Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ظهور انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید زیادی بر تعاون و تشکیل شرکتهای تعاونی شد به گونه ای که بعد از انقلاب تا کنون تعداد ۱۶۲ تشکل مختلف در زمینه های متفاوت در استان تشکیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهندس وحید ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: مدیریت تعاون روستایی استان خراسان جنوبی از طریق پنج اداره تعاون روستایی در شهرستانهای بیرجند،طبس ، فردوس ، قاین ، نهبندان و شش نمایندگی درشهرستانهای سرایان،بشرویه،درمیان،خوسف ، زیرکوه و سربیشه هدایت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی آن ها وظیفه حمایت ونظارت بر ۵۷ شرکت تعاونی روستایی، ۷ شرکت تعاونی روستایی زنان ۸۱ شرکت تعاونی کشاورزی ،۳۵تعاونی های تولید، ۷ سهامی زراعی،۷ اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستانی، ۹ اتحادیه استانی کشاورزی،زنان، تولید و روستایی ،۱۲ تشکل نظام صنفی کارهای کشاورزی باعضویت بیش از ۱۹۳ هزار نفر را بر عهده دارد‌.

وی افزود: شرکت های تعاونی با بهره گیری اصولی و بهینه از امکانات موجود موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون در روستاها را فراهم ساخته و گام کوچکی در جهت توزیع عادلانه و گسترش عدالت اجتماعی و تحقق بخشیدن به خودکفایی نسبی بر می دارد.

به گفته وی همچنین این مدیریت با انجام فعالیتهای هدایتی، حمایتی و نظارتی خود بر تشکلهای تحت پوشش و بهره گیری از فروشگاه های مصرف روستایی و فروشندگی های مواد نفتی، واحدهای مکانیزاسیون کشاورزی ، مراکز خرید ، باسکول دیجیتال و نیمه دیجیتال در امور تهیه و توزیع انواع کالاهای مصرفی ، فراورده های نفتی ، لوازم و ادوات کشاورزی، توسعه صنایع جنبی کشاورزی، خدمات فنی و عمرانی، فعالیت بازرگانی و آموزشی در راستای حمایت از روستائیان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در سراسر استان ، حضوری مؤثر دارد.

ایجاد تشکل های تعاونی تخصصی

مدیر تعاون روستایی در بیان دستاورده ای انقلاب به ایجاد تشکل های تعاونی تخصصی در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود:از تعداد ۲۲۵ تشکل تعاونی روستایی، کشاورزی، زنان، تولیدروستایی، سهامی زراعی و نظام صنفی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی استان با عضویت بیش از ۱۹۳ هزارنفر ،تنها ۵۷ تشکل روستایی، ۴ اتحادیه تعاون روستایی شهرستانی و ۲ شرکت سهامی زراعی (۶۳ تشکل) قبل از انقلاب ایجاد شده اند.

به گفته ضیائیان احمدی پس از ظهور انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصولی در قانون درجهت تقویت بنیان اقتصاد پیش‌بینی و تصویب گردید و تاکید زیادی بر تعاون و تشکیل شرکتهای تعاونی شد به گونه ای که بعد از انقلاب تا کنون تعداد ۱۶۲ تشکل مختلف در زمینه های کشاورزی، زنان، تولید روستایی، سهامی زراعی و نظام صنفی در سطح استان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: همزمان با جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به نوعی در خدمت انقلاب و جنگ قرار گرفتند. به نحوی که با اعمال جیره‌بندی کالاهای اساسی و با توزیع کالابرگ و کالاهای مورد نیاز، خدمات شایانی را در جهت سالم نگه داشتن فضای اقتصادی کشور به عمل آوردند.

به گفته وی خدمات شرکت‌های تعاونی روستایی در طول ۸ سال دفاع مقدس را می‌توان در تامین کالاهای مورد نیاز روستاییان، تهیه و توزیع جهیزیه، خرید محصولات تضمینی و کشاورزی روستاییان دانست که به نوعی خدمت به دفاع مقدس نیز محسوب می‌شد.

 ایجاد تشکل های تعاونی روستایی زنان

به گفته ضیائیان احمدی بعد از انقلاب اسلامی و در دی ماه ۱۳۷۲ با هدف ایجاد امکان فعالیت به صورت دسته‌جمعی برای زنان روستایی که قبل از انقلاب به رغم تلاش بی‌وقفه آنان در روستا اما در عمل در تصمیم‌گیری‌ها و مباحثات جمعی، به دلیل ملاحظات فرهنگی موجود، حضور فعالی نداشته‌اند و فراهم نمودن امکان برخورداری زنان روستایی از شخصیت حقوقی در قالب تعاونی و… ایجاد شرکتهای تعاونی روستایی زنان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران کلید خورد.

به گفته وی به گونه ای که هم اکنون تعداد ۱۷ تشکل تعاونی روستایی زنان با عضویت بیش از ۳۶۰۰ نفر مشغول خدمت رسانی به زنان روستایی استان هستند.

 ایجاد تشکل های تعاونی تولید روستایی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی ایجاد تشکل های تعاونی تولید را یکی دیگر از دستاوردها بیان کرد و افزود: با وجود تصویب قانون تعاونی‌های تولید روستایی در سال ۱۳۵۱، در عمل تعداد یک اتحادیه شرکتهای سهامی زراعی و تعاونی های تولید روستایی و تعداد ۳۵ شرکت تعاونی تولید روستایی تحت پوشش این سازمان با تعداد بیش از ۳ هزار نفر عضو، بعد از انقلاب اسلامی با اهداف یکپارچه کردناراضی زارعان داوطلب عضو شرکت‌های تعاونی روستایی، فراهم آوردن امکانات برای حداکثر بهره‌برداری از منابع آب و خاک استان، ترویج شیوه‌های نوین کشت و کار و …..و در نهایت افزایش تولید و درآمد کشاورزان استان ایجاد شدند. به گفته وی درخصوص شرکتهای سهامی زراعی نیز ۲ شرکت مربوط به قبل انقلاب بوده و ۵ شرکت دیگر بعد از انقلاب ایجاد شده به گونه ای که خراسان جنوبی به عنوان قطب سهامی زراعی کشور مطرح است.

مدیر تعاون روستایی استان ایجاد تشکل های تعاونی کشاورزی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود:همه شرکت های تعاونی کشاورزی استان بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با هدف خدمت رسانی به کشاورزان استان در زمینه های مختلف دام، طیور، زراعت، مکانیزاسیون، منابع طبیعی و….. ایجاد شدند.

ضیائیان احمدی افزود: هم اکنون تعداد ۶۵ شرکت تعاونی کشاورزی تخصصی فعال و ۷ اتحادیه تخصصی تعاونی کشاورزی در سطح استان با بیش از ۳۵ هزار نفرعضو مشغول خدمت رسانی به کشاورزان استان هستند.

وی ایجاد نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی را هم در لیست دستاوردهای انقلاب گنجاند و افزود: همواره فقدان نهادی اجتماعی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی که بتواند با حضور کشاورزان و دیگر بهره برداران بخش کشاورزی در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی این بخش، بسترهای لازم برای هماهنگی جامع و کامل در بخش و دفاع از حقوق و منافع صنفی و اجتماعی آحاد کشاورزان را فرام نماید احساس شده است.

به گفته ضیائیان احمدی بنابراین بعد از انقلاب اسلامی با پیگیری های انجام شده در ۱۷ مردادماه ۱۳۸۵ آئین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی به تصویب هیئت دولت و در ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی و همچنین به وزارتخانه های بازرگانی، دادگستری و کاروقت ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: بعد از آن، اساسنامه نظام صنفی شهرستان و استان نیز تدوین و با پیگیری مستمر دفتر امورتشکل های کشاورزی به تصویب هیئت عالی نظارت بر نظام صنفی رسید و به این ترتیب تشکیل قانون نظام صنفی در بخش کشاورزی در تاریخ ایران رقم خورد.

به گفته وی هم اکنون در سطح استان خراسان جنوبی تعداد ۱۲ تشکل نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی با بیش از ۳۲ هزار نفر بهره بردار عضو مشغول فعالیت می باشند.

 خرید توافقی محصولات کشاورزی و دامی

مدیر تعاون روستایی در ادامه صحبت هایش خرید توافقی محصولات کشاورزی و دامی را در لیست دستاوردها گنجاند و افزود: در حالی که رژیم سابق توجهی به توسعه بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان خرده پا نداشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید امام راحل بر ایده (کشاورزی محور توسعه) و لزوم دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و غذایی، حجم تولید محصولات مهم کشاورزی افزایش قابل توجهی داشت و در کنار آن انجام خریدهای توافقی با هدف ایجاد امنیت شغلی ، کاهش نقش دلالان سودجو ، کاستن فاصله تولید تا مصرف، انتقال ارزش افزوده محصولات کشاورزی به کشاورزان ، واقعی شدن قیمتها، افزایش انتفاع بهره برداران بخش کشاورزی و…… در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی هم اکنون سالانه بالغ بر ۱۸۰ هزار تن خرید توافقی محصولات کشاورزی توسط شبکه تعاونی های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی استان صورت می‌گیرد که رضایت کشاورزان را بدنبال داشته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ایجاد تشکل های تعاونی تعاونی روستایی زنان تعاون روستایی استان مدیر تعاون روستایی تعاونی روستایی محصولات کشاورزی شرکت های تعاونی تعاونی کشاورزی شرکتهای تعاونی تولید روستایی ضیائیان احمدی بعد از انقلاب گونه ای سهامی زراعی شرکت تعاونی بخش کشاورزی نظام صنفی هم اکنون تحت پوشش هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود

ایسنا/فارس استاندار فارس پیشنهاد داد که در راستای شعار سال، تعاونی خیرین استان فارس با همکاری اداره تعاون و در جهت توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با بیان اینکه استان فارس همواره در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز و شروع کننده بوده و به‌عنوان الگو مطرح شده است، خواستار تسهیل در فرآیندهای اداری و قانونی شد و گفت: خیرین در راستای کار خیر، هرگاه با مانعی مواجه شدند حتما ما را در جریان بگذارند تا شخصا در کمتر از ۲۴ ساعت جهت رفع مانع اقدامات لازم را انجام دهم.

محمدهادی ایمانیه، جلوگیری از موازی کاری را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد و خواستار ایجاد شبکه‌ای واحد برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین شد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد تعاونی خیرین را مطرح کرد و گفت: این تعاونی با همکاری اداره تعاون و خیرین، می‌‍تواند شبکه‌‍‌ای را در زمینه توسعه اشتغال و تولید ایجاد کند که در راستای شعار سال گام بردارد.

ایمانیه در پایان صحبت‌های خود خواستار اطلاع رسانی گسترده برای ساماندهی کودکان کار، متکدی و بازمانده از تحصیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان