Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:48:54 GMT

بن‌بست انتخاب شهردار برای بزرگ‌ترین شهر مازندران

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۶۶۵۲

بن‌بست انتخاب شهردار برای بزرگ‌ترین شهر مازندران

به گزارش ایرنا؛ انتخاب شهردار یکی از مهم ترین وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستااست و به همین دلیل هم مطابق ماده ۷۱ قانون شوراها، شورای شهر مکلف است بلافاصله پس از تشکیل، فردی ذی‌صلاح را به سمت شهردار انتخاب کند. مهلت تعیین شده برای شورای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰ روز و برای شهرهای دیگر یک ماه است.

اعضای شورای اسلامی شهر بابل که از چهاردهم شهریور ماه و یک ماه پس از آغاز به کار شورا با انتخاب علی امانی به عنوان شهردار بابل قدم در مسیر انتخاب مدیریت جدید شهری گذاشته بودند بود بعد از گذشت ۶ ماه تاکنون دو شهردار انتخاب کردند ولی هیچکدام نتوانستند از وزارت کشور حکم دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امانی که با پنج رای عنوان شهردار منتخب شورای ششم را کسب کرده بود ، ۴۶ ساله و اهل نوشهر بود. وی مدرک لیسانس مهندسی مکانیک داشت و کارشناس ارشد منابع طبیعی بود و سابقه مدیرعامل سازمان پسماند مازندران را هم در کارنامه خود داشت.

شورای شهر بابل پس از ۷۴ روز انتظار وقتی تاییدیه ای از وزارت کشور برای امانی دریافت نکرد ، ۲۵ آبان طی نشستی مصوبه انتخاب وی به عنوان شهردار را باطل کرد.

اعضای شورا همچنین چند روز بعد یعنی سی ام آبان سیدقاسم دابوئیان را به عنوان شهردار منتخب جدید شهر بابل انتخاب کردند. مصوبه انتخاب دابوئیان نیز به وزارت کشور رفت ولی با گذشت ۷۰ روز هنوز بازگشت نخورده است.

دابوئیان متولد ۱۳۴۳ دارای مدرک مهندسی عمران است. وی سابقه ایثارگری دارد و جانباز شیمیایی است. او همچنین مدتی شهردار شهرهای کوچکی مانند رویان، کیاکلا، سورک، و گتاب بود و سابقه عضویت در شورای اول شهر بابل را هم دارد. مشاور عمرانی و شهرسازی استانداری مازندران، مشاور حقوقی سازمان شهرداری‌های کل کشور، مشاور حقوقی آب و فاضلاب استان تهران، کارشناس پشتیبانی سازمان شهرداری های کل کشور، معاون مالی و اداری انتشارات وزارت کشور و دبیر سرمایه گذاری و مشارک مردمی شهرداری منطقه ۱۹ تهران از دیگر سوابق دابوئیان است.

وی همچنین معاون توسعه‌ منابع و پشتیبانی شهرداری بابل، مشاور ارشد شهردار بابل، قائم مقام و مدیر اجرایی شهردار بابل، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری بابل، رئیس هیئت مدیره سازمان آتش‌نشانی بابل، عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بابل و نکا و عضو کمیسیون ماده ۷۷شهرداری گلیا را در کارنامه دارد.

در روزهای اخیر تاخیر در صدور حکم شهردار بابل که وارد ماه ششم شده است انتقادهایی را به همراه داشته است و انگشت اتهام را به سمت شورای ششم نشانه گرفته است.

سفر دستجمعی به تهران

اعضای شورای شهر بابل حالا که از دو انتخابشان نتیجه ای نگرفته اند ، در تازه ترین نشست خود که سه شنبه شب برگزار شد تصمیم گرفته اند تا راهی تهران شده ، علت تاخیر وزارت کشور در صدور حکم شهردار را آنجا جویا شوند. البته این تصمیم پس از بحث و تبادل نظرهای فشرده در این نشست اتخاذ شد.

مرتضی کاردگر رییس شورای شهر بابل در پایان این جلسه گفت: تمامی ۹ عضو شورای شهر به اتفاق به این نتیجه رسیدند که برای تعیین تکلیف حکم شهردار بابل به وزارت کشور عازم شوند.

وی افزود : تنها در خصوص تاریخ اعزام به وزارت کشور اختلاف نظر وجود داشته است که برخی از اعضاء معتقدند که فردا (چهارشنبه) عازم وزارت کشور شویم و تعلل بیش از این جایز نیست و برخی از اعضای دیگر براین باورند با توجه به در پیش بودن پایان هفته صلاح آن است که شنبه به وزارت کشور عازم شویم.

وی گفت: بعد از رای گیری اکثریت آراء بر این عقیده بودند که شنبه بهترین زمان برای اعزام به وزارت کشور است که تمامی ۹ عضو شورای اسلامی شهر بابل به اتفاق به وزارت کشور خواهند رفت و به احتمال ۹۰ درصد نتیجه نهایی شنبه مشخص خواهد شد.

بن بست انتخاب شهردار بابل در حالی است که شرایط شهردار منتخب در آیین‌نامه شرایط احراز سمت شهردار آمده است. اعضای شورای شهر بر اساس برداشت خودشان فردی را که ویژگی‌هایش با آن شرایط منطبق است، به این سمت برمی‌گزیند. انتخاب شورای شهر و تطبیق این شرایط بر فرد موردنظر نیازمند تایید وزارت کشور است که در شهرهای زیر دویست‌هزار نفر جمعیت از سوی استاندار و در شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت از سوی وزیر کشور صورت می‌گیرد.

وزارت کشور معمولا بلافاصله پس از وصول مصوبه شورای شهر بررسی‌ها و استعلام لازم را از برخی مراجع انجام می‌دهد. البته آیین‌نامه شرایط احراز سمت شهردار درخصوص ضرورت یا عدم ضرورت کسب استعلام ساکت است و وزارت کشور بر اساس سایر مقررات مکلف به کسب استعلام از برخی مراجع و وزارتخانه‌ها برای مشاغل حساس است. 

شرایط شهردار منتخب در آیین‌نامه شرایط احراز سمت شهردار آمده است و شورای شهر بر اساس برداشت خود، فردی را که ویژگی‌هایش با آن شرایط منطبق است، به این سمت برمی‌گزیند. انتخاب شورای شهر و تطبیق این شرایط بر فرد موردنظر نیازمند تایید وزارت کشور است که در شهرهای زیر دویست‌هزار نفر جمعیت از سوی استاندار و در شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت از سوی وزیر کشور صورت می‌گیرد.

طبق قانون شوراها تا زمانی که شهردار جدید حکمش را از وزارت کشور دریافت نکرده باشد ، شهرداری با سرپرست اداره می شود ولی اداره این مجموعه با سرپرست هم دارای محدودیت زمانی است.

بر اساس قانون سرپرست شهرداری ضرورتا باید از کارکنان شهرداری باشد و فلسفه این موضوع هم این است که فردی آزموده شده و بررسی شده که از کارکنان شهرداری است و نیاز به تایید و بررسی مجدد ندارد تا معرفی شهردار با حکم رئیس شورای شهر امور شهرداری را در دست گیرد. نکته مهم آن است که سرپرست شهرداری در هر صورت بیش از سه ماه نمی‌تواند امور شهرداری را در دست گیرد و سرپرست با صدور حکم شهردار کلید شهر را به وی تحویل خواهد داد.

برچسب‌ها شورای شهر مازندران بابل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر مازندران بابل شورای شهر مازندران بابل وزارت کشور عنوان شهردار شهردار منتخب شهردار بابل حکم شهردار سمت شهردار شورای شهر شهر بابل بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن دلکرمی سرپرست شهرداری تیران شد

رئیس شورای اسلامی شهر تیران گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تیران، «محسن دلکرمی» به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب شد.

عبدالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تیران در خصوص انتخاب سرپرست شهرداری اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تیران در جلسه علنی «محسن دلکرمی» را به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه دوران مسئولیت سید محمدرضا ذاکری شهردار تیران خاتمه یافته بود، افزود: سرپرست جدید شهرداری از کارکنان مدیریت شهری بوده که در گذشته مسؤولیت حوزه خدمات شهری، آتش نشانی و خدمات ایمنی و مدیریت بحران شهرداری تیران را بر عهده داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تیران با اشاره به اینکه در دوران سرپرستی خدمات رسانی شهرداری مثل گذشته پیش خواهد رفت، تصریح کرد: تا انتخاب شهردار هیچ مشکل و اختلالی در ارائه خدمات نخواهیم داشت.

امینی ادامه داد: تیم مدیریت شهری با انسجام کامل و همبستگی و تعامل با دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان به شهروندان خدمت رسانی می‌کنند.

وی یادآور شد: تمام برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی برای خدمت رسانی به شهروندان فعال خواهد بود و در دوران سرپرستی هیچ یک از این پروژه‌ها تعطیل نمی‌شود و تمام امور طبق گذشته پیش می‌رود.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه در انتخاب شهردار هم به موضوعات تخصصی، تعهد، توانمندی و کارآمدی توجه می‌شود، تصریح کرد: گزینه‌های انتخاب شهردار باید مبتنی بر توانایی و تعهد باید باشد و اداره شهر در دست فرد دارای ویژگی‌های مدیریتی قرار می‌گیرد.

امینی با بیان اینکه باید از تفرقه و حاشیه دوری کرد، گفت: حواشی مانع خدمت رسانی شده و حقوق شهروندان را ضایع می‌کند که عواقب دنیایی و آخرتی را برای انسان به همراه دارد.

وی حمایت از نیروهای جوان و توانمند برای خدمت به جامعه مهم را مهم خواند و اذعان داشت: با توجه به اینکه نیروی جوان و بومی برای سرپرست شهرداری تیران انتخاب شده شهروندان از آن حمایت کنند و کارکنان شهرداری هم در تعامل با همدیگر اداره شهر را پیش ببرند.

کد خبر 749937

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر
  • محسن دلکرمی سرپرست شهرداری تیران شد
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • شهردار کرمان با حکم وزیر کشور منصوب شد + متن حکم
  • محسن تویسرکانی، به سمت شهردار کرمان منصوب شد
  • سوالی که گم شد؛ قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ها کجاست؟
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟
  • مرگ تدریجی آب‌بندان‌های مازندران
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ها کجاست؟