Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، امشب در برنامه تلویزیونی به وقت ایران شبکه آموزش، اظهار کرد: در گذشته فاصله تحصیلی بین دانش‌آموزان پسر و دختر، 70 درصد به 30 درصد بود که اکنون این نسبت به 49.5 درصد دختران و 50.5 درصد پسران رسیده است؛ به عبارت دیگر فرصت دسترسی به آموزش برای دختران و زنان ما فراهم شده است تا جایی که در آموزش عالی حضور دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران است

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای دانش‌آموزان عشایر فرصت تحصیل فراهم شده است، افزود: قبل از انقلاب چون در مناطق عشایری، مدرسه متوسطه وجود نداشت، دانش‌آموزان این مناطق ترک تحصیل می‌کردند اما اکنون در سراسر ایران که مناطق عشایری داریم، مدارس شبانه‌روزی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکیم‌زاده اضافه کرد: قبل از انقلاب 10 هزار دانش‌آموز عشایر داشتیم که اکنون به 208 هزار دانش‌آموز رسیده است و شاهد افزایش 11 درصدی دانش‌آموزان دختر عشایری هستیم؛ از سوی دیگر در تمام برنامه‌ها، پیوست عدالت پیش‌بینی می‌شود؛ همچنین قرارگاه عدالت آموزشی به دستور وزیر شکل گرفته که فرصت‌های برابر را برای دختران دانش‌آموز در مناطق کمتر برخوردار فراهم کنیم.

وی در خصوص عملکرد آموزشی بعد از انقلاب بیان کرد: یکی از شاخص‌ها، نرخ پوشش تحصیلی است که در حال حاضر نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی بالای 98 درصد است؛ همچنین یکی از اتفاقات خوب، پوشش پیش دبستانی است که کلید عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم و دوزبانه است؛ در حال حاضر پوشش پیش‌دبستانی بالای 70 درصد است و این عدد در مناطق روستایی بالای 50 درصد است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ایران، سنجش ورود به دبستان 100 درصد است، افزود: در کشورمان، مناطق صعب‌‌العبور داریم و پوشش سنجش یک میلیون و 500 هزار نوآموز خیلی سخت است و همچنین کار تخصصی است اما جزو معدود کشورهایی هستیم که این برنامه را به این گستردگی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در دوره پیش از دبستان که دوره اساسی و شکل گیری شخصیت کودکان است، تا سال گذشته دچار تشدد و پراکندگی بودیم که خوشبختانه سازمان تعلیم و تربیت کودک شکل گرفت. البته ما در دوره پیش‌دبستانی در سال‌های گذشته، برنامه شکل‌گیری هویت کودکان را داشتیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه معتقدیم آموزش از تربیت جدا نیست، گفت: «تربیت» فقط کار مربی تربیتی نیست و همه معلمان نقش تربیتی دارند. به نظرم تربیت یک کودک، رسالت یک جامعه است و همه نقش دارند چرا که مدرسه رقیب جدی به عنوان فضای مجازی و رسانه پیدا کرده است. باید ببینیم چقدر محصول و سینمای مختص کودکان داریم؟

وی تصریح کرد: همه باید پای کار بیایند و مشارکت کنند و هر کسی باید سهم و نقش خود را ایفا کند. مثلا برای اینکه تراکم در مدارس نداشته باشیم باید مجوزهای لازم جذب نیرو داده است. به عنوان مثال ببینید در دو، سه دهه گذشته، معلمان از چه مسیری وارد آموزش و پرورش شدند؛  معلمانی داشتیم که هیچ آموزش تربیت معلم ندیدند.  

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل گفت: یک گروه دانش‌آموز واجب التعلیم هستند اما به مدرسه نرفتند که بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند و یک عده هم وارد نظام آموزشی می‌شوند اما قبل از اینکه دوره را به اتمام برسانند، ترک می‌کنند که تارکان آموزشی محسوب می‌شوند.

وی افزود: برای این گروه برنامه انسداد بی‌سوادی اجرا می‌شود. دلایل عدم حضور را که بررسی می‌کنیم برخی موارد به آموزش و پرورش و برخی به خارج از آموزش و پرورش باز می‌گردد؛ در حال حاضر 200 مدرسه داریم که یک دانش‌آموز دارند.

حکیم‌زاده اضافه کرد: درباره بازماندگی از تحصیل گزارشی تهیه شد که مشخص شد 2.3 درصد دلایل مربوط به مسائل آموزشی چون دور بودن از مدرسه بود و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در باماندگی از تحصیل دخیل است که نیازمند هم افزایی ملی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش پوشش تحصیلی دبستان ها دوره ابتدایی دانش آموز آموزش و پرورش دانش آموزان حال حاضر حکیم زاده دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۵۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزکرمان،طاهره زحمت کش گفت درطرح شهید محمودوند که شناسایی چهره به چهره بازماندگان از تحصیل است در دو سال اخیر در آن مدیران مدارس به عنوان پیگیری کننده تعریف شده و باید با داشتن کد ملی دانش آموز بازمانده، آدرس محل سکونت زمان تولد و با به کارگیری انواع روش‌های شناسایی علل بازماندگی دانش آموز را بررسی و پیگیری کنند.
وی افزود پایان اردیبهشت‌ماه آخرین مهلت سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان توجه جدی به دانش آموزان دیرآموز، سنجش به موقع نوآموزان پیش دبستانی و مداخله به هنگام، توجه جدی به دانش آموزان مناطق محروم، روستایی و عشایر، فرهنگ سازی و نگه داشت دانش آموزان جذب شده را راهکارهای اولویت‌دار در کاهش بازماندگان عنوان کرد

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • آغاز ارزیابی جهش تحصیلی ابتدایی از ۱۵ اردیبهشت ماه
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند