Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@20:21:21 GMT

قلم جهانگیر خسروشاهی سلاح او پس از جنگ بود

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۴۵۵

قلم جهانگیر خسروشاهی سلاح او پس از جنگ بود

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین نکوداشت هفتمین روز درگذشت جهانگیر خسروشاهی، نویسنده برجسته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ظهر دیروز سه شنبه ۱۹ بهمن‌ در مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری برگزار شد.

قلم خسروشاهی سلاح او پس از جنگ بود

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در این نشست گفت: جهان، بی‌هیاهو کار کرد و قلم خود را ادامه سلاحی که در جنگ در دست داشت می‌دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کاری را کرد به آن اعتقاد داشت. همانگونه که در زمان جنگ از آرمان‌های ما دفاع کرد با قلم خود آن دفاع را ادامه داد.

سرهنگی افزود: جهان روحیه توحیدی داشت. وی هیچگاه لبخند خود را از کسی دریغ نمی‌کرد. جهان از یاران اصلی آقا مرتضی آوینی بود.

وی با بیان خاطره‌ای گفت: آغاز سال ۱۳۷۲ مصادف با روزهای پنجم یا ششم فروردین، آقا مرتضی را در حیات حوزه هنری دیدم. تازه از سفری برگشته بود و بلافاصله آماده سفر دیگری به مناطق جنگی خوزستان بود. به او گفتم شما که تازه از سفری مشابه برگشته‌اید دوباره می‌خواهید بروید. ایشان پاسخ داد که نمی‌دانم چرا سفره‌ای که برای امام حسین پهن می‌شود اینقدر برکت دارد. جهان خسروشاهی نیز چنین رویکردی داشت.

سرهنگی افزود: آوینی معتقد بود که به انقلاب بدهکار است و هر قسمت از مستندهای روایت فتحی که از او پخش می‌شود یکی از بدهی‌هایش را با انقلاب تسویه می‌کند.
وی در پایان گفت: از خدا می‌خواهم جای خوبی برای آقا جهان ما کنار بگذارد.

اخلاق خسروشاهی زبانزد بو

وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در آن سازمان گفت: در دوست داشتنی بودن مرحوم خسروشاهی شکی نیست چرا که همه افراد مرتبط با وی او را دوست داشتند.

وی افزود: خسروشاهی هنرمند، دقیق و صادق بود.

جلیلی با بیان اینکه قله‌های هنر ما در تاریخ همواره ذیل معرفت، آئین و فرهنگ شکل گرفته است، گفت: برای خسروشاهی اصل بر معرفت بود و همواره آن را ارج می‌نهاد.

وی افزود: آن چیزی که ما می‌توانیم در مورد مرحوم خسروشاهی بگوییم علاوه بر اخلاق نیکو و مهربانی، می‌توان از متدین بودن او سخن گفت. او بر خلاف بسیاری از هنرمندان هیچ فخری برای خودش را بالاتر از تدین نمی‌دانست.

جلیلی در پایان گفت: بی‌شک به دلیل تدینی که او داشت جزو رستگاران است.

گریه‌های خسروشاهی در روضه‌ها فراموش نشدنی است

محسن مومنی‌شریف رئیس سابق حوزه هنری و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری نیز با حضور خود در این مراسم با بیان خاطره از نکوداشتی که پیش از فوت خسروشاهی برای ایشان گرفته شده بود، گفت: مرحوم خسروشاهی انسان متواضعی بود و هیچگاه از تعریف و تمجید از خود خوشحال نمی‌شد.

وی در ادامه با اعتقاد ویژه شهید آوینی به مرحوم خسروشاهی افزود: هنگامی که مجموعه داستان‌های کوتاه «صخره‌ها و پروانه‌ها» به قلم خسروشاهی منتشر شد متوجه شباهت انسان خلق شده او با آثار آوینی شدیم.

مؤمنی گفت: خسروشاهی تسلط خوبی روی متون دینی، انقلاب و دفاع مقدس داشت. اما تواضع وی از دیده شدنش جلوگیری کرد.

وی در پایان افزود: گریه‌های خسروشاهی در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام فراموش‌نشدنی است. بار دیگر درگذشت ایشان را تسلیت می‌گویم و امیدوارم راه‌شان ادامه داشته باشد.

کد خبر 5420292 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مرتضی سرهنگی انقلاب انقلاب اسلامی ایران معرفی کتاب مهر انقلاب ترجمه تجدید چاپ نقد کتاب تازه های نشر ادبیات جهان حوزه هنری کتاب و کتابخوانی انتشارات سوره مهر گام دوم انقلاب مرحوم خسروشاهی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مردمی اصغر جهانگیر در حرم شاه عبدالعظیم حسنی

سخنگوی قوه قضاییه امروز پس از نماز ظهر و عصر با حضور در شبستان امام خمینی حرم شاه عبدالعظیم حسنی مستقیم به درخواست‌های مراجعان پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این دیدار مردمی که با همراهی معاون فرماندار شهرری، دادستان شهرری، رییس دادگستری شهرری، رئیس بهزیستی شهرری، شهردار شهرری و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک شهرری انجام شد، به طور موردی با مراجعین گفت‌وگو و دستورات لازم برای بررسی پرونده‌های آنها صادر کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • دیدار مردمی اصغر جهانگیر در حرم شاه عبدالعظیم حسنی
  • شناسایی پیکر مطهر شهید جهانگیر بیات پس از ۴۱ سال
  • جزئیاتی جدید از پرونده چای دبش
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری