Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کادر جدید مدیریتی شهرداری تهران به واسطه انباشت بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی و نیاز به منابع مالی در مواجهه با فرسودگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و عمرانی پایتخت، ایده مولدسازی دارایی‌ها را روی میز گذاشته است. شیوه‌ای که در گام نخست، واگذاری املاک راکد و بدون استفاده متعلق به شهرداری تهران از طریق بورس کالا را هدف گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا مسئولان شهرداری بر این باورند که ایجاد موازنه میان جریان ورودی املاک و مستغلات در فهرست اموال شهرداری (به واسطه پروژه‌های مشارکتی) و جریان واگذاری املاک، نگرانی از بابت فروش این منابع سرمایه‌ای ناپایدار را برطرف می‌کند.

در همین زمینه، معاون مالی شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شهرداری، املاک بلا استفاده و منجمد مدیریت نشده زیادی دارد و به دلیل پروژه‌های مشارکتی فهرست این املاک به تدریج رو به افزایش است، گفت: با توجه به تضییع حقوق شهرداری و مردم تهران به دلیل ماهیت فرآیند تهاتر املاک شهرداری با مطالبات پیمانکاران، سرفصل عرضه املاک شهرداری در بورس کالا در دستور کار قرار دارد، هرچند مسیر تهاتری نیز همچنان پابرجا خواهد بود.

ابوالفضل فلاح با بیان اینکه در بازار سرمایه و بورس، نهاد نظارتی هوشمند قدرتمند از سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه حضور دارند، افزود: این آمادگی وجود دارد تا به تدریج، املاکی به ارزش حدود چهار هزار میلیارد تومان را از این مسیر به فروش برسانیم تا علاوه بر ایجاد شفافیت در فرآیند قیمت‌گذاری و نحوه فروش املاک، تسویه مطالبات پیمانکاران تسریع شود.

بررسی اظهارات فوق مهر تاییدی بر بروز مفسده و حیف‌ومیل‌هایی در جریان تهاتر بدهی پیمانکاران با لیست اموال شهرداری تهران (تسویه غیرنقد) در گذشته می‌زند. مفسده‌ها و شئبه‌هایی که هفدهم شهریور ماه امسال شهردار تهران را بر آن داشت تا خطاب به معاونان و شهرداران مناطق ۲۲گانه واگذاری املاک و اموال شهرداری را تا اطلاع ثانوی ممنوع کند.

این رویکرد همچنین حکایت از برنامه‌ریزی برای واگذاری املاک و اراضی تحت تملک شهرداری در چارچوب دیگری داشت و آرام آرام و در پس این ممنوعیت، سناریوی عرضه املاک در بورس کالا رونمایی شد.

گزارش‌ها حاکی است، بر اساس هماهنگی معاونت مالی شهرداری تهران با بورس کالا، پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری بدون الزام به ارائه مدارک و آورده اولیه برای ثبت‌نام و تقاضای خرید در بورس کالا، صرفاً در ازای ارائه حواله، صلاحیت مشارکت در فرآیند واگذاری بورس کالا را خواهند داشت و حواله پیمانکاران به منزله آورده نقدی ۳ درصدی در رقابت با سایر متقاضیان املاک شهرداری کارکرد خواهد داشت.

هرچند برخی رسانه‌ها از این سیاست به عنوان اجبار پیمانکاران برای خرید املاک بدون سند شهرداری یاد کرده‌اند، اما آن‌طور که ابوالفضل فلاح معاون مالی شهرداری تهران به ایرنا می‌گوید: به واسطه ذات رقابتی بورس کالا، شرکت عموم برای خرید این املاک بلامانع بوده و شهرداری به دنبال گشایش مسیر جدیدی برای نقدکردن اموال راکدش با هدف سرعت بخشیدن به تسویه مطالبات پیمانکاران است.

مسئولان شهری بر این باورند که واگذاری و مولدسازی دارایی‌ها از مسیر عرضه در بورس کالا، نه تنها گشایش مالی برای بدهی‌های تلنبار شده ایجاد می‌کند، بلکه از صف طلبکاران شهرداری می‌کاهد و انگاره ناتوانی شهرداری در تسویه بدهی پیمانکاران را می‌شکند.

از سوی دیگر به تازگی مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در گفت‌وگویی درباره جزئیات اولین عرضه املاک شهرداری تهران به بورس کالا اظهار داشت: دو واحد آپارتمان سنددار در منطقه دو شهرداری به عنوان اولین حضور شهرداری به بورس عرضه شده است.

حسن محمد حسن زاده با بیان اینکه تنها امکان عرضه املاک سنددار در بورس کالا وجود دارد، گفت: این ۲ واحد به تابلوی عرضه رسیده است و چند روز روی تابلو قرار می‌گیرد و کسانی که کد بورس کالا دارند، می‌توانند در مزایده آن حضور پیدا کنند.

بر این اساس و با توجه به مقررات حاکم بر بورس کالا باید گفت که عرضه املاک و مستغلات فاقد مستندات مالکیتی در بورس امکان‌پذیر نیست و تلاش برای عرضه املاک در این بازار به طور تلویحی سیاستی است که پیش نیاز آن یکپارچه‌سازی و انتقال مالکیت املاک به نام ستاد شهرداری تهران است.

کارشناسان بر این باورند که مولدسازی و انجمادزدایی دارایی‌ها چه در دولت و چه در نهادهایی همچون شهرداری‌ها آن هم در وضعیت مالی کنونی، اثر ضد رکودی و نقش‌آفرین در تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای خواهد داشت. هرچند باید متذکر شد شناسایی و انسجام اسناد و مالکیت و اطلاعات اموال شهرداری، مصوبه ۵ سال پیش شورای شهر بوده که تاکنون مغفول مانده و رکن حائز اهمیتی در گزینش صحیح و درآمدزایی از محل اموال غیربهره‌ور به حساب می‌آید.

برچسب‌ها ثبت اسناد و املاک شهرداری تهران شهر تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ثبت اسناد و املاک شهرداری تهران شهر تهران ثبت اسناد و املاک شهرداری تهران شهر تهران واگذاری املاک شهرداری تهران اموال شهرداری املاک شهرداری بورس کالا عرضه املاک دارایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد

به گزارش خبرنگار مهر، موسی الرضا حاجی بگلو ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته شوراها اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ در حاشیه شهر ده خط اتوبوسرانی را رایگان کردیم اما نتوانستم این امر را به تمام خطوط شهر افزایش دهیم چرا که کمیته انطباق فرمانداری مشهد این موضوع را رد کردند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تخلف در تفریغ بودجه شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ وجود دارد اما به هر حال بودجه در سه ساعت توسط اعضای شورای اسلامی شهر مصوب شد و برخی پرداختی‌ها به افراد نامعلوم بود اما آنچه که قانون تصمیم بگیرد را می‌پذیریم.

وی با اشاره به خروج سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان از شهر مشهد مقدس بیان کرد: براساس مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان به شهر زابل جهت رفع محرومیت اختصاص یابد.

حاجی بگلو در خصوص طرح سوال از شهردار مشهد تصریح کرد: در جلسه آینده شورای اسلامی شهر مشهد طرح سوال از شهردار مشهد مطرح است اما فکر نمی‌کنم منجر به استیضاح شود و موضوع بازنشستگی و بازداشت شهردار مشهد مطرح نیست.

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی با اشاره به طلب‌های پیمانکاران شهرداری مشهد ابراز کرد: پیمانکاران قلب تپنده شهرداری مشهد هستند و قطعاً در پرداخت صورت‌های مالی پیمانکاران مشکل وجود دارد و سعی می‌کنیم تا نیمه ابتدای سال جاری طلب تمام افراد پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً اگر طرح تفصیلی شهر مشهد به شکل کنونی باشد، شاهد کسری بودجه سال ۱۴۰۳ خواهیم بود و قانون‌های درآمدهای پایدار باید اصلاح شود و در تلاش هستیم تا کمیسیون ماده ۵ مانند شهرداری تهران در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد.

حاجی بگلو بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های زود بازده شهری پیش بینی کردیم و هدف ما از این طرح‌ها مشارکت مردم در این زمینه هستیم و تخصیص بودجه به پروژه‌های زودبازده را نیز در سال ۱۴۰۴ نیز دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به انتقال مدیریت باشگاه ورزشی و فرهنگی پرسپولیس به بانک شهر گفت: به دلیل آنکه شهرداری مشهد سهامدار بانک شهر است آمادگی مدیریت باشگاه پرسپولیس هستیم و از این رو رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

کد خبر 6089993

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع اخذ «سند کاداستری» / صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک در یک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع فرآیند اخذ«سند کاداستری»/صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک دریک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها جهت شروع فرآیند اخذ سند کاداستری
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • آتش سوزی دو انبار کالا در شهر ری