Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - امیکرون در سایه ساده‌انگاری‌ها روز به روز بیشتر گرفتارمان می‌کند و مردم کمتر از گذشته ماسک می‌زنند و رغبتی هم برای واکسن نوبت سوم نیست. همین شرایط اوضاع را وخیم‌تر کرده است. مردم بدون ماسک و بی‌محابا از امیکرون و کرونا بی‌رحم‌تر از گذشته در حال جولان ابتلاست.

آنچه این روز‌ها ثابت شده قدرت کرونا با رنگ امیکرون است که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد در اولین فرصت و به سرعت امیکرون از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تب ۴۰ درجه، سرفه و گا‌ها مرگ برای فرد گرفتار شده ارمغان کروناست که با نزدن ماسک، حضور در جمع و نزدن نوبت سوم واکسن به فرد می‌رسد.

حالا به پیک ششم کرونا رسیده‌ایم و استان در وضعیت خوبی نیست و در روز‌های گذشته با سه رقمی شدن فوتی‌های کرونایی، استان اصفهان هم حدود ۱۰ درصد این فوتی‌ها را به خود اختصاص داده است. اما بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۷۰ نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند و ۵ نفر هم جان باختند و در حال حاضر مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها به ۹۳۵ نفر رسیده است که در مقایسه با هفته گذشته شیب صعودی چشمگیر داشته است.

از روی علائم بالینی نمی‌توان بین امیکرون و سرماخوردگی تمایز قائل شد

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شباهت علائم سرماخوردگی و امیکرون، گفت: به شدت علائم شبیه به هم هستند و از روی علائم بالینی نمی‌توان بین این دو تمایز قائل شد و حتما نیاز به تست دارد.

فرشته حقیقی می گوید: منتها در شرایط فعلی که در حالت اپیدمی امیکرون هستیم و این ویروس به شدت در جامعه ما در حال گردش است و باید هر گونه علائم سرماخوردگی را امیکرون فرض کنیم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان میزان قرنطینه بودن افراد مبتلا، گفت: گفته شده فردی که فقط تست مثبت و یا اینکه علائم خفیف دارد حداقل نیاز به ۵ روز قرنطینه خانگی دارد، اگر بعد از گذشت ۵ روز علائم به طور کامل برطرف شده باشد می‌تواند به محل کار خودش بازگردد، اما در تماس با اطرافیان حتما شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کند.

او معتقد است: اگر علائم بیش از ۵ روز طول بکشد یا فرد از همان ابتدا دارای علائم شدید باشد میزان قرنطینه بودن بیشتری را به آن‌ها توصیه می‌کنیم.

حقیقی می گوید: راه عمده سرایت امیکرون از طریق تنفس است، ولی گفته شده که این سویه از طریق سطوح هم می‌تواند منتقل شود و افراد باید مراقب سلامتی خود باشند.

۳۱ درصد بیماران بستری در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و بخش‌های آی‌سی‌یو واکسن نزده‌ها هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باا اشاره به وضعیت کرونای استان، گفت: در حال حاضر کشور  وارد پیک ششم شده و استان اصفهان هم از این قائده مستثنی نیست و به غیر از کاشان، شهر اصفهان، نائین و خوانسار در وضعیت قرمز و سایر شهرستان‌ها نارنجی و زرد هستند و متاسفانه هیچ شهرستان آبی در استان نداریم.

او گفت: با شرایطی که پیش‌بینی هم شده بود وارد این پیک شدیم و می‌طلبد که مردم این سویه جدید را با توجه به قدرت سریع شیوع و درگیری افراد، جدی بگیرند و مهمترین راه برای پیشگیری از انتقال بیماری کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در هفته اخیر تعداد بستری‌ها دو برابر شده، گفت: اکنون ۸۰۰ بیمار کرونایی در مجموعه بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند و تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه هم رو به افزایش است.

او می گوید: شمار فوتی‌ها نیز به صورت جزئی افزایش داشته و این موضوع توجه همه مردم را می‌طلبد که در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیشتر دقت کنند تا به دوباره به روز‌های تاریک کرونایی و شاید بدتر از آن نرسیم.

شیرانی معتقد است: مجموعه علوم پزشکی اصفهان برای ورود این موج و مقابله با آن آمادگی دارد و تمهیدات لازم برای تأمین تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی و تخت بستری در بخش دولتی و خصوصی  برای پیک ششم بیماری پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مصوباتی که باید به اطلاع مردم رسانده شود، گفت: در شهرستان‌های قرمز مدارس پیش‌دبستانی و دبستانی مانند مصوبه قبلی به مدت ۱۰ روز غیر حضوری باشند و سپس دوباره بر اساس شرایط بعدی تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته او: مدارس در شهرستان‌های زرد و نارنجی نیز بر اساس میزان ابتلای دانش‌آموزان در مورد تعطیلی مدارس و غیر حضوری شدن آموزش با نظر آموزش و پرورش و بهداشت شهرستان تصمیم‌گیری خواهد شد.

شیرانی می گوید:کودکان در این سویه نسبت به سایر جهش‌کرونا آسیب‌پذیرتر هستند و هنوز واکسیناسیون برای این گروه کامل نشده و از خانواده‌ها خواهش می‌کنم نسبت به واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال خود اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون جلوی ابتلا را به طور کامل نمی‌گیرد، گفت: واکسن شدت بیماری را کمتر می‌کند و مرگ و میر بسیار کمتر می‌شود، طبق آمار حدود ۳۱ درصد بیماران بستری در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و بخش‌های آی‌سی‌یو واکسن نزده‌ها هستند، با اینکه حدود ۱۰ جامعه هدف استان اصفهان واکسن نزده‌اند، ولی ۳۱ درصد آن‌ها بستری هستند.

او گفت: ما باید شیوه زندگی را در شرایط کرونایی تغییر بدهیم چرا که کرونا فعلا با ما هست و این ما هستیم که باید با شرایط موجود اقدامات لازم را انجام بدهیم و شاید با تعطیلی کار پیش نرود بلکه رعایت شیو‌هشیوه نامه های بهداشتی باید در دستور کار قرار گیرد.

شیرانی معتقد است: فعالیت مکان‌های سربسته مانند سینماها، سالن‌های نمایش و تئاتر، استخرها، رستوران‌ها و امثال آن نیز در شهرستان‌های قرمز حداکثر با ۴۰ درصد ظرفیت و در شهر‌های نارنجی با ۶۰ درصد ظرفیت به شرط رعایت شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌های هوشمند می‌تواند ادامه پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این پیک چند هفته طول می‌کشد، گفت: پیک ششم در ایران دیرتر از سایر کشور‌ها رخ داده و اکنون در وسط پیک هستیم و ضروری است در این دو یا سه هفته آینده مردم نسبت به سلامت خود و خانواده‌شان دقت کنند تا بتوانیم به سلامت از این پیک به سلامت از مرحله عبور کنیم.

 حالا این خود ما هستیم که باید به نقش و مسئولیت اجتماعی‌مان برای مقابله با کرونا عمل کنیم.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیک ششم کرونا کرونا در اصفهان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیمارستان ها شیوه نامه ها شهرستان ها پیک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در غرب تهران/ قتل بی‌رحمانه فاش شد
  • اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • امدادرسانی به سه بانو حادثه غرق شدگی در اصفهان و فلاورجان
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • غرق شدگی ۲ نفر در محدوده پل فلاورجان
  • غرق شدگی یک نفر در استخر خانگی
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند