Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

شرق/ تله توسعه

«شرق» گفت‌وگویی دارد با کمال اطهاری که با عنوان «ایران در تله توسعه جدید» عکس یک شده. احمد غلامی سردبیر این روزنامه از مفهوم وضع موجود شروع کرده و به تله توسعه رسیده است، شرحی از آنچه طی سال‌ها به خصوص از مشروطیت تا کنون بر ایران رفت ارائه شد و نهایتا این سوال که «آیا ما می‌توانیم از تله توسعه و فقر بیرون بیاییم؟» اطهاری هم در پاسخ می‌گوید: «تداوم این وضعیت سرانجامی فاجعه‌بار خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌تر هم گفته‌ام که من امیدم را به حوزه سیاسی ایران از دست داده‌ام. به‌ویژه بعد از آنکه برنامه چهارم توسعه که در دولت اصلاحات با اجماع کارشناسی تهیه شده بود، از سوی احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد و هیچ‌کس با آن مخالفت نکرد. ... دولت روحانی نیز که الگوی خود را به‌ جای برنامه چهارم، برنامه سوم گذاشت و سوار همان موتور معیوب رانتی مسکن شد و شیوه به‌رانت‌سپاری جامعه را به اسم اقتصاد آزاد ادامه داد. خب تحریم چنین دولتی نیز با وجود اینکه دیگر برای همه شاخ و شانه نمی‌کشید، آسان بود. حالا بعد از دولت روحانی، دولتی سر کار آمده که آشکار و پنهان می‌گوید 30 سال وقت تلف کرده‌ایم و دیگر فرصتی برای تلف‌کردن نداریم؛ اما باز هم می‌خواهد به‌رانت‌سپاری جامعه را ادامه دهد، سوار همان موتور معیوب رانتی مسکن شود و به صورت تکراری دم از ساختن سالی یک میلیون مسکن می‌زند؛ اما این بار با جیب خالی. در این دولت و مجلس یکدست‌شده اراده و تدارک برای تدوین برنامه‌ هفتم توسعه مشاهده نمی‌شود و به جای آن به بازی نوشتن طرح مشغول‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «به نظر من موضوع برجام هم به این سادگی‌ها نیست، الان که طالبان و کرونا هنوز مهار نشده‌اند، غرب مدارا می‌کند؛ اما چنین دولتی با چنین اقتصادی، همه را به تحریم چندباره وسوسه خواهد کرد. حاکمیت برای جلوگیری از این وسوسه باید به جای یکدستی، از ابتدا توسعه‌بخشی را هدف دولت جدید قرار می‌داد، اکنون نیز تنها همین چاره را دارد. راه دستیابی به آن نیز روشن است: آموختن شیوه تدوین برنامه چهارم توسعه و اقتباس از چارچوب آن برای تدوین برنامه هفتم توسعه. این کار باید هرچه زودتر صورت گیرد و جایگزین سرگرمی تعریف طرح‌های عجیب‌و‌غریب در اندیشکده‌های نوروییده، بند‌کردن به جناح مقابل و گفتمان‌های تخیلی مانند تشکیل «جمهوری دوم» شود.»

ایران/ ثبات ارزی

«ایران» دیدار دیروز رهبری با فرماندان نیروی هوایی ارتش را با یک عکس افقی بزرگ در صفحه یک امروز خود بازتاب داده و تیتر زده «تهاجم ترکیبی علیه دشمن». اشاره‌اش هم به این سخن رهبری است که فرمودند «در مقابل تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی دشمن، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم».

این روزنامه دولتی در مطلب دیگری هم  از تأثیر افزایش صادرات نفتی وغیرنفتی برنزولی شدن نرخ ارز و طلا گزارش داده و با عنوان «راز ثبات ارزی» نوشته: «سال‌هاست که بازارهای ایران نسبت به محدودیت‌های تحریم بی‌تفاوت شده و تنها رخدادهای واقعی درعرصه اقتصاد بر آنها مؤثر است. در این راستا مهمترین عاملی که به روند نزولی نرخ ارز منجر شده، افزایش قابل توجه درآمدهای ارزی کشور است. در کنار رشد صادرات غیرنفتی، در شش ماهه اخیر صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی نیز با افزایش قابل توجهی همراه شده است، به‌طوری که سیداحسان خاندوزی از رشد 40 درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم نسبت به آخرین ماه کاری دولت قبل خبر داده است. بدین ترتیب برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان سال‌جاری درآمد صادرات نفت به 35 میلیارد دلار برسد. رقمی که با افزوده شدن 45 میلیارد دلار از محل صادرات غیرنفتی کشور درمجموع به 80 میلیارد دلار می‌رسد. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که در دولت سیزدهم تنها صادرات نفتی و غیرنفتی افزایش نیافته است و روند بازگشت ارز حاصل از آن به کشور تسهیل شده است. علاوه براین، افزایش قابل توجه قیمت نفت طی ماه‌های اخیر نیز به رشد درآمدهای ارزی کشور کمک کرده است.»

آفتاب یزد / انزوای سیاسی

«آفتاب یزد» سعید جلیلی و علی لاریجانی را عکس یک کرده و از «انزوای سیاسی» آنها می‌نویسد. این روزنامه اصلاح‌طلب با این ادعا که لیست سیاسیون خارج از گود بلندتر شده، به نقل از محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی نوشته: «سیاسیون ذیل یک مدیریت عالی‌تر به دو گروه خودی و غیر خودی تقسیم می‌شدند. افرادی که خودشان را در مرکزیت پیدا کرده و متصل به حلقه خودی می‌دیدند، سعی می‌کردند منتقدین، مخالفین و یا مزاحمین سیاسی خود را که می‌توانستند منتقد یا آلترناتیو شان باشند؛ حتی المقدور از دایره تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دور نگه‌دارند. یکی از این راه‌ها برای دور نگه داشتن هم انحصار و منزوی کردن آن شخصیت‌ها و یا افرادی که متصل به جریان‌های منتقد و مخالف بودند، بود.» وی تاکید کرد:«این موضوع از ابتدای انقلاب در اشکال مختلف و رنگ‌های متنوع باز تولید شده و تا الان که به بازتولید نگاه انقلابی و غیر انقلابی رسیده‌ایم ادامه دارد. در حال حاضر مجلس انقلابی، دولت انقلابی و قوه قضائیه انقلابی و در حقیقت نظام سیاسی انقلابی را تجربه می‌کنیم. بعد از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی اولین کارکردش بازتولید مفهوم رفتار انقلابی این است که عده‌ای درک درستی از انقلاب و مفاهیم انقلابی ندارند و حضورشان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مخل روند انقلاب و آمال و آرمان‌های انقلابی است. لذا باید دور نگه داشته شوند. اگر این افراد کم خطر هستند فعلا کاری با آن‌ها نداشته باشند اما اگر خطر از سوی آن‌ها احساس می‌شود آن‌ها را در مضیقه‌های بیشتری قرار بدهند. این افراد هر چقدر که نا هماهنگ‌تر و نوازنده ساز‌های مخالف‌تری باشند در انزوای بیشتری قرار می‌گیرند. مثل افرادی که در گذشته به حاشیه رانده شدند.» او تاکید کرد:« من فکر می‌کنم که مسئله به انزوا کشاندن پاره‌ای از افراد مثل آقای لاریجانی و امثال او، یک دلیل عمده داشته و آن هم این است که وجود آن‌ها در عرصه سیاسی مزاحم تحقق پاره‌ای از برنامه‌ها بوده است»

کیهان/گواهی مرگ اسرائیل

«کیهان» دیدار دیروز رهبری با فرماندان نیروی هوایی ارتش را عکس و تیتر یک کرده و بر آن بخش از سخنانشان تاکید دارد که گفتند «متولیان رسانه‌ها مسئولان درجه اول جهاد تبیین هستند».

این روزنامه اصولگرا در مطلبی که تیتر دو کرده نیز به نقل از هاآرتص نوشته  «اسرائیل گواهی مرگ (نابودی) خود را امضا کرده و تنها باید منتظر باشیم تا زمان آن مشخص گردد... اسرائیل دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد.»

افزایش مرگ و میرهای روزانه کرونا به 114 نفر نیز در یکی دیگر از مطالب امروز کیهان مورد توجه قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: «در شرایطی که با ادامه روند صعودی تعداد فوتی‌های روزانه کرونا دیروز 114 هموطن دیگر جان خود را از دست دادند، وزیر بهداشت گفت: ۹۰ درصد افرادی که بر اثر اُمیکرون بستری می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند.»

آرمان ملی/ مافیان گرانی

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود نوشته «مافیای گرانی را لاپوشانی نکنید؛ نمی‌شود». در این گزارش آمده است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون در بازار گوشت‌قرمز قیمت‌ها با رشد بی‌سابقه‌ای همراه شده به‌گونه‌ای که در برخی از محصولات گوشتی قیمت‌ها از هر کیلو 330 هزارتومان نیز عبور کرده است در این میان برخی از تشکل‌ها صادرات دام زنده را دلیل کمبود و گرانی اعلام کرده و برخی دیگر معتقدند مافیای بازار با احتکار دام و مهندسی عرضه بازار را به تنش رسانده‌اند. البته دیوار حاشا در این زنجیره خیلی بلند است چرا که عده‌ای متولیان تشکلی اساسا گرانی را تکذیب کرده و اعداد و ارقام اعلام شده از سوی رسانه‌ها را شایعه‌سازی مافیای واردات دانسته که قصد دارند با ایجاد گرانی کاذب زمینه رشد واردات گوشت را فراهم آورند. اما تمامی این ادعاها و بازار داغ اظهارات عجیب و غریب چیزی جز فرار روبه جلو نبوده و مافیای بازار کسی جز شرکت‌های بزرگ و صاحبان سرمایه‌ای نبوده که با در اختیارداشتن کل زنجیره تولید تا مصرف و سهم بالایی که در تامین نیاز بازار دارند و برحسب اتفاق همین قدرت بالا آنها را به لیدرهای پیدا و پنهان تشکل‌ها مبدل کرده برای سفره مردم نسخه می‌پیچند و متاسفانه ضعف دولت در نظارت و کنترل زنجیره و نفوذ این گروه‌ها در لایه‌های قدرت باعث شده تا دولت و ستادهای تنظیم بازار همواره یکقدم از آنها عقب باشند و طرح‌هایی که هراز چند گاهی از سوی مسئولان دولتی همچون درج قیمت تولیدکننده و یا خرید اینترنتی محصولات دولتی اجرا می‌شوند نیز پس از چند صباحی کارایی خود را از دست داده و به فراموشی سپرده شوند.»

جوان/ علم و الهیات

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به دیدار دیروز رهبری با فرماندان نیروی هوایی ارتش اختصاص داده و تیتر زده «فرمان جهاد تبیین و تهاجم فرهنگی». این روزنامه اصولگرا مهدی گلشنی فیزیکدان و نظریه پرداز ایرانی را عکس دو کرده و با تیتر ««آکسفورد» به الهیات راه داد «شریف» نداد!» به نقل از وی نوشته: « ما راهی جز این که نگاه چندبعدی به مسائل خود داشته باشیم نداریم. الان دانشگاه ام‌آی‌تی لیسانس مشترک بین مهندسی و علوم انسانی می‌دهد یعنی یک تعداد از این دروس و یک تعداد از آن دروس. ما در رسیدن به یک زبان مشترک خیلی عقب هستیم. دستیابی به این زبان مشترک هم معطوف به این است که به این نقطه برسیم: «ما همه چیز را نمی‌دانیم.» بنابراین همه باید کنار هم قرار بگیریم، همه باید در این بازار علمی باشند. این ایده در امریکا خیلی موفق بوده است. من در بعضی از کنفرانس‌هایی که با موضوع «علم و الهیات» برگزار می‌شد شرکت می‌کردم، چه کسانی کنار هم نشسته بودند؟ فیزیکدان، زیست‌شناس، کشیش، فیلسوف و متخصص علوم شناختی. به نظرم اگر ما بتوانیم در جامعه خودمان این نگاه چندضلعی و چندبعدی را رایج کنیم حتی از میزان نزاع‌های سیاسی هم کاسته خواهد شد.»

اعتماد/ برخورد با دانشگاهیان

«اعتماد» موضوعی که دیروز تیتر یک کرده بود یعنی قتل فجیع زن اهوازی را ادامه داده و بازتاب این موضوع را در یادداشت‌هایی به قلم زنان دنبال کرده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در مطلب دیگری هم به موضوع نحوه مواجه با دانشگاهیان پرداخته است. دلیلش این است که خبرنگار این روزنامه دیروز از سخنگوی دولت درباره این موضوع و اخراج اساتید دانشگاه پرسیده و در پاسخ شنیده بود که «من از روزنامه اعتماد درخواست می‌کنم، توضیحات دکتر محمد فاضلی را درخصوص اخراج یا بازنشستگی پیش از موعد استادان را عینا در صفحه نخست روزنامه منتشر کند». از همین رو ماجرا را پیگیری کرده و نوشته: «روزنامه اعتماد درخواست سخنگوی دولت را لبیک گفته و با دعوت از اساتید دانشگاهی، صاحبان فکر و اندیشه و تحلیلگران به سهم خود تلاش خواهد کرد در این زمینه، کرسی آزاداندیشی را با حضور استادان و صاحب‌نظران حوزه فکر و اندیشه برپا کند. در همین راستا، خبرنگار اعتماد ساعتی پس از پایان نشست خبری سخنگوی دولت در تماسی با محمد فاضلی استاد دانشکده شهید بهشتی، دیدگاه او را درخصوص نحوه فعالیت کمیته‌های جذب جویا شد و محمد فاضلی در جریان این گفت‌وگو، ضمن تاکید بر این مطلب که دیدگاه‌های خود را درخصوص نحوه مواجهه برخی مدیران با استادان و دانشگاهیان در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر خواهد شد، از مکانیسمی که در کمیته‌های جذب در خصوص جذب یا پایان کار استادان وجود دارد، انتقاد کرد. روزنامه اعتماد با برپا کردن کرسی آزاداندیشی در این زمینه از همه استادان دانشگاهی، صاحبان فکر و اندیشه و نظریه‌پردازان دعوت می‌کند به این بحث بپیوندند تا از دل این بحث و تبادل‌نظر، کمکی به ساختار آموزش عالی کشور به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه شود.»

وطن امروز / در کوزه

«وطن امروز» تیتر و عکس خود را یکی کرده و به دیدار دیروز رهبری با فرماندان نیروی هوایی ارتش اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به سیاست خارجی و موضوع برجام پرداخته و با اشاره به اظهارات اخیر ند پرایس که در نشست خبری خود گفته بود معافیت‌های تحریمی اخیر به نفع آمریکاست و نه ایران، تیتر قبلی خود را تایید و تاکید کرده است. وطن امروز با عنوان «همان درِ کوزه شد!» نوشته: «پیش از اینکه سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده به اهداف دولت آمریکا در معافیت‌های هسته‌ای اعتراف کند، «وطن‌امروز» در گزارش روز یکشنبه خود با عنوان «بگذار در کوزه» درباره برخی فضاسازی‌ها در تفسیر نابجا و هیجانی از این اقدام دولت بایدن نوشته بود: هر گونه ذوق‌زدگی از این حرکت آمریکا و تفسیر آن به حسن‌ نیت بایدن و تیمش در وین، نادرست و گمراه‌کننده است. حسن‌ نیت واشنگتن تنها در صورت دادن یک امتیاز بزرگ حقیقی که می‌تواند رفع تحریم یا آزادسازی دارایی‌های ارزی ایران باشد معنا می‌یابد. در بخش دیگر این گزارش آمده بود: روی دیگر اقدام آمریکا در بازگرداندن معافیت‌های تحریمی هسته‌ای، تسهیل محدودیت‌های هسته‌ای ایران و اطمینان‌بخشی از آنها در صورت وقوع توافق احتمالی است و به همین خاطر یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته این تصمیم «برای اطمینان از پایبندی سریع ایران به تعهداتش در صورت حصول توافق در مذاکرات وین ضروری خواهد بود».

صبح نو / حکمرانی نو

«صبح نو» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز رهبری را عکس روی جلد کرده و اما در انتخاب تیتر متفاوت عمل کرده است یعنی به جای تاکید روی بحث جهاد تبیین و تهاجم ترکیبی، تیتر زده «محاسبات آمریکایی‌ها غلط از آب در آمد».

این روزنامه اصولگرا البته مطالب قابل توجه دیگری هم دارد مثلا گفت‌وگویی با معاون سیاسی سپاه که با تیتر «دشمن را با «تهاجم ترکیبی» منفعل می‌کنیم» منتشر شده است. 

صبح نو همچنین اظهارات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را با تیتر «به حکمرانی نو نیاز داریم» بازتاب داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری هم به مذاکرات هسته‌ای و سیاست خارجی پرداخته و ضمن بررسی احتمال دستیابی به توافق در دور هشتم، تیتر زده «ملاک ایران برای توافق خوب»

 


 

منبع: فردا

کلیدواژه: روزنامه ها کرونا خبر به روایت فردا ثبات ارزی روزنامه اصولگرا روزنامه اعتماد صادرات نفت وطن امروز قابل توجه تله توسعه تیتر زده دیگری هم هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است

امیر سرتیپ خلبان واحدی با بیان اینکه نخبگان در رفع مسائل نهاجا نقشی بی بدیل دارند، گفت: امروز نیروی هوایی به برکت خون شهدا، نیرویی آماده، با اقتدار و مطیع فرماندهی معظم کل قوا برای جانفشانی در راه صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و حفاظت از کیان کشور است.

به گزارش ایسنا به نقل از  ارتش، امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع نخبگان و پژوهشگران دانشگاه هوایی شهید ستاری، گفت: بحمدلله امروز مجموعه دانشگاه هوایی شهید ستاری یک مجموعه منظم، پای کار و علمی است و در عملیاتی شدن نیروی هوایی نقش اساسی را ایفا می‌کند.

وی نقش نخبگان و پژوهشگران دانشگاه شهید ستاری را در رفع مسائل و مشکلات نیروی هوایی بی‌بدیل دانست و از پژوهشگران و نخبگان خواست که در این عرصه به نیروی هوایی کمک کنند؛ زیرا مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش خطاب به اساتید و نخبگان دانشگاه هوایی، با بیان اینکه نقش شما برای آموزش جوانان و دانشجویان نقش بسیار مهمی است و الگوپذیری را باید در دانشجویان اجرایی کنید، باید جوانان را به شکلی در مسیر انقلاب اسلامی سوق دهیم که بتوانیم پویایی، شادابی و ارتقا را در نیروی الهی ببینیم.
وی تصریح کرد: سه وظیفه اصلی باید در این دانشگاه در اولویت قرار بگیرد؛ اول پرورش افسر عالم، دوم تولید علم و مسئله سوم اینکه باید به تربیت عالم و تولید علم برای تحول در نیروی هوایی جهت دهیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: امروز نیروی هوایی به برکت خون شهدا و وجود جوانانی متخصص و ولایی، نیرویی آماده، با اقتدار و مطیع فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای جانفشانی در راه صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و حفاظت از کیان کشور عزیزمان ایران است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صفحه نخست روزنامه‌های استانی- شنبه ۱۳ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه - شنبه ۱۳ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه استانی - شنبه ۱۳ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۸ اردیبهشت
  • عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی شنبه ۸ اردیبهشت
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • فیلم/ تیتر روزنامه‌های ورزشی پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است