل در فوتبال اصلا خوب نیست/ تمرکزم روی لیگ است نه تمدید قرارداد