Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@02:29:21 GMT

کارنامه نیروی قهرمان

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۷۰۵۷

کارنامه نیروی قهرمان

نیروی هوایی ارتش از ابتدای تشکیل، وظیفه اصلی‌اش فراهم کردن آتش سنگین پشتیبانی از دو نیروی دیگر یعنی نیروهای زمینی و دریایی بود.

روزنامه ایران: وقتی نیروها در میدان جنگ هستند، این نیروی هوایی است که از آنها حمایت می‌کند، اطلاعات برایشان فراهم می‌کند و هشدارهای اولیه را می‌دهد که همه اینها امورات تخصصی در جنگ بحساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروی هوایی درحقیقت دو ماموریت اصلی دارد: اول عملیات‌های تاکتیکی است که در حوزه پشتیبانی از یگان‌های سطحی مثل جنگ نفتکش‌ها (در حمایت از نیروی دریایی) و یا حضور در عملیات‌های فتح‌المبین و طریق‌القدس و بیت‌المقدس و... در حمیات و پشتیبانی از قوای زمینی صورت می‌گیرد و در بعد استراژیک هم عملیات‌هایی برای کاهش توان انرژی دشمن، قطع خطوط مواصلاتی و زدن مراکز مهم و تصمیم‌ساز دشمن در سال‌های جنگ است.
اما همین نیرو بدخواهانی هم داشت که در همان سال‌های ابتدای پیروی انقلاب به دنبال نابودی ارتش بودند.
در بدنه نیروی هوایی نیز برخی از پرسنل در همان ایام، جذب گروه‌های مختلف سیاسی نظیر توده‌ای‌ها، مجاهدین و غیره شدند و برخی دیگر نیز به سمت روحانیت و گروه‏های اسلامی سوق پیدا کردند که حضور جمعی از همافران در مدرسه علوی و دیدار با امام خمینی(ره) در تاریخ 19 بهمن 57 نمونه شاخص آنهاست که آن دیدار و تصاویری که از آن در رسانه‌ها منتشر شد، اثر زیادی بر روند پیروزی انقلاب گذاشت. درواقع باید گفت که نیروی هوایی یک نقش منفی برای رژیم شاه و یک نقش مثبت برای جمهوری اسلامی ایفا کرد، هرچند همانطور که گفته شد، پاکسازی‌های زیادی هم در این نیرو -عمدتا به دلیل رقابت‌های حزبی و سیاسی و با اثرگذاری کسانی که می‌خواستند این نیرو را وابسته به شاه و برآورده کننده رویاهای او نشان دهند- رخ داد و نتیجه آن اخراج، بازخرید کردن و کنار گذاشتن تعداد زیادی از خلبانان نیروی هوایی شد. در همان سال‌ها بود که حکومت آلنده در شیلی به دست نیروی هوایی آن کشور سرنگون شد و شاید برخی در داخل ترس تکرار این ماجرا در ایران را داشتند. به هرحال همه این عوامل موجب شد تا با تاسیس شورای عالی انقلاب، هیچکدام از فرماندهان ارتش را -جز در مواردی برای مشاوره- به عضویت این شورا درنیاوردند.

  ورود به جنگ
جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان در تاریخ 31 شهریور ماه سال 59 در حالی آغاز شد که ارتش ایران در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد. برای مثال در نیروی هوایی، تعداد پرسنل به دلیل عوامل فوق الذکر، به نصف تقلیل یافته بود و ما برخی خلبانان باتجربه و کاربلد نیروی هوایی را در اختیار نداشتیم؛ آنهم درحالی که نیروی هوایی تنها نیرویی بود که می‌توانست به سرعت وارد صحنه نبرد شود.
بسیاری از همان خلبان‌های کنار گذاشته شده، با شروع جنگ درخواست بازگشت به پرواز دادند و گفتند نه حقوقی می خواهند و نه هیچ چیز دیگری، حاضرند حتی خانواده خود را هم گرو بگذارند تا بتوانند سوار هواپیما شوند و به دشمن مهاجم حمله کنند. این تربیت و روحیه نیروهای زبده ما بود که بسیاری از آنها در همین عملیات‌ها هم به شهادت رسیدند.
نیروی هوایی با آغاز تهاجم عراق، بی درنگ وارد صحنه شد و اقدام به زدن پایگاه‌های عراق در خاک این کشور کرد.
قرار بر این بود که طی 5 روز تا یک هفته، هر پایگاه نظامی عراق با 50 جنگنده بمباران شود اما توان ما به نصف رسیده بود و برای همین در روز اول با 158 فروند جنگنده به ارتش عراق حمله کردیم.با پیشروی عراق در خاک ایران، شهید بزرگوار جواد فکروی فرماندهی وقت نیروی هوایی استراتژی خود را تغییر داد تا با وارد کردن ضربات اساسی به توان انرژی عراق، جلوی پیشروی ارتش این کشور در خاک ایران گرفته شود.
در نتیجه پالایشگاه‌های نفتی، تلمبه‌خانه‌ها، نیروگاه‌ها، خطوط مواصلاتی و دیگر مراکز مهم و استراتژیک عراق به اهداف مهم جنگنده‌های نیروی هوایی تبدیل شد و همین عملیات‌ها موجب گردید تا رژیم بعث در تولید و سوخت هواپیما، خودرو، تانک و دیگر ادوات برای ارتش خود ناکام بماند و توان صادرات نفتش کم شود و نهایتا یک هفته پس از آغاز تجاوز، ماشین جنگی رژیم صدام در دارخوین و پل نادری و پاسگاه حمید و ایستگاه حسینه متوقف شود.در عملیات‌های بزرگ زمینی نظیر طریق القدس، فتح المبین، ثامن الائمه و بیت المقدس هم وقتی قوای زمینی وارد صحنه شدند؛ نیروی هوایی بیشترین پشتیبانی را از آنها کرد که به آن نتایج درخشان مثلا در فتح المبین یا مرحله دوم بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) ختم شد.
در همین عملیات بیت المقدس، بعد از انهدام پل معروف به بوارین روی اروندرود بود که لشکر 11 ارتش عراق در محاصره قرار گرفت و 19 هزار عراقی به اسارت درآمدند.
تنها در همین عملیات، جنگنده‌های نیروی هوایی با 400 سورتی پرواز، بیش از 900 تُن بمب روی سر ارتش صدام ریختند تا نیروهای ایرانی بتوانند طرح عملیاتی خود را روی زمین پیش ببرند. وقتی صدام دستور بمباران شهرهای ایران را صادر کرد و وقتی دستور زدن متقابل عراق به نیروی هوایی کشورمان داده شد؛ ما بجای اینکه بمب‌های خود را مانند بعثی‌ها بر سر مردم بریزیم، اقدام به بمباران مراکز نظامی و و پایگاه‌های نظامی عراق کردیم که هرکدام از آنها یک هدف صددرصد برای ما محسوب می‌شد. در همان ابتدای کار، 50 پادگان و مرکز نظامی در بغداد، موصل، کرکوک، بصره، پنجوین و... انتخاب و به آنها حمله شد.
ایستادگی روی پای خود
همه اینها در حالی بود که نیروی هوایی از همان سال‌های ابتدای انقلاب و بخصوص با شروع جنگ تحمیلی در مضیقه قرار گرفت و دیگر امکان خرید هواپیما و تجهیزات و حتی قطعات را نداشت، برای همین در نیروی هوایی معاونت جهاد خودکفایی شروع به کار کرد و این قطعات مدرن و الکترونیک و اثرگذار در پرواز به دست متخصصین و پرسنل همین نیرو ساخته شد. تنها در گردان تعمیر و نگهداری پایگاه بوشهر که بنده فرماندهی آن را برعهده داشتم، 3هزار نفر پرسنل خدمت می‌کرد. این متخصان توانستند بال و بدنه هواپیماهای آسیب دیده را تعمیر کنند و جنگنده‌هایی که از رده خارج شده بودند را دوباره به پرواز برگردانند.

نیروی قهرمان نظام
نیروی هوایی در جنگ‌های مدرن، یکی از مهمترین مولفه‌های رزم است. این نیرو در ایران از یک پتانسیل مطلوب و سابقه درخشان برخوردار است اما نیروی هوایی فقط به جنگنده و بمب و موشک نیست، این فرهنگ و روحیه خلبانان در زمان جنگ است که نیروی هوایی را به سمت پیشرفت و اثرگذاری سوق می‌دهد.
نیروی هوایی در یک کلام، برای جنگ و نظام جمهوری اسلامی یک قهرمان است که اگر نبود شاید امروز با سرنوشت دیگری مواجه بودیم.

---

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروی هوایی همین عملیات بیت المقدس عملیات ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع شهدای گمنام در نیروی زمینی ارتش در تهران

دریافت 16 MB کد خبر 6097907

دیگر خبرها

  • فیلم | تصاویری از حملات هوایی اسرائیل به رفح در جنوب غزه
  • آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
  • مراسم تشییع شهدای گمنام در نیروی زمینی ارتش در تهران
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • ببینید | ویدیویی از بمباران چاسیو یار توسط نیروی هوایی روسیه
  • ارتش رژیم صهیونیستی نقاط مختلف غزه را هدف قرار داد
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • دیدار رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهید زاهدی