Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، نهمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، اکران ۲ فیلم را در کارنامه خود ثبت کرد، همچنین چند حاشیه داشت و ۲ نشست خبری هم برگزار شد.

اخبار روز نهم این جشنواره را در ادامه از نظر می گذرانید.

سینمای راهبردی با نگاهی به فردا 

نشست تخصصی تحت عنوان «سینمای راهبردی با نگاهی به فردا» با حضور مهدی ناظمی (مجری) و سعید غفاری (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق) در نهمین روز از برگزاری خانه جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشک امانش نداد؛‌ کارگردان فیلم ۲۸۸۸ نشست خبری را ترک کرد

کارگردان فیلم ۲۸۸۸ تا سوال دوم بیشتر تاب نیاورد، وقتی از رشادت‌های شهید عباس دوران و عظمت بلندپروازان و خلبانان دفاع مقدس حاضر در سالن گفت؛ بغضش ترکید، اشک امانش نداد و سالن را ترک کرد و ادامه نشست خبری را به همکارانش واگذار کرد.

«شهرک» قصه‌ سردرگمی آدم‌هاست

بازیگر فیلم سینمایی شهرک گفت: تردیدهای آدم‌ها در زندگی، واقعی بودن و واقعی نبودن همه‌چیز و سرگردانی ای که آدم‌ها دارند، همه موضوعاتی است که این فیلم بر آنها دست می‌گذارد. 

مربی تیم ملی فوتبال به جشنواره فیلم فجر آمد

وحید هاشمیان مربی تیم ملی فوتبال به جشنواره فیلم فجر آمد.

اعلام نامزدهای بخش اقلام تبلیغی و اطلاع‌رسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر

هیات داوران بخش اقلام تبلیغی و اطلاع‌رسانی، در بیانیه‌ای اسامی نامزدهای بخش عکس، پوستر و آنونس چهلمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کردند.

علی اوجی: دو سال پژوهش، پشتوانه فیلم ٢٨٨٨ است 

تهیه کننده فیلم ٢٨٨٨ که درباره شهدای نیروی هوایی ارتش است، گفت: دو سال پژوهش پشتوانه این فیلم است و ساعتها مستند در مورد این فیلم تولید شده است.

چرا فیلمسازان ایرانی به آلمان علاقه دارند؟/ نگاهی به ۱۰ فیلم

استفاده از لوکیشن های خارجی برای فیلم‌های ایرانی، برخلاف دهه‌های گذشته، طی این سال‌ها با رونق بسیاری مواجه شده است. فیلم‌هایی که به فراخور قصه و گاه حتی بدون الزام درماتیک چندانی، دوربین خود را به خارج از مرزها برده و گوشه‌هایی از فیلم خود را در خارج از کشور تصویربرداری می‌کنند.

قاتق نان یا قاتل جان؟

«فیلمساز مولف» برخلاف مفهوم ظاهری خود، عنوان ثقیل و عمیقی است. مفهوم این عنوان در سینمای این سال‌های ایران، به کارگردانانی محدود شده که فیلمنامه کارشان را خود می‌نویسند درحالی­که مفهوم کلان این عنوان، بیشتر بر مدار سبک ساختاری خاص کارگردان و نگاه منحصری است که به جهان سینمایی خود دارد.

واکنش‌ مخاطبان «بی‌رویا» صفر و صدی است

کارگردان فیلم بی‌رویا با بیان این که واکنش‌ مخاطبان فیلم صفر و صدی است گفت: عده‌ای که با فیلم همراه شدند دوستش داشتند و برایشان جالب بود. یک طیف دیگری هم که کمتر روی فیلم متمرکز شدند ارتباط کمتری برقرار کردند.

قدرت معجزه در پیچ و خم سرنوشت

بدون قرار قبلی فیلم کارگردان است و تثبیت این‌که شاید بتوان از یک فیلمنامه عالی یک فیلم خوب ساخت اما با یک فیلمنامه نه چندان قوی و یک کارگردانی عالی یک فیلم متوسط در نهایت تولید خواهد شد.

تجربه ای متفاوت اما کم توفیق

بی رویا از دیگر فیلم‌های جشنواره چهلم است که اصولا فیلمی متفاوت است اما نمی‌تواند تعلیق لازم در یک اثر رمزآلود و معمایی را به مخاطب خود ارائه دهد. فیلم در نیمه اول به شدت خسته کننده است و مقدمه چینی‌اش طولانی است.

به آینده سینمای سیاسی امیدوار نیستم

کارگردان فیلم سینمایی تونل گفت: به آینده سینمای سیاسی امیدوار نیستم. چراکه فکر می‌کنم هنوز تفکر غالب برای انتقاد پذیری در قدرت وجود ندارد.

سرگردان میان ژانرها و سبک‌ها

رویا و بابک در بحبوحه‌ مهاجرتشان با دختری مرموز به‌نام زیبا آشنا می‌شوند، این آشنایی و اتفاقات بعد از آن، داستان فیلم را رقم می‌زند و اسراری را درباره‌ رویا برملا می‌سازد، رازهایی که باعث می‌شود شخصیت‌های ماجرا، جایشان با یکدیگر عوض شود.

دفاع بهروز افخمی از فیلم‌های جشنواره فجر

کارگردان فیلم سینمایی روباه گفت: منتقدان زمانی می‌توانند ‌بگویند فیلم‌های بهتر از لایه‌های دروغ و ماهان در میان فیلم‌های انتخاب نشده وجود دارد، که همه آنها را تماشا کرده باشند.

بی‌رویا؛ رنج ماندن و جراحت رفتن 

بعد از مدت‌ها، فیلمی دیدیم که پوسته‌های کلیشه‌ای و شعاری در ماجرای مهاجرت را کنار می‌زند و دست به جراحی روحی می‌زند.

وزیر فرهنگ: سال آینده حمایت از تولیدات سینمایی جدی‌تر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال آینده حمایت از تولیدات سینمایی با محتواهای اخلاقی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی جدی‌تر و به صورت روشن‌تر خواهد بود.

فیلمی با عطر و طعم ایرانی

یاسمین با بازی پگاه آهنگرانی پزشک مهاجر ایرانی است که در آلمان زندگی می‌کند و پس از سی سال به دلیل مرگ پدر مجبور به بازگشتی ناخواسته به وطن می شود و ...

پختگی و شاعرانگی در اوج تکامل 

بدون قرار قبلی تازه‌ترین ساخته بهروز شعیبی شبیه هیچ کدام از ساخته‌های ماقبل کارگردانش نیست و یک سبک و شکل تازه‌ای را با اقتباسی قابل تقدیر از یکی از داستان‌های کوتاه مصطفی مستور ارائه داده است.

حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» ادای دین به پدرم بود

کارگردان موقعیت مهدی گفت: این فیلم ادای دینی به پدرم بود زیرا او روزی از من قول گرفته بود که فیلمی درباره رزمندگان لشکر عاشورا به ویژه مهدی باکری تولید کنم. عکس مهدی باکری بخشی از آلبوم ترک‌زبانان کشورمان است.

«بی‌رویا» را باید دوبار تماشا کنید

بازیگر زن فیلم بی‌رویا با اشاره به معماهای این اثر گفت: مخاطبان بی‌رویا این فیلم را باید دو بار تماشا کنند. اساسا فیلم‌هایی که می‌شود دوباره آنها را دید فیلم‌های جالبی هستند.

نشست‌های فرهنگی نهمین روز خانه جشنواره

نشست‌های فرهنگی روز هشتم در خانه جشنواره، نشست سینما در دوران پساتلویزیون (دانشگاه صداوسیما)، نشست سینمای راهبردی با نگاهی به فردا، نشست فرهنگی سینما، دین و ایدئولوژی، نشست فرهنگی تنوع فرهنگی و زبانی در سینما و نمایش فیلم «جاده‌های سرد» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی برگزار می‌شود.

گردهمایی چهره‌های علمی فرهنگی در مهمترین رویداد سینمایی ایران

مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران با حضور اساتید دانشگاهی و علمی در حوزه‌های مختلف هنر و علوم انسانی در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به شکل ایده‌آل خود نزدیک‌تر شد.

ورود غریبه‌ها به جهان فیلم

در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر فیلم‌های بی‌رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری و فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به نمایش درآمد، دو فیلمی که با ورود غریبه‌ها به داستان فیلم نظم پیشین‌اش را از دست می‌دهد و اوضاع دگرگون می‌شود.

روایت خبرنگار ایرنا از حاشیه‌های اکران یک مستند در جشنواره چهلم

هشتمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که نمایش بهترین مستند بخش آوینی پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت باعث شده بود تا پای تعدادی از مسئولان به برج میلاد باز شود و اتفاقات قابل تاملی نیز پس از پایان نمایش مستند «سرباز شماره صفر» رقم خورد.

عیار چهل؛ شب هشتم/ مهندسی معکوس

در هشتمین شب از اکران‌های چهلمین جشنواره فجر دو فیلم با نام‌های بی‌رویا و بدون قرار قبلی به نمایش در آمد که در هر دو فرماسیونی‌ موقعیت مدار تحت‌لوای آرمان‌های روایت شکل گرفته است. آرمان‌هایی که به طرزی تماتیک سعی دارند به اعجازی آشنازدا دست یابند. 

«دست‌نوشته‌ها»؛ فرار از تله

دست نوشته‌ها نخستین و آخرین فیلم مهرداد مینویی با استخراج موقعیتی بکر و آرمانی از بحبوحه‌های دوران پساانقلاب و نهضت‌های ضدانقلابی‌ و به کارگیری آن در ساحت سینما توانسته بخشی از تاریخ سینمای ایران را در ژانر جنایی و اکشن به خود اختصاص دهد. 

شب هشتم جشنواره؛ شب کم‌فروغ «بی‌رویا»

فیلم بی‌رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری در میان ۱۶ فیلم اکران‌شده در هشت شب برگزاری جشنواره فیلم فجر با دریافت ۲۶ ستاره از منتقدان شب کم‌فروغی را پشت سر گذاشت.

دوقطبی موافقان و مخالفان «بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی»

دو فیلم بی‌رویا و بدون قرار قبلی ساخته آرین وزیردفتری و بهروز شعیبی در هشتمین روز جشنواره، موافقان و مخالفان سرسختی داشت که بار دیگر بحث تکثر و تنوع آرا درباره فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را داغ کرد.

«هناس» قصه تعهدی است که ما در برابر وطن و خانواده داریم

هناس قصه تعهدی است که ما در برابر وطن و خانواده داریم. قصه مرز است، مرزی که دیگری آن را مورد هجوم قرار داده و حالا ما آدم‌های معمولی باید پای دیگری را قلم کنیم.

«شهرک» ربطی به «بازی مرکب» ندارد 

کارگردان فیلم شهرک در نشست رسانه‌ای این فیلم در پاسخ به شباهت این اثر با فیلم بازی مرکب گفت: در مرحله پساتولید فیلم که بودیم بازی مرکب پخش شد و فکر نمی کنم ارتباطی به هم داشته باشند.

«بدون قرار قبلی» نمره قبولی از منتقدان گرفت

فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی در میان شانزده فیلم اکران شده چهلمین جشنواره فیلم فجر، توانست با مجموع ۴۱.۵ ستاره، نمره قابل قبولی از منتقدان سینما دریافت کند.

«موقعیت مهدی»؛ پر از حس و یک شعر بلند زیبا

لیلی گلستان بعد از دیدن فیلم سینمایی موقعیت مهدی ضمن تمجید از ساخته هادی حجازی‌فر این اثر سینمایی را فیلمی به شدت انسانی، پر از حس و یک شعر بلند زیبا دانست.

بزرگداشت «احمدرضا معتمدی» در اختتامیه جشنواره چهلم

بزرگداشت احمدرضا معتمدی روز جمعه در مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

سکانس ۸؛ جابه‌جایی هویت

هشتمین روز از جشنواره چهلم فجر با نمایش دو فیلم بی رویا و بدون قرار قبلی در برج میلاد به پایان رسید.

مصطفی زمانی: نام امام رضا (ع) در پذیرفتن نقشم تأثیر داشت

بازیگر بدون قرار قبلی گفت: از آنجایی که نقشم در این فیلم خادم امام رضا (ع) بود، آن را پذیرفتم چون برای رسیدن به جایی که امروز هستم از امام رضا (ع) قوت قلب گرفتم.

از ادعای سرقت ادبی «ملاقات‌خصوصی» تا الهام از پولانسکی و برگمان در «بی‌رویا»

روز هشتم جشنواره فیلم فجر روز پرحاشیه و نسبتا خبرسازی بود، عضو انجمن فیلمنامه‌نویسان ایران ادعای سرقت ادبی فیلمنامه ملاقات خصوصی را مطرح و کارگردان فیلم بی‌رویا از الهام از بزرگانی چون «اینگمار برگمان» و «رومن‌ پولانسکی» در فضاسازی و روایت فیلم خود سخن گفت.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر بدون قرار قبلی کارگردان فیلم فیلم سینمایی جشنواره چهلم بهروز شعیبی موقعیت مهدی هشتمین روز دو فیلم بی رویا یک فیلم آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۵۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival

جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن (Turkmen Racing Horse Festival) هر سال در آخرین یکشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود و هدف آن بزرگداشت یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب جهان و نماد غرور ملی ترکمنستان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره اسب‌دوانی ترکمن Turkmen Racing Horse Festival، هر سال در آخرین یکشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود که سال جاری مصادف با بیست‌وهشتم آوریل (نهم اردیبهشت ۱۴۰۳) است. این جشنواره یک تعطیلات مهم و نماد غرور ملی است، اما در ترکمنستان یک یکشنبه کاری محسوب می‌شود و مدارس و ادارات در طول آن باز هستند.

ترکمنستان کشوری واقع در منطقه جنوب غربی آسیای مرکزی و همسایه قزاقستان، افغانستان، ایران و ازبکستان است. دریای خزر در امتداد مرز غربی این کشور قرار دارد و اسب‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از تاریخ و فرهنگ آن هستند، از این‌رو یک فصل کامل در آن به مسابقات اسب‌دوانی اختصاص دارد. نژاد اسب آخال‌تکه، افتخار ترکمنستان است که احتمال دارد یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب در جهان باشد.

نژاد آخال‌تکه حداقل سه‌هزار سال قدمت دارد و تکامل‌یافته نژاد اسب ترکمن هستند که در قرون وسطی به عشایر کوچ‌نشین ترکمنستان تعلق داشتند و اکنون منقرض شده‌اند.

این نژاد اسب به چند دلیل بسیار کمیاب است؛ از نظر تاریخی، به دلیل کمبود غذا و آب برای اسب‌ها و انسان‌ها، این نژاد مجبور بود برای زنده ماندن خود را سازگار کند و مقاوم‌تر شود. همچنین تعداد زیادی هم‌خونی در جمعیت این اسب‌ها رخ می‌دهد که منجر به آسیب‌پذیری یا تهدید شدن آن‌ها توسط اسب‌های برجسته شده است. امروزه تنها حدود شش‌هزار اسب آخال‌تکه در جهان وجود دارد.

تاریخ جشنواره اسب‌دوانی ترکمن ۱۴۰۳

تاریخ جشنواره اسب‌دوانی ترکمن در سال ۲۰۲۴ روز بیست‌وهشتم آوریل مصادف با نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

تاریخچه جشنواره اسب‌دوانی ترکمن‌

جشنواره اسب‌دوانی ترکمن‌ها زمانی برای گردهمایی علاقه‌مندان به اسب و سوارکاری است و گرامیداشت نماد ملی ترکمنستان، اسب آخال‌تکه است. این نژاد بومی ترکمنستان و اسبی باشکوه و ایده‌آل به‌ویژه برای مسابقات اسب‌دوانی است، زیرا به سرعت، هوش و استقامت شهرت دارد. رنگ روشن آن‌ها، همراه با پوست بسیار براقی که از موهای بسیار ظریف و ابریشمی تشکیل شده است، به این اسب‌ها لقب «اسب‌های طلایی» را می‌دهد.

ترکمنستان یک سنت باستانی سه‌هزار ساله در مسابقات اسب‌دوانی دارد که مطابق با آن اسب‌های آخال‌تکه به‌دلیل ویژگی‌های برترشان مانند قدرت و استقامت، به‌منظور شرکت در مسابقات به‌طور انتخابی پرورش داده می‌شوند. این اسب‌ها در گذشته علاوه بر مسابقه، برای حمل‌ونقل نیز استفاده می‌شدند، اما امروزه به‌طور انحصاری برای مسابقه پرورش داده می‌شوند و نماد غرور ملی هستند، تا آنجا که عکس آن‌ها روی تمبرهای پستی، اسکناس‌ها و نشان ملی ترکمنستان دیده می‌شود.

ترکمنستان در اواخر دهه ۱۸۰۰، بخشی از امپراتوری روسیه شد و زمانی که این اتفاق افتاد، روس‌ها مزارع پرورش اسب‌های آخال‌تکه را در حدود سال ۱۸۸۱ تأسیس کردند. روس‌ها سال ۱۸۸۵ برای وارد کردن این نژاد یک ثبت رسمی اسب آخال‌تکه در سطح بین‌المللی ایجاد کردند. با این حال هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۲ شکل گرفت، تحولات اقتصادی و سیاسی با تعطیلی این مزارع پرورش همراه بود که این امر منجر به کاهش شدید تعداد اسب‌ها شد. تنها در سال ۱۹۷۹ بود که این نژاد به ایالات متحده برده و دوباره پرورش داده شد.

این نژاد از اسب‌ها که به قدرت و استقامت معروف هستند، یکی از پرطرفدارترین اسب‌های جنگی بوده‌اند و امروزه در شرایط بیابانی پرورش داده می‌شوند، زیرا قادر به تحمل دمای شدید هستند و ویژگی‌های تطبیقی بسیاری دارند که موجب بقای آن‌ها شده است.

یکی از معروف‌ترین اسب‌های آخال‌تکه به نام ابسنت، در دهه ۱۹۶۰ در مجموع شش مدال را در مسابقات مختلف اسب‌دوانی المپیک کسب کرد.

کد خبر 748765

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • پخش گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم از شبکه خبر
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • واکنش تند همسر سابق مهدی قایدی به شایعات